riikkarin kokoaminen
Valvoja: ffp jäsenet
riikkarin kokoaminen
Eli miten gti malliseen rattiin kootaan ne riikkarin osat? Kun kaikki on paikallaan niin siihen ei jää väliä vaan riikkari jää huutamaan että puuttuuuko siitä välistä jotain osia vai miten se menee oikeaoppisesti??
^Äänimerkki käsittääkseni.
Varmaan kannattaa kertoa myös minkä kapistuksen äänimerkistä on kyse.
Mutta kyseessä voisi paremman tiedon puuttuessa olettaa olevan kakkos golfin ratti.
Siinähän muistaakseni on sellainen metallilevy mihin kiinnitetään se riikkarin piuha ja sen levyn alla on muistaakeseni joku muovi/kumi lätkä joka estää sen jatkuvan kontaktin ja vasta painaessa yhdistyy virtapiiri.
Eli puuttuisko sieltä nyt se kumi/muovilätkä.
On sen verta pitkä aika kun viimeksi purin kakkiksesta ratin, että ei kunnolla enää muista.
Varmaan kannattaa kertoa myös minkä kapistuksen äänimerkistä on kyse.
Mutta kyseessä voisi paremman tiedon puuttuessa olettaa olevan kakkos golfin ratti.
Siinähän muistaakseni on sellainen metallilevy mihin kiinnitetään se riikkarin piuha ja sen levyn alla on muistaakeseni joku muovi/kumi lätkä joka estää sen jatkuvan kontaktin ja vasta painaessa yhdistyy virtapiiri.
Eli puuttuisko sieltä nyt se kumi/muovilätkä.
On sen verta pitkä aika kun viimeksi purin kakkiksesta ratin, että ei kunnolla enää muista.
Viimeksi muokannut Eemeli, 17.1.2010 15:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mitä kaikkea siitä siis on ollut purettuna? Onko siis ollut vain ratti irti, vai onko irroteltu ne rattiakselilla olevat jouset sun muut hilut. Riikkarin/töötin/äänimerkin jatkuvaa soimista on luvassa myös, jos rattiakseli on jostain syystä liian syvällä (eli ei vedettynä täysin ulos kohti ohjaajaa).
Vai onko nyt vaan jostain syystä purettu ratti atomeiksi? Montaa osaa siitä ei kyllä irti saa, joten kumma jos sitä ei osaa kasata.
Vai onko nyt vaan jostain syystä purettu ratti atomeiksi? Montaa osaa siitä ei kyllä irti saa, joten kumma jos sitä ei osaa kasata.
Joskus ratin vaihdon tai muusta syystä ratin irrotuksen ja takaisin asennuksen jälkeen jäi torvi soimaan jatkuvasti.
Korjaantui paukuttelemalla nyrkillä sitä äänimerkinantolaitteen käyttökytkintä eli siis sitä lätkää siinä ratin keskellä.
Oli sen verran taipuisaa ainetta se lätkä ainakin CarvaLakki-mallissa (muistaakseni Golf Diesel -86) että jäi kosketuksiin ne osat joiden pitäisi olla kosketuksissa vain käyttökytkintä painettaessa. Paukuttelulla muotoutui sitten siihen muotoon että äänimerkki toimi kuten pitääkin.
Korjaantui paukuttelemalla nyrkillä sitä äänimerkinantolaitteen käyttökytkintä eli siis sitä lätkää siinä ratin keskellä.
Oli sen verran taipuisaa ainetta se lätkä ainakin CarvaLakki-mallissa (muistaakseni Golf Diesel -86) että jäi kosketuksiin ne osat joiden pitäisi olla kosketuksissa vain käyttökytkintä painettaessa. Paukuttelulla muotoutui sitten siihen muotoon että äänimerkki toimi kuten pitääkin.
Niinkuin Heikki J. tuossa jo mainitsi ei kyse ole väärästä kokoamisjärjestyksestä vaan
Todennäköisesti kun olet painanut sen holkkin paikalleen, joka pitää sitä jousta jännitettynä on rattiakseli painunnut liian sisään. ratkaisu taisi olla, että piti laittaa se ratin mutteri alulleen kiinni ja mutterin ja sen holkin välistä painaa holkkia sisämmäs? vai pitkö sitä ratti akselia vaan vetää ei muista enään. saman ongelman kanssa vaan tuli painittua pari vuotta sitten yöllä myyntiä edeltävä päivänä -20 asteen pakkasessa virtalukonpohjan antauduttua ja kyllä v***tti.Riikkarin/töötin/äänimerkin jatkuvaa soimista on luvassa myös, jos rattiakseli on jostain syystä liian syvällä (eli ei vedettynä täysin ulos kohti ohjaajaa).
Vahva veikkaus on, että vika on itse ohjauspyörässä. Helppo tarkistaa: jos ratin ottaa irti ja huuto lakkaa, vika on ratissa.
Tietämättä ratin tyyppi (arvaan vain), olisiko noista kuvista silti apua:
http://www.tiltu.net/mobil/vw/vilkkukeha/
e: aika pitkään olen autojen kanssa touhunnut, mutta en muista koskaan kuulleeni sanaa "riikkari".
Tietämättä ratin tyyppi (arvaan vain), olisiko noista kuvista silti apua:
http://www.tiltu.net/mobil/vw/vilkkukeha/
e: aika pitkään olen autojen kanssa touhunnut, mutta en muista koskaan kuulleeni sanaa "riikkari".
Mulle tuo termi oli tuttu.
Joskus on mulle tosiaan käynyt niin, että kun on ollut ne jouset ja systeemit siitä irti, niin niitä takaisin laittaessa on tullut vahingossa paukutettua myös rattiakseli liian syvälle. Sen saa sieltä takaisin ylös ainakin niin, että laittaa ratin paikalleen mutterilla ja kiskaisee ratista niin kyllä se sieltä tulee jos on tullakseen.
Ja tässäkin tapauksessa huuto lakkaa kun ratin ottaa irti, vaikka ratissa ei mitään vikaa olekaan.
Joskus on mulle tosiaan käynyt niin, että kun on ollut ne jouset ja systeemit siitä irti, niin niitä takaisin laittaessa on tullut vahingossa paukutettua myös rattiakseli liian syvälle. Sen saa sieltä takaisin ylös ainakin niin, että laittaa ratin paikalleen mutterilla ja kiskaisee ratista niin kyllä se sieltä tulee jos on tullakseen.
Ja tässäkin tapauksessa huuto lakkaa kun ratin ottaa irti, vaikka ratissa ei mitään vikaa olekaan.
Eikun niin, siellähän oli tosiaan tuo vaahtuovi (vai mikä lieneekään) mikä pitää ne metalliosat erossa toisistaan. Eikös se toimi niin että tuo siellä painuu kasaan, kun sitä töötin painiketta survoo ja se yhdistää virtapiirin.
Mutta aika vaikee tuota on väärin kasata. Ellei sitten ole mennyt jostain syystä repimään tuota pehmikettä siitä irti.
Mutta itseasiassa itsekin taisin joskus saada sen riikkarin kokoajan soimaan ja oliskohan mulla ollut just tuo vika minkä Heikki J jo aiemmin mainitsi. Ei taaskaan varmasti voi muistaa kun siitä on niin pirusti aikaa.
Mutta aika vaikee tuota on väärin kasata. Ellei sitten ole mennyt jostain syystä repimään tuota pehmikettä siitä irti.
Mutta itseasiassa itsekin taisin joskus saada sen riikkarin kokoajan soimaan ja oliskohan mulla ollut just tuo vika minkä Heikki J jo aiemmin mainitsi. Ei taaskaan varmasti voi muistaa kun siitä on niin pirusti aikaa.
Miten se töötti tmv. voi alkaa huutamaan, jos rattiakseli on liian syvällä ja ratti on muutoin ehjä? Jotta äänimerki virtapiiri kytkeytyisi, pitää olla kosketus vilkkukehän liu´un ja rattiakselin laipalla olevan joustavan kynnen kanssa. Lisäksi, ohjauspyörän keskiössä olevien rattiakselin ja liu´un yhdistävien johtimien pitää yhdistyä.
Ratti voi kyllä jäädä liian ulos akselillaan, jolloin liuku ei tavoita vilkkukehää, eikä äänimerkki voi toimia
Ratti voi kyllä jäädä liian ulos akselillaan, jolloin liuku ei tavoita vilkkukehää, eikä äänimerkki voi toimia
Joo elikkä vika tais löytyä otti se lipare siinä ratin alla kiinni kokoajan siihen kehään. taivutin sitä vähä nii joha alko pelaa. että en tiiä onko ratti liian sisässä vai mitä mutta jos alkaa pelata nii hyvä vaan ja jos ottaa sen ratin irti kokonaan nii eihän se riikkari/äänimerkki/töötti/torvi pelaa ollenkaan että ei sillä voi mitään todistaa. Ja vielä tuohon kutsumanimeen että kyllä sanon mieluummin riikkari kun esim töötti kuullostaa jotenkin paremmalta mutta sanokoot jokainen miten haluaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa