ohjaustehostimen öljy

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

ohjaustehostimen öljy

ViestiKirjoittaja A-j-P » 5.9.2009 16:32

Mahtaakohan löytyä mobil-1 tai muulta vastaavaa öljyä ohjaustehostimeen...
EI ATF öljyä!!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.9.2009 16:36

Tuohon profiilin autoon?

Febi tekee merkkikohtaisia nesteitä. Omaani löyty motonetistä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 5.9.2009 17:45

Merkkiliikkeestä litran pönikkä 14,60€

rela
-
Viestit: 15
Liittynyt: 8.1.2005 22:08

ViestiKirjoittaja rela » 1.1.2010 22:13

Venton ohjaustehostimessa näyttäisi olevan punaista öljyä, eli mahtaa olla ATF:ää. Ilmeisesti pitäisi käyttää tuota vihreää öljyä?

A-j-P
-
Viestit: 862
Liittynyt: 28.8.2009 20:36

jep taitaa olla väärät

ViestiKirjoittaja A-j-P » 3.1.2010 19:58

Kuulema hajoittaa tiivisteet ohjaustehostimesta...

rela
-
Viestit: 15
Liittynyt: 8.1.2005 22:08

ViestiKirjoittaja rela » 3.1.2010 20:43

Nyt vaihdoin nuo febin vag-öljyt tehostimeen. Sailiön tyhjensin ja valuttelin tehostimen pumpussa olevasta putkesta öljyä sen verran mitä sieltä tuli. Reilun litran verran sinne meni uutta tavaraa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.1.2010 11:44

Onko kellään varmaa tietoa että juuri automaattiöljy hajottaa noita pumppuja? Tuntuu että tuo vaatimus käyttää juuri vag konsernin tuotteita olis tullut "ohjeena" merkkiliikkeestä.

Muutamalla tutulla on vanhempaa vw kalustoa ollut ja niissä on tuota automaattiöljyä ollut aina, ei ongelmia. Myös mersut käyttää sitä enkä ole koskaan kuullut että niistä olis tehostajan pumput hajonneet, kiinnityskorvia kyllä on murtunut ja simpukoista ruuvattu säädöt tappiin mutta tällöin mittarissa onkin jo lähes miljoona.

Golffiin olen automaattiöljyä lisännyt kun siinä vuotaa tehostajanpumppu paluuletkun juuresta.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 4.1.2010 15:15

Jos valmistaja on määritelly tietyn öljyn tiettyyn paikkaan, niin miksi sitä pitäisi käyttää väärää öljyä ja mahdollisesti hajottaa paikkoja ? Eihän moottoriinkaan laiteta peräöljyä...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.1.2010 15:31

Ainakin Audeissa hydrauliikkapumput ovat hyvin tarkkoja siitä, että niille juotetaan nimen omaan sitä vihreää kultaa. Jos järjestelmä on ehjä, ei sitä käytännössä juuri kulukaan, joten oikean aineen kustannus ei ole mittava.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.1.2010 17:34

Ei nyt Mikko niitä pyöreitä sinne nenään vaan kiinnostais saada varmaa tietoa tuosta.
Muijan sukulaisilla on jettaa ja passattia ollut jo vuosia ja niissä on automaattiöljyjä käytetty ilman ongelmia.
Kyllä mersun tasonsäätösysteemissä oikein hydrauliöljyä käytetään mutta laatikossa ja ohjaustehostimissa on automaattiöljyä käytetty.

Tuntuu että noita volsun pumppuja paukkuu joka toisella, olisko syynä tuo paksumpi alkuperäinen tehostinöljy vai litkumpi automaattiöljy joka kuitenkin voitelee paremmin pakkasilla?

Eli jos se merkkihuollon mekaanikko on vannottanut käyttämään vain sitä alkuperäistä tehostinöljyä niin tarkoitetaanko sillä tehostimen kestävyyttä vai merkkiliikkeen öljyn myyntiä?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 4.1.2010 18:23

Tiedän tapauksen jossa hammastangon vaihdon jälkeen alkoivat pumput hajoamaan. Sen jälkeen kun kaksi uutta pumppuakin olivat hajonneet, alettiin kyseenalaistamaan että onko neste varmasti oikeaa? No ATF:ia sinne oli laitettu, oikeaa tehostinnestettä tilalle niin johan alkoi pysymään ehjänä. Yleensä noita laitevalmistajien suosituksia nesteistä kannattaa noudattaa (ovat varmasti tutkineet asiaa!) eikä luottaa siihen "tätä se Peran appiukkokin käytti ja sillä ruoskalla oli ajettu kaks milliä".

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 4.1.2010 19:25

Febi 6161
On sekoitus synteettitisistä perusöljyistä ja lisäaineista ,viskositeetti on 19 mm2/s DIN 51562 ja suhteellinen tiheys 0,82g /cm3 DIN 51757.

Teboil DEXRON II ATF On mineraalipohjainen perusöljy >80% tilavuudesta.
Viskositeetti 30-40 mm2/s DIN 51562 ja suhteellinen tiheys 0,85-0,88 g/cm3 DIN 51757

Sitten mutuilua että ATF on huomattavasti jäykempää kamaa kuin FEBI S 6161 --> pumppu lämpenee, koska nesteen leikkautuvuus huonompi. Lisäksi tuo synteettisyys versus mineraali

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.1.2010 19:44

Onko kellään varmaa tietoa että juuri automaattiöljy hajottaa noita pumppuja? Tuntuu että tuo vaatimus käyttää juuri vag konsernin tuotteita olis tullut "ohjeena" merkkiliikkeestä.
Bentleyn huoltomanuaali kertoo että kakkosgolfin tapauksessa on aiemmin käytetty ATF:ää ja sen huonojen kylmäominaisuuksien takia tulee tiivisteistä läpi ja jättää voitelematta. Järjestelmä muistaakseni piti tyhjentää vanhoista ja laittaa sitä uudempaa nestettä tilalle.

Tuskimpa tuo juurikaan nostaa merkkiliikkeen öljyn myyntiä kun kaikki TSI-miehet hakee sen tarvikeliikkeestä. Ja vaikka se oliskin ATF:ää niin sekin haetaan muualta.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 11.5.2010 22:32

Eli tarvitseeko sitä siis hakea aina merkkiliikkeestä? Autona tuo passat 1.8T ja vihreät nesteet alkavat olemaan lopuillaan. Onko tietoa onko myytävänä pienempiä kun 1l purkkeja? Itellä menisi 1-2 desiä...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.5.2010 6:01

Ei ole pakko hakea merkkiliikkeestä, kunhan haet tarvikeliikkeestä vain vaatimukset täyttävää öljyä. En ole nähnyt pienempää kuin litran purkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa