Golf gti 2.0 8v -93 vesi ei kierrä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

Golf gti 2.0 8v -93 vesi ei kierrä?

ViestiKirjoittaja Vw manni » 4.1.2010 17:07

Joo eli kyseisessä golfissa huomasin tänään, että ylävesiletku on lämmin ja alavesiletku oli kylmä. mistä tämä johtuu? ikkunat myös menevät jäähän eli ei jaksa pitää sulana ikkunoita.

ylävesiletkua kun puristeli tuntui että oli painetta vähän enemmän kuin ennen.

lämpömittari ei nouse ollenkaan.


onko nyt siis termostaatissa vika vai mikä?

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 4.1.2010 19:32

Jos koneenkaan lämmöt ei nouse yhtään niin kyllä se silloin termarissa vika on. Alavesiletku lämpiää vasta kun termari aukeaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 4.1.2010 21:52

Ja kun termari on auki koko ajan, ei kone lämpene tällaisilla pakkasilla ollenkaan, kylmäkäyntirikastus on päällä koko ajan ym kivaa.

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

ViestiKirjoittaja Vw manni » 4.1.2010 22:41

kävin tossa lämpimässä hallissa ja vaihdoin jäähdytys nesteet parempiin. ja sen jälkeen lämpömittarin sain nousemaan 90c ja alavesiletku lämpeni kans. lähdin ajamaan hallilta pois lämpö mittari laski taas aivan nollaan. ajoin huolto asemalle. ja kun lähdin huolto asemalta lämpömittari taas alko nousta ja kotona kokeilin alavesiletkua ja se oli kylmä taas..

toi lämpömittarin pelaaminen johtunee varmaa uudesta anturista oiskohan rikki mutta miksi taas alavesiletku kylmä?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 4.1.2010 22:52

Noissa isolohkoissa termari on alavesiletkussa. Kun termari aukeaa (tai on koko ajan auki), pääsee jäähdyttäjässä oleva kylmä neste virtaamaan termostaatin kautta koneeseen. Siksi tuo letku tuntuu kylmältä ajossa tai heti sen jälkeen jos termostaatti on rikki ja jää auki. Oireet ovat 100% sopivat koko ajan auki olevaan termariin, juuri niinkuin volkkarin hajoava termari yleensä tekee. Kun käytät koneen paikallaan kuumaksi huomaat että myös alaletku kuumenee.

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

ViestiKirjoittaja Vw manni » 4.1.2010 23:57

No ei autakko huomenna aamusta hakia alkuperäinen termostaatti ja kokeilla jos alkais pelittää. missä kohdassa tarkalleen termostaatti siis on. itse olen luullut että termostaatti on koneen kyljessä siinä missä on jokin koppa ja päälä tuo lämpötila anturi.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 5.1.2010 1:07

ohjaustehostimen takana... ite nyppiny aina laturin taustoineen irti niin on vesipumppu ja termarikotelo käsillä helposti

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 5.1.2010 2:02

Alhaalta käsin tehtävä homma. Ei vaadi laturin irrotusta.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 5.1.2010 10:18

ainakaan omassa 8v gti:ssä ei mahtunu toista pulttia aukaseen, joissain on hiukan eri kulmassa se termarin kotelo, tosa ainakin ihan suoraan tehostinta päin...

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 5.1.2010 10:26

Joko yläkautta ja laturi pois edestä, tai alakautta ja tehostimen pumppu pois edestä. Ite irrotin viimeksi alakautta, helppo oli sekin. Ei tarvi/kannata letkuja irrottaa tehostimen pumpusta, pultit vain irti ja sen verran siirrät sivuun että mahtuu termarin vaihtamaan.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.1.2010 16:39

Itselläkin se on tehostimen takana. Ei paha rasti kyllä, tehostimen saa näppärästi irti ja ripustettua syrjään letkuja irroittamatta (kannattaa toki vääntää varoen, ettei ratkea vanhat ruostuneet putket).

Omassa on lisäksi ilmastoinnin kompura, mutta siihen eikä myöskään laturiin tarvinnut tuossa hommassa koskea.

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

ViestiKirjoittaja Vw manni » 5.1.2010 16:49

Hain alkuperäsen termarin ja äskön alottelin vaihtamisen pihalla 20 asteen pakkasessa taskulampun valossa :)

irrotin laturin ja laturin takaa laturin taustan. termostaatin kotelo tuli esiin. mutta ongelmaksi tuli se että näen ainoastaan yhden ruuvin joka on heti etu alalla. sitä ruuvia ei saa täysin auki ruuvattua ku tulee joku toinen laturin kiinike vastaan. eli montako ruuvia termarin kotelossa on? ja pitääkö siitä irrottaa myös ohjaustehostajan pumppu että saa muut ruuvit auki?

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.1.2010 16:59

Kahdella pultilla se ainakin omassa -94 2.0 8v:ssä on. Laturin tausta kuulostaa ihan uudelta jutulta, liekö erona juurikin tuo ilmastoinnin kompura joka on omassa laturin ja tehostimen välissä, ettei ole samaa puuta kuin muilla?

Mutta tehostimen joutuu kuitenkin ottamaan irti, ei onnistu muuten.

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

ViestiKirjoittaja Vw manni » 5.1.2010 18:20

Eipä siitä vaihtamisesta mitää tuu. taijan viiä johonki nyrkkipajalle termarin vaihtoo ku ei se ohjaustehostin irtoo.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 5.1.2010 18:26

Pultit jumissa vai miksi ei irtoa?

Tietty taskulampun ja 20 asteen pakkasen kanssa asennushommien tekeminen on persiistä.

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

ViestiKirjoittaja Vw manni » 6.1.2010 2:40

Pultit aukeaa nätisti, mutta ohjaustehostin ei liikahtanutkaan ku irrotin pultit todenäkösesti oli jostain yhdellä pultilla viellä kiini. jos sitä vihtis huomenna ajella lämpimään talliin ja kattos uusiksi tota vaihtamista. mitä arvelette kauanko menee vaihdossa aikaa jos vie johonki nyrkkipajalle vaihdettavaksi?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 6.1.2010 8:33

15-20min.

Vw manni
-
Viestit: 91
Liittynyt: 4.12.2009 23:58

ViestiKirjoittaja Vw manni » 11.1.2010 15:31

Auton käytin "pihahuollossa" vaihtamassa termostaatin aikaa kului 2.5h.
kovan tappelun jälkeen sain 2 h velotuksella eli 110e tuli vaihdon hinnaksi


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa