Akku tyhjenee

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

Akku tyhjenee

ViestiKirjoittaja thst » 15.12.2009 16:32

Ongelmana olisi että akku tyhjenee itsekseen. Pari päivää sitten kun lähdin ajamaan, niin meinasi hyytyä, mutta sain kuitenkin käyntiin. Mutta tänään kun lähdin starttailemaan, niin eipä tuo jaksanut enää edes mittariston valoja sytyttää kunnolla. Akku vaihdettu n. 2kk sitten.
Tuolloin vaihdoin akun, koska toinen akku teki vastaavan tempun, ja ajattelin että akku jo aikansa elänyt. Mutta taitaapi vika olla sittenkin jossain muualla.

Laturia en vielä kerennyt tarkistamaan, kun olisin äsken lähtenyt mittarin kanssa mittailemaan, mutta eihän tuota käyntiin saanut. Mistä muualta kannattaisi vikaa metsästää?
Autossa muutenkin vähän hämärät nuo sähköt, kun virrat saa päälle laittamalla vilkun päälle :D Mutta auto ollut minulla kuitenkin n. 1,5 vuotta ja ei ole tuollaista aiemmin tehnyt, niin tuosta en usko sen johtuvan.

Neuvoja otetaan vastaan.

jamiefox
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.8.2009 19:38

ViestiKirjoittaja jamiefox » 15.12.2009 17:33

tarkasta paljon virtaa kulkee sen ollessa auton ollessa lepoasennossa. se varmaan helpottaa.. jotkut vahvistimet vie virtaa vaikka heräte olisikin kytketty oikein.. jos virtaa ei kulje niin tarkasta laturin toimivuu paljon kulkee virtaa kun se on kuormitettu ja sille annetaan vähän jenggaa

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 15.12.2009 17:45

Aionkin vielä tänään tuon laturin tarkastaa kunhan saan ladattua akun että auton saa käyntiin. Vahvistinta minulla ei ole kiinni, mutta kaapelit kuitenkin menevät konttiin, niin tuskin sillä on vaikutusta, kun on kuitenkin suojattu päät. Mutta en usko laturin olevan rikki, koska viimeksi kun kävin ajamassa, niin oli todella nihkeää käynnistys, mutta heitin sitten reilun puolen tunnin lenkin ja annoin seisoa jonkun 3-4 tuntia ja lähti ongelmitta käyntiin. Eli ainakin jossain määrin se lataa. Mutta tarkistetaan asia.

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 15.12.2009 18:01

Miulla oli viime talvena täysin sama ropleema ventossa.
Akku oli aina noin 6 tunnin seisonnan jälkeen tyhjä ja uuden akun jälkeen ongelma ei parantunut.

Laturin maadotus oli huonosti kiinni ja hiukka hapettunu niin käynnissä ollessa akun jännite vaan 12,5v vaikka pitäs olla lähellä 14v ja akku ei siis aina latautunu tarpeeks.

Elikkä mittaa jännite akusta käynnissä ollessa ainaski alkuun.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 15.12.2009 18:26

Ettei vaan olis Exiden akku?

Tosin nämä latausongelmat kannattaa tarkastaa ensiksi.

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 15.12.2009 18:31

Ei ole exiden. Ground Zeron akku on kyseessä.
http://www.audiovision.fi/Kauppa/produc ... ucts_id=92
Tuollaisen hommasin kun ei ollut Optimaa varastossa. Mutta luulisi tuohon rahaan jo saavan edes vähän luotettavuutta, vaikka ei olekkaan ehkä varsinaisesti tarkoitettu "käynnistysakuksi". Mutta täytyy tarkastella nuo latausjännitteet sun muut, kunhan saa auton käyntiin.

tex102
-
Viestit: 70
Liittynyt: 25.1.2009 14:31

ViestiKirjoittaja tex102 » 15.12.2009 21:44

Lepoasennon virtojen mittauksessa kannattaa muistaa, ainakin uudempien autojen kanssa, että auton omat sähkölaitteet saattavat kuluttaa virtaa vielä puolen tunnin ajan virtojen poiskykemisen jälkeenkin.

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 15.12.2009 22:06

Nyt laitettu auto käyntiin ja mittailtu, niin n. 14,7 volttia on latausjännite. Kokeilin myös että antaako kipinää kun laittelee akkuun kaapeleita kiinni, mutta eipä tuntunut räiskivän yhtään. Laturin kaapelitkin tuntui olevan kunnolla kiinni. Pitää varmaan huomenna sitten valoisan aikaan katsella onko akun maadoituksessa jotain häikkää. Mutta enpä tuohon vielä mitään ratkaisua keksinyt. Onkos tuo latausjännite liian suuri?

Katsotaan miten aamulla inahtaa :D

edit: onkos muuten tuo laturilta tuleva paksu kaapeli latausta varten, koska en näe kuin yhden paksumman kaapelin ja yhden ohuen joka menee sitten liittimeen, eli varmaankin tuolle varoitusvalolle. Ottaako laturi maadoituksen suoraan rungosta koneen kautta? Tuo paksumpi kaapeli menee startin kiinnikkeeseen, ja siihen samaan kohtaan tulee myös akulta + navasta kaapeli. Kuvittelisin että menisi suoraan laturilta akulle eikä näin. Onko väärin laitettu,vai kuuluuko olla näin?

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 15.12.2009 23:40

Mittasitko jännitteen akulta vai laturilta? Itse kun mittasin niin laturi näytti 14.5v ja akku sen vähän yli 12v.

Tai sit se jostain nyt purkaa sitä akkuu jos se kerran lataa kuiteski kunnolla.

E: Ja muistaakseni ventossa myös meni laturilta startille piuha.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2009 0:38

Jon akulta mitattuna latausjännite on yli 14,6 V niin se alkaa hajottaa akusta vettä vedyksi ja hapeksi. Harmillisesti tuo seos on vähintään räjähdysherkkää kipinän tavatessaan...

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 16.12.2009 0:41

Akulta mittasin tuon jännitteen auton käynnissä ollessa. En vielä mitannut korkeammilla kierroksilla kun kello oli sen verran että en kehdannut enää kerrostalon pihassa rueta kierrättelemään. Mutta vaikuttaisi että laturissa ei tuo vika ole. Mutta kuvittelisin että jos pääsee jostain purkaa, niin akun kengät kipinöisi kun niitä kopsuttelee napoihin. Mutta tätä ei tapahdu. Pitää huomenna katsoa asiaa tarkemmin.

Soittimelle kyllä tulee virta vaikka avainta ei olisi lukossa, niin en tiedä onko sillä ollut vaikutusta. Mutta otin sen eilen irti ja ajattelin katsoa miten vaikuttaa. Mutta tyhjäksihän tuo oli mennyt niin tuskin siinä oli vika. (Ellei ollut jo tyhjentynyt irroitusvaiheessa)

edit: Kun mittasin tuon 14,7 volttia, niin minulla ei ollut valot päällä, niin tästä syystä luultavasti vähän korkea tuo lukema. Ainakin kuvittelisin että vaikuttaa. Ja vaikuttaakos tuo liika jännite samalla tavalla ns. "hyytelöakkuihin" kun tuohan on sellainen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2009 0:45

Ensiksi tietysti jälkiasennetut sähkön kuluttajat pitää eliminoida.

Kipinöinti vian indikaattorina on yhtä luotettava kuin oksalla kaivonpaikan etsiminen.

Olihan se lepovirta jo mitattu ja todettu hyväksyttäväksi?

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 16.12.2009 0:48

Tämä selvä. Tuo lepovirta unohtui mitata ja en viitsinyt enää palata, vaan katson asian huomenna. Tuon soittimen lisäksi ainut jälkiasennus on xenon-valot, mutta ne on kytketty kuten kuuluukin, niin en niitä lähde katselemaan edes. Tällä hetkellä tuota soitinta veikkailisin.
Mutta täytyy huomenna tuota mittailla ja rueta sulakkeita nykimään irti jos löytyisi jotain lisävinkkiä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2009 0:57

Katso nyt kumminkin akulta ensiksi ja sitten eliminoi sulake kerrallaan.

Hellankin purkausvalojen ohjainlaitteet voi olla viallisia, joten älä ylenkatso vikamahdollisuuksia...

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 16.12.2009 20:21

Noniin nyt on mittailtu eteenpäin. Laitoin kokeeksi soittimen kiinni, koska sitä epäilin virrankuluttajaksi. Soittimellehan tulee siis suoraan virta akulta. Soitin kiinni mitattuna lepovirta oli 0.16A joka on jo ihan liikaa. Otin soittimen irti, ja näin sain laskemaan tuon 0.06A. Sitten kävin vielä sulakkeet läpi, niin lopulliseksi tulokseksi jäi 0.03A. Ainut vaan että irroittamani sulakkeen takana on ainakin keskuslukitus :D Joten tuon sulakkeen joudun laittamaan vielä takaisin paikalleen.

Tälläisiä tuloksia sieltä tuli, olettaen että oikein nuo mittasin koska autosähkö ei todellakaan ole vahvin puoleni. Mutta tuo soitin voi hyvinkin olla mahdollinen syypää akun tyhjenemiseen, kun ostin tuon käytettynä muutama kuukausi sitten ja tuo johtosarja ainakin oli semmonen patentti että ties mitä kytkentöjä sieltä löytyy.

Tuli kanssa tuota latausta katseltua ja valotkin päällä tuo latausjännite pysyy tyhjäkäynnillä n. 14,7 voltissa. En voinut suorittaa testiä isommilla kierroksilla, kun ei ollut ketään kaverina, joten tuota täytyy joskus vielä tutkailla. Mutta onkos tuo 0.06A liian suuri lepovirta, jos laitan tuon sulakkeen paikalleen? Ja mistäs kannattaisi vielä lähteä vikaa metsästämään?

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 17.12.2009 17:22

Ei ainakaan nyt parissa päivässä ole akku tyhjentynyt kun jaksoi vielä -20 pakkasella helposti konetta pyöräytellä vaikka en ladannut akkua täyteen eikä auto ollut lämmityksessäkään. Mutta kunhan tässä lomalla pääsee parempiin tiloihin, niin sitten katsellaan tarkemmin.

tex102
-
Viestit: 70
Liittynyt: 25.1.2009 14:31

ViestiKirjoittaja tex102 » 17.12.2009 18:08

Omaa kulkinetta joskus tutkiessa huomasin että kun laittaa ovet lukkoon tai sulkee oven niin kestää puoli tuntia kunnes virrat tippuvat tuonne 0,03A tasolle. Joten kannattaa laittaa mittari mittamaan akulta ja sitten ovet kiinni ja jonkun ajan jälkeen tarkastus mikä on virran kulutus.

William
-
Viestit: 635
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 17.12.2009 21:00

Arto S kirjoitti:Ettei vaan olis Exiden akku?
Mitä vikaa Exiden akuissa on?

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 17.12.2009 22:03

Omaa kulkinetta joskus tutkiessa huomasin että kun laittaa ovet lukkoon tai sulkee oven niin kestää puoli tuntia kunnes virrat tippuvat tuonne 0,03A tasolle. Joten kannattaa laittaa mittari mittamaan akulta ja sitten ovet kiinni ja jonkun ajan jälkeen tarkastus mikä on virran kulutus.


Joo netistä tuosta lueskelinkin että näyttää vielä jonkun aikaa korkeampia lukemia. Täytyy mitata vielä pienen seisonnan jälkeen että onko laskenut.

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 17.12.2009 23:14

^^ Kuulema takuuseen suht paljon jouduttu vaihtelemaan noita Exiden akkuja. Hankookin akut taasen kestänyt, puoleentoista vuoteen kuulema yhtään takuutapausta tulla, jos on niin se on rajoittunut muutamaan akkuun. :)

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 18.12.2009 9:25

Mulla oli sit taas Hankookin akun kanssa pelkkiä ongelmia. Vuoden se akku ehti mulla olemaan, ja loppupeleissä se ei ottanu juurikaan edes virtaa vastaan ja kyykkäsi melkein samantien kuormittaessa...

Mut mulla on hiukan kanssa noiden virrankulutusten kanssa ongelmia. Merkkiliikkeessä mittasivat et ku moottorinohjauksen sulake on kiinni, ni virrankulutus on perustilassakin 0,5A, mut ku sen sulakkeen nappaa irti, ni kulutus tippuu normaalille tasolle (oisko just joku 0,05 tai jtn, en muista). Voisko olla ohjainboksi sanomassa sopimusta irti, vai mikä siellä vois olla vialla...?

thst
-
Viestit: 120
Liittynyt: 22.10.2009 14:26

ViestiKirjoittaja thst » 18.12.2009 11:24

Onkos sen sulakkeen takana sitten muita laitteita joka voi aiheuttaa tuota kulutusta? Ja näyttääkö se samaa kun on antanut auton seisoa vaikka puolisen tuntia? Kun heti ajon jälkeen ainakin se näyttää vähän korkeampia lukemia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa