ei käynnisty piuhassa oltuaan

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

JeeJeeVW
-
Viestit: 53
Liittynyt: 28.7.2003 17:52

ei käynnisty piuhassa oltuaan

ViestiKirjoittaja JeeJeeVW » 4.12.2009 11:29

Passat 1,8 RP ei käynnisty oikein millään lohkolämmittimen johdon päässä oltuaan. Joskus ei todellakaan käynnisty ja jos käynnistyy niin on saanut startata piiiitkäään. Ilmiö on uusi eli tämän alkukylmän ainoastaan. Aiemmin käynnistynyt aina vallan mainiosti, kuten nytkin ilman "johtolämmitystä" ja ajolämpimänä myös. Mitä teen, mitä tutkin, mitä vaihdan?
Jos tämmöisestä ongelmasta on ollut aiemmin keskustelua niin laittakoon joku tietsikkaviisaampi linkin...

rele
-
Viestit: 60
Liittynyt: 9.2.2007 16:01

ViestiKirjoittaja rele » 4.12.2009 17:17

Johtuu varmaan siitä kun lohkolämmitin lämmittää moottorin lämpöanturia aika paikallisesti. Anturi antaa tiedon että moottori on lämmin. Tällöin ei tapahdu rikastusta, eikä auto käynnisty normaalisti. Kokeile pitää pidemmän aikaa lämmitystä päällä, muuttuuko käytös kun ei tarvii enää rikastusta.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 4.12.2009 18:49

Mulla on ihan sama ongelma. Ota lämppärin piuha irti, odottele muutama minuutti ja sitten starttaamaan. Mulla ainakin on toiminut jo parina aamuna.

Jos on kiire niin starttaa ensin sen verran että nesteet lähtee kiertämään mutta kone ei käynnisty. Oota pari sekuntia ja sitten starttaa uudestaan.

Kikkura
-
Viestit: 14
Liittynyt: 11.6.2008 21:58

ViestiKirjoittaja Kikkura » 4.12.2009 19:43

Ja täällä myös samaa ongelmaa. Lähtee käyntiin ku vaa jaksaa starttuuttaa. Tuohon ei varmaan mitää erikoisempaa ratkasua ole? Paitsi tuo -JP-:n konsti.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.12.2009 11:18

Tosimies rakentaisi kabiiniin kytkimen taakse viritelmän josta valitaan meneekö moottorinohjaukselle lämpöanturin (normi NTC-vastus) tieto vai joku esivalittu kiinteä vastusarvo (kylmälle moottorille). ;-)

jozpen
-
Viestit: 39
Liittynyt: 20.10.2009 17:14

ViestiKirjoittaja jozpen » 6.12.2009 13:55

mulla on kahdessa autossa ollut letkulämmitin ja mielestäni aika turhia laitteita. Jos lämmitys on päällä alle 1,5h käynnistäminen on vaikeampaa. Esim octavia lähtee käymään heti ja käy n.500rpm muutaman sekunnin ja sammuu. sitten saakin sahata hetken että lähtee käymään uudelleen. lämpötila anturi luulee moottorin olevan lämmin vaikka todellisuudessa moottori on kylmä.
muistaakseni 200sx nissania käynnistäessä letkulämppärin jäljiltä piti kaasu olla pohjassa tai sitten pumpata. kannattaa kokeilla erilaisia kaasun kanssa kikkailuja. vaikkei luulis ruisku autossa toimivan niin olen todennut että saattaa vaikuttaa paljonkin.

Juhki
-
Viestit: 17
Liittynyt: 17.8.2009 22:20

ViestiKirjoittaja Juhki » 7.12.2009 20:54

Pakko näsäviisaana kaverina heittää, että hommatkaa Ebersbächer tai Webasto :) Varsinais-Suomen Autosähkössä hyvät hinnat ja erittäin hyvä palvelu ;)

Paanu
-
Viestit: 215
Liittynyt: 13.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Paanu » 8.12.2009 4:54

Ei vaan auta tohon ongelmaan mitään. Mulla oli muinoin Passatissa Eberi, ja ihan sama ongelma. Hirvee sahaaminen käyntiin, jos oli kamina ollu päällä.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 8.12.2009 6:26

Varsinais-Suomen Autosähkössä hyvät hinnat ja erittäin hyvä palvelu ;)
- tuohan on automaatioasentajalta selvä mainos.
Ei vaan auta tohon ongelmaan mitään.
- Eberin voi myös ajastaa siten, että lähtöhetkellä se on ollut jo tuon muutaman minuutin sammuneena.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.12.2009 11:18

On vaikea kuvitella, että eberi/webasto aiheuttaisi lohkolämmittimen kaltaisen hetkellisen lämpökuorman, koska edellinen kierrättää vettä koko ajan ja jälkimmäinen ei.
Itsellä on dieselissä vieteri sangen pitkä, vaikka kone olisi lähes käyntilämmin eberin jäljiltä, minkä luulen johtuvan ilmasta polttoaineessa. Pari vuotta sitten oli sellainen probleema, että puolella tankilla sahuutti pitkään ja hetken päästä käynnistyksen jälkeen sammui kokonaan -veti polttoaineen sekaan ilmaa. Eberiasentaja kehotti vaihtamaan hikoilleet suuttimien paluuletkut, mikä auttoikin.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 8.12.2009 11:33

Jos nyt jätetään tuo OT Eberi-keskustelu sikseen, niin voisi arvata että mikäli auto on ennen toiminut OK ja jos siinä on kaksi lämpöanturia vedelle (kuten Passateissa taitaa olla?), niin toinen anturi on rikki-särki.

Kun moottori *ei ole* *oikeasti* lämmin (ajosta) tai kylmä, vaan vain toisen anturin alueelta lämmitetty lohkolämppärin toimesta, saa auto väärä infoa (luultavasti ylävesiletkun) anturilta (=kumpikin anturi näyttää "lämmin" tietoa vaikka moottori on oikeasti kylmä vaikka lohkolämmitetty onkin).

Sitten kun auto on ajettu lämpimäksi, niin toimii siksi koska kumpikin anturi antaa tietoa "lämmin" (toinen oikeaa, toinen koska kertoo kokoajan olevansa lämpimän puolella).

Tämä oma arvaus...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.12.2009 18:55

^+1
Ainakin Jetan RP-koneessa sininen anturi (ja pistoke) ylävesiletkussa mittaa eculle moottorin lämpötilaa, sen uusiminen todennäköisesti lopettaa kuvaamasi ongelmat. Hintakaan ei päätä huimaa, muistaakseni marmorilla luokkaa 25-30e.

Se toinen lämpöanturi, mulla musta ja mustalla pistokkeella, palvelee mittariston lämpömittaria.

Kolmas anturi käskyttää kaiketi jäähdyttimen flektiä. Jokin jälkilämmön poistopuhallus?

JeeJeeVW
-
Viestit: 53
Liittynyt: 28.7.2003 17:52

ViestiKirjoittaja JeeJeeVW » 16.12.2009 10:05

Edelleen vaan vaiva jatkuu. Eikä se oikealla tavalla käynnisty ilman lohkolämmittämistäkään :-(
Pyörittää niin pirusti, mutta ekalla ei lähde käyntiin, vaikka jauhaisi 30 sek. Tokalla on näillä pakkasille heti hörähtänyt ja kolmannella avaimenkierrolla jäänyt käyntiin, ja se ekan startin pyörityksen kesto ei tunnu vaikuttavan noihin seuraaviin kertoihin.
Sininen anturi vaihdettu. Varmuuden vuoksi ja muuten vaan vaihdettu myös sytystulpat ja -johdot. Lämpöanturin ostin tarvikeliikkeestä ja nyt on - taas kerran - semmoinen tunne, että säästin väärässä paikassa. Tarttee varmaan mennä marmoritiskille. (Nimimerkillä: termostaateista kokemusta omaava...)

Huomenna ei ole kellontarkkaa lähtöä aamulla, joten ajattelin kokeillla käynnistyvyyttä parin tunnin piuhassa olemisen jälkeen. Aiemmin/aiempina talvina tämä rakkine on lähtenyt käyntiin oikeinkin hyvin.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 16.12.2009 10:30

Laitoitko orkkisjohdot? Nettilegendan mukaan RP on syystä tai toisesta allerginen tarvikejohdoille, omakohtaista kokemusta noista tarvikenaruista ei kyllä ole.

JeeJeeVW
-
Viestit: 53
Liittynyt: 28.7.2003 17:52

ViestiKirjoittaja JeeJeeVW » 16.12.2009 18:45

Motonetista ostin sytytysjohdot. Ne "VAG-lämpösuojajohdot" ja vastaavat on kyllä edellisessä vastaavassa Passatissa toimineet ihan OK.
RP-moottorisella on perheessä ajettu hyvällä menestyksellä vuodesta 1993 ja tällaista vaivaa ei ole aiemmin vielä ollut. No - kai tämäkin ongelma jossain vaiheessa selviää.

automobiili
-
Viestit: 16
Liittynyt: 15.1.2009 19:13

Sama ominaisuus umpikeulassa

ViestiKirjoittaja automobiili » 20.12.2009 19:31

Minun 90 umpikeula Passat tekee just samallain oltuaan "roikassa" eli startata saa monesti kaksikin kertaa ennenkuin lähtee käyntiin.Ei ole kuitenkaan haitannut menoa koskaan. Mutta luulenpa sen olevan ennemmin ominaisuus kuin mikään vika.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.12.2009 22:43

Kyllä ruiskupeli lähtee kerralla käymään jos vehkeet on kunnossa. Jos lohkari on asennettu väärin tai jokin tunnistin viallinen, se ei ole ominaisuus.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.12.2009 22:59

Ei lähde -98 A3 1,8 liian lyhyellä lämmityksellä. Lämmitin ja lämpölanturi liian lähellä toisiaan. Ja se on ominaisuus.

Pienellä sahaamisella lähtee käymään.

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 21.12.2009 10:42

sama juttu mulla vaikka letkulämmitin on kyllä asennettu oikein..yli puoli tuntia pitää olla että lähtee käyntiin ilman, että sammuu heti käynnistyksen jälkeen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa