Golf/Jetta mk2 taka-akselin polyuretaanipuslat
Valvoja: ffp jäsenet
Golf/Jetta mk2 taka-akselin polyuretaanipuslat
Lopultakin taka-akselin remontti loppusuoralla, ja pian pitäisi pultata akseli takaisin koriin puslineen päivineen.
Koska irrotin vanhat puslat vasta puhalluksen ja maalauksen jälkeen, niin vasta nyt pääsin sovittamaan uretaanisia puslia paikalleen.
Hioin akselin reijät pinnasta hienolla hiekkapaperilla, ja nyt ovat ruosteesta vapaat, ja kuitenkin ihan varmasti tehtaan mitoissa, kun pinnassa on vielä tehtaan musta väri.
Poly-puslat on saksalaiselta rallipajalta, eli ei ole Powerflex tms. merkkituote.
Kysynkin mitoituksesta, kun nämä sopii siis just eikä melkeen, mutta kun ne asentaa ns.
'oikein päin' eli pitempi ulkonema sisäpuolelle, lyhempi ulkopuolelle, niin puslat solahtavat paikalleen todella kevyesti. Siis yhdellä sormella kevyesti saa painettua sisään ja ulos.
Onko nuo nyt liian löysät, vai liekö OK kun akselin kannakkeet ja läpipultti ovat momentissaan? Eivät ne hölsky yhtään, mutta pirun kevyesti liukuvat kolossaan...
Kokemuksia / tietoa?
Saa kommentoida myöskin esim. jenkkien esittämiin teorioihin, joiden mukaan plypuslat taka-akselilla aiheuttaisivat akselin toimintaan ajo-ominaisuuksia heikentäviä piirteitä, kun tehtaan suunnittelema jousto puuttuu. Bullshit?
Koska irrotin vanhat puslat vasta puhalluksen ja maalauksen jälkeen, niin vasta nyt pääsin sovittamaan uretaanisia puslia paikalleen.
Hioin akselin reijät pinnasta hienolla hiekkapaperilla, ja nyt ovat ruosteesta vapaat, ja kuitenkin ihan varmasti tehtaan mitoissa, kun pinnassa on vielä tehtaan musta väri.
Poly-puslat on saksalaiselta rallipajalta, eli ei ole Powerflex tms. merkkituote.
Kysynkin mitoituksesta, kun nämä sopii siis just eikä melkeen, mutta kun ne asentaa ns.
'oikein päin' eli pitempi ulkonema sisäpuolelle, lyhempi ulkopuolelle, niin puslat solahtavat paikalleen todella kevyesti. Siis yhdellä sormella kevyesti saa painettua sisään ja ulos.
Onko nuo nyt liian löysät, vai liekö OK kun akselin kannakkeet ja läpipultti ovat momentissaan? Eivät ne hölsky yhtään, mutta pirun kevyesti liukuvat kolossaan...
Kokemuksia / tietoa?
Saa kommentoida myöskin esim. jenkkien esittämiin teorioihin, joiden mukaan plypuslat taka-akselilla aiheuttaisivat akselin toimintaan ajo-ominaisuuksia heikentäviä piirteitä, kun tehtaan suunnittelema jousto puuttuu. Bullshit?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Poikkeuksellisen löysät noi kyllä on. Yleensä ne hakataan tai prässätään paikalleen. Tuo ei edes pysy oikeassa asennossa akselin liikkeen mukaan.
Jenkkien puheet nyt kannattaa jättää omaan arvoonsa. Tuossa kohtaa ehjällä puslalla joustoliike jäykässä akselissa on niin pientä että kyseisessä korissa sitä ei pysty hyödyntämään erkkikään eikä erkin kaverit... BS!
Jenkkien puheet nyt kannattaa jättää omaan arvoonsa. Tuossa kohtaa ehjällä puslalla joustoliike jäykässä akselissa on niin pientä että kyseisessä korissa sitä ei pysty hyödyntämään erkkikään eikä erkin kaverit... BS!
Poikkeuksellisen löysät noi kyllä on. Yleensä ne hakataan tai prässätään paikalleen. Tuo ei edes pysy oikeassa asennossa akselin liikkeen mukaan.
...niin siis sullakin on niin löysät? Ja miten meinaat, ei pysy oikeassa asennossa?
Luulisi näiden omienkin olevan toimivaa tavaraa, jos kerran Saksan poika uskaltaa näillä itse ralliakin ajaa...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Laitoin taannoin mk2 Jettaan tommoset puslat ja noi meni vaivattomasti paikalleen siten, että laittoi ensin tuon itse puslan paikalleen (meni lähestulkoon käsin painamalla), ja sitten teräsholkki varasalla naputellen sisään. Kun tuo holkki oli paikallaan, niin ei se pusla siinä käsin pyöritellen tuntunut enää kovin herkästi liikkuvan.

MInkä valmistajan puslat nuo ovat?
Olen pari kertaa nähnyt vastaavanlaisia, ja noissa oudoksuttaa se, että puslassa ei ole "levennystä" akselin ulkopuolella, ainoastaan sisäpuolella. Tällöinhän akselin poikittainen liike ei ole kovinkaan hyvin rajoitettu, sillä ilman ulkopuolella olevaa erillistä levennystä akseli pääsee joustoliikkeen aikana "venymään" ulospäin molemmissa päissä. Eihän se akseli paljoa veny normaaliajossa, mutta koska ko. akselin toiminta perustuu joustoon, niin ihan varmasti se joustaa juuri päistänsä, jos poikittaisjoustoa ei rajoiteta....
Onko jollain muuten kuvaa Powerflexin puslista?
Sain tänään oman akselin pintakäsittelyn valmiiksi, ja jouduin toteamaan, että kun puslat asentaa oikein päin, niiden sisemmät puolet jäävät hölskymään. Prkl! Ulompi puoli menee erittäin napakasti kiinni reikäänsä, mutta edes teräsholkin liu'uttaminen puslan sisään ei poista sisemmän puoliskon hölskyntää. Nämä puslat siis ovat tosiaan kaksiosaiset, yksi puoli reijän kummaltakin puolelta sisään, ja sitten holkki paikalleen.
Ei taida noilla uskaltaa edes yrittää, voimat on tuolla kuitenkin ajossa sitä luokkaa, että akselin kannakkeen "ohut" pelti ei kunnon momentillakaan tuota hölsyntää eliminoi.
Saako jostain mielekkääseen hintaan kunnollisia puslia taka-akselille?
Olen pari kertaa nähnyt vastaavanlaisia, ja noissa oudoksuttaa se, että puslassa ei ole "levennystä" akselin ulkopuolella, ainoastaan sisäpuolella. Tällöinhän akselin poikittainen liike ei ole kovinkaan hyvin rajoitettu, sillä ilman ulkopuolella olevaa erillistä levennystä akseli pääsee joustoliikkeen aikana "venymään" ulospäin molemmissa päissä. Eihän se akseli paljoa veny normaaliajossa, mutta koska ko. akselin toiminta perustuu joustoon, niin ihan varmasti se joustaa juuri päistänsä, jos poikittaisjoustoa ei rajoiteta....
Onko jollain muuten kuvaa Powerflexin puslista?
Sain tänään oman akselin pintakäsittelyn valmiiksi, ja jouduin toteamaan, että kun puslat asentaa oikein päin, niiden sisemmät puolet jäävät hölskymään. Prkl! Ulompi puoli menee erittäin napakasti kiinni reikäänsä, mutta edes teräsholkin liu'uttaminen puslan sisään ei poista sisemmän puoliskon hölskyntää. Nämä puslat siis ovat tosiaan kaksiosaiset, yksi puoli reijän kummaltakin puolelta sisään, ja sitten holkki paikalleen.
Ei taida noilla uskaltaa edes yrittää, voimat on tuolla kuitenkin ajossa sitä luokkaa, että akselin kannakkeen "ohut" pelti ei kunnon momentillakaan tuota hölsyntää eliminoi.
Saako jostain mielekkääseen hintaan kunnollisia puslia taka-akselille?
TurboJ: Nuokin puslat ovat mallia "nimetön", jotka tilasin täältä
TurboJ & SamiJ: Puslat ovat merkkiä Polysport (kuten eebaykin kertoo).
Meikäläisenkin hyllystä tuollaiset löytyy ts. asennuskokemuksia ei vielä ole.
Täällä noita sai ainakin Autoracingilta: Polysport kadulle, punainen Polyrace ralliin ja radalle.
Ex-Ventossa oli sportit tukivarsissa. Tuntuivat huomattavasti jäykemmiltä kuin Varianttiin asennetut Powerflexit.
Meikäläisenkin hyllystä tuollaiset löytyy ts. asennuskokemuksia ei vielä ole.
Täällä noita sai ainakin Autoracingilta: Polysport kadulle, punainen Polyrace ralliin ja radalle.
Ex-Ventossa oli sportit tukivarsissa. Tuntuivat huomattavasti jäykemmiltä kuin Varianttiin asennetut Powerflexit.
Viimeksi muokannut jii_bee, 11.1.2010 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
^^^^ Juu, kyllä ne siihen ihan napakasti istuivat paikalleen. Kun sain 20v vanhat orggispuslat nirhattua irti, niin laitoin nuo polypuslat samoin tein paikalleen. Pintaan hieman CRC:tä ja käsipelissä pusla niin syvälle kuin menee, sitten loppumatka kumivasaralla naputellen. Taisin ulosvetäjälläkin sitä jonkin matkaa puristaa paikalleen. Lopuksi sitten naputtelin vielä tuon sisäholkin paikalleen. Eka yrittämällä jätin muistaakseni puslan vähän liian ulos (Bentleyn korjausraamattu neuvoo, että alkup. puslan pitäisi tulla ulkopuolelta 8mm ulos akselista, mutta noihin se ei tuntunut ihan täsmäävän), joten akselia asentaessa piti rengasraudalla sitten kammeta puslia vähän sisempään että sai akselin keskitettyä kunnolla kohdalleen.
Noi alkuperäiset kumipuslat oli mulla jo sen verran riekaleina, että isommissa heitoissa perä muljahteli vähän minne sattuu. Parannus perstuntumaan oli siis puslien asennuksen jälkeen arvatenkin melko huikea :). Käytin autoa noilla uusilla puslilla myös madallusjousten muutoskatsastuksessa ja katsastussetä ei mitään valittamista nosturilla autoa heiluteltuaan löytänyt, joten puslatkin lienee siellä ihan asiallisesti paikoillaan.
Noi alkuperäiset kumipuslat oli mulla jo sen verran riekaleina, että isommissa heitoissa perä muljahteli vähän minne sattuu. Parannus perstuntumaan oli siis puslien asennuksen jälkeen arvatenkin melko huikea :). Käytin autoa noilla uusilla puslilla myös madallusjousten muutoskatsastuksessa ja katsastussetä ei mitään valittamista nosturilla autoa heiluteltuaan löytänyt, joten puslatkin lienee siellä ihan asiallisesti paikoillaan.
Viimeksi muokannut SamiJ, 12.1.2010 9:37. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kiitos kuvasta.
Tästä näkyykin osuvasti tuolla edempänä kysymäni asia, eli eikö akseli pääse merkityssä kohdassa liukumaan ulospäin joustoliikkeiden aikana? Kun siis puslan ulommassa päässä ei ole levennystä lainkaan. Liikettä luulisi voivan tapahtua sen verran kuin akseli joustaa leveyssuunnassa, ja sehän nimenomaan joustaa, kun on sellaiseksi suunniteltu. Mutu-tuntumalla arvioiden voisi liikkua ehkä joitain millimetrejä päistään?
Alkuperäisillä puslillahan ne teräksiset ulkokehät ovat niin tiukasti puslanreijissä kiinni, ettei liikettä pääse tapahtumaan. Taas näissä poly-puslissa asennus on väljempi, joten tämä kysymys herää. Onko nyt jotain jäänyt minulta huomaamatta, vai mikä on homman nimi...
Tässä nimittäin nämä mainitut Saksan puslat:
Pusla asennettu kuvassa väärinpäin toki, kokeilin välyksiä niin juurikin väärinpäin asennettuna sopi jämäkästi paikalleen, oikein päin jäi isompi puoli hölskymään...

Tästä näkyykin osuvasti tuolla edempänä kysymäni asia, eli eikö akseli pääse merkityssä kohdassa liukumaan ulospäin joustoliikkeiden aikana? Kun siis puslan ulommassa päässä ei ole levennystä lainkaan. Liikettä luulisi voivan tapahtua sen verran kuin akseli joustaa leveyssuunnassa, ja sehän nimenomaan joustaa, kun on sellaiseksi suunniteltu. Mutu-tuntumalla arvioiden voisi liikkua ehkä joitain millimetrejä päistään?
Alkuperäisillä puslillahan ne teräksiset ulkokehät ovat niin tiukasti puslanreijissä kiinni, ettei liikettä pääse tapahtumaan. Taas näissä poly-puslissa asennus on väljempi, joten tämä kysymys herää. Onko nyt jotain jäänyt minulta huomaamatta, vai mikä on homman nimi...
Tässä nimittäin nämä mainitut Saksan puslat:


Pusla asennettu kuvassa väärinpäin toki, kokeilin välyksiä niin juurikin väärinpäin asennettuna sopi jämäkästi paikalleen, oikein päin jäi isompi puoli hölskymään...
VWVortexin keskustelu kakkiksen taka-akselista ja puslista löytyy tästä:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2648467
Ohessa oli havainnollisia animaatioitakin, mutta näyttää olevan lähdesivusto tällä hetkellä alhaalla. Löysin kuitenkin Googlella samat kuvat toisaalta:

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2648467
Ohessa oli havainnollisia animaatioitakin, mutta näyttää olevan lähdesivusto tällä hetkellä alhaalla. Löysin kuitenkin Googlella samat kuvat toisaalta:



Vortexilta bongasin tuonkin silloin aikonaan, ongelma vaan on, että ne puslan kiinnityspisteet eivät ole tuolla tavalla vinossa, vaan ihan tasan akseliputken suuntaiset. Se muutaisi tuota simulaatiota jonkin verran. Simun perusteella kuitenkin näyttäisi siltä, että päätypisteet tosiaan liikkuisivat poikittaissuunnassa, kun akseli joustaa?
Tämähän on nyt tällaista pilkun viilausta, mutta kun oma kärry on tullut tehtyä viimeisen päälle tarkasti läpeensä, niin ei nyt näin tärkeän komponentin kanssa tekisi mieli huitaista siitä vaan noin...
Tämähän on nyt tällaista pilkun viilausta, mutta kun oma kärry on tullut tehtyä viimeisen päälle tarkasti läpeensä, niin ei nyt näin tärkeän komponentin kanssa tekisi mieli huitaista siitä vaan noin...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mulla tuli alkuperäisen puslan sisään uretaaninen kappale jäykisteeksi. Olen ymmärtänyt että niin ne yleensä on.Onko mitään vakiotyyppistä ratkaisua, joka olisi jäykempi kuin mk2:n oma pusla?
No tuohan ei oo mitään tärkeydeltään jos vertaa etupäähän. Kuvat liioittelee liikematkaa jotta periaate tulee paremmin esiin.niin ei nyt näin tärkeän komponentin kanssa tekisi mieli huitaista siitä vaan noin...
Monet tyytyy hyvälaatuisiin alkuperäistyyppisiin pusliin. Itsekään en huomannut ajossa mitään muutosta urakan jälkeen ja jos vielä joskus kakkosgolfi tulee niin en laita uretaania taakse.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
http://s143.photobucket.com/albums/r135 ... 90607m.jpg
Itse laitoin tuommosilla kierretankovirityksillä ja kaverille tehtiin vähä myöhemmin samaan tyyliin. Toimiva ja halpa viritys.
Itse laitoin tuommosilla kierretankovirityksillä ja kaverille tehtiin vähä myöhemmin samaan tyyliin. Toimiva ja halpa viritys.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa