1,9 td AAZ, pakkasella käynistyminen heikkoa ilman lämmitint

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

1,9 td AAZ, pakkasella käynistyminen heikkoa ilman lämmitint

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 28.12.2009 23:46

Vielä viimeinen kysely ennen kuin diisseli ja VAG elämä jää taakse.

Lämmityksen kanssa auto käynnistyy ja kukkuu kuin pirun kuuluisan palmun alta. Äskenkin oli mittarissa vain -15 ja tyhjensin melkein akun kun ei ollut lämmityksessä. Käynnistyy kuin ajatus, mutta minuutin parin päästä alkaa köhiminen ja lopulta hyytyy. Kaasua ei kestä näyttää ollenkaan. Ilmaa näyttää virtaavan muutamia kuplia silloin kun köhii. Miksei lämmityksen jälkeen välitä näistä kuplista? En ole kyllä lämmityksen jälkeen katsonutkaan, että onko niitä silloin.

Viime viikolla oli vielä vanhan mallin pa-suodatin, eli paluulinja menee suoraan tankkiin. Nyt hain motonetistä tämän normimallin, jossa paluulinja menee sen venttiilin kautta suodattimeen takaisin ja tankkiin. Suodattimen vaihdolla ei ollut mitään merkitystä. Letkujen liitokset on kireät, eikä sitä ilmaa enää näykkään kun auto on onnistunut pysymään käynnissä ensin muutaman minuutin.

Tankissa ei pitäisi enää kesälaatua olla kun niin monta kertaa tankattu talvilaadun ilmestymisen jälkeen.

Nimimerkki: Vaihetaan bensaan, ei mulla enää tätä ajoakaan niin paljoa ole vuodessa. Vento 1994, 1,9td, 440 tkm mutta aivan helvetin hienossa kunnossa :)

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 29.12.2009 0:31

Ilmaa näyttää virtaavan muutamia kuplia silloin kun köhii



no pakkohan siellä on ilmaa olla jos kuplia näkyy???


omassa TD passatissa aikoinaan samaa, mutta pa-suodattimen vaihdolla tokeni..

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 29.12.2009 0:46

Mutta minkä takia se ilman tulo lakkaa kun kone saa vähän lämpöä? Enkä kyllä ole edes varma mikä on kriittinen raja ilmalle putkessa. Voiko vika olla esimerkiksi pumpussa tms.? Koska eihän lohkolämmittimen luulisi suodatinta/putkia lämmittävän ja lohkolämmittimen kanssa ei ole minkään näköistä ongelmaa. Sietääkö kone paremmin ilmaa lämpöisenä?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 29.12.2009 9:10

Pumppu/kaasuakselin alkava vuoto, jos saisit ilmakuplat vähiin, noilla kilometreillä joutuu autoa huoltamaankin.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 29.12.2009 10:44

Pumppu/kaasuakselille tässä ei osaa mitään tehdä. Ajattelin, että viimeisenä oljenkortena vaihtaisi tankin ja suodattimen välisen letkun, en enää keksi mistä muualta niitä kuplia läpinäkyvään tuloletkuun tulee. Mutta toisaalta, mitenpä se vika sielläkään voisi olla kun lohkolämmitin ei sitäkään letkua pääse lämmittämään.

Kuinka kallis operaatio se pumppu/kaasuakselin alkavan vuodon korjaaminen mahtaa olla?

Edit: Ja kuinka kriittinen tankkiin menevän paluuletkun kunto on? Samalla senkin vaihtaa, vaikka minun noviisijärjenjuoksun mukaan sillä ole mitään merkitystä tähän.

Edit2: Vaatii siis yhden ilmauksen / kylmäkäynnistys. Voiko sitä ilmata jotenkin käsipelillä, kun ei akkukaan jokapäiväisesti koulun/töiden jälkeen sitä pakkasella välttämättä jaksa tehdä.

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 29.12.2009 16:19

http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 293129.htm
Tuolla näytetty täydellinen pumpun korjaus/huolto, 1,6-1,9-2,4d-td periaate/rakenne sama.

Pelkkä kaasuakselin o-renkaan vaihto vois auttaa n. 1ecu maksaa, diesel liikkeessä työnä n.100e osineen tai vähän ylikin.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 29.12.2009 17:03

Joo kiitos. Taas.
Sen verran olen oppinu, että täytyy koittaa googletella vähän enemmän ennen kuin taas "tein itse ja säästin" -leimaa päästään lyömään otsikkoon. Vaikka kyllä nuokin kuvat tarpeeseen tulee, tekstiosuudet saa taas tuttuun tapaan ohittaa. Taitaa tuo pumppu olla muutenkin niin herkkä kapistus, että pitää varmaan katsoa lumisateeton ilman, ennen kuin lähtee käärimään hihoja parkkipaikalle.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 29.12.2009 19:36

Ettei olisi väljä kone? Diiseli tarvitsee kunnon paineet käynnistyäkseen.
Kaveri teki aikoinaan koneremontin 1.6 TD koneeseen 300tkm kohdalla, kone oli aivan väljä.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 29.12.2009 19:44

Ei kai siitä ole kyse. Pirteä muihin ropeloimattomiin 1,9td:iin verrattuna. Käynnistyy pakkasellakin ekalla virta-avaimen hipaisulla.

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 29.12.2009 21:30

Lainaan topiccia, omassa aaz Ventossa mielenkiintoista vian tynkää. Toimii loistavasti, käynnistyy hyvin ilman roikkaakin ja vetoja on hyvin.

Mutta, sitten kun kierrokset nousevat yli kolmen tuhannen, alkaa röpeltämään ja veto loppuu täysin. Joskus aikaisemmin ilmeni sama vika, kun kokeilin paljonko nostaa ahtoja paikallaan kaasuttaessa. Nyt siis vika päälle heti kun kierrokset nousee yli 3000rpm ja aivan sama mikä vaihde, nopeus tai ahtopaine. Joskus röpeltäminen ja rynkytys oli aivan valtavaa, tuntuu että koko auto tärisee ilmassa.

Ahtimen siivet, pako 42mm ja imu 39mm mitsubishin muuttuva siipinen. PA-suodatin vaihdettu 5 tkm sitten.

Pumppu?
Suuttimet?

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 30.12.2009 23:10

Niin, Ventojahan nämä kaikki on..

Pistin takaiskuventtiilin suodattimen viereen tankin tulolinjaan. Saa nähä tuliko vaan lisää mahdollisia vuotopaikkoja.

Edit: Pari päivää seisoi eikä startissa näkynyt kuplan kuplaa. Eli oireet häivytetty mutta pumpun alkava vika korjaamatta. Olen toistaiseksi tyytyväinen :) Kaasuun en silti uskalla koskea ennenkuin pumppukin on saanu lämpöä moottorista kerättyä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa