Venton jakopää ja käyntiongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Venton jakopää ja käyntiongelma
Eukon vento (1.8 ABS)on vuotanut aika lujasti öljyä venttiilikopan ja nokka-akselin stefan välistä. Oli nyt sitten sunnuntain ohjelmana vaihdella tiiviste ja stefa. Jakoremmiä irroitellessa en laittanut merkkejä vaan pyörittelin vauhtipyörän merkin kohdalleen ja repasin hihnan irti.
Kasaillessa laitoin merkit samoin kuin aina ennenkin remmiä vaihdellessa eli:
vauhtipyörässä kahden "piikin" välissä oleva viiva kytkin kopan reiässä olevan merkin kohdalle. Virranjakaja osoittamaan merkki viivaan joka ylhäältä edestä katsoen noin klo 13 kohdalla eli ilmeisestikkin ykkös sylinterin sytytys kohta. Nokka-akselin pyörässä oleva O T merkki kohdakkain klo 12 kohdalla muovissa olevan merkin kanssa.
Näillä merkeillä on aina aikaisemmin onnistunut hihnan vaihto.
Noh auto ei lähtenyt millään käyntiin ja tarkistelin merkit moneen kertaan ja pyörittelin konetta käsin. Kipinä ja bensan tulo ruiskulle asti tuli tarkistettua. Sitten aloin tutkimaan ruiskun pistokkeita kun en muuta vikaa keksinyt. Keskimmäisestä eli etummaisesta pistokkeesta olikin löysännyt kaksi piuhaa muistaakseni pinneistä 2 ja 4. Kun ei ollut aavistustakaan kumpi piuha kuuluu kumpaan piti kokeilla arvalla. Eka kerralla tietenkin väärin. Toisella kertaa toisin päin ja tinaamalla kiinni. Nyt auto lähti hyvin käyntiin ja otti kierroksia. Ei kun koeajolle ja vetoja ei ollut vähääkään. Edes kakkosella ei jaksanut vetää ja välissä pätki. Koneen lämmötkin nousivat aika äkäsesti ja melkein keittikin jo.
Takaisin talliin ja taas merkkien pyörittelyä kohdalleen. Kokeilin nokka-akselin pyörää siirtää pykälällä eteen ja taakse päin mutta loppui se vähäkin käynti.
Mikähän ihme tätä nyt vaivaa? Kävisikö liian laihalla kun ei ole vetoja ja kone lämpenee nopeaa? Oliskohan ruiskun pistokkeessa väärinpäin olleet piuhat hajottaneet jotain egusta tai ruiskusta?
Löytyykö kellään kuvia tai tietoa mitä tuo keskimmäinen pistoke ruiskussa ohjaa?
Kasaillessa laitoin merkit samoin kuin aina ennenkin remmiä vaihdellessa eli:
vauhtipyörässä kahden "piikin" välissä oleva viiva kytkin kopan reiässä olevan merkin kohdalle. Virranjakaja osoittamaan merkki viivaan joka ylhäältä edestä katsoen noin klo 13 kohdalla eli ilmeisestikkin ykkös sylinterin sytytys kohta. Nokka-akselin pyörässä oleva O T merkki kohdakkain klo 12 kohdalla muovissa olevan merkin kanssa.
Näillä merkeillä on aina aikaisemmin onnistunut hihnan vaihto.
Noh auto ei lähtenyt millään käyntiin ja tarkistelin merkit moneen kertaan ja pyörittelin konetta käsin. Kipinä ja bensan tulo ruiskulle asti tuli tarkistettua. Sitten aloin tutkimaan ruiskun pistokkeita kun en muuta vikaa keksinyt. Keskimmäisestä eli etummaisesta pistokkeesta olikin löysännyt kaksi piuhaa muistaakseni pinneistä 2 ja 4. Kun ei ollut aavistustakaan kumpi piuha kuuluu kumpaan piti kokeilla arvalla. Eka kerralla tietenkin väärin. Toisella kertaa toisin päin ja tinaamalla kiinni. Nyt auto lähti hyvin käyntiin ja otti kierroksia. Ei kun koeajolle ja vetoja ei ollut vähääkään. Edes kakkosella ei jaksanut vetää ja välissä pätki. Koneen lämmötkin nousivat aika äkäsesti ja melkein keittikin jo.
Takaisin talliin ja taas merkkien pyörittelyä kohdalleen. Kokeilin nokka-akselin pyörää siirtää pykälällä eteen ja taakse päin mutta loppui se vähäkin käynti.
Mikähän ihme tätä nyt vaivaa? Kävisikö liian laihalla kun ei ole vetoja ja kone lämpenee nopeaa? Oliskohan ruiskun pistokkeessa väärinpäin olleet piuhat hajottaneet jotain egusta tai ruiskusta?
Löytyykö kellään kuvia tai tietoa mitä tuo keskimmäinen pistoke ruiskussa ohjaa?
Kokeilin pyöräyttää apuakselia pykälän eteenpäin eli sytkää aikaisemmalle. Lähtee hyvin käyntiin ja ottaa äkäisesti kierroksia, mutta tyhjäkäynti n2000r/min. Pykälää taaksepäin en edes kokeillut kun näyttää menevän niin kauas merkistä.
Sytkää ei näköjään ole ikinä roplattu kun pultin päällä oli muovi suoja ja paikat umpi ruosteessa.
Sytkää ei näköjään ole ikinä roplattu kun pultin päällä oli muovi suoja ja paikat umpi ruosteessa.
Niinkuin tuossa ylempänä jo oli, kohdista apuakselin täplämerkki ulomman hihnapyörän viivaan vaikka jollain suorakulmaviritelmällä (naulasin 2 pientä puupalikkaa T- muotoon), silmämääräisesti se on vähän hankala. Sitten nokka siten kuin olit jo laittanut. Tässä vaiheessa pitäis pyörijän kärki osoittaa tai laittaa osoittamaan jakajan rungon merkkiviivaa.Tämä on Haynesin manuaalin mukainen metodi, vauhtipyörän merkeistä ei ole mitään mainintaa näissä AAM/ABS koneissa.
Kohdistin nuo apuakselin ja moniurahihnapyörän merkit niin virranjakaja meni ainakin 5mm ohi merkistä. Noh lähti kuitenkin käyntiin ja kävi asiallisesti. Käsivaraisesti säädin virranjakajaa hieman. Empä kyllä sisäistänyt mikä tuossa on muuttunut alkutilanteeseen verrattuna, mutta pääasia on että käy ja kulkee.
1.8 abs
Itellä on kans nyt ajoitusten hakemin eessä... ennen tuo ajoitus oli haettu tuossa vauhtipyörän merkin mukaan ja kone kyllä toimi mutta kylmänä meinas takerrella kiihdytys siinä 2000rpm jälkeen??
Pitäsköhän minunki linjata tuo apuakseli ja kiilahihnapyörän merkki? Sillon virranjakaja menee kyllä noin 1/3 pyöriän paksuudelta ohi virranjakajan viivasta eli ei ole ihan keskellä. Onko tolla merkitystä vai pitäisikö säätää virranjakajaa ja miten se tapahtuu?
Pitäsköhän minunki linjata tuo apuakseli ja kiilahihnapyörän merkki? Sillon virranjakaja menee kyllä noin 1/3 pyöriän paksuudelta ohi virranjakajan viivasta eli ei ole ihan keskellä. Onko tolla merkitystä vai pitäisikö säätää virranjakajaa ja miten se tapahtuu?
Aha no sitten. Taianki sitten laittaa toistaiseksi tuon vauhtipyörän ja virranjakajan mukaan tuon kuten ennenkin.
E: Mulla haynes sanoo että sytkää ei voi säätää vaan että elektroninen ohjausyksikkö säätää sen eli puhutaanko me nyt varmasti vw golf3 1.8 abs koneesta? vuosimalli 1992. Eli ton kirjan perusteella muuta säätöä ei olisi kuin apuakselin pyörittely. Sivu 5.4 kappale 6
E: Mulla haynes sanoo että sytkää ei voi säätää vaan että elektroninen ohjausyksikkö säätää sen eli puhutaanko me nyt varmasti vw golf3 1.8 abs koneesta? vuosimalli 1992. Eli ton kirjan perusteella muuta säätöä ei olisi kuin apuakselin pyörittely. Sivu 5.4 kappale 6
Sain tuossa laitettua tuon remmin paikalleen siten että ensin linjasin nuo väliakselin ja kiilahihnapyörän merkit (On muuten vauhtipyörässä näköjään juuri samalla kohtaa merkki piste. Sitte siirsin väliakselia sen verran taaksepäin jotta virranjakaja osoittaa kutakuinkin merkin keskelle. Auto kävi kyllä hienosti mutta teho uupu ja kaasun jälkeen meinas röpeltää joten pitää ilmeisesti tuo nokka siirtää pykälän edemmäs, nyt se on hieman O. T merkin takapuolella.
ETTÄ NÄIN!! :D
Sainkunsainkin jaon kohdalleen puolivahingossa :D Eihän se ollutkaan muutako laittaa merkit kohalleen haynesin ohjeiden mukaan. En vaan ymmärrä miksi virranjakaja ei osunu kohalleen aikasemmin kirosana :D pitäs vissiin lähtä karhunkaatoon sen kunniaksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa