passat 2.0 tdi -06 moottorinohjausykskkö vika ?(konevaurio)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 13.3.2007 22:09
passat 2.0 tdi -06 moottorinohjausykskkö vika ?(konevaurio)
Potilaana 170 tkm ajettu 2.0 tdi 4motion ilman hiukkassuodinta. Hyytyi ajossa kerrasta engine failure, workshop herjojen kera. Vika paikallistettu viimeinkin moottorinohjausyksikköön, joka kustantaa ~1500 egee ja työt päälle.
Kysymys kuuluu, saako käytetyn ohjausboksin ohjelmoitua kyseiseen vermeeseen, kun näyttäisi että omasta pussista menee tämä remontti täysin ? AVK näyttäisi myyvän laatikkoa jollain 300 eurolla, joka kuulostaisi heti mukavammalta. 2 vuoden takuuta ei tällöin osille/työlle saisi, mutta Laakkosen mukaan näitä laatikoita ei ole mennyt, joten voisi kuvitella käytetylläkin laatikolla ajelevan hamaan tulevaisuuteen.
Osa menee tehdastilaukseen kun sitä ei missään ole. Ts. auto olisi ehkä ajokunnossa tammikuun puolenvälin aikoihin...
Kysymys kuuluu, saako käytetyn ohjausboksin ohjelmoitua kyseiseen vermeeseen, kun näyttäisi että omasta pussista menee tämä remontti täysin ? AVK näyttäisi myyvän laatikkoa jollain 300 eurolla, joka kuulostaisi heti mukavammalta. 2 vuoden takuuta ei tällöin osille/työlle saisi, mutta Laakkosen mukaan näitä laatikoita ei ole mennyt, joten voisi kuvitella käytetylläkin laatikolla ajelevan hamaan tulevaisuuteen.
Osa menee tehdastilaukseen kun sitä ei missään ole. Ts. auto olisi ehkä ajokunnossa tammikuun puolenvälin aikoihin...
Viimeksi muokannut Watercooler, 25.1.2010 20:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ohjainlaite täytyy sopeuttaa ko. autoon eli 300euroa rompparilta ja heittämällä se ei ihan käy.
On sitten Siemens tai Bosch.
Nyt kun on aattokin ja kaikkea niin saakos kysyä miten siellä on ohjainlaitevikaan päädytty?
Tuo "vikakoodi" on vaan mittariston ilmoitus moottorinohjaimeen tulleesta vikakoodista.
On sitten Siemens tai Bosch.
Nyt kun on aattokin ja kaikkea niin saakos kysyä miten siellä on ohjainlaitevikaan päädytty?
Tuo "vikakoodi" on vaan mittariston ilmoitus moottorinohjaimeen tulleesta vikakoodista.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 13.3.2007 22:09
Juu, sopeuttamisen autokohtaisesti tiesinkin. Laakkonen diagnoosia teki; vika rajoittui ensin joko suuttimien johtosarjaan tai moottorinohjausboksiin. Saivat viimein eliminoitua johtosarjavian pois ja jäljelle jäi vikakoodi moottorinohjauslaiteesta. Ohjainlaite kuulema ei anna ohjausta polttoaineen sulkua ohjaavalle releelle, joten keittoa ei tule. Näillä eväillä uutta boksia odotellessa...
EDIT:
alkuperäinen boksi on 03g 906 018 cr ja yksi boksi olisi tiedossa numerolla 03g 906 018 fg. Mitähän nuo viimeiset 2 kirjainta merkkaa ? Olisiko mahdollista saada tämä toimimaan koslassa ?
EDIT:
alkuperäinen boksi on 03g 906 018 cr ja yksi boksi olisi tiedossa numerolla 03g 906 018 fg. Mitähän nuo viimeiset 2 kirjainta merkkaa ? Olisiko mahdollista saada tämä toimimaan koslassa ?
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 13.3.2007 22:09
Jutussa taas menty eteenpäin, uusi boksi pitäisi olla tällä viikolla täällä Laakkosen mukaan. Löysin autoon yhden ecu ehdokkaan purkuosana. 03g 906 018 cd numerolla, vastaus oli että ei passaa kun on 5 vaihteisesta etuvedosta ?!?. Tutkiskelin perhealbumia itsekin ja ainut ero tuohon 03g 906 018 cr boksiin mielestäni oli että cr on nelikkoon ja cd etuvetoiseen.
Onko tietäjillä tietämystä, että onko eculla väliä etuveto vrt. nelikko vai eikö käytetty boksi "yllättäen" ollutkaan käypänen ?
Onko tietäjillä tietämystä, että onko eculla väliä etuveto vrt. nelikko vai eikö käytetty boksi "yllättäen" ollutkaan käypänen ?
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 13.3.2007 22:09
Päivitystä asiaan. Sain maanantaina passatin viimein ajoon. Lopullinen syy kakkosen suutin ja johtosarja viallinen. Eli moottorinohjausboksin vaihto täysin turha, ei kylläkään tarvinnut toimenpiteestä itse maksaa yhtään.
Lähti liikkeen pihasta rykimällä käyntiin toisella yrittämällä vaikka webasto ennätti noin puoli tuntia paistaa. Pistin pakkasen piikkiin ~ -20 astetta. Käynnistyi seuraavana aamuna edelleen huonosti (-10 astetta) toisella tai kolmannella yrittämällä.
Noin 200 kilometrin jälkeen alkoi nykyttää kun vedätti alta 2000 kierroksen. Luulin ensin että kuuleri ennätti jäätyä uudelleen, koska keulaa en vielä ollut peittänyt. -> Päiväksi halliin ja sulattelin kuuleria. Lähti lämpimästä hyvin käyntiin, mutta pyörii nyt epätasaisesti (ravistaa) tyhjäkäynnillä ja vedätyksessä alle 2000 rpm.
Pääseeköhän tässä nyt ne loputkin suuttimet vaihtamaan... kele
Lähti liikkeen pihasta rykimällä käyntiin toisella yrittämällä vaikka webasto ennätti noin puoli tuntia paistaa. Pistin pakkasen piikkiin ~ -20 astetta. Käynnistyi seuraavana aamuna edelleen huonosti (-10 astetta) toisella tai kolmannella yrittämällä.
Noin 200 kilometrin jälkeen alkoi nykyttää kun vedätti alta 2000 kierroksen. Luulin ensin että kuuleri ennätti jäätyä uudelleen, koska keulaa en vielä ollut peittänyt. -> Päiväksi halliin ja sulattelin kuuleria. Lähti lämpimästä hyvin käyntiin, mutta pyörii nyt epätasaisesti (ravistaa) tyhjäkäynnillä ja vedätyksessä alle 2000 rpm.
Pääseeköhän tässä nyt ne loputkin suuttimet vaihtamaan... kele
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 13.3.2007 22:09
Juur hiljaittain oli vikana 2.0 TDI DPF:ssä sammuminen lyhyen ajon jälkeen. Epäiltiin kovasti pakkasia, pumppusuutin vikaa, ecua, mut lopulta oli siirtopumpun hyytyminen (tässä oli viel tankissa, -06). Ei mitään vikokoodeja tms (mikä auttoi ettei heti alettu vaihtaan ecua tai suuttimia), ja ainoa oli, että nopeasti uuden polttoainesuodattimen alkoi värjäämään mustaksi. Siitäkin päättelivät tuota vian syyksi. Seisottuaan kävi nätisti ja ok paikallaan pidempäänkin, mutta sammui kun lähdettiin ajoon, pari korttelia pääsi.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 13.3.2007 22:09
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 13.3.2007 22:09
No niin, kaksi suutinta irti ja suutinten reiät hoonautuneet väljiksi -> kansi vaihtoon. Tämä metallipuru suuttimissa -> suuttimet vaihtoon = koko kone vaihtoon.
Kysymys kuuluu, mikä irrotti suuttimet kannesta juuri suutinremontin jälkeen ?? Pajan mukaan puristus noussut liian korkeaksi, esim vettä sylinterissä, mutta kuulerikin kuivattu/sulateltu revohkan yhteydessä. Asennusvirhe ?
Kysymys kuuluu, mikä irrotti suuttimet kannesta juuri suutinremontin jälkeen ?? Pajan mukaan puristus noussut liian korkeaksi, esim vettä sylinterissä, mutta kuulerikin kuivattu/sulateltu revohkan yhteydessä. Asennusvirhe ?
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 13.3.2007 22:09
Pultit mielestäni oli uusittu. Pitää tarkistaa kuitista, kunhan pääsen autoon sitä katsomaan. Nyt ihmetellään mikä tämän on aiheuttanut ja yksi vaihtoehto, että vettä olisi ollut koneessa kuitenkin, vaikka sitä kuivailtu. Vaurio mahdollisesti jo tapahtunut lähtiessä liikkeen pihasta, koska käynnistyi toisella starttaamisella kolakan saattelemana.
Mikähän mahtaa tässä tapauksessa olla liikkeen vastuu tehdystä työstä, jos kone laukeaa jo sieltä lähdettäessä ? Eikös sitä työllekin saada merkkiliikkeestä takuuta. Nyt liikkeen kanta että heilllä ei ole mitään tekemistä vaurion kanssa. Olen ollut siinä uskossa, jos merkkiliikkeessä tehdään suutinremontti ja välijäähdyttimen kuivaus/putsaus, moottori ei saisi särkyä remontin jälkeisestä käynnistyksestä ? Ja vikaa ollut heti siitä lähtien (huono kylmäkäynnistyvyys).
Mikähän mahtaa tässä tapauksessa olla liikkeen vastuu tehdystä työstä, jos kone laukeaa jo sieltä lähdettäessä ? Eikös sitä työllekin saada merkkiliikkeestä takuuta. Nyt liikkeen kanta että heilllä ei ole mitään tekemistä vaurion kanssa. Olen ollut siinä uskossa, jos merkkiliikkeessä tehdään suutinremontti ja välijäähdyttimen kuivaus/putsaus, moottori ei saisi särkyä remontin jälkeisestä käynnistyksestä ? Ja vikaa ollut heti siitä lähtien (huono kylmäkäynnistyvyys).
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 13.3.2007 22:09
Uusi diagnoosi kun johtoportaassa noustaan ylöspäin; Kannen suuttimien reiät ovat olleet jo väljät valmiiksi ja liike tulee vastaan nyt sen yhden suuttimen verran, minkä sinne asentivat.
Mitähän varten uusi suutin on asennettu ilmoittamatta, että kansi on jo valmiiksi sohlo ja suuttimet eivät tule siellä pysymään ?!? Nyt kaikki suuttimet entisiä ja koneessa rautapurua, vaikka tältä vauriolta olisi vältytty, jos olisi ilmineerattu, että kansi on sohlo.
Rupeaa verenpaine nousemaan näitä juttuja ja uusia diagnooseja kuunnellessa...
Mitähän varten uusi suutin on asennettu ilmoittamatta, että kansi on jo valmiiksi sohlo ja suuttimet eivät tule siellä pysymään ?!? Nyt kaikki suuttimet entisiä ja koneessa rautapurua, vaikka tältä vauriolta olisi vältytty, jos olisi ilmineerattu, että kansi on sohlo.
Rupeaa verenpaine nousemaan näitä juttuja ja uusia diagnooseja kuunnellessa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa