86- passatin 1,8 kone

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

säätänä
-
Viestit: 87
Liittynyt: 8.11.2009 11:21

86- passatin 1,8 kone

ViestiKirjoittaja säätänä » 9.1.2010 15:00

hakua hakkailin enkä löytäny mitään tästä-
elikkä anopilla olis tarjolla tuollainen 1,8 kone ja se meinaili että se menis tuollaiseen kakkoskopan jettaan heittämällä mutta mitä kuvia tuosta passatin koneesta näin niin näyttäis että se olis asennettu tavallaan poikitttain siihen verrattuna miten se on muissa kakkoskopan vehkeissä.
ja toinen kysymys kuuluu että onko siinä passatin koneessa sama sähkökaasari ku esim jetassa.
ja anoppi vielä heitti sellaista legendaa peliin että jollain hänen kaverillaan olis ollu semmonen paskatti missä oli oikea ruisku ja se oli kuulemma tosi tehokas että onko noihin vanhoihin passatteihin tehty kunnon ruiskumoottoreita?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.1.2010 15:37

Tuon ikäisessä pasuunassa kone on pitkittäin joten apulaitteet, imu/pakosarja ja kaasari saattaa poiketa poikittaisasennuksista mutta perusmoottorihan tuossa on sama kuin vastaavan ikäisessä g-kakkosessakin. Tuon ikäisessä mitään sähkökaasaria ollut, golfissa/jetassakin sellainen oli käytössä vain 1.6:ssa kattiaikojen alussa eli 90-91.

Eli 1.6 ja 1.8:iin jettaan sopii "heittämällä", 1.3 ei. 1.6 kaasaria käytettäessä joutunee korjaamaan seosta. Niin ja sopiiko 1.6 ja 1.8 paineasetelmat ristiin? 1.6 lienee 190mm kytkin, 1.8 taas 210mm. -86 Passatissa erilainen kytkin, ei sovi poikittaiskoneeseen.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 9.1.2010 17:24

B2 passatista sen verran, että ruiskukoneitahan siellä on ollut montakin erilaista.
Kaikki tosin K-Jetronicin eri versioilla, eli "kunnon" ruiskusta ei tarvitse opuhua, jos sen katsotaan tarkoittavan elektronisesti ohjattua sähköruiskua.
Passatin ruiskukoneet ovat olle 1.8- ja 2-litraisia nelosia, sekä 1.9- 2.0- ja 2.2-litraisia viitosia. Viitoskoneet eivät mene ihan helposti kakkoskopan keulalle...
Kaikkein helpoin on siirtää seuraavan sukupolven , eli B3:n tekniikkaa kakkoseen. Näissä siis poikittaismoottori, ja kaikki ruiskukoneetkin siirrettävissä heittämällä kakkoseen, VR6 mukaanlukien tietyin muutoksin, tosin lakihan ei VR:ää kakkosessa Suomessa salli.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.1.2010 17:46

lakihan ei VR:ää kakkosessa Suomessa salli.


Onko kukaan yrittänyt saada vertailumalliksi corradoa josta tuollainen VR6 löytyisi?
Itseä kyseinen ajatus kiehtonut perverssillä tavalla kun noita tekniikanluovuttajia saisi aika helposti :D
Jettaan kun ei omasta mielestä "makeampaa" konetta olisi kuin vr, vieläpä 2.9litraisena, ei tarttis viritellä. 190hp 2.9L VR6 sopisi vielä G60+20%-sääntöönkin. Hmm..

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 9.1.2010 18:10

Passatin ruiskukoneet ovat olle 1.8- ja 2-litraisia nelosia, sekä 1.9- 2.0- ja 2.2-litraisia viitosia. Viitoskoneet eivät mene ihan helposti kakkoskopan keulalle...


2,0 neloskone tuli vasta seuraavaan korimalliin, sen sijaan 2,1 ruiskuvitonen löytyi valikoimasta noiden lisäksi. 1,8 K-jet on sama moottori mitä saman ikäisessä 8v GTI golffissa.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 9.1.2010 20:06

Onko kukaan yrittänyt saada vertailumalliksi corradoa josta tuollainen VR6 löytyisi?
Itseä kyseinen ajatus kiehtonut perverssillä tavalla kun noita tekniikanluovuttajia saisi aika helposti :D
Jettaan kun ei omasta mielestä "makeampaa" konetta olisi kuin vr, vieläpä 2.9litraisena, ei tarttis viritellä. 190hp 2.9L VR6 sopisi vielä G60+20%-sääntöönkin. Hmm..


Valitettavasti ei onnistu, eivät niele Corradoa samaan mallisarjaan kuuluvaksi sitten millään.
Samoin menisi tehojenkin puolesta yli, kun ei Jettaa ole tehty alunperin G60-tekniikalla.
Tehokkain alkuperäismoottori on KR, eli 139 hv.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.1.2010 15:50

Onko kukaan yrittänyt saada vertailumalliksi corradoa josta tuollainen VR6 löytyisi?
Itseä kyseinen ajatus kiehtonut perverssillä tavalla kun noita tekniikanluovuttajia saisi aika helposti :D
Jettaan kun ei omasta mielestä "makeampaa" konetta olisi kuin vr, vieläpä 2.9litraisena, ei tarttis viritellä. 190hp 2.9L VR6 sopisi vielä G60+20%-sääntöönkin. Hmm..

Lisäksi tuossa tulee vielä sellainenkin pieni lakipykälä vastaan että iskutilavuus kasvaa liikaa verrattuna mallisarjan suurimpaan. Muistaakseni laki sallii 25% kasvun, ja vaikka suurin olisi 2,0 niin pellin alle saisi korkeintaan 2,5-litraisen.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 14.1.2010 18:09

Juuri näin. Ja nykyään ei onnistu edes sekään, että muuttaisi tehdasmoottorin säädöillä tehottomammaksi, ja saisi tehot sillä läpi katsastuksesta. Nykyisen ohjeen mukaan nimittäin muutetun moottorin katsotaan aina olevan vähintään niin tehokas kuin sen pohjana ollut alkuperäismoottori. Ei saa siis enää edes 'de-tunella' mahtumaan pykäliin esim. 2.0 TFSI:tä.

Pykälien mukaan Jetassa saa olla enintään 166,8 hv tehoa ja iskutilavuus enintään 2480 cm3.
Vertailukohdat ovat siis KR-moottorin 139 hv ja 9A-moottorin 1984 cm3.

Golfissa vastaavasti iskutilavuuden raja on sama, mutta tehoa saa olla G60-mallin 160 hv:n mukainen 192 hv. Ja mikäli saa katsastuksen vakuuttuneeksi siitä, että myös Golf Limited on ollut ns. sarjavalmisteinen malli ( 16V G60, 210 hv, 71 kpl tehty ), saisi tehoa laillisesti olla 252 hv.

Sitten on vielä tehon ja omamassan suhdekin rajoitettu, eli lain rajoissa jokaisen kilowatin kuljetettavana täytyy olla vähintään x määrä kilogrammoja. Joku hyvämuistinen voisi lisätä tänne tuon raja-arvon...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 14.1.2010 19:46

7kg/kw. Juurikin se rajoittava tekijä monessa projektissa mihin ei saa edes poikkeusluvalla helpotusta :(

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.1.2010 20:21

No tulihan sekin haave sitten nuijittua :( Kylä vituttaa kun ei voi esim tuommoista tehdä:

http://www.youtube.com/watch?v=TcwRxEYS ... re=related

Ristus kun kurnuttaa ihanasti..

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 14.1.2010 21:35

Voihan sen tehä, ajelee sitten siirtolapuilla.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.1.2010 23:16

Mahtoiko tuota unelmaa nuijia VIELÄ myös se että akselimassat on määrätty mitä tietty tyyppihyväksytty kori saa kantaa? Tarkoitan tällä siis sitä että VR6-moottorin massahan on verrattain suurempi kuin neloskoneen. Mitenkäs on, menisikö nelos-Golfin 2,3-litrainen VR5? Iskutilavuuden puolesta joo, ja tehokin on sopiva. Noita en ole ikinä nähnyt tehtävän, Saksassa ja Jenkeissä VR6 kakkoskorissa on ihan passé kun niitä on joka kulmalla.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 14.1.2010 23:29

V5 inda house... jos nyt kekustellaan kakkiksista eikä pasuunasta..?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 15.1.2010 0:48

Mutta muistetaan, että V5:kin täytyy sitten olla se 150 hv versio, että lainsäätäjä on tyytyväinen :)

EDIT: Ja on toki vielä sellainenkin pykälä, että itse moottorin massakaan ei saa muuttua tiettyjen rajojen yli verrattuna painavimpaan alkuperäismoottoriin. Tästä tarkennusta kysyttäessä inssitkin jo myöntävät, että pykälä on vähintään tulkinnanvarainen, esim. onko oltava apulaitteineen ja nesteineen punnittu ym...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa