Säteily -vai lohkolämmitin??

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kasawika
-
Viestit: 8
Liittynyt: 29.12.2009 12:54

Säteily -vai lohkolämmitin??

ViestiKirjoittaja Kasawika » 31.12.2009 10:02

Passat -03 1.8T Highline. Millasia lämppäreitä noissa käytössä ja millä tehoilla??

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 31.12.2009 10:11

kliketi klik, defa ainakin tarjoaa letkulämppäriä.
Viimeksi muokannut veksu, 31.12.2009 10:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

lape85
-
Viestit: 506
Liittynyt: 29.7.2003 14:46

ViestiKirjoittaja lape85 » 31.12.2009 10:13

oisin ite lohkolämmittimen kannalla. itellä passatissa letkulämmitin, ja saa olla ainakin tupla ajan roikassa verrattuna lohkolämppäriin.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 31.12.2009 10:16

Noissa uudemmissa vaan ei ole paikkaa mihin sellaisen perinteisen lohkolämmittimen laittaisi...

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 31.12.2009 10:18

niin ja säteilylämppäri on kaikista hitain. letkun kyllä laittasin jos pitäis asentaan alkaa johonkin. asentaa vaan oikein niin pelaa ja kestääkin.

mutta tosiaan eipä tuohon passattinkaan taida olla tarjolla kuin letkulämppäriä.

Kasawika
-
Viestit: 8
Liittynyt: 29.12.2009 12:54

ViestiKirjoittaja Kasawika » 31.12.2009 10:23

Mikä tuossa mallissa on alkuperäisasennuksena??

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 31.12.2009 10:24

Ei ole alkuperäisasennuksia, kaikki on jälkikäteen asennettu Suomessa.

Kasawika
-
Viestit: 8
Liittynyt: 29.12.2009 12:54

ViestiKirjoittaja Kasawika » 31.12.2009 10:29

Millaset maahantuoja asentaa vai arpooko se omistaja sen autoa ostaessa??

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 31.12.2009 10:40

Se riippuu ihan siitä missä liikkeessä asennus on tehty, ei niitä maahantuoja asenna... Yleensä liikkeissä noudatetaan lämmitinvalmistajan suosituksia lämmitimen tyypistä.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 31.12.2009 19:49

Mulla on molemmat. Säteilylämmitin oli aivan onneton, niin laitoin kaveriksi letkulämmittimen. Nyt lämpenee roikassakin mukavasti..

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 4.1.2010 22:39

Eikai säteilylämmitin sen heikkotehoisempi ole kuin lohkarikaan. Lohkolämmitin vaan lämmittää lohkon ja sulattaa lumet konepellin päältä ja varmaan sen takia antaa vaikutelman paremmasta lämpenemisestä. Säteilylämmitin kuitenkin käsittääkseni perustuu siihen, että se lämmittää öljypohjan. Kumpi sitten moottorin kestävyyden kannalta on parempi, notkeat öljyt heti startatessa vai kädenlämpöinen lohko?

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 4.1.2010 23:32

Kumpi sitten moottorin kestävyyden kannalta on parempi, notkeat öljyt heti startatessa vai kädenlämpöinen lohko?


Jos se ne lumetkin siitä konepellin päältä sulattaa, niin eiköhän se lämmitä myöskin niitä öljyjä?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.1.2010 8:39

No lämpö kuitenkin nousee ylöspäin tai kulkeutuu mm. metallia pitkin, joten taitaa se lämpö päätyä öljypohjaan vain öljypohjan kiinnityspulttien kautta kun lohko ja öpohjakin on hyvin eristetty tiivisteellä.

Eikö kuplissa ollut jo vuonna keppi ja semikives noita öljypohjanlämmittimiä?

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 5.1.2010 12:28

kyllä jos lohko on about +20 asteinen niin öljytkin on lämpimät onhan siellä moottorissa muutakin metallia kuin lohko itsessään ja öljypohja kuorena.

ainakin pohjoisen seuomen oloissa luotan enempi letku tai lohkolämppäriin kuin säteilylämmittimeen.

jetta82
-
Viestit: 194
Liittynyt: 15.7.2008 16:23

ViestiKirjoittaja jetta82 » 5.1.2010 16:12

Eikö kuplissa ollut jo vuonna keppi ja semikives noita öljypohjanlämmittimiä?


Joo, mulla oli ainakin -56:ssa sellainen.

Ja varsinaiseen aiheeseen, muistelen kuulleeni tai lukeneeni jostain, että säteilylämmittimellä on ihan virallisena ohjeena että pitää lämmittää tupla-aika perinteiseen lohkolämmittimeen verrattuna.

Eli kovilla pakkasilla neljä tuntia, ei toimi kerrostalokurjuudessa, kun ajastin antaa lämmittää vain kaksi tuntia kerrallaan, pitäisi käydä kiertämässä ajastin toiselle kahdelle tunnille aamuyöllä kaksi tuntia ennen töihin lähtöä.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.1.2010 23:24

Auto oli nelisen tuntia piuhassa, pakkasta 20 astetta. Konepellissä sula kohta ja motti päällisin puolin sellainen hailakka kädenlämpöinen. Öljypohja taas oli selvästi kylmä, vaikka ei nyt ehkä ihan ulkoilman tasolla. Mutta selvästi tuo lohkolämmitin vaikuttaa enemmän lohkoon ja siitä ylöspäin kuin alaspäin. Saattaisi olla molempi parempi jos optimaalista lämmitystä halutaan. Tai nuotio öljypohjan alle.

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 6.1.2010 11:51

No jos ne öljyt nyt edes nolla-asteiseksi lämpenevät lohkolämmittimen avulla,niin ei liene mikään ongelma nykyöljyillä.
Tuo hailakka kädenlämpöhän lienee jo jotain +30 astetta siinä lohkossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa