Laturin vapaakytkin vai kiristin vai mikä?
Valvoja: ffp jäsenet
Laturin vapaakytkin vai kiristin vai mikä?
Elikkä AEB koneena ja ainakin tyhjäkäynnillä kuuluu aina joku jurina apulaitehihnasta. Vaikeahko kuvailla ääntä mutta jostain kiristimen/laturin luonta se kuuluu.
Katsastuskonttorilla koitettiin että hiljentyykö se mitenkään niin ainakin kun rullaa paino löysemmälle niin ääni loppui. Kun kiristi niin ehkä loppui silloinkin, en ole varma tästä. Mutta ainakin se loppu kun löysäs kiristintä.
Eli tässä ois huomenna suuntaansa 360km reissu ja tässä vähän jännittää että loppuuko mulla virta kesken matkan ja tehostin sanoo heippa. Vai voinko huoletta heittää reissun ja ihmetellä sitten että mikä siellä ääntää?
Sen huomaa selvästi ainakin että kiristin vähän pomppii, normaalia?
Äänen saa loppumaan kun kaataa esim vettä (koitin lämpimäsä hallissa) hihnalle. Ei tosin kestä pitkään hiljaa.
Katsastuskonttorilla koitettiin että hiljentyykö se mitenkään niin ainakin kun rullaa paino löysemmälle niin ääni loppui. Kun kiristi niin ehkä loppui silloinkin, en ole varma tästä. Mutta ainakin se loppu kun löysäs kiristintä.
Eli tässä ois huomenna suuntaansa 360km reissu ja tässä vähän jännittää että loppuuko mulla virta kesken matkan ja tehostin sanoo heippa. Vai voinko huoletta heittää reissun ja ihmetellä sitten että mikä siellä ääntää?
Sen huomaa selvästi ainakin että kiristin vähän pomppii, normaalia?
Äänen saa loppumaan kun kaataa esim vettä (koitin lämpimäsä hallissa) hihnalle. Ei tosin kestä pitkään hiljaa.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Kun heilutat laturin akselia edestakas pitää kytkimen luistaa toiseen suuntaan, vasten moottorin pyörimissuuntaa.
Vapaapyöriä on vaihdettu myös siitä syystä että se jumiutuu niin ettei luista lainkaan. Se aiheuttaa ainakin TDI :ssä rajun hakkaavan liikkeen hihnaan joka sitten hajottaa moniurahihnan kiristäjän lyhyehkössä ajassa.
Vapaapyöriä on vaihdettu myös siitä syystä että se jumiutuu niin ettei luista lainkaan. Se aiheuttaa ainakin TDI :ssä rajun hakkaavan liikkeen hihnaan joka sitten hajottaa moniurahihnan kiristäjän lyhyehkössä ajassa.
Jus tuossa viimekuussa ostin 2.0tdi golffiin vapaakytkimen, mutta lopputuloksena tuli uusi laturi. Tämä siksi että laturilla ajeltu jo 190 tkm ja seuraavaksi olisi menneet hiilet,laakerit,liukurenkaat, joten pitkässä juoksussa halvemmaksi tuli tehdä näin Pelkkä vapaakytkin olisi ollut 80€ marmorilla, uusilaturi vapaakytkimen kanssa oli 350€. Vapaakytkimen vaihtoon ainakin tässä tapauksessa olisi tarvinnun erikois avaimen.
No ei kilometreillä suoraan voi laturin ikää sanoa. Mulla ajettu jo 427 tuhatta ja alkuperäinen laturi ilman mitään osien vaihtoa. Nyt pitäis kyllä tuo vapaakytkinrillukka vaihtaa, kun tuppaa kuluttamaan kiristäjää. Meni vaihtoon pari viikkoa sitten kera räjähtäneen moniurahihnan.
Jossain viestiketjussa oli juttua että varaosapuljuissa saa tuota vapaakytkinpyörää alle 50 egen. Vaihto tosin vaatii erikoisavaimen, mutta se löytynee korjaamoilta.
Jossain viestiketjussa oli juttua että varaosapuljuissa saa tuota vapaakytkinpyörää alle 50 egen. Vaihto tosin vaatii erikoisavaimen, mutta se löytynee korjaamoilta.
Mulla oli kans alkoi tuo vapaakytkin kitistä ja kolahdella tuossa Borassa. Kysyin sitten kun huollossa autoa käytin että mikähän mahtaa olla vikana niin epäilivät tuota kytkintä.
Olivat sitten "etsineet" ja todenneet vian ja vaihtaneet vapaakytkimen huollon yhteydessä.
Kytkin 90e ja vian "etsintä" / rullan vaihto 140e. Oispa tainnut saada halvemmella tarvikeliikkeestä koko uuden laturin....
Olivat sitten "etsineet" ja todenneet vian ja vaihtaneet vapaakytkimen huollon yhteydessä.
Kytkin 90e ja vian "etsintä" / rullan vaihto 140e. Oispa tainnut saada halvemmella tarvikeliikkeestä koko uuden laturin....
Kuten kirjoitin, jumiutunut vapaapyörä hajottaa kiristimen keinuvivun laakeroinnin, ei siis yleensä kiristinpyörän laakeria. Keinuvivun laakerointi kuluu väljäksi jolloin se kääntyy vinoon ja lopputulos on tuo mikä näkyy hellerin kuvassa.
Toki joissain tapauksissa kiristinpyörän laakerikin hajoaa niin totaalisesti että pyörä menee vinoon, on niitäkin nähty, mutta silloin sen ääni on sellainen ettei sitä moni kuuntele.
Tuo vika esiintyy yleisimmin dieseleissä, niiden käynti alakierroksilla on edestakas hakkaavaa, vapaapyörä sitten tasoittaa tuon liikkeen apulaitteissa. Sitten kun vapaapyörä jumiutuu, tuo edestakas hakkaava liike siirtyy moniurahihnaan ja sen kiristäjään kerrotuin seurauksin. Eikä siitä varmaan laturikaan hyvää tykkää.
Toki joissain tapauksissa kiristinpyörän laakerikin hajoaa niin totaalisesti että pyörä menee vinoon, on niitäkin nähty, mutta silloin sen ääni on sellainen ettei sitä moni kuuntele.
Tuo vika esiintyy yleisimmin dieseleissä, niiden käynti alakierroksilla on edestakas hakkaavaa, vapaapyörä sitten tasoittaa tuon liikkeen apulaitteissa. Sitten kun vapaapyörä jumiutuu, tuo edestakas hakkaava liike siirtyy moniurahihnaan ja sen kiristäjään kerrotuin seurauksin. Eikä siitä varmaan laturikaan hyvää tykkää.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa