webasto

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

golfvr6
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2006 23:33

webasto

ViestiKirjoittaja golfvr6 » 25.9.2008 14:36

Mihin kohtaan kannattaa asentaa webaston yksikkö kiinni?
auto passat 3B 1.9TDi

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 25.9.2008 16:06

Kuljettajan puolelle siihen paisuntasäiliön alapuolelle, hieman säiliöstä eteenpäin.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 25.9.2008 17:17

minun pasatissa on laitettu keskelle etupuskuria puskuripalkin ja syylärin väliin. ainakin tilaa on, jos tuntuu, että liian ahdasta paisuntasäiliön alla ja etupuskurin ottaa pois ja laittaa takaisin noin 15 minuutissa. enimmäkseen on kuulemma asennettu tuonne paisarin alle.

Dracu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.6.2007 13:27

ViestiKirjoittaja Dracu » 25.9.2008 17:48

Voin ottaa illalla kuvan ja laittaa tänne mihin minulla se on alkup. laitettu...
Siihen paisuntasäiliön viereen edestäpäin katsottuna.
http://koti.mbnet.fi/dracu/Webasto.JPG

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 25.9.2008 21:30

Eberiä kans justiin asennelut omaan 3BG pasuunaan ja puskurin taakse tuun laittamaan sen ihan huoltosyistä, koska siinä on niin hyvin tilaa. Teen vain siihen jonkunlaiset suojat että ilmavirran mukana tuleva suolasumu ei pääse osumaan suoraa eberiin/liittimiin.

Paisuntasäiliön alla toinen mahdollinen paikka, mutta huomattavasti ahtaampi.

Sähköt vedin apparinpuolelta kabiininpuolelle, samasta läpiviennistä mistä menee ilmastoinnin putket kennolle.

Polttoainelinjan rakennus on täs nyt työnalla, ja sen tuun vetämään kuskinpuolelta kabiininpuolella listojen alla, ja sitten tulipellistä läpi ja kohti keulaa. Polttoainepumppu tulee takapenkin alle.

Vesilinjat pitäis vielä miettiä ja toteuttaa itse eberin kiinnitystelineen asennus.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 26.9.2008 9:05

mulla on asennusrauta pultattu kiinni siihen puskuripalkkiin kumitattien päähän. vesiletkut tulee takaa katsoessa moottorin vasemmalta puolelta ja ajovaloumpion alapuolelta puskurin alle.

golfvr6
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2006 23:33

ViestiKirjoittaja golfvr6 » 26.9.2008 11:36

Mahtaako tulla kuinka paljon vesiä ulos kun katkaisee letkun? Eikö vesi kannata laittaa kiertämään ensin sisäkautta?

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 26.9.2008 12:21

Nyt alkaa haiskahtamaan siltä että lienee parempi kääntyä asentamon puoleen.
Niissä ohjeissa kyllä varmasti lukee kuinka se asennetaan.
Vinkkinä voin kertoa että lämppärinkennolle menevän letkun väliin se asennetaan, itse saat järkeillä kummin päin.
Ja se kuinka paljon sitä vettä tulee ulos riippuu siitä miten letkun katkaiset.
Yks vaihtoehto vois olla että laskee aluksi kaikki vedet johonkin puhtaaseen astiaan ja kaataa sitten takaisin? Toisaalta glykoli ja varsinkin vesi on nykyisin niin edulilsta että ei varmaan talous kaadu siihen jos joutuu litran purkin glykolia hakemaan.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 26.9.2008 14:32

Täydellisissä (jälkiasenteisissa) Diesel-ebereissä on pa-pumppu laitteen sisällä, eli ainoastaan bensavehkeissä tarvitsee pa-pumppu asentaa pohjan alle tankin läheisyyteen. Jakaja TDI:ssä on otettu pa-suodattimelta tai pohjan alta t-haaralla, mutta tankista saa varmatoimisimman. PD-mallit vaatii siirtopumpun paineen takia tankista omalla ulosotolla. Uudemmissa vaggineissa on jopa tankissa ulosottonysä valmiina (ainakin esim. golf V). Putki on helppo kuljettaa isojen pa-putkien yhteydessä konetilaan. Kannattaa ottaa huomioon mahdolliset pohjakosketukset, eli asentaa niin, ettei raapaisut repäise putkea/liitoksia irti. Auton omat pa-putket on yleensä asennettu sopivia reittejä.

Vesiletkuja katkaistessa kannattaa hommata sellaiset suoraleukaiset lukkopihdit, joilla puristaa letkut katkaisukohdan vierestä umpeen. Ei tule lusikallista enempää vettä ulos.

Itse olen asentanut passateissa sen juurikin siiihen runkopalkkiin paisarin alla. Ekoissa 3B malleissa oli pissapojan säiliö siinä tiellä (jostain -98 eteenpäin etulokarissa), mutta sai sen silti alle mahtumaan nostamalla säiliötä vähän.
Johtosarjan vedin Ecu-boxin kautta ohjaamoon ja tulee sopivasti lähelle sulaketaulua.

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 26.9.2008 21:59

Tämä eberi mitä asennan pasuunaan on se "kompletmalli" eli ts. vesipumppu ja polttoainepumppu ovat erillisiä.

D4W S Komplett- sarja EasyStart R+ kauko-ohjaimella

Tässä mun passatis (2001 PD) oli ainakin tankin korkis suoraa merkattuna se läpivientikohta mistä piti sitten vain porata reikä läpi ja poikkaista tuo eberin putki sopivan mittaiseksi.

Jos sitä huomenna vetäis tuon polttoainelinjan keulalle kabiinin puolta pitkin. Syy siihen että vedän sisäkautta on selvä. Putken sisähalkaisija on 1.25mm ja se ei todellakaan tarvitte häävistäkään iskua kun on litissä/ hajalla, hiekkateitä kun joutuu ajamaan niin putken reitti on aivan selvä, ainoa järkevä reitti on sisälle iskuilta suojassa, eikä todellakaan vaadi paljoa purkamista vaikka vetääkin sisäkautta putken, vain yks läpivienpi pitää tehdä tulipelliin. Samasta läpiviennistä menee myös kätevästi polttoainepumpun sähköpiuhat eberille.

Siinä kun asentaa eberin keulalle, niin kannattaa ottaa myös huomioon jakohihnan vaihto, eli jättää tarpeeksi varaa johtoihin ja letkuihin, että ei tarvitte alkaa kaikkea purkamaan, kun pitää jakohihna vaihtaa ;)

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 27.9.2008 8:28

Ok, on kyse siitä sarjasta.. V6:sen kyseessä olisi oikeastaan ainoa vaihtoehto kun itse poltin on vähän pienempi..

Joo sama läpivientmerkkii minunkin -04 pd:ssä.. Joutui vain pumppuyksikön nostamaan pöydälle porausta varten, joten tuossa se uusimpien ulosotto on nannaa. Lisäksi joku on joskus onnistunut halkaisemaan sen kannen, eli kannattaa porata ensin pienellä terällä ja kasvattaa kokoa parissa kolmessa portaassa haluttuun.

Hiekkatiekäytössä varmasti fiksu veto viedä sisäpuolella. Ne eberin mukana tulevat sähkösinkityt pikkuklemmarit muutenkin harpertuu useamman vuoden jälkeen "ulkokäytössä". Tosin kumiliitokset jämähtää melko hyvin kiinni, eli vaikka klemmari pettäsi, ei letku irtoa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.9.2008 8:44

Voisikohan tämänkin topikin otsikkoa tarkentaa siten, että se kuvaisi paremmin, minkä auton webaston asennuksesta on kyse.

Helpottaisi foorumilla surffaamista, kun ei turhaan tarvitsisi availla topikkia, jos se ei itseä koske.

golfvr6
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2006 23:33

ViestiKirjoittaja golfvr6 » 30.9.2008 9:40

Miten olette kiinnittänyt webaston kiinnitys raudan autoon?
Aion laittaa webaston kuljettajan puolelle siihen paisuntasäiliön alapuolelle. Ku ei palkkiin varmaan kauheesti ylimääräisiä reikiä kannata tehdä. Onko ehdotuksia!!?? Kuviakin saa laittaa omista kiinnityksistä..!!

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 30.9.2008 12:36

Pistät telineen kiinni niihin abs yksikön kiinnitys pisteisiin. Tuossa webaston omasta ohjeesta kuvatus

kuva

voin laittaa koko ohjeen spostiin jos tarvetta on... kieli on saksa, mutta kuvat kansainväliset ;)

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 6.10.2008 17:42

No niin eilen sain vihdoin ja viimein eberin lopullisesti kiinni autoon ja ekat savut pihalle :)

Muutoksia tuli rutkasti matkalla, sijoituspaikka muuttui kuitenkin sinne paisuntasäiliön alle, vaikka meinasin laittaa aluksi sen keulalle, mutta putkilinjat olis tuottanut niin paljon ongelmia, että siitä ideasta oli pakko luopua.

Seuraava todellinen ongelma meinasi olla, että löytää vesiletkuista sen oikean, joka menee hyttiin päin. No kun ei mistään löytynyt tietoa, niin ei auttanut muu kuin auto käyntiin ja digimittarilla seurata kumpi putki alkaa lämmetä enemmän. Moottorin perästä lähtevä putki sitten meni noin 5'C koko ajan edellä, joten siitä päätelmä, että sen on pakko olla se hyttiin menevä putki.

Loppu olikin sitten lähinnä sovittelua, että saa vain mahtumaan kaikki, niin että ei tuu palovaaraa.

Vielä pitää hakea vähä lämmön kestävää villaa, kun pari putkea on vielä niin lähellä eberiä, eikä niitä saa oikein millään kauemmas siitä.


Hyvin tuntuu kaukosäädinkin toimivan, yks näpäytys ja näkee paljonko hytissä on nyt lämpöä ja pystyy seuraamaan reaaliaikaisesti hytin lämpenemistä.


Ekassa testissä lämmitys kesti noin 10min, että oli moottorilämmöt normaalissa ja siinä vaiheessa hytissä oli 30'C, joten eiköhän tuossa ole tarpeeksi tehoa :D

golfvr6
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2006 23:33

ViestiKirjoittaja golfvr6 » 16.10.2008 13:38

Johdot saatu vedettyä melkein valmiiksi!!

Vielä pitäs tehdä tankkiin ulosotto.
Ku ei ollut sellaista valmiina?
Onko jollain hyviä vinkkejä hommaan? Mistä olette ostaneet ulosottonysän?
Tankissa ei ilmeisesti saa olla mitään kauheasti ainetta että ei tule yli..!

golfvr6
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2006 23:33

ViestiKirjoittaja golfvr6 » 16.10.2008 21:44

Vielä pitäs tehdä tankkiin ulosotto.
Ku ei ollut sellaista valmiina?
Onko jollain hyviä vinkkejä hommaan? Mistä olette ostaneet ulosottonysän?
Tankissa ei ilmeisesti saa olla mitään kauheasti ainetta että ei tule yli..!

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 17.10.2008 8:25

Jos kyseessä AFN kone, ei tarvitse tehdä reikää tankkiin, vaan voit ottaa polttoaineen suoraan haaroituksella polttoaineletkusta siitä pelkääjän takarenkaan edestä. Näin menee webaston oma ohjeistus asiasta.

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 17.10.2008 8:25

Jos kyseessä AFN kone, ei tarvitse tehdä reikää tankkiin, vaan voit ottaa polttoaineen suoraan haaroituksella polttoaineletkusta siitä pelkääjän takarenkaan edestä. Näin menee webaston oma ohjeistus asiasta.

golfvr6
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2006 23:33

ViestiKirjoittaja golfvr6 » 17.10.2008 13:36

Joo löysin vähän ohjetta ja ymmärtääkseni ATJ koneella varustettuun tarvii tehdä oma
ulos otto!!

an13
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 16.1.2006 12:39

ViestiKirjoittaja an13 » 17.10.2008 15:27

ATJ:hin vaatii kyllä tankin ulosoton. Webastoa tai Eberspächeriä myyvistä liikkeistä tuollaisen saa, aika suolainen hinta kyllä noilla. Tai sitten Ebay:stä. Kannattaa harkita, että tankkikalusta laittaa vain pikkunysän että pääsee tulpan läpi ja laittaa polttoaineletkusta pätkän ja laittaa jotain painoksi niin ui paremmin tankin pohjalle asti.

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 20.10.2008 20:44

Olisko kellään hyviä neuvoja, että mitä tehdä kun autossa on eberi mutta ei ole kaukosäädintä eikä sisällä kelloa. Eli saako jostain jälkikäteen hommattua? Ei ole tommosia vekottimia ennen ollu ni oon aika neuvoton...

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 20.10.2008 20:55

Esim. tuolta saat hommattua.
http://www.preheat.eu/index.php?page=kayttokytkimet

Ite hommasin kyseisesta liikkeestä koko paketin eberin ja tuon kaukosäädin paketin.

Kaukosäädinpaketti sisältää ohjeet kellon rinnalle kytkentään ja suoraan kytkentään. Ja tuolta sivuilta voit ladata suoraa ohjeetkin asennukseen ainakin tuon kaukosäädin paketin osalta, niin vähä valkenee miltä näyttää...

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 21.10.2008 7:31

onko tehdasasenteinen ja onko siinä eeberissä vesipumppua että voi toimia ilman että auto on käynnissä?

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 22.10.2008 20:39

En tiedä varmaksi, mutta aika vahvasti veikkaan että jälkikäteen asennettu. Yritin kattoa sitä pumppua mutta en nähnyt/saanu selvää onko siellä vai ei.

Osaatteko neuvoa minne kannattais viedä näytille? vai onko täällä eberi tuntemusta että joku viittis vilkaista mitä sen kanssa teen? Tosiaan TRE:en seudulla.

golfvr6
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2006 23:33

ViestiKirjoittaja golfvr6 » 3.11.2008 11:04

Mistä olette kääntäneet puhallinta varten olevan piuhan kulkemaan releen kautta?
Jostain puhaltimen takaa vai suoraan sulakkeesta lähtevästä johdosta?

Tuna_
-
Viestit: 343
Liittynyt: 12.3.2008 19:18

ViestiKirjoittaja Tuna_ » 3.11.2008 11:19

Ite ainakin poikkaisin tuulettimen päävirtapiuhan suoraa sulakerasiasta heti sulakkeen jälkeen.

Ja tarkoitushan onkin että se liitetään juurikin tähän päävirtajohtoon mikä lähtee sulakkeelta.

Silloin pyörimisnopeuden saa säädettyä suoraan tuulettimen nupista.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 3.11.2008 16:08

Itse kytkin sen vaihtoreleellä puhaltimen etuvastukselle menevään 1 nop johtoon, eli webastoa käyttäessä puhaltaa aina ykkösellä, sama mikä nopeus on jäänyt säätimessä päälle..
ei turhaa pura akkua, jos huono muisti :)

Toki ajaessa saa isommalle nopeudelle vaikka webasto päällä.

golfvr6
-
Viestit: 27
Liittynyt: 27.12.2006 23:33

ViestiKirjoittaja golfvr6 » 26.11.2008 20:51

Osaisko joku sanoa mikä voisi olla vikana kun webasto ei lähde pelittämään ekalla käynnistyksellä? Sitten kun toisen kerran laittaa päälle niin ei mitään ongelmia.. lähtee tulille hyvin!!

Voisko se johtua että ei saa kunnolla polttoainetta?
Muuten toiminut hyvin.

Mitä toi webaston ulkolämpotila anturi mittaa.. kytkentä X1 pin 3

Tässä vielä linkki tuohon korjaamokäsikirjaan:

http://offroadbutikk.com/acatalog/Thermotop_C.pdf

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 27.11.2008 8:39

Ilmaa poltoaineletkussa...?

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 29.8.2009 19:02

Tuli hommattua ensimmäinen webastollinen auto (Passat 3B 1.9tdi pd) ja lämmitin toimi ostettaessa. Nyt kuitenkin kun ajattelin kokeilla toimintaa niin viikkokellon näyttöön tulee vikakoodi F 31, climatronicin näyttö kerkeää hetkeksi syttyä mutta sammuu heti. En löydä mitään ohjetta jälkiasennetun webaston vikakoodeista joten ei osaa vikaakaan etsiä. Mistä vikaa alkaisi etsiä?

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 31.8.2009 0:51


nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 8.1.2010 22:13

Tuli se vesipumppu vaihdettua tuon em. vian vuoksi alkutalvesta. Sopivasti kuitenkin juuri nyt kovilla pakkasilla tekee taas sitä että välillä toimii ja välillä ei, tai oikeastaan kotona pihassa webasto pelaa joka kerta mutta työpaikan pihassa webasto on viikon verran ollut joka kerta mykkänä, ilmoittanut jälleen F14 (ylilämpöanturin virhe) vaikka vesipumppu selvästi pyörii kun tarkkaan kuuntelee. Sitten auto käynnissä kyllä pelaa. Ihme rimpula koko laite.

Miten tuon webaston oman lämpöanturin voisi tarkastaa? Webaston malli on arvoitus, hankalaan paikkaan tuikattu paisuntasäiliön alle niin eipä tyyppikilpeäkään näe.

nnasu
-
Viestit: 137
Liittynyt: 21.11.2004 22:54

ViestiKirjoittaja nnasu » 9.1.2010 19:31

Vika ei ole selvinnyt mutta selvisi sentään että tuohan on eberi eikä webasto, auton myyjä vaan viime kesänä nimenomaan sanoi sen olevan webasto niin siinä uskossa on menty.

Korjausopaskin löytyi heti ja vikakoodeille selitykset. Lämpöanturin mittaukseenkin on ohjearvot. Pitää mittailla joskus.
http://www.kotikone.fi/~y614733/eber_5kw_manuaali.pdf

On tämä eberin kanssa niin paljon helpompaa :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa