Skoda Octavia starttailua ja vauhtipyörän vaihtoa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Joikhu
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 28.12.2009 23:51

Skoda Octavia starttailua ja vauhtipyörän vaihtoa

ViestiKirjoittaja Joikhu » 29.12.2009 0:23

Morjens,

Koetin haulla hakea ratkaisua onkelmaan mutta tuloksetta joten aloitetaanpa uusi ketju josko tietoa/taitoa vikaan liittyen piilekselisi foorumin käyttäjillä. Kyseessä on isäukon kulkine ja merkkiliike ei ole löytänyt ongelmaan ratkaisua.

Auton tiedot:
Merkki: Skoda
Malli: Octacia
Vm: 2005
Motouri: 1.9 TDi PD 77kW 5-v manuaali askilla
Kilometrit: 135tKm

Vian kuvaus:
Satunnaisesti käynnistäminen vaatii todella pitkän starttauksen ja lopulta lähtee käyntiin todella massiivisen mustan pilven saattelemana - sama vika kesällä ja talvella - hehkujen merkkivalo syyttyy ja sammuu ihan normaalisti. Joskus juuri sillä hetkellä kun kone herää henkiin pienen mekaanisen "pamauksen" saattelemana kone sammuu - seuraavasta startista lähtee yleensä ihan asiallisesti tulille. Jokaisen starttauksen päätteeksi koneesta kuuluu pieni kolaus juuri kun kone alkaa sytyttämään (startti palautuu?)

Ja mitä merkkiliike on tehnyt:
Lukenut vikamuistia joka näytti että yksi hehkuista olisi viallinen - vaihtoivat sen YHDEN hehkun. Vauhtipyörä todettiin että täysin väljäksi ja vialliseksi = autoon laitettiin uusi vauhtipyörä. Ukko osti auton kun siinä oli mittarissa ~120tKm ja huoltokirjan mukaan 60tKm kohdalla on myös vaihdettu vauhtipyörä! Kun auton vie liikkeeseen niin eivät löydä syytä starttiongelmalle ja minkäänlaisia vikakoodeja ECU:un ei ole kirjautunut.Toisaalta Octavia tietenkin starttaa aina merkkiliikkeen hallissa ilman ongelmia tehden vian paikallistamisen hieman vaikeaksi.

En tunne tuon PD:n sielunelämää mitenkään kauhian tarkkaan mutta voisiko vika liittyä jotenkin starttiin? Kuulostaa todella kummalliselta että 135tKm ajettuun moottoriin olisi vaihdettu vauhtipyörä kahteen kertaan - ja starttihan sitä vauhtipyörää rääkkää. PD:n ECU:ssa on määritelty varmaankin tietyt ehdot jotka pitää täyttyä ennen kuin ruiskutus aloitetaan (rpm / rail paine / nokan kulma) - voisiko joku näistä jäädä puuttumaan?

Jos joku on kokenut vastaavia ongelmia tai muuten pystyy jeesaamaan mistä vikaa kannattaisi etsiä niin apu otetaan isoin kiitoksin vastaan.

MJ

EDIT: Unohtui mainita että kunhan kone on käynnissä niin kaikki pelaa niin kuin pitääkin - tehot on tallessa ja kierrokset seuraa oikean jalan komentoja juuri niin kuin on tarkoituskin. Myös tyhjäkäynti pelaa ongelmitta.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 29.12.2009 11:44

.
Eihän vaan ole konehuoneessa johtojen väliin lisätty mitään boxia, joskus se voi olla ihan kätevästi piilossakin.
Onko ohjelmaan koskettu, onko kysytty edelliseltä omistajalta ?

Jos vauhtipyörän jouset on kovasti löystyneet, niin kyllä se voi vaikuttaa käynnistymiseen, mikäli pyörimistietoa luetaan siltä puolen, jossa välys sitten näkyy, eli vaihteiston puolelta.
No, sen joku täällä kyllä tietää.

Onko radiolle, tai jollekkin muulle lisälaitteella otettu "ryöstäjällä" virtaa ?

Onhan suuttimia joku osaava taho jo katsonut ?

Jos virtaa akussa riittää, niin (lähes) aina dieselin käynnistymisvaikeudet liittyy jotenkin polttoaineen kunnolliseen "tarjoiluun".

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 29.12.2009 14:42

no ne hehkut varmaan kannattaisi mittoa että ovat ehjät. rikkinäisinä ne potkituttaa takaisin kun ei pytty lähde mukaan heti kunnolla.
omaa njust eilen vaihdoin niin vain kolme oli rikki tosin lähti kyllä pikkulämpösenä jo hyvin käyntiin aina.

ja eikös se vauhtiypörä ole kuitenkin sillai että jousto näkyy vain kytkinpinnalle, ainakin 06 mallisessa golfissa oli tämmöinen, tuskin se mitään joustoja saa tuntea esim anturitiedon otto paikkaa kohden

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 29.12.2009 19:30

Mulla oli polossa kanssa pahoja käynnistymisongelmia,ihankuin olis alkanu käymään väärinpäin.
Vaihdoin sitte kaksoismassan tilalle kovan pyörän,niin sinne jäi käynnistysongelmat.

Joikhu
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 28.12.2009 23:51

ViestiKirjoittaja Joikhu » 29.12.2009 20:43

Sehän se ongelma on että merkkiliikkeen huollosta ei saa muuta pihalle kuin osalistan mitä on tehty. Ukko ehdotti että laitettaisiin kaikki hehkut uusiksi niin vastaus oli että ne joko toimii tai ei toimi - jos ne ei toimi niin sen pitäisi kuulemma näkyä vikakoodina. Vaikea siis sanoa että onko ne mitattu ihan yleismittarilla vai ihmetelty vain testerillä.

En jaksa uskoa että polttoainepuolta olisi virkistetty lisäkilkkeillä - ei ainakaan perstuntumalla tehoa ole yhtään sen enempää kuin muissakaan vastaavissa. Suuttimia ei tietääkseni ole testattu - voihan se olla että joku niistä jumii / vuotaa? Kaikenlaiset lisälaiteviritykset loistavat myös poissaolollaan eli virtoja ei ryöstelty alkuperäisistä piuhoista.

Hehkujen vaihto on kuitenkin euromääräisesti varsin edullinen "yritys" josta kannattanee tosiaan aloittaa.

mikes75
-
Viestit: 67
Liittynyt: 6.1.2007 16:38

ViestiKirjoittaja mikes75 » 3.1.2010 11:38

Kyllä tuossa on jako menny pois kohdalta , ei muuta kuin ruiskutus ajoituksen tarkistukseen merkkiliikkeeseen ..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa