Golf II -90 1.8 RP Pätkii

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

Golf II -90 1.8 RP Pätkii

ViestiKirjoittaja Nate » 22.12.2009 20:24

Mitäs tuolle sais tehtyä kun käynnistän auton kylmänä niin ei ole mitään vikaa
mutta menee hetki niin alkaa pätkimään ihan kun pudottaisi yhden pytyn pois pelistä ja kun kone on kuuma niin taas toimii normaalisti.

Katoisin tänään tulpat ja oli ihan noesta mustat.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 22.12.2009 21:13

Sininen lämpöanturi vaihtoon?

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

ViestiKirjoittaja yoonas » 22.12.2009 22:04

Tai sitten punainen anturi, joka ohjaa imusarjan esilämmitystä... mutta ensin sininen anturi.

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

ViestiKirjoittaja Nate » 22.12.2009 22:35

Niin juu unohdin mainita että vaihdoin tänään kaikki 3 anturia siitä kotelosta sinisen, punaisen ja mustan.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 22.12.2009 22:59

Puhdista ruiskun osat kaasarispraylla, kaukaa haettua kyllä mutta jos olet jo anturit uusinut..
Voishan periaatteessa hajoamispisteessä oleva lambdakin jotain vastaavaa tehdä. Ehtiikö lämpömittari nousta ennenkuin röpeltäminen alkaa?

Pivike
-
Viestit: 23
Liittynyt: 15.10.2009 7:03

ViestiKirjoittaja Pivike » 23.12.2009 0:08

Itselläni sama vika RP koneessa. Mulla auto alkaa toimimaa heti kun vähän lämmöt alkaa nousemaan. Puhdistin tänää kaikki johdot paineilmalla mitkä menee ruiskulle ja laitoin jotain kosteutta poistavaa ainetta.
Aamulla näkee taas että alkaako röpöttään ja pukkaan mustaa.
Voiko rikastin olla jumissa jotenki?

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

ViestiKirjoittaja Nate » 23.12.2009 0:42

Ei ehdi lämpömittari nousta, ajamaan ehtii ehkä jonkun 500-1000metriä niin alkaa röpöttämään.

Eilen labdaa jo katselin mutta oli niin kivassa paikassa etten vielä sitä alkanut irrottamaan.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 23.12.2009 10:24

Lambda-anturi vaihtoon. Itsekin kerran yritin RP:n pakosarjasta lambdaa irti (oli sentään pakosarja irti moottorista) enkä silti saanut, eli onnea vaan yritykselle. :D

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

ViestiKirjoittaja Nate » 23.12.2009 11:55

Edellinen omistaja muistaakseni sanoi että on vaihdettu jo 2 kertaa lambda tuohon en sitten tiedä mikä sen aina rikkoisi ja toivottavasti lähtee vaikka lämmittämällä.

Asku
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.8.2009 16:34

ViestiKirjoittaja Asku » 23.12.2009 12:29

Onhan jako laitettu kyseisen moottorin ohjeiden mukaan? Itellä Oli 1.8ABS koneeseen laitettu jako vauhtipyörän mukaan, vika ilmeni siten että kylmänä kiihytttäessä n.2000rpm kohalla meinas hyytyä ja paikaltaan alko röpeltään?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.12.2009 12:45

Vauhtipyörän mukaan se kuuluu laittaakkin, mutta kun vauhtiksessa on 2 merkkiä, toinen ykk:lle ja toinen sytkän ajoittamiselle. Ainakin kakkiksissa se isompi lovi on sytkän ajoitukselle.

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

ViestiKirjoittaja yoonas » 23.12.2009 14:27

Ei se välttämättä ole lambdassa se vika. ECU ei kylmällä koneella käytä ollenkaan lambdan tietoa, vaan odottaa että kone ja lambda lämpiävät... Ja oireethan olivat nimenomaan kylmällä koneella?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.12.2009 14:41

Omien kokemuksien mukaan kylmänä toimintaan vaikuttaa eniten virranjakajan osat, tulpanjohdot ja sininen anturi.

Jos huohotinletku menee ruiskuun, niin ongelmia aiheuttaa kun se vesimoska pääsee suoraan bensapaineensäätimeen, joka sijaitsee juurikin siinä putken liitoskohdan alla ruiskun sisällä.

Asku
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.8.2009 16:34

ViestiKirjoittaja Asku » 23.12.2009 15:44

Joo siinä on 1 selvästi näkyvä viiva siinä vauhtipyörässä? Onko se se yläkuolokohta? Sitten kun linjaa apuakselin ja kampuran kiilahihnapyörän niin löytyy viivan oikalta puolelta juuri oikeasta paikkaa piste? Onko tämä se sytytyksen ajoitusmerkki silloin? Itsellä on nyt tuon pisteen kohdalla kampura ja toimii paremmin kuin ennen.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 23.12.2009 15:48

Se pieni piste on ykk:lle eli sen mukaan jakopää kohdalleen, tämä varma tieto koska itsellä TD:ssä 1,8 bensan vauhtipyörä. Se iso lovi on sytkän ajoitusta varten.

Asku
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.8.2009 16:34

ViestiKirjoittaja Asku » 23.12.2009 16:19

Joo mulla oli aikaisempi remonttimies laittanu sen viivan mukaan jaon ja hyyty kylmänä ja välillä röpötti. Linjasin apuakselin ja kiilahihnapyörän niin se pistekki tuli kohalleen, nokka OT:ssa ja nyt pelaa kuin uusi.... mitä nyt painimet jo vähä naputtaa.

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

ViestiKirjoittaja Nate » 24.12.2009 4:29

Joulu on ihmeidenaikaa ja jne jne...

Eilen otin illalla akun miinusnavan irti ja kun aamulla lähdin liikenteeseen niin ei esiintynyt pätkimistä ollenkaan.

Täytyy itsekkin tarkistaa tuo jako kun en muista kumman mukaan sen laitoin.
Muistaakseni oli suora viiva ja sitten semmonen kartiomerki pyörässä.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 24.12.2009 11:50

Akun kengän irrotus tietyksi aikaa nollaa vikamuistin, ja sellaisia puskee lambdat ja lämpöanturit noissa vehkeissä yleisimmin.

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

ViestiKirjoittaja Nate » 27.12.2009 23:32

Nyt tullut taas ajeltua ja auto alkoi taas pätkimään ihan samallalailla kuin ennenkin, otin taas akun miinusnavan irti ja taas toimii normaalisti.

Eikai tuossa oikeen muuta vikaa voi enään olla kun tuo lambda,
täytyy katsoa koska sen ehtis putsaamaan tai vaihtamaan mutta ennen sitä täytyy vaan ecua nollailla.
Viimeksi muokannut Nate, 20.2.2010 11:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ch3oh
-
Viestit: 29
Liittynyt: 9.6.2009 10:44

ViestiKirjoittaja ch3oh » 4.1.2010 17:06

Itselläni ilmaantui 1.8 RV-koneeseen lähes samanlaiset ongelmat. Lähtee kylmänä hienosti käyntiin, vähän aikaa käytyään alkaa yskimään ja pätkimään sekä kuorma päällä, että tyhjänä kierroksia nostaessa. Hajusta päätellen käy pirun rikkaalla. Lamdan vaihdolla ajattelin lähteä liikkeelle.. Lisäilmaluisti jumitteli pakkasten alkaessa, korjaantui puhdistuksella. Voiko tällä olla osuutta asiaan?

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

ViestiKirjoittaja Nate » 4.1.2010 20:12

Mulla ei ainakaan mitään merkitystä että onko ollut auto tallissa tai pihalla niin pätkii kuitenkin eli ei oo lämmöstä kiinni.

Eilen lopetti auto toiminnan kokonaan ei starttaa ollenkaan, tänään kävin ostamassa solenoidin ja lambdan täytyy sitten katsoa vaikuttaako se mihinkään.

Jos ei nuo korjaukset auta niin poltan koko romun.
Viimeksi muokannut Nate, 20.2.2010 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

ViestiKirjoittaja yoonas » 4.1.2010 21:42

Siis ei käynnisty vai ei pyöritä starttia??

Oma RP jätti viime talvena starttaamatta, ei edes solenoidi naksahtanut. Irrotin punaisen anturin, joka on imuilmanesilämmityksen kytkin, ja tämän jälkeen auto hyrähti vaivatta käyntiin... mitä v*ttua??? Kannattaa siis kokeilla.

Myös tyhjäkänytimoottori, jossa samassa potikassa "joutokäyntikytkin", joka ilmoittaa kun kaasua ei paineta, voi aiheuttaa harmaita hiuksia, myös kierroksilla ajettaessa

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

ViestiKirjoittaja Nate » 4.1.2010 22:18

Tota täytyykin huomenna kokeilla kun tosiaan mitään ei tapahdu kun koittaa startata.
Jouduitko vaihtamaan sen anturin että auto alkoi toimimaan vai toimiko taas normaalisti kun laitoit liittimen takaisin paikoilleen?

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

ViestiKirjoittaja yoonas » 4.1.2010 22:58

Vaihdoin anturin, ei toiminut anturi paikallaan. En kyllä käsitä. Ilman anturia ajelin about viikon ja hyvin kukkui... Ei jäätänyt pakkasessa.

ch3oh
-
Viestit: 29
Liittynyt: 9.6.2009 10:44

ViestiKirjoittaja ch3oh » 5.1.2010 16:44

Mulla lakkas sitten liikkuminen tänäaamuna lopullisesti. Auto kyllä lähti käyntiin, mutta kävi niin rikkaalla ettei jaksanut edes kaikilla pytyillä sytyttää tai ottaa kierroksia. Pakokaasu haisi todella raskaasti gasolle. Kaivelin fillarin esiin, toivottavasti ennenkuin katti ja tulpat kuolivat. Voikohan läppätoiminen IMM ottaa nokkiinsa (edellisen omistajan laittamasta :D ) kartiofilsusta kovilla pakkasilla?

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

ViestiKirjoittaja Nate » 20.2.2010 11:26

Nyt JO sain lambdan vaihdettua ja käynti muuttui muttei tullut kuntoon.
Sitten tuli koko startti vaihdettua että sain auton käyntiin.

Siitä pätkimisestä,
ennen auto pätki kylmänä ja lopetti kun lämpesi nyt kun vaihdoin lambdan (vanha näytti olevan bilteman) niin toimii kylmänä hyvin mutta lämpimänä pätkii vähän,
huomaa kun ajaa tasakaasulla tai pysähtyy niin kuulee kun palaa putkessa ja todella epätasaisesti ihan kun joku harrikka kävisi taustalla.

Ei oikeen enään keksi mikä voisi olla vikana ellei sitten tuokaan lambda toimi kunnolla, ei vaan millään viitsisi ostaa tuohon romuun boschin lambdaa.

Pystyykö sitä lambdan toimintaa jotenkin testaamaan eli miten esimerkiksi auto käyttäytyy jos otan johdon irti?

Vorrester
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.2.2010 21:33

Lambdan testaus

ViestiKirjoittaja Vorrester » 20.2.2010 12:53

Tuosta linkistä löytyy selitystä aiheeseen. Eli yleismittari riittää karkeaan toiminnan testaukseen.

http://autodb.fi/tietopankki.php?article=13

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 22.2.2010 11:09

RP kone on oikukas...

omani teki samoin taannoin ja vika löyty Lambdan johdosta. piuha oli murtunut ja sisällä menevä signaali piuha kosketti maadoitus piuhaa. piuha vaihdettiin ja auto rupesi toimimaan normaalisti. oireet oli röpötys ja erittäin iso bensankulutus.

tsemppiä =)

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

ViestiKirjoittaja Nate » 23.3.2010 21:01

Noniin nyt auto toimii kiitettävästi.
Vaihdoin tulpanjohdot ja tulpat niin loppui pätkiminen,
katsoin pimeässä konehuoneeseen niin ei näkynyt mitään mutta kun otin kiinni tulpanjohdosta niin sai mukavan sähköiskun niin tuli todettua että varmaan entiset johdot.

Vielä ei ole kerinnyt ajamaan tankillista että näkee onko bensankulutus vähentynyt mutta luulisi kun pätkiminen loppui,
ennen pääsi reilu 500km ja kun pätkis niin noin 400km tankillisella.

Nate
-
Viestit: 11
Liittynyt: 22.12.2009 20:17

ViestiKirjoittaja Nate » 4.4.2010 15:36

Nyt on tankillinen ajettu kaupunkiajoa ja pääsin 550km eli huomattavaa parannusta tapahtunut ja auto meni vielä katsastuksessa päästöistäkin läpi.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 21.7.2010 22:31

Nostellaas vanhaa topiksia ylös.

Jetta alkanut nyt oireilemaan jopa itselle uudella tavalla tämän rp hlvtin kanssa. 8)

Vikana siis on, että auto rupes nyhtämään 2500 - 3000 rpm välissä kun sille antoi reippaammin kaasua. Tätä se siis tekee vieläkin. Vikaa ei ilmene ennen tuota kierrosaluetta, eikä sen jälkeen. Laulaa niinkun pitää ja vedot on tallella. Noh, enpä asiaan kiinnitellytkään enempiä huomiota, vaan päätin, et ajellaan sukkasillaan tuon kierrosalueen yli. Eli kun ajaa kevyemmällä kaasulla kone ei pätki.

Tänään kuitenkin töistä pois tullessa normaalisti sukkasillaan kiihytellessä, taas tuttu nykiminen tuolla kierrosalueella. Eli vika siis näyttäisi pahenevan. Aika tarkalleen vielä ongelma on siinä n. 2750 rpm kohdalla.

Ossaako joku kertoa, mitä lähetään vikaa ehtimään ennenkun tää Volkkareilla ajaminen vie taas kuilun reunalle.

Perusjutut ok.

Tulpat, v-jakajankansi, pyörijä uusittu aikaisemmin keväällä ku pientä ennakoivaa huoltoa tein. Ne voidaan sulkea suoraan pois. Käynti lämpötilalla ei ainakaan toistaiseksi ole ollut merkitystä. Kylmä tai kuuma, sama homma.

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 22.7.2010 22:56

mullakin alkanut nykimään samalla tavalla. mulla nykii suunnilleen puolikaasulla.
kaasu pohjassa vetää normaalisti. outo vika.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 23.7.2010 9:17

Tarkistakaapa kaasupolkimen asentoanturin (potentiometrin) kunto.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 24.7.2010 10:57

Tuopa se kävi itselläkin mielessä. Sijaitsiko se siinä Jetronikin kylessä?

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 24.7.2010 15:29

on mitattu ja kunnossa on.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 31.7.2010 10:34

No eipä täälläkään siinä vikaa ollut. Mittaus ok ja varmuudelta vielä puhdistuskin. :/ Noh... Tuleen ei jäädä makaamaan, auto tutkinnan alle ja diagnoosina kävi ilmi, että soppa ei riitä tuolle koneelle yläkierroksilla / kovempaa polkiessa. Nostopumppu sökö.

Välillä onneks näinkin. Meinas arkeologiset haamut jo hyökätä.

w!rd
-
Viestit: 339
Liittynyt: 21.8.2009 19:02

ViestiKirjoittaja w!rd » 1.8.2010 22:12

"Tarkistakaapa kaasupolkimen asentoanturin (potentiometrin) kunto."

Kuinkas tämä tehdään? Omassa RP:ssä on nk. kuollut kohta kierrosalueessa n. 2500rpm kohdalla jos kiihdyttää kaasu pohjassa ja tekisi mieli tarkistaa tuon vehkeen toiminta.

Joba
-
Viestit: 45
Liittynyt: 5.8.2008 13:00

ViestiKirjoittaja Joba » 10.8.2010 11:59

Mikäs RP-koneisessa Jetassa on kun auto ei ota kierroksia ja röpöttää.
Päästöt CO oli 3.5, HC oli 150, Lambda oli 0.976 ja o2 oli 2.2. Sytytys on tarkistettu kohdalleen, lambda-anturi on vaihdettu, kaasuläpän alla oleva laippa vaihdettu ja myös ylävesiletkun sininen anturi.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.8.2010 15:49

Käy liian rikkaalla CO:sta päätellen, lambda-arvon perusteella sama juttu. Eli vika lambdassa, sen kytkennöissä tai maadotuksessa. Sehän on semmonen koaksiaalityyppinen, eli johto kiertää venakopasta sen kuoreen.

Onko jako kohdallaan, entäs minkä merkin mukaan sytytys säädetty kun vauhtiksessa niitä on kaksi? Pieni 0-muotoinen merkki on yläkuolokohdalle eli se jakopään merkki, syvempi lovi sitten sytytyksen ajoitukselle.

Joba
-
Viestit: 45
Liittynyt: 5.8.2008 13:00

ViestiKirjoittaja Joba » 10.8.2010 15:57

Lambdan johto menee sen paksun johdon sisäpuolelle ja maadoitus venakopasta paksun johdon ulkokuoreen.
Sytytyksen sääti tänään paikallinen korjaamo, pyörijä ja virranjakajan kansi on myös vaihdettu,


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa