Tosiaan, kyseessä on Mazda joka nyt on ollut volkkarin korvikkeena jo hetken.
Syy miksi kysyn täältä? Sen verran mitä olen nettiä plärännyt, niin Mazdaan orientoituneet foorumit ovat todella hajautuneita, eli niitä on useita. Toinen syy on että ne vaikuttavat erittäin kuolleilta, porukkaa ei niillä käy, tai ei vaivauduta kirjoittamaan, ja nyt alkaa olemaan jo aika hätä tuon romun kanssa. Sekä uskoisin että Vw foorumillakin jollain on ollut mazda, tai oireet kuullostavat tutulta.
Jos modet näkevät että kysymys ei vain sovi Vw foorumille, niin saa laittaa lukkoon.
Mutta itse asiaan. kyseessä on vm -91 2.2l 626 GD korinen mazda. Ja oireena on kolina apparin puolelta, oletettavasti vetoakselista/murroksesta?
Liikkeelle lähtiessä mitään ylimääräisiä ääniä ei kuulu, mutta noin 5km ajon jälkeen kun höllää vedon pois niin kuuluu varovainen klok ääni.
Noin 8km jälkeen ääni muuttuu jatkuvaksi kun päästää kaasun eli suht tiheä taajuuksinen klok klok klok klok klok klok klok.
Tuossa vaiheessa vauhdilla on merkitystä, ääni ei tule alle 70km/h ajettaessa. Noin 10-15km ajon jälkeen ääni tulee vauhdista riippumatta, melkein ryömintä nopeuteen asti. Sekä tässä vaiheessa lisäksi tulee raju ravistaminen veto päällä, noin 80-90km/h vauhdissa
"Normaalia" rikkoutuneen muuroksen oiretta ei ole, eli hiljaa renkaat linkussa ajellessa ei pääse ylimääräisiä ääniä.
Eikä ole merkitystä että kaartaako auto, vai meneekö suoraan. Oleellista äänen tulemiselle on vedon höllääminen, vaihteella ei ole merkitystä.
Eilen käytin auton nosturilla, ja tutkiskelin tukivarsien/laakerien välykset, niissä ei ollut mitään vikaa, sekä kaikki näyttäisi olevan kiinni. Kuskin puolelle (kumi oli revennyt) vaihdettiin ulompi murros, sillä ei ollut vaikutusta. Murrosta ostaessani myyjä vinkkasi että vika voisi olla vetonivelissä, päätteli sen tuosta ravistamisesta. Mutta onko kenelläkään omakohtaista kokemusta moisesta, jos nyt tuosta selostuksesta saa selvää? Jännittää vain että vikaa olisi sisemmässä murroksessa koska auton kaartelu ei vaikuta kolinaan. Se olikin sitten Laakkosen tiskiltä uutta.~640€ kitoos..
Kolinaa vetareista. Huom kyseessä Mazda
Valvoja: ffp jäsenet
Vaikuttais että vika on jommassa kummassa vetarin nivelessä. Sisempi / Ulompi. Näillä keleillä siellä kumin sisällä oleva rasva on niin jäykkää että se pitää kolinat poissa kunnes lämpiää ja rupeaa juoksevammaksi. Tuo että ei käännellessä kolise viittais sisempään niveleen, mutta ei voi olla varma. Joskus nuo kuluu niin oudosti että vika tulee ihmeellisesti esille.
Kokeile sada jostain romikselta akseli jossa molemmat nivelet, sit putsaat ne ja laitat uudet kumit/rasvat.
Itsellä oli joskus uudesta, alle vuoden ikäisestä 50 000km ajetusta IV-golffista menny nivelen urista pinnoite rikki, urat joissa ne isot kuulat on. Se ilmeni siten että täyskaasukiihdytyksessä vauhdista ravisti tosi ilkeesti koko autoa, ei siis ohjausta ollenkaan.
Kokeile sada jostain romikselta akseli jossa molemmat nivelet, sit putsaat ne ja laitat uudet kumit/rasvat.
Itsellä oli joskus uudesta, alle vuoden ikäisestä 50 000km ajetusta IV-golffista menny nivelen urista pinnoite rikki, urat joissa ne isot kuulat on. Se ilmeni siten että täyskaasukiihdytyksessä vauhdista ravisti tosi ilkeesti koko autoa, ei siis ohjausta ollenkaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa