Lämpömittarin+varoitusvalon "sekoilu" B4 Pasuunass
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 199
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Lämpömittarin+varoitusvalon "sekoilu" B4 Pasuunass
Vika:Muutaman minuutin ajon jälkeen alkaa jäähdytysnesteen varoitusvalo vilkkua.Lämpötilalla tai mittarin näytöllä ei ole asiaan merkitystä.Nestettä on ylärajassa.
Normaalissa kevyessä ajossa lämpömittari näyttää tasan 90 astetta,mutta kun vedättää tai ajaa kovempaa esim. motarilla nousee lämmöt yli 90 ja parhainmillaan 95 astetta.Flektit lähtee pyöriin mittarin näyttäessä vajaata 100 astetta mutta siihen tilaan pääseminen vaattii kovia kierroksia paikoillaan.Luulin että mittari valehtelee sen 5 astetta eli normaali lämmöt olisivat 85-90,tarkastin VAG-COM:lla ja yllätyin,mittari ja comi näyttävät aivan samoja asteita.Anturi on hiljan vaihdettu,alkuperäinen marmorilta.
Kysymys kuuluupi:onko tuon varoitusvalon takana muuta tietoa vai herjaako pelkästään nesteen vähyydestä? Entä nuo lämmöt? Normaalia vai ei? Yleensä puhutaan ettei TDI mihinkään lämpiä mutta hyvin tuntuu mulla lämpiävän.
Muutama fakta vielä:
-Nestettä ei häviä mihinkään
-Ostaessani auton siihen oli juuri vaihdettu vesipumppu,tosin tarvike.Muutaman tuhannen km ajon jälkeen pumpun akseli tuli kotelosta läpi ja nesteet tietenkin pihalle.Vaihoin pumpu mutta tyhmä kun olen niin samalaiseen tarvikkeeseen kun se vanha oli.Samalla vaihdoin termarin,taas tarvikkeeseen...Noloa.
Hihnan vaihto on 10tkm päässä (360tkm) ja samalla ajattelin hakea marmorilta pumpun ja termarin.
Normaalissa kevyessä ajossa lämpömittari näyttää tasan 90 astetta,mutta kun vedättää tai ajaa kovempaa esim. motarilla nousee lämmöt yli 90 ja parhainmillaan 95 astetta.Flektit lähtee pyöriin mittarin näyttäessä vajaata 100 astetta mutta siihen tilaan pääseminen vaattii kovia kierroksia paikoillaan.Luulin että mittari valehtelee sen 5 astetta eli normaali lämmöt olisivat 85-90,tarkastin VAG-COM:lla ja yllätyin,mittari ja comi näyttävät aivan samoja asteita.Anturi on hiljan vaihdettu,alkuperäinen marmorilta.
Kysymys kuuluupi:onko tuon varoitusvalon takana muuta tietoa vai herjaako pelkästään nesteen vähyydestä? Entä nuo lämmöt? Normaalia vai ei? Yleensä puhutaan ettei TDI mihinkään lämpiä mutta hyvin tuntuu mulla lämpiävän.
Muutama fakta vielä:
-Nestettä ei häviä mihinkään
-Ostaessani auton siihen oli juuri vaihdettu vesipumppu,tosin tarvike.Muutaman tuhannen km ajon jälkeen pumpun akseli tuli kotelosta läpi ja nesteet tietenkin pihalle.Vaihoin pumpu mutta tyhmä kun olen niin samalaiseen tarvikkeeseen kun se vanha oli.Samalla vaihdoin termarin,taas tarvikkeeseen...Noloa.
Hihnan vaihto on 10tkm päässä (360tkm) ja samalla ajattelin hakea marmorilta pumpun ja termarin.
-
- -
- Viestit: 199
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Vika:Muutaman minuutin ajon jälkeen alkaa jäähdytysnesteen varoitusvalo vilkkua.Lämpötilalla tai mittarin näytöllä ei ole asiaan merkitystä.Nestettä on ylärajassa.
Ostin juuri saman korimallin Passatin, tosin bensa ja ABF-koneella. Huomasin oston jälkeen että mittaristosta uupuu jäähynesteen ledi, laitoin ledin eilen paikalleen ja sama vika kuin yllä, valo vilkuttaa jatkuvasti. Yleensä alkaa vilkuttamaan 15sek sisään käynnistyksestä mutta välistä menee parikin minuuttia.
Normaalitoiminnan lisäksi kokeiltu niin että paisuntasäiliön anturin johto on irti (mittauksieni mukaan juuri tällöin pitäisi ledin vilkuttaakin) ja myös niin että anturin johto on oikosuljettu (= paisuntasäiliö täysi). Ei apua eli oma paisuntasäiliöni on ehjä. General_Leenkin kannattaa irroittaa anturin johto paisuntasäiliöstä ja pistää pinnit yhteen hyppylangalla niin pystyy poissulkemaan säiliön anturivian.
Ja tosiaan olisin kiinnostunut samasta, eli onko tuon jäähynesteledin takana muitakin triggereitä kuin tuo paisuntasäiliön pinnankorkeus? Ylikuumeneminen?
Meikäläisen olemattomilla sähkötaidoilla ei tule sitten enää muuta mieleen kuin relevika (jos tuolle edes on relettä) tai mittaristovika.
Joskus tuli bensakoneiseen pasuunaan vaihettua antureita ja taisteltua tuon asian kanssa. Purkaamolta todennäköisesti saa toisen vilkkuvalomittariston ja uus on tietysti hinnoiteltu asiaankuuluvalla tavalla. Loppuviimein järkevimmältä "korjaukselta" tuntui ledin poisto. Lämpömittari kuitenkin toimi ja öljymäärää tuli seurattua sillointällöin, niin samalla vaivalla se jähytinnesteen määräkin tuli katottua.
JariN: keväällä rupesi edellisestä autosta vilkuttamaan valoa Joensuun moottoritien ohituskaistalla. Letku oli haljennut matkalla ja puhaltanut nesteet pihalle pikku hiljaa. Jos valo olisi ollut rikki, olisi maailmassa yksi hieno moottori vähemmän (1.6 Pierburg) :)
Takaisin itse ongelmaan ja itse itselleni vastaten. Tutkin viikonloppuna sähkökaavioita ja valo tosiaan syttyy nestepinnasta JA ylilämmöstä. Mitään relettä tms. välissä ei kaavioiden mukaan ole, vaan johdot lohkon kyljestä ja paisuntasäiliöltä tulee suoraan mittaristolle. Eli jos johdot on ehjät, paisuntasäiliön anturi kunnossa, lämpömittari näyttää oikein ja valo vilkkuu niin mittaristo on sökö.
Omasta pitää vielä mitata että se paisuntasäiliötieto tulee samana mittariston liittimeen asti ja sen jälkeen lähden metsästämään uutta käytettyä mittaristoa. Raportoin tänne miten kävi, jos ei korjaannu mittariston vaihdolla niin todennäköisesti mieli on musta :)
Takaisin itse ongelmaan ja itse itselleni vastaten. Tutkin viikonloppuna sähkökaavioita ja valo tosiaan syttyy nestepinnasta JA ylilämmöstä. Mitään relettä tms. välissä ei kaavioiden mukaan ole, vaan johdot lohkon kyljestä ja paisuntasäiliöltä tulee suoraan mittaristolle. Eli jos johdot on ehjät, paisuntasäiliön anturi kunnossa, lämpömittari näyttää oikein ja valo vilkkuu niin mittaristo on sökö.
Omasta pitää vielä mitata että se paisuntasäiliötieto tulee samana mittariston liittimeen asti ja sen jälkeen lähden metsästämään uutta käytettyä mittaristoa. Raportoin tänne miten kävi, jos ei korjaannu mittariston vaihdolla niin todennäköisesti mieli on musta :)
-
- -
- Viestit: 199
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Samoin kävi juuri minulle,nesteet pihalle vesipumpun akselin välistä ja tietenkin Tre-Nokia motarilla,onneksi valo alkoi vilkkumaan ja sain pelastettua yhden 1z moottorin...
Minulla on yksi mittaristo josta olen ottanut lämpö/polttoaine mittarin kun sain alkuperäisen rikki..Jaa mitenkä? No oli sellaista vaivaa että polttoainemittari valehtelee turhan paljon eli täydellä tankilla ei nouse "tappiin" vaan jaa siihen 70 litran 7 ja 0 väliin.Sitten taas laskee todella hitaasti mutta kun on punaisella viivalla jolloin pitäisi olla 10 litraa ainetta jäljellä niin tankki onkin tyhjä.Oikosulin anturin päästä johdot jotta näkisin että nouseeko "tappiin" asti mittari.Ei tykännyt siitä vaan simahti koko mittari.Kyselin purkaamoilta mittaristoa ja sain eräältä purkurilta tiedon että on kuulemma ollut ainakin 11 eri mallista mittaristoa liikenteessä,varaosanumeron pitää täsmätä.Ostin sitten yhden missä ei numerot täsmää ja otin siitä pelkän lämpä/löpö mittarin.Eli omassani pohja/piirilevy pitäisi olla alkuperäinen
Tosin ostaessani auton siihen oli juuri jotain tehty mittaristoon 600e Pietarsaaren Pörhöllä.Kuitit on ruattiksi niin ei niistä mitään ymmärrä.
Taidan kokeilla tuohon sitä jännitteensäätimen vaihtoa,joskos siitä olis apua vaivoihin.
Ai niin,tuossa varaosamittaristossa oli joku jo "käynyt",sinne oli lisätty kolvaamalla joku hyppyjohto piirilevyyn,siihen lämpö/löpö mittarin alle.
Olis perin mukavaa jos saisi valon toimimaan niinkuin pitääkin...
Täällähän oli jossain topic tuosta jännitteensäätimestä,pitäis saada ihan esim. Bebek:stä ja maksaa joku 7e...
Ja tottahan se on ettei 2000e autoon viitsi satoja euroja uhrata johonkin mittaristoon millä nyt ei oikeasti ole mitään tekemistä eteenpäin menon kanssa...Muutaman euron voi kyllä sijoittaa...
Minulla on yksi mittaristo josta olen ottanut lämpö/polttoaine mittarin kun sain alkuperäisen rikki..Jaa mitenkä? No oli sellaista vaivaa että polttoainemittari valehtelee turhan paljon eli täydellä tankilla ei nouse "tappiin" vaan jaa siihen 70 litran 7 ja 0 väliin.Sitten taas laskee todella hitaasti mutta kun on punaisella viivalla jolloin pitäisi olla 10 litraa ainetta jäljellä niin tankki onkin tyhjä.Oikosulin anturin päästä johdot jotta näkisin että nouseeko "tappiin" asti mittari.Ei tykännyt siitä vaan simahti koko mittari.Kyselin purkaamoilta mittaristoa ja sain eräältä purkurilta tiedon että on kuulemma ollut ainakin 11 eri mallista mittaristoa liikenteessä,varaosanumeron pitää täsmätä.Ostin sitten yhden missä ei numerot täsmää ja otin siitä pelkän lämpä/löpö mittarin.Eli omassani pohja/piirilevy pitäisi olla alkuperäinen
Tosin ostaessani auton siihen oli juuri jotain tehty mittaristoon 600e Pietarsaaren Pörhöllä.Kuitit on ruattiksi niin ei niistä mitään ymmärrä.
Taidan kokeilla tuohon sitä jännitteensäätimen vaihtoa,joskos siitä olis apua vaivoihin.
Ai niin,tuossa varaosamittaristossa oli joku jo "käynyt",sinne oli lisätty kolvaamalla joku hyppyjohto piirilevyyn,siihen lämpö/löpö mittarin alle.
Olis perin mukavaa jos saisi valon toimimaan niinkuin pitääkin...
Täällähän oli jossain topic tuosta jännitteensäätimestä,pitäis saada ihan esim. Bebek:stä ja maksaa joku 7e...
Ja tottahan se on ettei 2000e autoon viitsi satoja euroja uhrata johonkin mittaristoon millä nyt ei oikeasti ole mitään tekemistä eteenpäin menon kanssa...Muutaman euron voi kyllä sijoittaa...
Viimeksi muokannut General_Lee, 7.9.2009 14:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joskus nestevuodon huomaa äänestä, höyrystä ja hajusta ennenkuin mikään valo ehtii syttyä... Vaan tottahan se valo on hyvä olla olemassa ja toiminnassa. Silti jossain kohtaa jokaisella aina löytyy järkevyyden raja ajan ja rahankäytön suhteen, ja sit todennäköisesti mennään ali siitä mistä aita on matalin ;) Minulla se tuli kyseisen auton mittarin kanssa aika nopeesti edellämainittujen toimenpiteiden jälkeen. Se kun ei ollut ainut ominaisuus ko värkissä, eikä moottorksi kutsuttu öljyvispilä enää kovin pelastettavissa ollut muutoinkaan...
Kuitenkin, yks tai kaks irtomittaristoa pitäs olla itsellänikin, joista ainakin kakslitrasen bensakoneen mittari on toimivana purettu. Voisin kattoo varaosanumerot jos jotakuta kiinnostaa.
Kuitenkin, yks tai kaks irtomittaristoa pitäs olla itsellänikin, joista ainakin kakslitrasen bensakoneen mittari on toimivana purettu. Voisin kattoo varaosanumerot jos jotakuta kiinnostaa.
-
- -
- Viestit: 199
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Toissapäivänä tuli uusi käytetty mittaristo Ruotsista purkaamolta, hinta oli hyvinkin järkevä jos kotimaan hintoihin vertaa. Eikä autooni olisi sopivaa Varaosahausta löytynytkään. Mutta, eikö se saatanan valo vilku uudellakin mittaristolla. Hoh hoiiii.... Se on sitten pakko olla paisuntasäiliöltä tuleva johto huonolla kontaktilla jossain. Luulenpa että lyön toistaiseksi hanskat naulaan.
-
- -
- Viestit: 199
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Ite olen tehnyt seuraavan kliinisen havainnon:Mitä kylmempi ilma niin sen harvemmin valo vilkkuu.Sitten kun sisätilat lämpiävät ja samoin mittaristo niin silloin alkaa vilkkuminen.Mutta voi mennä jopa muutama päivä putkeen ettei vilku.
Teen nyt sen uudelleenkolvauksen josko se auttaisi asiaan,kiinnostaisi vaan että mitä kaikkea sieltä kannattaa kolvata.Ja miten varmistun siitä että kolvaus on on onnistunut?
Käytössä on Wellerin säädettävä kolvi.
peiponen:Mistäs olet ruattista osia tilannut? Ja miten kielimuuri? Ite en ruattia osaa kun muutaman sanan.Tarvis tohon B4:n ainakin ehjän pohja(muovi)panssarin ja GL plyyshisisustuksen tai nahat käy myös.
Teen nyt sen uudelleenkolvauksen josko se auttaisi asiaan,kiinnostaisi vaan että mitä kaikkea sieltä kannattaa kolvata.Ja miten varmistun siitä että kolvaus on on onnistunut?
Käytössä on Wellerin säädettävä kolvi.
peiponen:Mistäs olet ruattista osia tilannut? Ja miten kielimuuri? Ite en ruattia osaa kun muutaman sanan.Tarvis tohon B4:n ainakin ehjän pohja(muovi)panssarin ja GL plyyshisisustuksen tai nahat käy myös.
-
- -
- Viestit: 199
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
No niin,väliraportti...Nyt kun on ollut pakkasenpuolella niin eipä ole valo vilkutellut...Tuossa pari päivää sitten otin mittariston pois ja purin päreiksi.Kolvi kuumaksi ja...Mitä vittua,eihän sieltä oiken voi kolvata mitään kun on "painettu" tms. piirilevy.Pesin levyn kontak oil (Wurth) ja takas nippuun.Ja eipä vilkkunu enään,siis kahteen päivään...Tänään alkoi taas kun sisätilat kunnolla lämpenivät.
Siellä näytti olevan jotain vastuksia tms. ja sellainen tuli mieleen että jos joku kärähtänyt vastus aiheuttaa sen vilkkumisen kun mittaristo/komponentit lämpiää?
Sellaisen vois vielä vaihtaa kun tietäis minkä ja minkä arvoinen vastus on kyseessä.Nehän ei kalliita ole...
Seuraavaksi lähtee ledi irti...Suhteellisen ärsyttävää varsinkin näin pimeällä kun punainen valo vilkkuu mittaristossa...(onneksi siellä eikä taustapeilissä)
Mutta kiva sen olis toimia varsinkin kun on vanha auto ja kilsoja takana 360tkm...Ei sitä tiedä milloin joku letku pamahtaa ja nopeiten tuo valo sen ilmoittaa kuin lämpömittari.
Mutta nyt tietäjät vinkkejä vaan niin moni pääsee harmittavasta vaivasta!!
Tällaisen löysin:http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=634740#634740
Vois olla sama vika eli regulaattori.
Tänään olin ahkera ja otin mittariston pöydälle.Päreiksi vaan ja regulaattorin (jänniteensäätimen) 3:n karvan uudelleen kolvaus.Reguhan lämpesi siitä aikas paljon ja siitä sain ajatuksen että menen pelkkää piirilevyä kokeileen autoon vielä kun regu on kuuma.Ja tulos oli se mitä odotin eli siellähän se vilkutti.Vikakohde on paikannettu ja kolvailin varaosamittaristosta regun pois ja laitoin sen tähän orggis piirilevyyn,sama kokeilu ja taas vilkkui...Kun jäähtyi niin lopetti villkumisen,tosin auto täytyy sammuttaa välillä jotta vilkkuminen kuittautuu pois.Eli ilmeisesti varaosaregukin oli mallia sökö.
Näyttää regu maksavan Bebekillä 2.50e eli aikas halpa varaosa kun vertaa koko mittariston vaihtoon.
Täytyy maanantaina hakea uusi,taidan ottaa oikeen 2 kpl.
Regun numero on LM2940T
pitää vielä kysyä että kun sen kolvaa paikoilleen niin vaurioittaako lämpö sitä.Ettei tule heti rikottua uutta regua.pitäisköhän sitä esim. kylmä sprayllä vilvoittaa samalla kun kolvaa?
No,raportoin kun saan homman valmiiksi...
Siellä näytti olevan jotain vastuksia tms. ja sellainen tuli mieleen että jos joku kärähtänyt vastus aiheuttaa sen vilkkumisen kun mittaristo/komponentit lämpiää?
Sellaisen vois vielä vaihtaa kun tietäis minkä ja minkä arvoinen vastus on kyseessä.Nehän ei kalliita ole...
Seuraavaksi lähtee ledi irti...Suhteellisen ärsyttävää varsinkin näin pimeällä kun punainen valo vilkkuu mittaristossa...(onneksi siellä eikä taustapeilissä)
Mutta kiva sen olis toimia varsinkin kun on vanha auto ja kilsoja takana 360tkm...Ei sitä tiedä milloin joku letku pamahtaa ja nopeiten tuo valo sen ilmoittaa kuin lämpömittari.
Mutta nyt tietäjät vinkkejä vaan niin moni pääsee harmittavasta vaivasta!!
Tällaisen löysin:http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=634740#634740
Vois olla sama vika eli regulaattori.
Tänään olin ahkera ja otin mittariston pöydälle.Päreiksi vaan ja regulaattorin (jänniteensäätimen) 3:n karvan uudelleen kolvaus.Reguhan lämpesi siitä aikas paljon ja siitä sain ajatuksen että menen pelkkää piirilevyä kokeileen autoon vielä kun regu on kuuma.Ja tulos oli se mitä odotin eli siellähän se vilkutti.Vikakohde on paikannettu ja kolvailin varaosamittaristosta regun pois ja laitoin sen tähän orggis piirilevyyn,sama kokeilu ja taas vilkkui...Kun jäähtyi niin lopetti villkumisen,tosin auto täytyy sammuttaa välillä jotta vilkkuminen kuittautuu pois.Eli ilmeisesti varaosaregukin oli mallia sökö.
Näyttää regu maksavan Bebekillä 2.50e eli aikas halpa varaosa kun vertaa koko mittariston vaihtoon.
Täytyy maanantaina hakea uusi,taidan ottaa oikeen 2 kpl.
Regun numero on LM2940T
pitää vielä kysyä että kun sen kolvaa paikoilleen niin vaurioittaako lämpö sitä.Ettei tule heti rikottua uutta regua.pitäisköhän sitä esim. kylmä sprayllä vilvoittaa samalla kun kolvaa?
No,raportoin kun saan homman valmiiksi...
peiponen:Mistäs olet ruattista osia tilannut? Ja miten kielimuuri?
Mittaristo löytyi ihan varaosanumero Googleen syöttämällä josta löytyi linkki Ruotsin varaosahakuun, eli tänne http://en.bildelsbasen.se/ Hoidin oman tilaukseni ruotsiksi, varmaan riippuu ihan purkaamosta mitä muita kieliä puhuvat/kirjoittavat.
Itse jäähynestelediongelmaan liittyen hyviä uutisia täältä päästä. Vaihdoin reilu viikko sitten autoon talvirenkaat tallilla ja kun olin lähdössä tallilta, eipä tullut enää sytytysvirtoja autoon. Tunnin johtojen, releiden ja sulakkeiden koskettelun jälkeen sain auton toimimaan ja pääsin kotiin. Myöhemmin paikallistin että auton Cobra-hälytin teki juuri tuon edellämainitun sytytysvirtojen katkaisun, olisiko mennyt tilttiin tms. Autolla joka ei käynnisty silloin kun haluan, en tee mitään, joten viime viikolla otin sivuleikkurit käteen ja Cobra puristimeen.
Ja mikä huvittavinta, tämän jälkeen jäähynesteledi ei ole kertaakaan ruvennut vilkuttamaan virheellisesti. Suoraa yhteyttähän ei näiden välillä ole, mutta olisiko Cobra vanhetessaan ruvennut vuotamaan häiriötä maadoitukseen tms? No nyt on 2 ehjää mittaristoa, voi laittaa toisen vaikka juhlapyhinä kiinni.
-
- -
- Viestit: 199
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Ei Vittu!! Nyt palaa käämi!! Vaihdoin sen jännitteen säätimen ja olihan se viikon vilkuttamatt.Äsken alkoi taas....Mikä vittu siellä on? Ihan järjetöntä hommaa,turhaa työtä.
Tekis mieli ottaa ledi pois ja sen tod.näk teen.Mutta miten tuo regulaattori mitataan? Onneksi ostin niitä kaksi jos toinen vaikka ottaa itteensä kolvailusta.En enään laske tuolle ledille mitään arvoa mutta lämpö ja poltto-aine mittari saisivat näyttää oikein.Ja eikös tuo regulaattori juuri siihen vaikuta?
Auttakaa nyt saakeli...
Tekis mieli ottaa ledi pois ja sen tod.näk teen.Mutta miten tuo regulaattori mitataan? Onneksi ostin niitä kaksi jos toinen vaikka ottaa itteensä kolvailusta.En enään laske tuolle ledille mitään arvoa mutta lämpö ja poltto-aine mittari saisivat näyttää oikein.Ja eikös tuo regulaattori juuri siihen vaikuta?
Auttakaa nyt saakeli...
Lähetä ammattilaiselle korjattavaksi?
www.elektromeka.net
www.sercaphuoltopalvelut.com
Kokemus on osoittanut, ettei mittaristoissa yleensä ole vain yhtä ainoaa vikapaikkaa, vaan useampi osio pitää käydä läpi. Esim. Volvon mittaristot 00-03 pitää käydä läpi laidasta laitaan molemmin puolin piirikorttia, jotta sen saa luotettavasti toimimaan.
Ilman asianmukaisia työkaluja, juotteita ja juotoskemikaaleja työ on varsin hidasta ja tuskastuttavaa.
www.elektromeka.net
www.sercaphuoltopalvelut.com
Kokemus on osoittanut, ettei mittaristoissa yleensä ole vain yhtä ainoaa vikapaikkaa, vaan useampi osio pitää käydä läpi. Esim. Volvon mittaristot 00-03 pitää käydä läpi laidasta laitaan molemmin puolin piirikorttia, jotta sen saa luotettavasti toimimaan.
Ilman asianmukaisia työkaluja, juotteita ja juotoskemikaaleja työ on varsin hidasta ja tuskastuttavaa.
-
- -
- Viestit: 199
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa