Yritin lueskella vanhoja keskusteluja, mutten löytänyt suoraan vastausta ongelmaani. Eli kun starttaan -00 vuosimallin A3:sen alle +5 asteen lämpötilassa, niin noin 15 sekunnin päästä käynnistyksestä syttyy jäähdytysnesteen varoitusvalo (iso punainen "lämpömittari" ja kolme piiippausta). Kun autolla lähtee ajamaan, niin varoitusvalo häviää noin parin minuutin ajon jälkeen (eikä syty enää uudelleen saman päivän aikana). Eli lämpimällä säällä ja seuraavien käynnistysten yhdeydessä saman päivän aikana ongelmaa ei ilmene. Ainoastaan eka kylmä startti aamulla ja joka ainoa kerta (jos ollut piuhan päässä, ei myöskään ongelmaa edes kovilla pakkasilla). Paisuntasäiliössä on nestettä starttihetkellä hieman yli maksimin eli pitäisi olla kunnossa. Ihmetystä on herättänyt myös se, että toisinaan moottorin lämpötilamittari näyttää koneen olevan hieman lämmin aamun ekan startin yhteydessä vaikka koko kiesi on ollut yön yli sammuksissa.
Liekö liittyy em. ongelmaan vai ei, niin melko usein ajossa moottorin lämpötila (noin 15 min ajon jälkeen) seilailee usein +/-5 astetta normaalista. Lisäksi muutaman kerran mittaristo on mennyt sekaisin niin, että nopeusmittari alkaa näyttää +10km/h yhtäkkiä kesken ajon. Mittari ei tällöin laskeudu edes nollaan, jos auton pysäyttää. Mutta jos auton tällöin sammuttaa ja käynnistää samantien uudestaan, kaikki pelaa taas normaalisti. Sama pätee myös tuohon moottorin lämpötilamittariin, jos se on seilannut ajon aikana.
Mitään vinkkejä, mistä lähteä purkamaan ongelmaa?
A3 8L mittaristo-ongelmia?
Valvoja: ffp jäsenet
Nyt kovemmilla pakkasilla on ilmennyt myös tuo varoitusvalo ekan startin yhteydessä, vaikka on auto ollut piuhan päässä (ei riitä lämppärin tehot kunnolla lämmittämään). Moottorin lämpötilasta siis tuntuu suoraan olevan kiinni. Eihän tuo varoitusvalo vaan olisi Audin normaali käytäntö niin, että se ilmottaisi vaan koneen olevan todella kylmä ja varoittaa kuskia ajamaan rauhallisesti ekat kilometrit? Muilla aakolkun omistajilla ilmennyt vastaavaa?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo, Variksessa paloi jäähdytysnesteen merkkivalo sinisenä sen aikaa, että motti lämpesi. Eli ensimmäiset 50km...
Leonissa piippaili myös jäähdytysnesteen merkkivalo kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Googlettelin aikani, kunnes brittifoorumeilta löytyi ratkaisu. Paisuntasäiliön anturipiikit menevät huonoon kuntoon ja eivät enää tunnista nesteen tasoa luotettavasti. Auttoi, kun kaavin ruuvimeisselillä/metallikoukulla piikit puhtaaksi. Jos tuo ei auta, niin paisuntasäiliö menee vaihtoon.
Jos lämmöt seilailee, kannattanee lämpötila-anturi(t) vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.
Leonissa piippaili myös jäähdytysnesteen merkkivalo kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Googlettelin aikani, kunnes brittifoorumeilta löytyi ratkaisu. Paisuntasäiliön anturipiikit menevät huonoon kuntoon ja eivät enää tunnista nesteen tasoa luotettavasti. Auttoi, kun kaavin ruuvimeisselillä/metallikoukulla piikit puhtaaksi. Jos tuo ei auta, niin paisuntasäiliö menee vaihtoon.
Jos lämmöt seilailee, kannattanee lämpötila-anturi(t) vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.
Suurkiitokset vinkistä! Otin pienen viilan kätöseen ja putsasin tuon paisuntasäiliön "anturilangan" ja eipä ole tämän jälkeen enää varoituspiippauksia kuulunut kylmästartin jälkeen :) Täytyy kattoo, jos sais vielä nuo lämpötila-anturit jossain välissä vaihdettua... liekö vaikuttaisi tuohon lämpöjen pieneen seilailuun. Sellaista säännönmukaisuutta olen kyllä tuossa viime aikoina huomannut, että sillon kun moottorin lämpötila nimenomaan nousee hieman yli puolen välin (paljon harvinaisempaa kuin laskeminen), niin tällöin myös nopeusmittarin ja kierroslukumittarin "nollataso" siirtyy lähes aina hieman. Voisiko tässä olla kyse jostain (mittariston) jännitteensäätöongelmasta tms.?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa