Vanteet kerää lunta..
Valvoja: ffp jäsenet
Vanteet kerää lunta..
Jumalauta, että ottaa aivoon tuo lumen aiheuttama epätasapaino.. Vanhassa Golfissa oli joku tiheämpi puolainen (ACE-Dino 16´ .. tjsp) vanne ja niiden kanssa oli yhtä tuskaa nämä lumikelit.. Koko auto tärisi niin, että joutui varomaan laittamasta kieltä hampaiden väliin...
Nyt on sitten viitosessa tommonen dezent merkkinen avarampi vannemalli, 16` myöskin. Syksyllä katselin, että nyt on sen näköinen vanne, että ei lumi tartu kiinni... Paskanmarjat, täysin sama meininki jatkuu, jos ajat 20km tuolla pyryssä ja pysähdyt, voit olla varma että joudut lähdön jälkeen pysähtymään putsaamaan lumet pois.. Vauhtia se 80, niin johan alkaa vatkaus takapäästä..
Onko kukaan ratkaisut ongelmaa, vai ajatteko vain "pienestä" tärinästä huolimatta.
Mielessä on käynyt jo jonkinlainen "kaavari", joka pitäisi vanteen sisäpinnan puhtaana.
Nyt on sitten viitosessa tommonen dezent merkkinen avarampi vannemalli, 16` myöskin. Syksyllä katselin, että nyt on sen näköinen vanne, että ei lumi tartu kiinni... Paskanmarjat, täysin sama meininki jatkuu, jos ajat 20km tuolla pyryssä ja pysähdyt, voit olla varma että joudut lähdön jälkeen pysähtymään putsaamaan lumet pois.. Vauhtia se 80, niin johan alkaa vatkaus takapäästä..
Onko kukaan ratkaisut ongelmaa, vai ajatteko vain "pienestä" tärinästä huolimatta.
Mielessä on käynyt jo jonkinlainen "kaavari", joka pitäisi vanteen sisäpinnan puhtaana.
Ei se isot jarrutkaan aina auta, tuossa toissa päivänä ihmettelin kun yli 80km/h vauhdissa vatkaa niin perkkeleesti tuo vr6, hyvä että mathuu tulitikun työntämään jarrun ja vanteen väliin.. Koko päivän sitä ihmettelin kun Tampperreella kävin. Seuraavana päivänä aamullakin vatkatti ja totesin jo että vanne solmussa. Duunipäivän kun auto parkkihallissa seisoi niin eipä vatkannut enää. Eli oli jäät sulannu poes :)
Eipä se pyryllä vaikuta minkälaiset vanteet on. Se tuo pyry tunkee lunta vaikka mihin. 5-puolaiset alut on siitä hyvät että helppo lumiharjalla tökkiä lumet pois liikkeelle lähdettäessä. Eihä niillä vispaavilla vanteilla aja kyllä pirukaan. Tuossa toisessa käyttiksessä on peltivanteet, veikkaan että huomenna taas kiroiluttaa ku yön seisoo tuolla myrskyssä..
Aika paljon vaikuttaa myös syksyn mittaa vanteen sisäpinnalle kertynyt lika. On aika paljon eroja vanteiden sisäpuolen pintakäsittelyissä: ymmärrettävästi sileä, tasaiseksi lakattu pinta pysyy helpommin puhtaana ja on helpompi vahata ja pitää kunnossa. Mutta miksi vannevalmistaja turhaan haluaisi nostaa kustannuksia, kun vähemmälläkin saa tuotteensa myytyä.
Vahasin sisäpinnat huolella muutama viikko sitten.
Tuo jarrujen lämpeäminen on oikeastaan vain huono asia tämän murheen kannalta. Parkissa ajon jälkeen lämpimät jarrut sulattavat vanteen yläosanja sitten se möykky on varmasti vain toisella laidalla..
nuo on onneksi todella avarat putsauksen kannalta, joten nällä kai on mentävä...
Tuo jarrujen lämpeäminen on oikeastaan vain huono asia tämän murheen kannalta. Parkissa ajon jälkeen lämpimät jarrut sulattavat vanteen yläosanja sitten se möykky on varmasti vain toisella laidalla..
nuo on onneksi todella avarat putsauksen kannalta, joten nällä kai on mentävä...
tässä asiassa ei valitettavasti ole mikään ratkaisu, muuta kun lämmin talli. olen rengas firmassa töissä ja tän viikon ajan olen putsannu niin paljon lunta vanteista että huhu, ei oo paljon väliä onko 5-puola aluvanne vai peltivanne, kyllä se lunta kerää. omassa golffissa arbet:in vanteet ja ne vasta lunta kerää, koska ovat tän näköiset:
. toi on todella huono talvi-vanne.

29 vuotta eri autoilla ajelleena, ainut lumenkerääjä on ollut IV korinen golf, orkkis peltivanteilla .(edit. 15-tuumaiset peltiv.)
Jatkuvasti sai talvella olla sulattamassa tai putsaamassa.
Ongelma poistui, kun hommasin aluvanteet :-)
Jatkuvasti sai talvella olla sulattamassa tai putsaamassa.
Ongelma poistui, kun hommasin aluvanteet :-)
Viimeksi muokannut helix, 30.12.2009 11:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Riippuu enemmän vanteen muodosta kuin materiaalista tuo jään kertyminen. Edellisessä autossa oli sekä 14" että 13" peltivanteet. Toisissa oli keskellä selvä ura, johon jää aina kertyi, toisissa ongelmia ei ollut.
<-- Tuossa on talvipyörinä avoimet 5-puolaiset 15" alut, niihinkään jää ei kerry, mutta tasainen kurakerros kyllä. Pesussa sitten kurakerros lähtee osittain pois ja alkaa ravistus. Putsauskaan ei oikein onnistu käsipelillä kun jarrusatulan ja vanteen väliin jää ~5mm tilaa, ainoastaan terävällä vesisuihkulla saa puhtaaksi ja sehän ei taas oikein pakkaskeleillä onnistu :(
E: Noi 13 ja 14-tuumaiset olivat VW:n alkuperäisiä peltivanteita.
<-- Tuossa on talvipyörinä avoimet 5-puolaiset 15" alut, niihinkään jää ei kerry, mutta tasainen kurakerros kyllä. Pesussa sitten kurakerros lähtee osittain pois ja alkaa ravistus. Putsauskaan ei oikein onnistu käsipelillä kun jarrusatulan ja vanteen väliin jää ~5mm tilaa, ainoastaan terävällä vesisuihkulla saa puhtaaksi ja sehän ei taas oikein pakkaskeleillä onnistu :(
E: Noi 13 ja 14-tuumaiset olivat VW:n alkuperäisiä peltivanteita.
Viimeksi muokannut SS, 26.12.2009 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
omaan neloskoppaseen ostin svf memphis vanteet 15" ja ei ole tarvinut kärsiä ravisteluista tai lumen kerääntymisestä vanteisiin.
muualla sitä kyllä on nytkin varmaan sen verta attä auto painaa plus 50kg enempi. :D
kontinluukku kerää yllättävän paljon ja kaarien sisäpinnat myös kerää reilusti lunta itteensä.
mutta nyt pesemäti ajeltu kuivaniemi-karkkila-kuivaniemi ja vielä kohta viikon työajot kahen ihmisen vuoroilla eikä ravistele eikä ole kopsittu vanteita välillä, ei onneksi edes kanttareihin :D
muualla sitä kyllä on nytkin varmaan sen verta attä auto painaa plus 50kg enempi. :D
kontinluukku kerää yllättävän paljon ja kaarien sisäpinnat myös kerää reilusti lunta itteensä.
mutta nyt pesemäti ajeltu kuivaniemi-karkkila-kuivaniemi ja vielä kohta viikon työajot kahen ihmisen vuoroilla eikä ravistele eikä ole kopsittu vanteita välillä, ei onneksi edes kanttareihin :D
Täällä muutaman kerran sattunut niin täristys alkaa jos tovin aikaa auto seisoo jossain lämpimässä. Sulaa osa lumista pois niin menee epätasapainoon. Muuten ei ole ollut minkään auton kanssa lumen kanssa ongelmia että olisi täristänyt, oli sitten alumiini tai pelti vanne. Just tollaset puolen tunnin- tunnin kauppa reissut parkki hallissa aiheuttanu moista.
Itsellä ei etupyöriin kerry lunta (ilmeisesti jarrut sulattaa sen verran). Takapyöriin tuli aika kokkareet eilen kun olin lämpimässä korjaamolla ja siitä ajelemaan tuiskuun. Kaikin puolin vittumainen ja paska ajaa. Tärrää 100 km/h niin että apukuskin penkki vatkaa, tehoton ja vielä puoltaakin. No lumiharjan päällä hirveää runnomista puolan välistä kahteen kertaan ja vaikka en kaikkea pois saanutkaan niin ei tärrää, ei puolla ja on kuin 20 hp tehokkaampi auto. Rengasmassa on kai iso tekijä auton kulkevuudessa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
:-D A4 16 -tuumaisilla, 6 -puolaisilla, ja takavanteet näyttää umpinaisilta valkoisilta kiekoilta.
Ok, jotain tekoa ehkä vetotavalla että takavanteisiin jostain syystä kertyy tuota "valkoista paskaa"...
Onhan tuo kätevä kun pystyy lumiharjalla iskeä jäät irti, mutta, lähti liimapainoja samalla :-/
Toisaalta ravistaa tuo kuitenkin lumen/jään takia, niin painotetaan uusiksi sitten keväällä tai ensi syksynä.
Ok, jotain tekoa ehkä vetotavalla että takavanteisiin jostain syystä kertyy tuota "valkoista paskaa"...
Onhan tuo kätevä kun pystyy lumiharjalla iskeä jäät irti, mutta, lähti liimapainoja samalla :-/
Toisaalta ravistaa tuo kuitenkin lumen/jään takia, niin painotetaan uusiksi sitten keväällä tai ensi syksynä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa