Tdi ahu sähköongelmaa, sammuilua ajosta, ei käynnisty
Valvoja: ffp jäsenet
Tdi ahu sähköongelmaa, sammuilua ajosta, ei käynnisty
Heip.
Nyt muutaman viikon foorumeita selailtuani ja autoa rassattuani päätän sitten loppujen lopuksi kysyä apua, jos vaikka viikonloppuna homma etenisi.
Ongelma on seuraava: Moottori sammuu ajosta ja käynnistämisen kanssa ongelmia. Ko. tilanteessa siis hehkun valo vilkahtaa satunnaisen pituisen ajan ja satunnaisen määrän kertoja. Heti sammumisen jälkeen ei moottori lähde käyntiin (ei käynnisty hehkun valo / vilkahtaa vain pikaisesti), hieman myöhemmin monasti lähtee.
Tämä alkoi muutama viikko sitten, ensimmäisillä kerroilla pääsin ajamaan hyytymispaikalta pois vähän aikaa odoteltuani. Tätä tapahtui muutamana peräkkäisenä päivänä, jonka jälkeen toimi useamman päivän ilman häiriöitä.
Viime viikonloppuna sammui, puolisen tuntia molemmilla avaimilla starttailtuani pääsin osittain 200 metrin pätkissä läheisen huoltsikan pihaan, jossa jälleen sammuminen ja akku loppu. Akun latauksen jälkeen seuraavana päivänä pääsin kotia. Välillä vika toistuu, välillä ei. Alkuviikosta muutamana päivänä kesken ajon sammuu, eikä lähde enää käyntiin oikein millään -> hinauskeikka jonka jälkeen ollut seisomassa ja tutkinnassa.
Vag-comilla aikaisemmin on luettu auton vikakoodeja. Mitään vikakoodeja tapahtumasta ei tule.
Nyt uutena muutoksena on, ettei moottorinohjausyksikköön saada VAg-Comilla yhteyttä muuten kuin moottorin ollessa käynnissä (joka yhä harvinaisemmin saavutettavissa viime päivinä, ei pysy riittävän kauaa päällä / starttaa ollenkaan). Airbagin ja käynnistykseneston vikakoodit saa kuitenkin luettua moottorin ollessa sammutettuna, eli ilmeisesti lukijassa vika ei ole.
Nyt on vaihdettu Rele 109 ja tarkistettu maadoituksia. Ecun otin irti ja avasin, liitin on hyvin rasvattu ja piirilevy näyttää hyvältä. Ecun ympäristö on pahasti hapettunut, mutta itse boxiin ei kosteutta ole päässyt (alumiiniset osat kimaltaa niin että silmiin sattuu). Luotan siis, että itse ecu toimii.
Edellisen omistajan kuiteista löysin, että viime syksynä autoon vaihdettu virtalukon pohjaa, polttoaineen suodatinta, tyhjennetty tankkia. Eli ilmeisesti ongelmaa ollut ennenkin. Nytkin ensimmäiset kuukaudet menivät hyvin, mutta ongelmat alkoivat kun alkoi lämpötilat huidella tuolla nollan ympäristössä ja kosteutta riittää.
Niin ja kone siis Ibiza SE -99 TDI AHU
Jos löytyy tietoa / vinkkiä, niin otetaan kernaasti vastaan. Maadoituksia kävin jo läpi, mutta kunnolla pääsin vain akun alapuolella olevaan käsiksi. Mistähän niitä muita voisi löytyä (ilmeisesti jossain ecun lähistöllä on maadoituspiste)?
Nyt muutaman viikon foorumeita selailtuani ja autoa rassattuani päätän sitten loppujen lopuksi kysyä apua, jos vaikka viikonloppuna homma etenisi.
Ongelma on seuraava: Moottori sammuu ajosta ja käynnistämisen kanssa ongelmia. Ko. tilanteessa siis hehkun valo vilkahtaa satunnaisen pituisen ajan ja satunnaisen määrän kertoja. Heti sammumisen jälkeen ei moottori lähde käyntiin (ei käynnisty hehkun valo / vilkahtaa vain pikaisesti), hieman myöhemmin monasti lähtee.
Tämä alkoi muutama viikko sitten, ensimmäisillä kerroilla pääsin ajamaan hyytymispaikalta pois vähän aikaa odoteltuani. Tätä tapahtui muutamana peräkkäisenä päivänä, jonka jälkeen toimi useamman päivän ilman häiriöitä.
Viime viikonloppuna sammui, puolisen tuntia molemmilla avaimilla starttailtuani pääsin osittain 200 metrin pätkissä läheisen huoltsikan pihaan, jossa jälleen sammuminen ja akku loppu. Akun latauksen jälkeen seuraavana päivänä pääsin kotia. Välillä vika toistuu, välillä ei. Alkuviikosta muutamana päivänä kesken ajon sammuu, eikä lähde enää käyntiin oikein millään -> hinauskeikka jonka jälkeen ollut seisomassa ja tutkinnassa.
Vag-comilla aikaisemmin on luettu auton vikakoodeja. Mitään vikakoodeja tapahtumasta ei tule.
Nyt uutena muutoksena on, ettei moottorinohjausyksikköön saada VAg-Comilla yhteyttä muuten kuin moottorin ollessa käynnissä (joka yhä harvinaisemmin saavutettavissa viime päivinä, ei pysy riittävän kauaa päällä / starttaa ollenkaan). Airbagin ja käynnistykseneston vikakoodit saa kuitenkin luettua moottorin ollessa sammutettuna, eli ilmeisesti lukijassa vika ei ole.
Nyt on vaihdettu Rele 109 ja tarkistettu maadoituksia. Ecun otin irti ja avasin, liitin on hyvin rasvattu ja piirilevy näyttää hyvältä. Ecun ympäristö on pahasti hapettunut, mutta itse boxiin ei kosteutta ole päässyt (alumiiniset osat kimaltaa niin että silmiin sattuu). Luotan siis, että itse ecu toimii.
Edellisen omistajan kuiteista löysin, että viime syksynä autoon vaihdettu virtalukon pohjaa, polttoaineen suodatinta, tyhjennetty tankkia. Eli ilmeisesti ongelmaa ollut ennenkin. Nytkin ensimmäiset kuukaudet menivät hyvin, mutta ongelmat alkoivat kun alkoi lämpötilat huidella tuolla nollan ympäristössä ja kosteutta riittää.
Niin ja kone siis Ibiza SE -99 TDI AHU
Jos löytyy tietoa / vinkkiä, niin otetaan kernaasti vastaan. Maadoituksia kävin jo läpi, mutta kunnolla pääsin vain akun alapuolella olevaan käsiksi. Mistähän niitä muita voisi löytyä (ilmeisesti jossain ecun lähistöllä on maadoituspiste)?
vesi suodattimessa
Onko tarkastettu, ettei ole vettä suodattimessa. Pari kertaa on itsellä jäätynyt suodatin tukkoon. Joillain huoltamoilla ei säiliöitä puhdisteta riittävästi, jolloin sitä vettä saattaa saada paljonkin. Vedenerottajan lasikupista on helppo katsoa vesiä. Uudemmissa sitä ei taida olla. Suodattimien pohjassa on usein tyhjennysruuvi, josta voi vesiä laskea pois. Tankin pitäminen täytenä vähentää kondenssivesien syntymistä.
Pahoittelen, että on jäänyt tämä foorumi vastaamatta hetkeksi muutamien pikkujoulujen vuoksi.
Boxi on nyt otettu kertaalleen irti, mutta hankala siitä on niitä kylmäjuotoksia löytää. Silmämääräisesti se vaikutti ihan hyvän näköiseltä (noita juotoksia on aika pirusti). Lähti viikon seisonnan jälkeen taas käyntiin eilen ja toimi ongelmitta vajaan tunnin ajossa. Jätin yöksi pihalle seisomaan, jotta keräisi vähän kosteutta ja kylmää niin nähdään toistuuko ongelma.
Suodatin on tyhjätty sattuneen jälkeen useamman kerran, jonka jälkeen on myös temppuillut. Se on muutama tonni sitten vaihdettu sekä samaan aikaan tankki imetty tyhjäksi. Sen sai myös tyhjennettyä muutaman kerran putkeen, joten tuskin voi olla jäässä (tosin en ole satavarma oliko tuolloin pakkasta, mutta eipä se olisi silloin jäätynykkään :)
Kiitos tuosta Ruiskupumpun johtojen vinkistä. Tutkimpa seuraavaksi ne. Ilmoittelen jos ja kun ongelma ratkeaa.
Boxi on nyt otettu kertaalleen irti, mutta hankala siitä on niitä kylmäjuotoksia löytää. Silmämääräisesti se vaikutti ihan hyvän näköiseltä (noita juotoksia on aika pirusti). Lähti viikon seisonnan jälkeen taas käyntiin eilen ja toimi ongelmitta vajaan tunnin ajossa. Jätin yöksi pihalle seisomaan, jotta keräisi vähän kosteutta ja kylmää niin nähdään toistuuko ongelma.
Suodatin on tyhjätty sattuneen jälkeen useamman kerran, jonka jälkeen on myös temppuillut. Se on muutama tonni sitten vaihdettu sekä samaan aikaan tankki imetty tyhjäksi. Sen sai myös tyhjennettyä muutaman kerran putkeen, joten tuskin voi olla jäässä (tosin en ole satavarma oliko tuolloin pakkasta, mutta eipä se olisi silloin jäätynykkään :)
Kiitos tuosta Ruiskupumpun johtojen vinkistä. Tutkimpa seuraavaksi ne. Ilmoittelen jos ja kun ongelma ratkeaa.
Otappa rele 109 auki ja tarkista sen tinaukset. Itsellä oli juurikin vikana, että satunnaisesti sammu ajosta. Virrat kun löi päälle, hehkunvalo vilahti mutta ei lähde käyntiin. Hetken päästä saatto lähteä, tai sitten ei. Relettä koputtelemalla vian sai ajoittain pois. Lopuksi kun autoa ei tahtonut enää käyntiin saada, käytin releen auki ja kappas, kaikki tinaukset murtuneet. Kolvilla lämmitin ja annoin vähän lisää tinaa. Siitä lähtien toiminut kuin junan vessa, eikä ongelmia sen koomin ole ollut. Niin ja itsellänikin oli uusi 109 rele mistä nuo tinaukset oli murtuneet. Sama vika oli vanhassa, kun jälkikäteen tarkistin.
Helppo vika, kunhan bongaa.
Helppo vika, kunhan bongaa.
oma toledo 1.9tdi AGR starttasi välillä, useimmiten ei. Kävin tänään hakemaan releen 109 hinta 22€ metroautosta ja avot johan alko toimimaan. Toledossa piti purkaa koko etumuovi että pääsi releeseen käsikse n. 6 torxia. Osa torxeista oli ihan näkyvillä ja 3 taisi olla piilossa siellä sulakerasian vieressä.
Itselläni teki vastaavaa, sammui epäsäännöllisen säännöllisesti ajosta/ei lähtenyt käyntiin parkkipaikalta esim. kauppareissun jälkeen. Ja käynnistyminen ei onnistunut juuri silloin kun hehkun merkkivalo ei palanut. Muutaman minuutin odottelun ja virtojen päällä käyttämisen jälkeen lähti aina. Vian ollessa päällä vag-comilla ei päässyt ecuun kiinni, vian poissaollessa ei vikakoodeja jäänyt muistiin. Vaihdoin releen 109 (päävirtarele) ja toistaiseksi ei vikaa ole esiintynyt. Vanha rele oli hieman isompi kooltaan, ja numeroon 109 nähden pinnit ylösalaisin - huomattava vaihdossa. Lisäksi vanhassa releessä EN nähnyt yhtään murtunutta juotosta, kaikki silmin nähden ok.
Eipä taida olla rele 109. Tehtiin hyppypiuha, eli virta kulki jatkuvasti ja silti teki samalla tavalla sammumisen eikä hehkuttanut.
Ecun pinneistä mitattiin, että ongelman päällä ollessa ei ilmeisesti eculle tule virtaa.
Huoh. Huomenna uusitaan sitten Rele 103, sillä se ilmeisesti ohjaa hehkujen lisäksi myös löpön syöttöä. Seuraavana jonossa olisi moottorin lämpötilaanturia, lisää maadoituspisteitä ja niitä ruiskumpumpun johtoja, joita ei ehtinyt viikonloppuna metsästää...
Ei jollain sattuisi Keski-Suomessa olemaan tuollaista 028 906 021 DK -koodillista Boschin ecua, jota voisi lainata/vuokrata ja sulkea siten ecuongelmat yhtälöstä pois. Tietäisikö joku, kelpaako kaikki saman koodin ecut tai jopa kaikki TDI/AHU ecut jne tai mitkä yleensä kelpaavat?
Kiitoksia kaikille tähän asti vastanneille. Apua tarvitaan edelleen ja otetaan vastaan kaikki vinkit.
Ecun pinneistä mitattiin, että ongelman päällä ollessa ei ilmeisesti eculle tule virtaa.
Huoh. Huomenna uusitaan sitten Rele 103, sillä se ilmeisesti ohjaa hehkujen lisäksi myös löpön syöttöä. Seuraavana jonossa olisi moottorin lämpötilaanturia, lisää maadoituspisteitä ja niitä ruiskumpumpun johtoja, joita ei ehtinyt viikonloppuna metsästää...
Ei jollain sattuisi Keski-Suomessa olemaan tuollaista 028 906 021 DK -koodillista Boschin ecua, jota voisi lainata/vuokrata ja sulkea siten ecuongelmat yhtälöstä pois. Tietäisikö joku, kelpaako kaikki saman koodin ecut tai jopa kaikki TDI/AHU ecut jne tai mitkä yleensä kelpaavat?
Kiitoksia kaikille tähän asti vastanneille. Apua tarvitaan edelleen ja otetaan vastaan kaikki vinkit.
No jopas kuulostaa uskomattomalta. Oletkos heilutellut ja painellut liittimet läpi sulakerasian taustapuolelta? Jos olisi kosketushärö tms. Kuuluuko releen napsutteluita tai mitään muita ylimääräisiä ääniä vian päällä ollessa? Ei tuota ecun virransaantia nyt kovin moni asia rajota. Onkos ecua koskaan koodailtu?
En tiedä onko ecua koodailtu, kyseessä 200tkm lasissa oleva auto, joka itsellä ollut 3tkm. Edellisestä autonomistajasta tiedän sen, ettei kuulemma ollut mikään itse tekijä.
Välillä vian ollessa päällä hehkun valo vilkkuu ja samaan aikaan rintapellissä oleva n75 naksuttaa kuin viimeistä päivää. Vaikka hehku ei toimi (eli vika on päällä), niin 109:stä kädessä pitäessä siellä tuntuu naksahdus avaimen käännöstä. Tästäkin päätellään siis, että rele on kunnossa.
Sulakerasian taustapuolelta tuossa juuri heiluteltiin johtoja, mutta se ei tehnyt mitään eroa. Tosin piuhat olivat sen verran kireällä ettei releboxin takapuolta vielä viime kerralla saatu käännettyä näkyviin. Mutta tosiaan huomenna lisää tuolla toisella releellä ja yritetään vihdoin metsästää se moottorin maadoitus.
Välillä vian ollessa päällä hehkun valo vilkkuu ja samaan aikaan rintapellissä oleva n75 naksuttaa kuin viimeistä päivää. Vaikka hehku ei toimi (eli vika on päällä), niin 109:stä kädessä pitäessä siellä tuntuu naksahdus avaimen käännöstä. Tästäkin päätellään siis, että rele on kunnossa.
Sulakerasian taustapuolelta tuossa juuri heiluteltiin johtoja, mutta se ei tehnyt mitään eroa. Tosin piuhat olivat sen verran kireällä ettei releboxin takapuolta vielä viime kerralla saatu käännettyä näkyviin. Mutta tosiaan huomenna lisää tuolla toisella releellä ja yritetään vihdoin metsästää se moottorin maadoitus.
En muuten vaihtanutkaan sitä 103:sta kun ei se ilmeisesti päästä virtaa kuin hehkuille, eli ei siitä ainaskaan voi auton sammuilu johtua.
Tällä hetkellä on siis koko sähköpääkeskus irti ja lainassa kaverin autosta. Huomenna olisi tarkoitus laittaa kiinni ja lähteä koeajolle.
Tuntuu vaan ihmeelliseltä tuon releen rikkinäisyys kun 2 kpl uudenmallisia tuossa joissa molemmissa sama vika. Lisäksi on testattu tuolla releettömällä mallilla, eli vedetty suoraan johto, jolloin virrat on aina päällä ja silläkin vika toistui.
Onko polttoainepumppu mielestänne pois suljettu? Pitäisikö tuon ikäiseen autoon sieltä tulla vikakoodeja jos se pätkii?
Viime sunnuntaina piti rassailla vielä juuri toimivaa kakkosautoakin, on muuten tosi kivat kelit rassailla tuolla kun ei talliin pääse :)
Tällä hetkellä on siis koko sähköpääkeskus irti ja lainassa kaverin autosta. Huomenna olisi tarkoitus laittaa kiinni ja lähteä koeajolle.
Tuntuu vaan ihmeelliseltä tuon releen rikkinäisyys kun 2 kpl uudenmallisia tuossa joissa molemmissa sama vika. Lisäksi on testattu tuolla releettömällä mallilla, eli vedetty suoraan johto, jolloin virrat on aina päällä ja silläkin vika toistui.
Onko polttoainepumppu mielestänne pois suljettu? Pitäisikö tuon ikäiseen autoon sieltä tulla vikakoodeja jos se pätkii?
Viime sunnuntaina piti rassailla vielä juuri toimivaa kakkosautoakin, on muuten tosi kivat kelit rassailla tuolla kun ei talliin pääse :)
Vaikuttaisi, että homma saatiin ratkaistua, ainakin 800 ongelmatonta kilometria on nyt takana. Vika ei ole toistunut enää sen jälkeen kun vaihettiin sähköpääkeskus toisesta siittimestä, eli juurikin tuo boxi ratin alla missä kaikki releet ja sulakkeet ovat kiinni. Ja vanhoilla 109:illä mennään.
Toistaalta nyt on ollut huomattavasti kovemmat (-15) pakkaset, kuin silloin kun vikaa oli (0...-5), joten eipä tässä voi mistään varma olla. Kuitenkin sormet ristissä uuteen vuoteen, kiitoksia kaikille apua tarjonneille.
Toistaalta nyt on ollut huomattavasti kovemmat (-15) pakkaset, kuin silloin kun vikaa oli (0...-5), joten eipä tässä voi mistään varma olla. Kuitenkin sormet ristissä uuteen vuoteen, kiitoksia kaikille apua tarjonneille.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa