Kipinä hukassa Golf 1.6 16v -01
Valvoja: ffp jäsenet
Kipinä hukassa Golf 1.6 16v -01
Mistä kannattais aloittaa vian haku. Vika muistissa puolat ja kaasuläppä. Puolat vaihdettu takuuseen 4 vuotta sitten. Auto sammui ajossa laakista eikä ole sen jälkeen luvannut.
Mitä nuo vikakoodit tarkalleen oli? Vähän huono lähtä näillä arvaileen.
Hassulta tuntuisi että kaikki neljä puolaa olisi yhtäaikaa kajahtaneet kaikki, tai että kaasuläppä estäisi kipinän antamisen. Oletko tarkastanut kaikki järkevästi näkyvät piuhat, ettei ole missään kosketushäiriötä tai johtoa poikki?
Kun auto sammui, sammuiko se sytyttäen kasan valoja mittaristoon vai sammuiko tuo sytyttäen laturinvalon? Kone vissiin pyörittää, muttei yritä? Saako kone bensaa?
Itsellä sopeuttamaton kaasuläppä (puhdistuksen jälkeen) heijasi moottorin kierroksia hervottomasti välillä 600-2000rpm, mutta auto käynnistyi kuitenkin ja sillä pystyi jotenkuten ajamaan. Kaasuläppää voi varovasti koittaa tietenkin kääntää käsin ettei se ihan jumissa ole.
Hassulta tuntuisi että kaikki neljä puolaa olisi yhtäaikaa kajahtaneet kaikki, tai että kaasuläppä estäisi kipinän antamisen. Oletko tarkastanut kaikki järkevästi näkyvät piuhat, ettei ole missään kosketushäiriötä tai johtoa poikki?
Kun auto sammui, sammuiko se sytyttäen kasan valoja mittaristoon vai sammuiko tuo sytyttäen laturinvalon? Kone vissiin pyörittää, muttei yritä? Saako kone bensaa?
Itsellä sopeuttamaton kaasuläppä (puhdistuksen jälkeen) heijasi moottorin kierroksia hervottomasti välillä 600-2000rpm, mutta auto käynnistyi kuitenkin ja sillä pystyi jotenkuten ajamaan. Kaasuläppää voi varovasti koittaa tietenkin kääntää käsin ettei se ihan jumissa ole.
En valitettavasti tiedä tarkemmin vikakoodeja. Auto pajalla tällä hetkellä. Moottori sammui noin 50km/h vauhdista kerralla. Mitään ylimääräisiä merkkivaloja ei palanut kun laittoi virrat päälle ja moottori starttasi normaalisti.Jakopää kunnossa. Kaikki puolathan ei mitenkään voi kerralla pimetä, joten niissä vika tuskin on. Ilmeisesti tuo rele 109 on aiheuttanut vastaavanlaista ongelmaa, mutta korjaamolla oltiin sitä mieltä että eivät olisi pystyneet lukemaan vikakoodejakaan jos rele olisi pimeä.
Minä tuossa Haynesia selailin aiheesta hieman...
Yhtenä veikkauksena käynnistymättömyyteen oli juuri sytkähommat. Ongelmana on se, kun puolille tulevat piuhat tulee suoraan ECU:lta johtosarjasta, joten jos siitä välistä on jotain kajahtanut niin se on sitten johtosarja tai ECU. Jos siis vain sytytys on ongelmana. Ensiksi käsketään tarkastamaan että tulpat on kunnossa, sitten puolat ja sitten jos ei auta niin merkkiliikkeeseen Haynesin mukaan.
Ensimmäinen mahdollinen aiheuttaja oli suoraan "Fuel tank empty". Eli onhan bensaa? Sitten oli sähkötarkastukset, akku ja akun päällä oleva sulake/releboksin liittimet kunnossa. Jos j-lo:lla oli kokemusta releiden irtoamisesta, niin ne kannattaa katsoa läpi huolella.
Viimeisenä, muttei vähäisimpänä veikkauksena oli polttoaineen ruiskujärjestelmän vika. Tuota tuolla pumpun surahduksella koitinkin udella, josko se olisi kaput. Eli tarkastakaa saako se auto sylintereihin bensaa. Kun minun päähän tuntuisi "luonnolliselta" että jos tuolleen kerrasta sammuu, eikä enää käynnisty niin vika voisi olla bensansaannissa. Tankilta sylinteriin on melko monta mutkaa, joten siinä on hyvästi mahdollisuuksia vikoihin.
Yhtenä veikkauksena käynnistymättömyyteen oli juuri sytkähommat. Ongelmana on se, kun puolille tulevat piuhat tulee suoraan ECU:lta johtosarjasta, joten jos siitä välistä on jotain kajahtanut niin se on sitten johtosarja tai ECU. Jos siis vain sytytys on ongelmana. Ensiksi käsketään tarkastamaan että tulpat on kunnossa, sitten puolat ja sitten jos ei auta niin merkkiliikkeeseen Haynesin mukaan.
Ensimmäinen mahdollinen aiheuttaja oli suoraan "Fuel tank empty". Eli onhan bensaa? Sitten oli sähkötarkastukset, akku ja akun päällä oleva sulake/releboksin liittimet kunnossa. Jos j-lo:lla oli kokemusta releiden irtoamisesta, niin ne kannattaa katsoa läpi huolella.
Viimeisenä, muttei vähäisimpänä veikkauksena oli polttoaineen ruiskujärjestelmän vika. Tuota tuolla pumpun surahduksella koitinkin udella, josko se olisi kaput. Eli tarkastakaa saako se auto sylintereihin bensaa. Kun minun päähän tuntuisi "luonnolliselta" että jos tuolleen kerrasta sammuu, eikä enää käynnisty niin vika voisi olla bensansaannissa. Tankilta sylinteriin on melko monta mutkaa, joten siinä on hyvästi mahdollisuuksia vikoihin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa