A3 8L mittaristo-ongelmia?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mjlehtom
-
Viestit: 26
Liittynyt: 31.5.2007 22:43

A3 8L mittaristo-ongelmia?

ViestiKirjoittaja mjlehtom » 13.12.2009 17:28

Yritin lueskella vanhoja keskusteluja, mutten löytänyt suoraan vastausta ongelmaani. Eli kun starttaan -00 vuosimallin A3:sen alle +5 asteen lämpötilassa, niin noin 15 sekunnin päästä käynnistyksestä syttyy jäähdytysnesteen varoitusvalo (iso punainen "lämpömittari" ja kolme piiippausta). Kun autolla lähtee ajamaan, niin varoitusvalo häviää noin parin minuutin ajon jälkeen (eikä syty enää uudelleen saman päivän aikana). Eli lämpimällä säällä ja seuraavien käynnistysten yhdeydessä saman päivän aikana ongelmaa ei ilmene. Ainoastaan eka kylmä startti aamulla ja joka ainoa kerta (jos ollut piuhan päässä, ei myöskään ongelmaa edes kovilla pakkasilla). Paisuntasäiliössä on nestettä starttihetkellä hieman yli maksimin eli pitäisi olla kunnossa. Ihmetystä on herättänyt myös se, että toisinaan moottorin lämpötilamittari näyttää koneen olevan hieman lämmin aamun ekan startin yhteydessä vaikka koko kiesi on ollut yön yli sammuksissa.

Liekö liittyy em. ongelmaan vai ei, niin melko usein ajossa moottorin lämpötila (noin 15 min ajon jälkeen) seilailee usein +/-5 astetta normaalista. Lisäksi muutaman kerran mittaristo on mennyt sekaisin niin, että nopeusmittari alkaa näyttää +10km/h yhtäkkiä kesken ajon. Mittari ei tällöin laskeudu edes nollaan, jos auton pysäyttää. Mutta jos auton tällöin sammuttaa ja käynnistää samantien uudestaan, kaikki pelaa taas normaalisti. Sama pätee myös tuohon moottorin lämpötilamittariin, jos se on seilannut ajon aikana.

Mitään vinkkejä, mistä lähteä purkamaan ongelmaa?

mjlehtom
-
Viestit: 26
Liittynyt: 31.5.2007 22:43

ViestiKirjoittaja mjlehtom » 17.12.2009 22:16

Nyt kovemmilla pakkasilla on ilmennyt myös tuo varoitusvalo ekan startin yhteydessä, vaikka on auto ollut piuhan päässä (ei riitä lämppärin tehot kunnolla lämmittämään). Moottorin lämpötilasta siis tuntuu suoraan olevan kiinni. Eihän tuo varoitusvalo vaan olisi Audin normaali käytäntö niin, että se ilmottaisi vaan koneen olevan todella kylmä ja varoittaa kuskia ajamaan rauhallisesti ekat kilometrit? Muilla aakolkun omistajilla ilmennyt vastaavaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.12.2009 22:35

Jos olis ominaisuus niin siitä kerrottaisiin ohjeissa.

Jotenkin vaan kuulostaa että lämpöanturissa olis tilapäinen häiriö.

Daatta
-
Viestit: 181
Liittynyt: 10.4.2004 14:16

ViestiKirjoittaja Daatta » 18.12.2009 9:48

Joo, Variksessa paloi jäähdytysnesteen merkkivalo sinisenä sen aikaa, että motti lämpesi. Eli ensimmäiset 50km...

Leonissa piippaili myös jäähdytysnesteen merkkivalo kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Googlettelin aikani, kunnes brittifoorumeilta löytyi ratkaisu. Paisuntasäiliön anturipiikit menevät huonoon kuntoon ja eivät enää tunnista nesteen tasoa luotettavasti. Auttoi, kun kaavin ruuvimeisselillä/metallikoukulla piikit puhtaaksi. Jos tuo ei auta, niin paisuntasäiliö menee vaihtoon.

Jos lämmöt seilailee, kannattanee lämpötila-anturi(t) vaihtaa ihan varmuuden vuoksi.

mjlehtom
-
Viestit: 26
Liittynyt: 31.5.2007 22:43

ViestiKirjoittaja mjlehtom » 29.12.2009 22:59

Suurkiitokset vinkistä! Otin pienen viilan kätöseen ja putsasin tuon paisuntasäiliön "anturilangan" ja eipä ole tämän jälkeen enää varoituspiippauksia kuulunut kylmästartin jälkeen :) Täytyy kattoo, jos sais vielä nuo lämpötila-anturit jossain välissä vaihdettua... liekö vaikuttaisi tuohon lämpöjen pieneen seilailuun. Sellaista säännönmukaisuutta olen kyllä tuossa viime aikoina huomannut, että sillon kun moottorin lämpötila nimenomaan nousee hieman yli puolen välin (paljon harvinaisempaa kuin laskeminen), niin tällöin myös nopeusmittarin ja kierroslukumittarin "nollataso" siirtyy lähes aina hieman. Voisiko tässä olla kyse jostain (mittariston) jännitteensäätöongelmasta tms.?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.12.2009 2:14

Jännitteensäätimet tyypillisesti lakkaavat toimimasta kun vika tulee. Mutta niinhän se lottokin tyypillisesti jättää antamatta...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa