golf iv gti jurnutusääni edestä aina kun rengas lyö tyhjää

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

golf iv gti jurnutusääni edestä aina kun rengas lyö tyhjää

ViestiKirjoittaja mikama83 » 18.12.2009 21:31

Tätä ongelmaa oli jo kesällä mutta tullut nyt liukkailla keleillä paremmin esille. Eli ääni tulee edestä mutta tarkemmin sitä ei osaa paikallistaa. Ei ole riippuvainen vaiheista tai vaudista tai ratin asennosta..kiihdytyksessä ei ylimääräisiä ääniä mutta jos sutii niin silloin kuuluu ja ääni on niin kova että tulee tosissaan varottua ettei rengas löisi tyhjää. Ei ole kolisevaa ääntä mutta ehkä muistuttaa vähän ruksuttavaa ääntä myös.

Joku vetonivel nyt itelleni tuli mieleen mutta onko outoa että kuuluu vaan silloin kun sutii?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 18.12.2009 21:38

ESP-järjestelmään kuuluva sutimisenestoko?

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 18.12.2009 21:42

ei tuossa tietääkseni ole semmosta systeemiä kun kai sillon olis se nappi mistä sen saa pois päältä? ja ei muutenkaan tunnu että sitä sutimista joku yrittäis rajoittaa :)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 18.12.2009 21:49

Kyllä siellä varmastikkin ihan EDL tekee töitä, eli sähköinen tasauspyörästön lukko. Jarruttaa sutivaa pyörää josta tuo rutina tulee. Ei ole mikään sutimisen esto, vaan yrittää pitää vetävien renkaiden pyörimisnopeuden samana.

mikama83
-
Viestit: 151
Liittynyt: 9.6.2009 22:42

ViestiKirjoittaja mikama83 » 18.12.2009 21:53

ahaa..kiitos tiedosta kaimalle tämä helpotti kovasti asiaa! :-)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.12.2009 23:03

Tunnetaan myös nimellä ASR noissa neloskuorisissa. Ns. "sähköinen tasauspyörästön lukko". Kun se kytkeytyy, kuuluu tosiaan ABSien rutinaa, kun järjestelmä jarruttaa ABSien avulla enemmän sutivaa pyörää saaden näin vähemmän sutivan pyörän pyörimään about samaa vauhtia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.12.2009 23:15

Eikö ASR ole sutimisenesto?

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 19.12.2009 0:56

Näinpä, tässä menee nyt jauhot ja vellit sekaisin, eli:

EDS / EDL = Elektronisches Differential Sperre / Electronic Differential Lock = Sähköinen tasauspyörästön lukko - osa ESP-järjestelmää, mikäli vetävä pyörä luistaa, rajoittaa jarruilla pyörimistä, joka puolestaan sallii vetopyörästön välittää voimaa myös toiselle puolelle. Toimii 80km/h saakka ja on huomattavasti tehokkaampi toiminto verrattuna ASR:ään, vaikka ei voidakaan verrata mekaaniseen lukkoon.

ASR=Antrieb-Schlupf-Regelung=Luistonesto - tämä on taas ESP:n yhteydessä tai ilman ESP-järjestelmää oleva nimensä mukainen toiminto, joka pyrkii vähentämään pyörän sutimista ABS:n ja moottorin vääntömomentin pienentämisen avulla. Myös erona EDS:ään verrattuna toiminta vain 25km/h nopeuteen saakka.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.12.2009 1:07

Keskustelu uhkaa mennä akateemisen puolelle, mutta äipällä on EDS alkupään A3:ssa jossa ei jarrujen lisäks muuta käyttäjälle näkyvää älyä olekaan...

Lisättäköön että yllättävän näppäräksi on osoittautunut. Monta kertaa mun käytössä olen joutunut aura-auton muuraamaksi kadunvarteen ja mukavan rutinan säestyksellä se sieltä aina on vielä kadulle ryöminyt :) Sen verran pitää katsoa että helmat tai pohja ei hajoa.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 19.12.2009 1:13

EDL on ollut vakiona jo ainakin 9v kaikissa volkkareissa missä on abs, se ei vaadi esp:iä tai asr:ää kaveriksi ja toimii tosiaan 80kmh asti.
ASR toimii vetoluistonrajoittimena, eli katkoo koneelta tehot kun fillarit sutii, tämä toimii kai mittarin tappiin asti, ainakaan ei ole tullut rajaa vastaan.
ESP on sitten ajonvakautus, johon kuuluu myös yllämainitut ja toimii sumean logiikan mukaan kun on päälle kytkettynä, myöskin määrittelemättömään nopeuteen asti ja käyttää auton ohjaamiseen jarruja ja asr:än tapaan rajoittaa koneen tehoja.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.12.2009 1:20

-98 EDS oli jätetty pois 1,6 koneisista A3:ista. En tiiä miten oli öljykoneisissa. Se oli yks kriteeri miks sanoin äipälle että osta mielummin 1,8. Eikä se mua silloin haitannut että sataseen lähti parisen sekuntia nopsammin kun 1,6 :)

Jarppa
-
Viestit: 142
Liittynyt: 6.9.2003 23:59

ViestiKirjoittaja Jarppa » 19.12.2009 11:43

ASR=Antrieb-Schlupf-Regelung=Luistonesto - tämä on taas ESP:n yhteydessä tai ilman ESP-järjestelmää oleva nimensä mukainen toiminto, joka pyrkii vähentämään pyörän sutimista ABS:n ja moottorin vääntömomentin pienentämisen avulla. Myös erona EDS:ään verrattuna toiminta vain 25km/h nopeuteen saakka.


Tarkoitat varmaan että toimii 25km/h nopeudesta ylöspäin. Liukkaalla kelillä satasen vauhdista ottaa tuon helposti päälle jos vähänkin holtittomasti kaasua painelee.

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 19.12.2009 12:43

Rutina loppuu kun laittaa torsenilukkoperän.

Suosittelen.

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 20.12.2009 19:59

Samanlaista jurinaa tulee omasta autosta myös etupään lisäksi takanta kun käkkärillä kääntää. Voiko siis olettaa, että tämä ASR tekee työtään myös takarenkaissa? (Vaikka kyseessä siis etuveto?) Vai onko kenties joku muu jurina, mutta se on nimen omaan saman kuulosta kuin edestä tuleva.

Beni
-
Viestit: 66
Liittynyt: 15.6.2011 3:01

ViestiKirjoittaja Beni » 7.2.2012 1:53

Kysyisin semmoista asiaa että onko tuota (sähköistä lukkoa) jotenki mahdollista ohittaa? Sulake tai vastaava ? Tuo rutina on hieman raastavan kuuloista näin liukkailla :D On sitä ennenkin pärjätty ilman moisia keksintöjä talvisin.

Beni
-
Viestit: 66
Liittynyt: 15.6.2011 3:01

ViestiKirjoittaja Beni » 7.2.2012 2:57

Ilmeisesti muita konsteja ei ole kuin ABS sulake pois ? Sitten kyllä hävii nuo absitkin :D

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 7.2.2012 10:04

Beni kirjoitti:Sitten kyllä hävii nuo absitkin :D

Beni kirjoitti:On sitä ennenkin pärjätty ilman moisia keksintöjä talvisin.
Viimeksi muokannut Elementti, 7.2.2012 13:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 7.2.2012 10:27

Joku legenda myös siitä, että abs sulakkeen poistolla jarrutehot menevät 50/50.
Jotain kyllä tapahtui jarruissa kun sulakkeen nyppäs irti.
Perstuntumalla jarruista tuli paljon tehokkaammat.
Talvella voi olla vähän huono, jos takapää ottaa enemmän. Voi tulla perä ohi :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.2.2012 15:32

-98 A3:ssa jarruista tulee takapainoiset.

Ite en kyllä luopuis mistään hinnasta EDL:stä. Sen verran kumminkin jouduttaa liikkeellelähtöjä.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 10.3.2012 11:42

Tämän talven sutimiset alkaa oleen takanapäin mutta pakko todeta että olispa itelläkin Borassa EDL. Sen verran vittumaisia jotkin liikkeelle lähdöt valoista peilijää alla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 105 vierailijaa