Golf/Jetta mk2 taka-akselin polyuretaanipuslat

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Golf/Jetta mk2 taka-akselin polyuretaanipuslat

ViestiKirjoittaja TurboJ » 7.1.2010 23:04

Lopultakin taka-akselin remontti loppusuoralla, ja pian pitäisi pultata akseli takaisin koriin puslineen päivineen.

Koska irrotin vanhat puslat vasta puhalluksen ja maalauksen jälkeen, niin vasta nyt pääsin sovittamaan uretaanisia puslia paikalleen.
Hioin akselin reijät pinnasta hienolla hiekkapaperilla, ja nyt ovat ruosteesta vapaat, ja kuitenkin ihan varmasti tehtaan mitoissa, kun pinnassa on vielä tehtaan musta väri.

Poly-puslat on saksalaiselta rallipajalta, eli ei ole Powerflex tms. merkkituote.
Kysynkin mitoituksesta, kun nämä sopii siis just eikä melkeen, mutta kun ne asentaa ns.
'oikein päin' eli pitempi ulkonema sisäpuolelle, lyhempi ulkopuolelle, niin puslat solahtavat paikalleen todella kevyesti. Siis yhdellä sormella kevyesti saa painettua sisään ja ulos.

Onko nuo nyt liian löysät, vai liekö OK kun akselin kannakkeet ja läpipultti ovat momentissaan? Eivät ne hölsky yhtään, mutta pirun kevyesti liukuvat kolossaan...

Kokemuksia / tietoa?

Saa kommentoida myöskin esim. jenkkien esittämiin teorioihin, joiden mukaan plypuslat taka-akselilla aiheuttaisivat akselin toimintaan ajo-ominaisuuksia heikentäviä piirteitä, kun tehtaan suunnittelema jousto puuttuu. Bullshit?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.1.2010 23:18

Poikkeuksellisen löysät noi kyllä on. Yleensä ne hakataan tai prässätään paikalleen. Tuo ei edes pysy oikeassa asennossa akselin liikkeen mukaan.

Jenkkien puheet nyt kannattaa jättää omaan arvoonsa. Tuossa kohtaa ehjällä puslalla joustoliike jäykässä akselissa on niin pientä että kyseisessä korissa sitä ei pysty hyödyntämään erkkikään eikä erkin kaverit... BS!

Lapex
-
Viestit: 368
Liittynyt: 14.3.2008 13:06

ViestiKirjoittaja Lapex » 8.1.2010 0:11

itellä ainakin mitä oon powerflexejä laittanu paikoilleen niin menee aivan sormilla laittamalla.
Eli liekö normaalia? Ja kyllähän ne myyntipuheissakin kehuu että olis helppo asentaa.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 8.1.2010 1:33

Poikkeuksellisen löysät noi kyllä on. Yleensä ne hakataan tai prässätään paikalleen. Tuo ei edes pysy oikeassa asennossa akselin liikkeen mukaan.


...niin siis sullakin on niin löysät? Ja miten meinaat, ei pysy oikeassa asennossa?
Luulisi näiden omienkin olevan toimivaa tavaraa, jos kerran Saksan poika uskaltaa näillä itse ralliakin ajaa...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.1.2010 1:42

Onko ne täysuretaaniset vai metallirungolla?

Mulla on metallirungolla ja se niistä jäykät tekee asentaa. Ei oo noita täysuretaanisia vielä tullut vastaan...

Siten se ei pysy oikeassa asennossa jos se pääsee pyörimään siellä väljyyttään samalla kun akseli liikkuu.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 8.1.2010 12:18

Näissä on teräsholkki sisällä, ja tosiaan kaksiosainen uretaaniosa itse puslana.
Eli ulkokehällä pelkkää uretaania ja sisäkehällä teräsholkki.
Täytyy kokeilla välyksiä vielä uudestaan jahka akselin lakkaus on kuivunut...

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 8.1.2010 13:30

Laitoin taannoin mk2 Jettaan tommoset puslat ja noi meni vaivattomasti paikalleen siten, että laittoi ensin tuon itse puslan paikalleen (meni lähestulkoon käsin painamalla), ja sitten teräsholkki varasalla naputellen sisään. Kun tuo holkki oli paikallaan, niin ei se pusla siinä käsin pyöritellen tuntunut enää kovin herkästi liikkuvan.

Kuva

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 10.1.2010 19:48

MInkä valmistajan puslat nuo ovat?
Olen pari kertaa nähnyt vastaavanlaisia, ja noissa oudoksuttaa se, että puslassa ei ole "levennystä" akselin ulkopuolella, ainoastaan sisäpuolella. Tällöinhän akselin poikittainen liike ei ole kovinkaan hyvin rajoitettu, sillä ilman ulkopuolella olevaa erillistä levennystä akseli pääsee joustoliikkeen aikana "venymään" ulospäin molemmissa päissä. Eihän se akseli paljoa veny normaaliajossa, mutta koska ko. akselin toiminta perustuu joustoon, niin ihan varmasti se joustaa juuri päistänsä, jos poikittaisjoustoa ei rajoiteta....

Onko jollain muuten kuvaa Powerflexin puslista?

Sain tänään oman akselin pintakäsittelyn valmiiksi, ja jouduin toteamaan, että kun puslat asentaa oikein päin, niiden sisemmät puolet jäävät hölskymään. Prkl! Ulompi puoli menee erittäin napakasti kiinni reikäänsä, mutta edes teräsholkin liu'uttaminen puslan sisään ei poista sisemmän puoliskon hölskyntää. Nämä puslat siis ovat tosiaan kaksiosaiset, yksi puoli reijän kummaltakin puolelta sisään, ja sitten holkki paikalleen.
Ei taida noilla uskaltaa edes yrittää, voimat on tuolla kuitenkin ajossa sitä luokkaa, että akselin kannakkeen "ohut" pelti ei kunnon momentillakaan tuota hölsyntää eliminoi.

Saako jostain mielekkääseen hintaan kunnollisia puslia taka-akselille?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 10.1.2010 22:27

juu kyllähän polyuretaanipuslat solahtaa paikalleen melkeen kuin naiseen työntäs vai miten se oli, ei kuitenkaan kuin vanhaan.

useempia settejä asentanut powerflexejä eikä oo prässiä tahi isoa lekaa tarvinnut koskaan.

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 11.1.2010 20:21

TurboJ: Nuokin puslat ovat mallia "nimetön", jotka tilasin täältä

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 11.1.2010 21:19

Ja nuo siis istuvat tiukasti paikallaan, eivätkä mene sormin työntämällä sisään/ulos?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.1.2010 21:37

TurboJ & SamiJ: Puslat ovat merkkiä Polysport (kuten eebaykin kertoo).
Meikäläisenkin hyllystä tuollaiset löytyy ts. asennuskokemuksia ei vielä ole.

Täällä noita sai ainakin Autoracingilta: Polysport kadulle, punainen Polyrace ralliin ja radalle.
Ex-Ventossa oli sportit tukivarsissa. Tuntuivat huomattavasti jäykemmiltä kuin Varianttiin asennetut Powerflexit.
Viimeksi muokannut jii_bee, 11.1.2010 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.1.2010 21:45

Itse laitellu tohon syncroon Powerflexin puslia ja ne kans menee ihan käsin paikoilleen. Paitsi alatukivarren taaimmainen pusla joka vaati prässiä.
Onko suomessa firmaa joka tekee mittatilaus uretaanipuslia? Kun tohon taka-apurunkoon ei löydy valmiita puslia.

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.1.2010 22:08

"Golf II G60 Rallye"-puslat passaa kai kolmos-Syncroonkin... vai puuttuuko niistä jotakin..?
Viimeksi muokannut jii_bee, 11.1.2010 22:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 11.1.2010 22:16

^^^^ Juu, kyllä ne siihen ihan napakasti istuivat paikalleen. Kun sain 20v vanhat orggispuslat nirhattua irti, niin laitoin nuo polypuslat samoin tein paikalleen. Pintaan hieman CRC:tä ja käsipelissä pusla niin syvälle kuin menee, sitten loppumatka kumivasaralla naputellen. Taisin ulosvetäjälläkin sitä jonkin matkaa puristaa paikalleen. Lopuksi sitten naputtelin vielä tuon sisäholkin paikalleen. Eka yrittämällä jätin muistaakseni puslan vähän liian ulos (Bentleyn korjausraamattu neuvoo, että alkup. puslan pitäisi tulla ulkopuolelta 8mm ulos akselista, mutta noihin se ei tuntunut ihan täsmäävän), joten akselia asentaessa piti rengasraudalla sitten kammeta puslia vähän sisempään että sai akselin keskitettyä kunnolla kohdalleen.

Noi alkuperäiset kumipuslat oli mulla jo sen verran riekaleina, että isommissa heitoissa perä muljahteli vähän minne sattuu. Parannus perstuntumaan oli siis puslien asennuksen jälkeen arvatenkin melko huikea :). Käytin autoa noilla uusilla puslilla myös madallusjousten muutoskatsastuksessa ja katsastussetä ei mitään valittamista nosturilla autoa heiluteltuaan löytänyt, joten puslatkin lienee siellä ihan asiallisesti paikoillaan.
Viimeksi muokannut SamiJ, 12.1.2010 9:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 11.1.2010 22:19

Ei käy Rallyen taka-apurungon puslat Vr6 syncroon. Yhdet on hyllyssä ja ne on 2-3mm milliä liian pienet. Siis halkasija.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 12.1.2010 0:50

Olisiko jollain kuvia taka-akselin polypuslista asennettuna, kiitos!

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 12.1.2010 8:53

Tossa omassa oli ennen Powerflexit taka-akselilla. Ne meni mun muistaakseni aika helposti paikalleen.

Kuva

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 12.1.2010 15:14

Kiitos kuvasta.

Kuva
Tästä näkyykin osuvasti tuolla edempänä kysymäni asia, eli eikö akseli pääse merkityssä kohdassa liukumaan ulospäin joustoliikkeiden aikana? Kun siis puslan ulommassa päässä ei ole levennystä lainkaan. Liikettä luulisi voivan tapahtua sen verran kuin akseli joustaa leveyssuunnassa, ja sehän nimenomaan joustaa, kun on sellaiseksi suunniteltu. Mutu-tuntumalla arvioiden voisi liikkua ehkä joitain millimetrejä päistään?

Alkuperäisillä puslillahan ne teräksiset ulkokehät ovat niin tiukasti puslanreijissä kiinni, ettei liikettä pääse tapahtumaan. Taas näissä poly-puslissa asennus on väljempi, joten tämä kysymys herää. Onko nyt jotain jäänyt minulta huomaamatta, vai mikä on homman nimi...

Tässä nimittäin nämä mainitut Saksan puslat:
Kuva
Kuva
Pusla asennettu kuvassa väärinpäin toki, kokeilin välyksiä niin juurikin väärinpäin asennettuna sopi jämäkästi paikalleen, oikein päin jäi isompi puoli hölskymään...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 12.1.2010 16:30

Mahtaakohan tuo akseli nyt oikeasti venyä... kiertyy kyllä.

Ei muuta kuin suurnopeusvideokamera sinne kuvaamaan ja koeajamaan :)

sonnygti
-
Viestit: 107
Liittynyt: 4.12.2007 17:46

ViestiKirjoittaja sonnygti » 12.1.2010 17:33

Perhana en löydä linkkiä nyt, mutta lueskelin, että poweflexit ei ole niin hyvä vaihtoehto taka-akselille. Edessä paljon merkityksellisemmät.

SamiJ
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.4.2006 9:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja SamiJ » 12.1.2010 19:07

VWVortexin keskustelu kakkiksen taka-akselista ja puslista löytyy tästä:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2648467

Ohessa oli havainnollisia animaatioitakin, mutta näyttää olevan lähdesivusto tällä hetkellä alhaalla. Löysin kuitenkin Googlella samat kuvat toisaalta:

Kuva
Kuva
Kuva

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 12.1.2010 19:56

Vortexilta bongasin tuonkin silloin aikonaan, ongelma vaan on, että ne puslan kiinnityspisteet eivät ole tuolla tavalla vinossa, vaan ihan tasan akseliputken suuntaiset. Se muutaisi tuota simulaatiota jonkin verran. Simun perusteella kuitenkin näyttäisi siltä, että päätypisteet tosiaan liikkuisivat poikittaissuunnassa, kun akseli joustaa?

Tämähän on nyt tällaista pilkun viilausta, mutta kun oma kärry on tullut tehtyä viimeisen päälle tarkasti läpeensä, niin ei nyt näin tärkeän komponentin kanssa tekisi mieli huitaista siitä vaan noin...

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 12.1.2010 20:54

Onko mitään vakiotyyppistä ratkaisua, joka olisi jäykempi kuin mk2:n oma pusla?

Ja meneekö orkkispuslat lekalla naputtelemalla paikalleen, vai tarvitaanko välttämättä prässiä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.1.2010 21:19

Onko mitään vakiotyyppistä ratkaisua, joka olisi jäykempi kuin mk2:n oma pusla?
Mulla tuli alkuperäisen puslan sisään uretaaninen kappale jäykisteeksi. Olen ymmärtänyt että niin ne yleensä on.

niin ei nyt näin tärkeän komponentin kanssa tekisi mieli huitaista siitä vaan noin...
No tuohan ei oo mitään tärkeydeltään jos vertaa etupäähän. Kuvat liioittelee liikematkaa jotta periaate tulee paremmin esiin.

Monet tyytyy hyvälaatuisiin alkuperäistyyppisiin pusliin. Itsekään en huomannut ajossa mitään muutosta urakan jälkeen ja jos vielä joskus kakkosgolfi tulee niin en laita uretaania taakse.

tatte_
-
Viestit: 7
Liittynyt: 15.1.2010 17:59

ViestiKirjoittaja tatte_ » 15.1.2010 18:05

meneekö orkkispuslat lekalla naputtelemalla paikalleen, vai tarvitaanko välttämättä prässiä?

Itseäkin kiinnostaisi tämä, kun pitäisi vaihtaa kuluneiden puslien tilalle ihan tavalliset ja prässiä ei ole. Vai olisko jotain hyvää kikkaa miten ne saisi helpolla paikalleen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.1.2010 18:09

Mä vasaroin omani paikalleen. Vähän ne muutti muotoaan, mutta vääntelin muodot takaisin.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 15.1.2010 18:13

kierretankoa ja Isot rikat niillä menee jotenkin.

btw. mites ajettavuus olisi nylon puslilla?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 15.1.2010 19:42

http://s143.photobucket.com/albums/r135 ... 90607m.jpg

Itse laitoin tuommosilla kierretankovirityksillä ja kaverille tehtiin vähä myöhemmin samaan tyyliin. Toimiva ja halpa viritys.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.1.2010 19:47

Mulla oli niin jäykkä että ei uskaltanut kumin kohdasta puristaa.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 15.1.2010 21:55

Välillä kun naputteli niin hyppäs aina reilusti sisäänpäin. Kirjottelin tuossa loppukesästä projektitopikkiin tuosta enemmän.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa