polo sylkee öljyt pihalle

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

polo sylkee öljyt pihalle

ViestiKirjoittaja Tatti » 16.12.2009 13:25

Mikähän mahtaa nyt olla oikein vikana ku pakkas raja ylittyy -15 niin poolo sylkee öljyt pihalle joka ikisestä raosta mistä vaan mahdollista? 3päivän sisään 2kertaa.

Tullee öljytikusta ja ehkä venttiilikopan/virranjakajan välistä tai jostain sieltä ja ihan koko konehuone on öljyssä. Onko näissä tämmönen tyypillistä?

Huohotin letkua epälen vaan en tiiä missä se sijaitsee ja sulattelin toissapäivänä koneen (pellin alle sis.til.lämppäri) ja kävin moottoripesussa. Eilen toimi taas kuin enkeli, mutta tänä aamuna (-20c) teki taas saman v*tun tempun. Teki mieli ajaa jokeen tuo auto.
Ei näköjään passaa ajaa pakkasella.

Kiitos.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.12.2009 14:15

Uudempien autojen tyyppivika eli koneen päällä oleva huohotinletku jäätyy umpeen, yleensä ne on täynnä valkoista töhnää jota syntyy öljyn kosteudesta jota taas syntyy lyhyistä ajomatkoista.
Huohotinletku menee venttiilikopan päältä imusarjaan, musta, noin 20mm letku.

Niihin myydään erillisiä lämmittimiä jotka olivat todellinen hitti muutama vuosi sitten uudemmissa autoissa.

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 16.12.2009 15:01

Joo, oon tätä letkua koittanut etsiä vaan ei oo omaan silmään pistäny. Tuolla 20asteen pakkasessa ei ihan huvikseen seisoskele pihalla. :) Pittää alkaa katsomaan sitä letkua jos löytys. 98vm poolo on kyseessä..

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 16.12.2009 16:36

Yksin kertaisesti ei mun silmillä katsottuna lähe venttiilinkopasta minkään näköstä letkua minnekkään.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 16.12.2009 18:02

Ainakin golffissa ja ventossa venttiilikopasta lähtee letku ja sama letku haarautuu lohkoon ja imusarjaan.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.12.2009 18:15

Mikähän Polo tässä mahtaa olla kyseessä?

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 16.12.2009 18:23

1.4 pensakonneella oleva 6n poolo.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.12.2009 18:46

Taitaapi olla tuo 16V versio vieläpä..? Tuossa moottorissa huohotin on koneen takana, imusarjan alla... Oikein mukavassa paikassa. ;)

McVaisanen
-
Viestit: 7
Liittynyt: 16.12.2009 18:41

samaa asiaa, eri auto

ViestiKirjoittaja McVaisanen » 16.12.2009 18:46

Moro, huomasin moisen viestiketjun, ja ajattelin salakavalasti kysästä omaa asiaa siinä sivussa.

Eli ongelman nimi on samanlainen, autona seat cordoba -00 1,4 16V 55Kw

Ja sylkee öljyt ulos jokaisesta mahdollisesta reijästä, ensimmäisen kerran kävi moinen eilen...

Kysymys onkin, että mistä niitä lämmitettyjä letkuja/lämmittimiä oikein saa ostettua??

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 16.12.2009 19:17

ei tietääkseni 16v? Joo, sen pakko olla jossain imusarjan alla takapuolella.. sieltä sylkeeki eniten öljyä.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.12.2009 19:23

http://www.cambscars.co.uk/vehicles/Mar ... engine.jpg

Jos se on tuon näköinen, niin se on 8V. Mutta tuolta muosiven ja ilmanputsarin / imusarjan alta ne huohottimet löytyy. Taitaa olla se "öljynerotin" mokkula tuolla lohkon kupeessa, mikä noista jäätyy. Eli siis imusarjan alla...

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 16.12.2009 19:40

Juurikin tuon näkönen moottori. Joo, nuitten muovienkin takaa se on puskenu reippaasti öljyä.

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 17.12.2009 12:16

piti tuolla paukkupakkasessa ruveta sitte remontoimaa... Letku tosiaan tuli imusarjan alta ja meni ilmanputsarin kotelon alle. Letku oli täynnä jäähilettä ja möhnää. Muovi suppilo jäi imusarjan alle ja oli 2lla "tinksillä" kiinni jossain siellä ja sen sain otettua pois niin siinä oli semmonen n.3cm jääkerros. Että ei ihme jos ei toimi.

Nyt jäi vaan semmonen tyhmän muotonen "kuppi" sinne imusarjan alle jossa on vielä jäätä, ne pitäs jotenkin nätisti saaha pois sieltä. Vaan miten?

Kuva

Tässä taiteellinen näkemykseni asiasta...

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 17.12.2009 15:19

Noni, menot eiku paranee...

Nyt sain laitettua letkut yms paikalleen niin tyhjäkäynnillä ihan ok, muttaku kierokset nousee yli 1500 nii alkaa vilkuttaa ja piippaan öljymerkkivaloa. Öljyä on koneessa ja ei pitäis vuotaa mistään? Mikähä hätä sillä nyt on...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.12.2009 18:51

Pistä poloinen talviteloille ja koita keväällä uudestaan :)

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 17.12.2009 19:08

joo, tai jos hakkais rusinaksi tuon :)

McVaisanen
-
Viestit: 7
Liittynyt: 16.12.2009 18:41

ViestiKirjoittaja McVaisanen » 17.12.2009 19:53

Noni, menot eiku paranee...

Nyt sain laitettua letkut yms paikalleen niin tyhjäkäynnillä ihan ok, muttaku kierokset nousee yli 1500 nii alkaa vilkuttaa ja piippaan öljymerkkivaloa. Öljyä on koneessa ja ei pitäis vuotaa mistään? Mikähä hätä sillä nyt on...



Tutun kuuloisia oireita.... itellä tuossa seatissa täysin samaa vikaa, paitsi enään ei lähde edes käymään... Huomenna saan siitä luettua koodeja, voin infota, mikäli sieltä jotain jännää ilmenee...

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 17.12.2009 22:43

Mcväiski: Käytikkö huohotinletkua pois ja putsailit sitä? pistä infoa ku tiiät lisää...

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 18.12.2009 12:37

Nyt alko vaageni toimii ku oli sisätilanlämppäri pellinalla reilu tunnin ja lohkossa... nyt lähtä pienelle testirundille että miten käyttäytyy..

McVaisanen
-
Viestit: 7
Liittynyt: 16.12.2009 18:41

ViestiKirjoittaja McVaisanen » 18.12.2009 15:23

En oo viel käyttäny huohotinletkua irti, enkä siis putsannut...

mites tatti, vieläkö vilkuttaa öljyvaloa?


Itellä vahvana epäilyksenä että tossa on jako hypännyt, kun ei pörise vaikka kaiken pitäis olla kunnossa, seuraavaksi kattelen tuota jakopäätä, josko sieltä jotain selviää...

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 18.12.2009 16:22

Ei vilkuttanu enään päivällä ku oli se puhallin pellin alla reilu tunnin.. Joku paikka oli vaan yksinkertasesti niin jäässä.

Auto nyt seissy roikan nokassa parituntia nii pittää käyä kokkeilee että toimiiko vielä.

Kokkeileppa sinäki laittaa sinne pellinalle se puhallin reilu tunniksi (tai lämpimään talliin) että pääsee sulamaan kunnolla.

Samppale
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.12.2009 17:06

ViestiKirjoittaja Samppale » 18.12.2009 17:10

Pakkas ongelmaa täälläkin. Käynnistin tänään Polon 1.4i ja öljyvalo vilkkui kierroksilla. Lisäsin varalta vähän öljyä ja annoin jäädä tyhjäkäynnille pyörimään. Vähän ajan kuluttua kone vain sammui ja ei lähtenyt enää käyntiin. Ei kuulunut mitään ylmääräisiä ääniä. Leikkasko kiinni vai mikä tuli? öljyä oli tullut tosi vähän öljytikusta ulos.

Tuliko Polo nyt tiensä päähän? lämpimään en autoa nyt saa, joten plussa kelejä odotellessa.



http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/800/fibdb/bild/demnr/09227-5.jpg&width=&height=

Tuollainen moottori on kyseessä, mistä lähteä etsimään huohotinletkua?

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 18.12.2009 17:41

varmaan se huohotinletku sullaki tukossa. tuosta konneesta en tiiä, mutta oisko siellä imusarjan alla tässäki? Itellä tuli sieltä alta se letku ja meni ilmanputsarinkotelon pohjaan kiinni.
Koita laittaa se sisätilanlämmitin pariksi tunniksi huutaan sinne pellin alle jos auttaa.. Itellä alko heti toimii ku sai kunnolla sulaksi..

Samppale
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.12.2009 17:06

ViestiKirjoittaja Samppale » 18.12.2009 17:44

Pitää joku päivä työntää se takas parkkihalliin tosta pihalta ja kokeilla sitä puhallinta. Huolestuttaa vain tuo yhtä-äkkinen sammuminen =(

McVaisanen
-
Viestit: 7
Liittynyt: 16.12.2009 18:41

ViestiKirjoittaja McVaisanen » 18.12.2009 17:59

Jeah, siis auto nyt ollut lämpimässä tallissa keskiviikosta asti...

mutta, mutta, nyt vähän näyttää siltä et mulla on jakohihna hypänny tossa seatissa...

ei siis sano mitään vieläkään, ja tämän hetken ongelma on saada kampuran hihnapyörä irti, mutterina siinä on 19mm ja 16-kulmainen, joten jouduin vähän soveltamaan(leikkasin 19mm lenkistä pään irti, ja hitsasin sen 19mm voimahylsyn päähän, jotta sain 19mm voimehylsyn joka on 16kulmainen) mutta, kompura ei nyt juuri pelitä, ja akkukäyttöinen pulttipyssy on ihan liian tehoton irrottamaan tuota pulttia...

Sori jos teksti sekavaa...

McVaisanen
-
Viestit: 7
Liittynyt: 16.12.2009 18:41

ViestiKirjoittaja McVaisanen » 18.12.2009 18:02

Ja samppale, näyttäis olevan sama kone ku tossa mun seatissa, katoppas huvikses tulpat, onko niissä jotain ihmeellistä(kuten esim öljyä luvaton määrä) ja sit infoile täällä...?

McVaisanen
-
Viestit: 7
Liittynyt: 16.12.2009 18:41

ViestiKirjoittaja McVaisanen » 18.12.2009 18:20

juu, jakohihna ei ole pompannut...

Nyt meni mystiseksi että mikä kiikastaa...

Auto siis ei vieläkään käy...

Viisaammat nyt vinkkejä kehiin!

Tatti
-
Viestit: 104
Liittynyt: 9.5.2007 18:02

ViestiKirjoittaja Tatti » 18.12.2009 18:47

Itelläki on tulppien päällä vielä sikana öljyä... pitäs taas käyttää moottoripesussa. Rummaa jäläkiä kyllä teheny.

Samppale
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.12.2009 17:06

ViestiKirjoittaja Samppale » 18.12.2009 19:33

Pitää ruveta tulppia kattelemaan kunhan säät lauhtuu. Auto oli tarkoitus myydä tänään, mutta vituiks meni =)

Samppale
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.12.2009 17:06

ViestiKirjoittaja Samppale » 6.1.2010 14:51

Noniin. Säät ei ole lahtunut mutta sain vähän tutkittu autoa. Tarkastelin tulppia, jotka näyttivät ihan normaalilta. Jos olisivat olleet öljyssä, niin silloin varmaan olisi kone työntänyt öljyt palotilaan? Tosin en irroittanut kaikkia tulppia.

Yritin myös katsella huohotinletkua. Mahtaakohan se olla se sormenpaksuinen joka menee koneesta ilmanputsarin kanteen, noin 25cm pitkä? näkyi oikeallapuolella konetta, edestä päin katsottuna.

Vielä en ole yrittänyt lämppärillä lämmittää konetta koska auto ei ole tolppapaikalla tällä hetkellä.

Etkasta kateltuani letkun nimi näyttäisi olevan Breather hose ja osa numero on 030103493 BH tarkoittaneekohan tuota huohotin letkua?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.1.2010 15:05

ei siis sano mitään vieläkään, ja tämän hetken ongelma on saada kampuran hihnapyörä irti, mutterina siinä on 19mm ja 16-kulmainen, joten jouduin vähän soveltamaan(leikkasin 19mm lenkistä pään irti, ja hitsasin sen 19mm voimahylsyn päähän, jotta sain 19mm voimehylsyn joka on 16kulmainen) mutta, kompura ei nyt juuri pelitä, ja akkukäyttöinen pulttipyssy on ihan liian tehoton irrottamaan tuota pulttia...
Koneen rakennetta tarkempaa tuntematta, tarvitseeko tuo varmasti avata? Ainakin vanhemmissa volkkarin koneissa tuollaisella pultilla oli kiinni jakopään hihnan pyörä ja sen päällä kampuran hihnapyörä neljällä kuusiokololla.

Samppale
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.12.2009 17:06

ViestiKirjoittaja Samppale » 7.1.2010 17:38

Noniin. Latasin Akun ja annoin lämmittimen puhaltaa muutaman tunnin konehuoneeseen. Auto lähti kyllä hyvin käyntiin ja ei kuulunut mitään ihmeellisiä ääniäkään. Mutta öljynpaine valo syttyy vieläkin 1500 kierroksen jälkeen, tyhjäkäynnillä valo ei pala. En uskaltanut pitää autoa kuin hetken käynnissä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 7.1.2010 18:11

Noissa 6N poloissa on ongelmana jään muodostuminen myös öljypohjaan, siellä se sitten tietysti tukkii öljypumpun sihdin niin että moottoririkko on enemmän kuin todennäköinen. Olen nähnyt sekä 8 että 16-naulaisia jotka on samasta syystä poikineet. Ongelma saattaa myös liittyä kyseisen mallin öljypohjan muotoon.
Henkilökohtaisesti en kyllä ymmärrä miksi annetaan auton käydä jos öp-valo palaa/vilkkuu..

16-venasessa on tosiaan kampuran hihnapyörä kiinni sillä keskipultilla, se pitää sitten vaihtaa joka kerta uuteen..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 7.1.2010 18:33

Nyt vaan liimailemaan lämmittimiä öljypohjiin tms, oli oikein audikin päässyt kymppiuutisiin kun oli öljyt sylkässy ulos.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa