kahden akun järjestelmä TDI IV golffiin
Valvoja: ffp jäsenet
kahden akun järjestelmä TDI IV golffiin
nyt kun pakkasta ollut -20 asteen kylmemmällä puolella, webastolla kone ja sisätilat lämpimäksi, kamina käy 30-45 minuuttia, ei auton omalla hyväkuntoisella 100A akulla tuota oikeen hyvällä käymään saa..suosiolla paksuilla kaapeleilla vara-akusta virtaa..
laturi kyllä lataa riittävästi, eikä mikään syö sähköä, kaikki testattu ja mitattu. webasto vaan haukkaa niin paljon sähköä..
ajatuksena toteuttaa siis 2:n akun järjestelmä tuohon autoon.
jotenkin näin:
tavaratilaan tukeva teline, johon hyytelöakku kiinni. maa ja virtajohto riittävän paksusta kaapelista, jottein pitkällä matkalla tulisi jännitehäviötä. (maakaapeli heti akusta auton runkoon takana)
auton oma laturi ei välttämättä kestä 2 akun lataamista???, ajattelin jos +kaapelissa olisi matkalla päävirtakytkin, eli normaalisti lisäakku irti käytöstä, vain käynnistyksen ajaksi lisävirtaa ja sen jälkeen päävirtakytkin off-asentoon.
tuo lisäakku varmaan kestää useita käynnistyksiä, oman akun lisänä. autossa on defan akkulaturi, joka toimii samaan aikaan lohkolämmittimen kanssa. tämä lisälaturi kytkettäisiin myös tähän vara-akkuun..
viisaita ajatuksia ja mielipiteitä saa tuoda esille, jos niitä nyt tulee mieleen![/b]
laturi kyllä lataa riittävästi, eikä mikään syö sähköä, kaikki testattu ja mitattu. webasto vaan haukkaa niin paljon sähköä..
ajatuksena toteuttaa siis 2:n akun järjestelmä tuohon autoon.
jotenkin näin:
tavaratilaan tukeva teline, johon hyytelöakku kiinni. maa ja virtajohto riittävän paksusta kaapelista, jottein pitkällä matkalla tulisi jännitehäviötä. (maakaapeli heti akusta auton runkoon takana)
auton oma laturi ei välttämättä kestä 2 akun lataamista???, ajattelin jos +kaapelissa olisi matkalla päävirtakytkin, eli normaalisti lisäakku irti käytöstä, vain käynnistyksen ajaksi lisävirtaa ja sen jälkeen päävirtakytkin off-asentoon.
tuo lisäakku varmaan kestää useita käynnistyksiä, oman akun lisänä. autossa on defan akkulaturi, joka toimii samaan aikaan lohkolämmittimen kanssa. tämä lisälaturi kytkettäisiin myös tähän vara-akkuun..
viisaita ajatuksia ja mielipiteitä saa tuoda esille, jos niitä nyt tulee mieleen![/b]
Viimeksi muokannut hanski, 9.12.2013 19:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos ne akut on hyvässä kunnossa niin ei se oo kovin suuri järkytys hyväkuntoiselle laturille.
Enemmän mietityttää kolarin varalle sulake em. välijohtoon. Vaan onko alkuperäisissäkään sellaista ja miten sen suojaus on sitten toteutettu...
Kaikenkaikkiaan vaiva ja kustannukset tuntuu suurilta etenkin jos autossa on jo ylläpitolatausta varten järjestelmä. Toimiihan se vai onko käytön puutteesta akku tyhjänä?
Olisko mahdollista pienentää puhaltimen tehoa jos sillä saisi käynnistysluotettavuutta lisää?
Enemmän mietityttää kolarin varalle sulake em. välijohtoon. Vaan onko alkuperäisissäkään sellaista ja miten sen suojaus on sitten toteutettu...
Kaikenkaikkiaan vaiva ja kustannukset tuntuu suurilta etenkin jos autossa on jo ylläpitolatausta varten järjestelmä. Toimiihan se vai onko käytön puutteesta akku tyhjänä?
Olisko mahdollista pienentää puhaltimen tehoa jos sillä saisi käynnistysluotettavuutta lisää?
Mitäpä jos ostaisi Optima-akun. Itsellä ainakin hyviä kokemuksia kyseisistä akuista pyöräkuormaajissa ja kaivinkoneissa. Lähtee varmasti käyntiin vähän kovemmallakin pakkasella. Harvemmin tuolla metsissä sun muissa pusikoissa saa noita vehkeitä roikan perään.
http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html#
http://www.flinkenberg.fi/batteries/optima.html#
laturi kyllä lataa riittävästi, eikä mikään syö sähköä, kaikki testattu ja mitattu. webasto vaan haukkaa niin paljon sähköä..
Pointti onkin siinä,että se -20 tms. asteinen akku ei ota virtaa vastaan vaikka laturit ym onkin aivan kunnossa...ja ei se itse webasto niin paljon sitä virtaa vie vaan auton sisäpuhallin.
AGM-akkuja on kehuttu hyvän virran vastaanottokyvyn omaaviksi.Kokeilisin itse sellaista,vaikka aika hintavia taitavat ollakin.
Meil töissä on ihan tuohon käyttöön tarkoitettuja akkureleitä. Kytketään akkujen väliseen + kaapeliin ja releeltä pikkukarva maihin että releen elektroniikka toimii. Täysin automaattisia ja kytkevät akut yhteen vain silloin kun jompaa kumpaa akkua ladataan ja tämä rele näin mahdollistaa toisen akun latauksen samalla. Ensin latautuu se akku täyteen johon laturi kytketty koska ensiksi ladattavan akun täytyy nousta 13.5v jännitteeseen ennen kuin rele kytkeytyy. Tämä on tosin hyvä siltä kannalta että käynnistysakku latautuu ensin täyteen ja sitten vasta ladataan lisäakku. Näin laturin kuormakin pysyy kevyempänä. Rele on täysin automaattinen ja seuraa molempien akkujen jännitteitä ja kytkeytyy sen mukaan.
Relettä on myös saatavana sellaisena versiona missä on kytkin jolla saa 2/lisäakulta starttivirtaa annettua auton käynnistysakulle tai muuten vaan pakottaa releen kytkeytymään.
Lisätietoa releestä saa kysymällä ja ovat yleensä hyllytavaraa. Espoosta löytyy.
Relettä on myös saatavana sellaisena versiona missä on kytkin jolla saa 2/lisäakulta starttivirtaa annettua auton käynnistysakulle tai muuten vaan pakottaa releen kytkeytymään.
Lisätietoa releestä saa kysymällä ja ovat yleensä hyllytavaraa. Espoosta löytyy.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Hifijuttuja taas :-D
Silloin "joskus" mulla oli 2 akkua, autolle normaali ja stereoille Optima. Laturina 130A Boschilainen.
Sitten erottelu tällaisella: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=2065
Tuo nyt ei ole sama mikä itsellä silloin oli, eli en tiedä onko tuo järeillä diodeilla toteutettu jolloin akulle menevä latausjännite putoaa diodin kynnysjännitteen (0,9V) verran.
Itsellä siloin oli sellainen joten piti hommata korkeamman jännitteen salliva sääfin laturiin.
Silloin "joskus" mulla oli 2 akkua, autolle normaali ja stereoille Optima. Laturina 130A Boschilainen.
Sitten erottelu tällaisella: http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=2065
Tuo nyt ei ole sama mikä itsellä silloin oli, eli en tiedä onko tuo järeillä diodeilla toteutettu jolloin akulle menevä latausjännite putoaa diodin kynnysjännitteen (0,9V) verran.
Itsellä siloin oli sellainen joten piti hommata korkeamman jännitteen salliva sääfin laturiin.
Kannattaa tuo eroitin rele laittaa akkujen väliin niin toimiin akutkin pitempään ja automatik. Itse laitoin releen ja sulakkeet molempiinpäihin(30A) jos vaikka johto sattuu menemään poikki joskus jostain. Taka akusta tulee virta vain eeperille ja sisäpuhaltimelle tosin eeperin niin halutessa. Keulalle laitoin vielä c-tekin 7000 laturin, aina kun laittaa auton johdon seinään niin molemmat akut latautuvat.
http://www.adita.fi/?file=262 tuossa rele minkä laitoin hinta oli motonetissä 89€. V golffissa on onneksi paikka 2 akulle peräkontin pohjan alla niin ei tarvinut miettiä tuota sijoittelua sinne golffin ylisuureen peräkonttiin.
http://www.adita.fi/?file=262 tuossa rele minkä laitoin hinta oli motonetissä 89€. V golffissa on onneksi paikka 2 akulle peräkontin pohjan alla niin ei tarvinut miettiä tuota sijoittelua sinne golffin ylisuureen peräkonttiin.
noin 3 vuotta tuossa AGM-akussa sitten riitti puhtia, joten tein tuon 2-akun järjestelmän aika tarkkaan ensimmäisen postauksen mukaisesti.
aivan loppu tuo 3 vuotta sitten akku ei ole, mutta selväst oni teho alentunut..
auton laturi lataa 14.30V, että sekin vielä toimii.
lisäakku on kojetaulusssa olevan päävirtakatkaisijan takana ja vain startin aikana otetaan sähköä siitä.
silloin kun auton saa töpseliin kiinni, päävirtakatkaisija päälle ja defan akkulaturi lataa molemmat akut samanaikaisesti.
näillä mennään tämä talvi..
aivan loppu tuo 3 vuotta sitten akku ei ole, mutta selväst oni teho alentunut..
auton laturi lataa 14.30V, että sekin vielä toimii.
lisäakku on kojetaulusssa olevan päävirtakatkaisijan takana ja vain startin aikana otetaan sähköä siitä.
silloin kun auton saa töpseliin kiinni, päävirtakatkaisija päälle ja defan akkulaturi lataa molemmat akut samanaikaisesti.
näillä mennään tämä talvi..
Mitä ajattelit voittavasi sillä toisella akulla?
Jos ongelma on se, että akku ei kerkiä latautumaan, toinen akku ei poista ongelmaa, se vain siirtää sitä tuonnemmaksi ja molempia ladataksesi tarvitset sitten tuplamäärän sitä latausvirtaakin, ja se järjestyy vain lisäämällä tehoa alkuperäiseen laturiin, tai jos mahdollista lataat sitä verkkovirralla.
Jos ongelma on se, että akun kapasiteetti ei riitä, niin siihen tuo toki auttaa, mutta suuremman kapasiteetin lataaminen kestää pidempään tai vaatii suuremman latausvirran, eikä se taida enää onnistua vakiolaturilla. Pelkkä eeperi/webasto ei kuluta kuin 1-2A käydessään, mutta se sisäpuhallin alkaa sitten viedä virtaa vähän toiseen malliin.
Mulla oli Caravellessä eeperi ja talvella käytin sitä joka aamu 30-50min. Kotona auto oli latauksessa ja akkua latasi 20A mascotti, Työpaikalla oli sitten vara tyhjentää akkua eeperillä ja sisäpuhaltimella, kun tiesi, että akku saa taas virtaa aamulla 1-3h riippuen pakkasten kireydestä. Muistelisin että eeperi ja puhallin ykkösellä oli 5A luokkaa ja puhallin kakkosella jo 7-8A. Tätä kesti n. 5v ja akkua en autoon koskaan vaihtanut, toimivana myin auton akkuineen päivineen.
Golffi on aikalailla pienempi sisätiloiltaan, kuin pitkä Caravelle, väittäisin, että jos vain saat järjestettyä jompaan kumpaan päähän sähköä, niin reilun kokoinen laturi poistaa ongelmasi. Edellyttäen tietenkin, että akku ja auton oma laturi on kunnossa.
Jos ongelma on se, että akku ei kerkiä latautumaan, toinen akku ei poista ongelmaa, se vain siirtää sitä tuonnemmaksi ja molempia ladataksesi tarvitset sitten tuplamäärän sitä latausvirtaakin, ja se järjestyy vain lisäämällä tehoa alkuperäiseen laturiin, tai jos mahdollista lataat sitä verkkovirralla.
Jos ongelma on se, että akun kapasiteetti ei riitä, niin siihen tuo toki auttaa, mutta suuremman kapasiteetin lataaminen kestää pidempään tai vaatii suuremman latausvirran, eikä se taida enää onnistua vakiolaturilla. Pelkkä eeperi/webasto ei kuluta kuin 1-2A käydessään, mutta se sisäpuhallin alkaa sitten viedä virtaa vähän toiseen malliin.
Mulla oli Caravellessä eeperi ja talvella käytin sitä joka aamu 30-50min. Kotona auto oli latauksessa ja akkua latasi 20A mascotti, Työpaikalla oli sitten vara tyhjentää akkua eeperillä ja sisäpuhaltimella, kun tiesi, että akku saa taas virtaa aamulla 1-3h riippuen pakkasten kireydestä. Muistelisin että eeperi ja puhallin ykkösellä oli 5A luokkaa ja puhallin kakkosella jo 7-8A. Tätä kesti n. 5v ja akkua en autoon koskaan vaihtanut, toimivana myin auton akkuineen päivineen.
Golffi on aikalailla pienempi sisätiloiltaan, kuin pitkä Caravelle, väittäisin, että jos vain saat järjestettyä jompaan kumpaan päähän sähköä, niin reilun kokoinen laturi poistaa ongelmasi. Edellyttäen tietenkin, että akku ja auton oma laturi on kunnossa.
Ok, Mulla oli Caravellessä muistaakseni 88A akku, ja se riitti komeasti ison auton lämmittämiseen edellä kuvaamallani tavalla... Ihmettelen miksei yksi akku riittäisi Golffiin jos se on kunnossa!?
AInoa vika tai puute oli se, että kun sisäpuhallusta piti kakkosella, ei sen pienemmän eeperin (3.3kW) teho riittänyt enää, eli moottorin lämpötila ei noussut 90°C, kuten se nousi pienemmällä puhallusteholla. En tiedä olisiko tilanne ollut toinen sillä 5kW eeperillä... Tuo johti sitten siihen, ettei lasit kovilla pakkasilla enää välttämättä sulaneet, mutta oli siellä silti lämpöisempää kuin ulkona ;-)
AInoa vika tai puute oli se, että kun sisäpuhallusta piti kakkosella, ei sen pienemmän eeperin (3.3kW) teho riittänyt enää, eli moottorin lämpötila ei noussut 90°C, kuten se nousi pienemmällä puhallusteholla. En tiedä olisiko tilanne ollut toinen sillä 5kW eeperillä... Tuo johti sitten siihen, ettei lasit kovilla pakkasilla enää välttämättä sulaneet, mutta oli siellä silti lämpöisempää kuin ulkona ;-)
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Minä teen huomenna Octavia mk2, eli -06 autoon kahden akun järjestelmän, tarkoitus olisi ottaa weban, puhaltimen ja 12v pistokkeiden virrat kontissa olevalta akulta. Väliin tulee erotusrele, joka auton käydessä yhdistää akut. Akku tulee kuskin puolelle kontin reunaan.Virran otan konehuoneesta, ehkä startin navasta.Vedän johdon konttiin suoraan erotusreleelle, siitä sit akun napaan. Akusta lähtee sitten kuskin jalkotiilaan toinen johto, johon tulee virranjakoblokki. Otan muutaman projektikuvan jos joitain kiinnostaa, Kustannuksista sen verran mitä nyt on mennyt:
-Releet,+ johdot yms. 120€
-Akkuteline (purkaamolta golf vi akkuteline 50€)
-Maadoitusjohto tiguanista (uusi marmorilla 60€, tähän tietty voi laitaa jonkun halvankin jos haluaa)
-Akku (tilattu, tulee vasta n viikon päästä) Audi OEM 75 ah AGM, ovh hinta n. 300€. Akkutelinettä joutuu hieman modaamaan jotta saa ton isomman akun mahtumaan.
-Uuteen akkuun tulee Arctic Battery Heater elementti, joka maksaa n. 100€ motonetissä
Laitan tossa ensiviikon aikana kuvasaastetta hommasta tosiaan jos jotain kiinnostaa.Ilmaista ei ole, mutta kerralla kun tekee kunnolla niin ei tarvii jälkeenpäin korjailla.
-Releet,+ johdot yms. 120€
-Akkuteline (purkaamolta golf vi akkuteline 50€)
-Maadoitusjohto tiguanista (uusi marmorilla 60€, tähän tietty voi laitaa jonkun halvankin jos haluaa)
-Akku (tilattu, tulee vasta n viikon päästä) Audi OEM 75 ah AGM, ovh hinta n. 300€. Akkutelinettä joutuu hieman modaamaan jotta saa ton isomman akun mahtumaan.
-Uuteen akkuun tulee Arctic Battery Heater elementti, joka maksaa n. 100€ motonetissä
Laitan tossa ensiviikon aikana kuvasaastetta hommasta tosiaan jos jotain kiinnostaa.Ilmaista ei ole, mutta kerralla kun tekee kunnolla niin ei tarvii jälkeenpäin korjailla.
Joo olihan tuo kallis mutta "oem" hengessä tehdään, Oishan sen akun voinut reikäraudalla porata lattiaan yms... mutta en viitsinyt..
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index ... uct_id=325
140a jatkuvaa, 180a peak. Laturi autossa 140a.
Vielä yksi kysymys tuohon, löytyisiköhän jostain semmoista katkaisinta, millä sais ohitettua hetkellisesti tuon erotusreleen, jos etuakku on tyhjä niin sais takaa suoraan käynnistysvirtaa..?
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... -6059-859/
onko tuo esim sellainen?
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index ... uct_id=325
140a jatkuvaa, 180a peak. Laturi autossa 140a.
Vielä yksi kysymys tuohon, löytyisiköhän jostain semmoista katkaisinta, millä sais ohitettua hetkellisesti tuon erotusreleen, jos etuakku on tyhjä niin sais takaa suoraan käynnistysvirtaa..?
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/ ... -6059-859/
onko tuo esim sellainen?
Viimeksi muokannut -tarzi-, 23.1.2016 9:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Okei, entäs sitten kun toinen akku on jostain syystä mennyt puolityhjäksi ja toinen on täynnä ja rele yhdistää akut yhteen, tuosta taitaa hetkellisesti singahtaa enemmän kuin 180A läpi. AGM varsinkin antaa ja vastaanottaa virtaa aika isolla ruokahalulla.
...sillä vaan kun mulla on autossa 700A hetkellistä kestävä solenoidi ja murehdin jopa sen kestämisestä..
edit. Voit vetää taka-akulta 1A sulakkeen lähdön takaa karvan jollekin ohitusnapille ja siltä paluu sitten tuon erotusreleen kelan plussalle, mutta tarvitset diodin sen alkuperäisen herätejohdon jatkoksi ettei virta lähde kiertämään sitä kautta etuakulle (ja polta tuota 1A sulaketta)
...sillä vaan kun mulla on autossa 700A hetkellistä kestävä solenoidi ja murehdin jopa sen kestämisestä..
edit. Voit vetää taka-akulta 1A sulakkeen lähdön takaa karvan jollekin ohitusnapille ja siltä paluu sitten tuon erotusreleen kelan plussalle, mutta tarvitset diodin sen alkuperäisen herätejohdon jatkoksi ettei virta lähde kiertämään sitä kautta etuakulle (ja polta tuota 1A sulaketta)
Viimeksi muokannut Jultsu, 23.1.2016 9:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Toi erotusrelehän ei maksa kuin 25€ biltemasta
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/S ... 000024038/
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/S ... 000024038/
Joo voisinhan tietysti kirjoittaa nyt sen projektikertomuksen kun on toimivaksi ja hyväksi todettu. Autona: Octavia Combi, vm 2006. Purkamista vaati: Akku,akkuteline,ilmanputsarin kotelo. Sisältä muovi ratin alta, kuskinpenkki, kynnyskotelon verhoilut, takapenkin sivupehmuste, oikean molemmat kontin sivuverhoilut, kontin takaosan verhoilu.
Virrat otin suoran e-boxilta
https://goo.gl/photos/D7bBJXGLTeM24sQV7
Johto tuli sisään kytkinpolkimen paikasta, se oli vapaa koska dsg
https://goo.gl/photos/DKYpHuGQXU7KnebR6
Johto kiinnittyi hyvin alkuperäisiin johtosarjoihin
https://goo.gl/photos/TvVri3uU1SESKKos5
https://goo.gl/photos/pNXBFTVAGYKC99Ry9
Jouduin vetämään kontin poikki johdon tuonne oikealle taakse koska vasemmalla puolella oli johtosarjoja.Akkutelineelle porasin lattiaan reijät johon tuli kierreniitti, sai kahdella pultilla telineen kiinni, joka oli siis Golf VI konehuoneen teline.Miinusjohdon sai hyvin kiinni tuonne puskurin kiinnityspulttiin.
https://goo.gl/photos/H95DssLSNEHed1dh8
Virransyötön jakelun hoitaa tuommoinen virtablokki.
https://goo.gl/photos/7JknUqfHfNrsgPzS8
Katkaisin yhden sulakerivin syöttöjohdon joka sitten menee tuohon virranjaottimelle. Sisältää puhaltimen moottorin, ikkunoiden sekä virtapistokkeen virran. Eberin virtasyöttö lähtee myös tuosta jakoblokista konehuoneeseen.
https://goo.gl/photos/EXA7gYpABQfgsHcb7
Tuolta se sitten valmiina näyttää. Ihan ok siisti.
https://goo.gl/photos/axBYpUuqgqTqeimw5
https://goo.gl/photos/BkS9qEyHK5vybr548
Kuvissa ei näy isoja sulakkeita virtakaapeleissa jotka tietysti löytyy, sekä erotusrele joka on myös kontissa verhoiluiden takana. Akkuna siis 75ah VAG AGM akku. Kuvissa on kahta eri akkua koska tuota ei ollut heti saatavana kun tein hommaa.
Virrat otin suoran e-boxilta
https://goo.gl/photos/D7bBJXGLTeM24sQV7
Johto tuli sisään kytkinpolkimen paikasta, se oli vapaa koska dsg
https://goo.gl/photos/DKYpHuGQXU7KnebR6
Johto kiinnittyi hyvin alkuperäisiin johtosarjoihin
https://goo.gl/photos/TvVri3uU1SESKKos5
https://goo.gl/photos/pNXBFTVAGYKC99Ry9
Jouduin vetämään kontin poikki johdon tuonne oikealle taakse koska vasemmalla puolella oli johtosarjoja.Akkutelineelle porasin lattiaan reijät johon tuli kierreniitti, sai kahdella pultilla telineen kiinni, joka oli siis Golf VI konehuoneen teline.Miinusjohdon sai hyvin kiinni tuonne puskurin kiinnityspulttiin.
https://goo.gl/photos/H95DssLSNEHed1dh8
Virransyötön jakelun hoitaa tuommoinen virtablokki.
https://goo.gl/photos/7JknUqfHfNrsgPzS8
Katkaisin yhden sulakerivin syöttöjohdon joka sitten menee tuohon virranjaottimelle. Sisältää puhaltimen moottorin, ikkunoiden sekä virtapistokkeen virran. Eberin virtasyöttö lähtee myös tuosta jakoblokista konehuoneeseen.
https://goo.gl/photos/EXA7gYpABQfgsHcb7
Tuolta se sitten valmiina näyttää. Ihan ok siisti.
https://goo.gl/photos/axBYpUuqgqTqeimw5
https://goo.gl/photos/BkS9qEyHK5vybr548
Kuvissa ei näy isoja sulakkeita virtakaapeleissa jotka tietysti löytyy, sekä erotusrele joka on myös kontissa verhoiluiden takana. Akkuna siis 75ah VAG AGM akku. Kuvissa on kahta eri akkua koska tuota ei ollut heti saatavana kun tein hommaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa