Auto on VW Transporter T4 1.9TD -98
Muutama päivä sitten alkoi oudot oireet: kun autolla lähdetään liikkeelle (eli moottorin kierrokset nousee hieman) putoaa mittarien neulat nollille ja lämpötilan, polttoaineen sekä airbagin merkkivalot syttyy. Kun sitten risteyksessä joudutaan pysähtyyn (=moottori käy tyhjäkäynnillä), poistuu ongelma ja palaa taas kun lähdetään uudelleen liikkeelle ja moottorin kierrokset nousee. Airbagin merkkivalo ei kuitenkaan enää sammu, vaan palaa koko ajan. Kun autolla on ajettu jonkin aikaa (n. 40 km) on mittaristo yleensä alkanut toimia normaalisti. Samaan aikaan kun e.m. sähkömurheet muutama päivä sitten ilmeni, alkoi konetilasta tulla myös outoa hajua joka ensin tyhmyyksissämme tulkittiin öljynkäryksi. Tarkemman tutkinnan tuloksena huomattiin että se olikin kiehuva akku kun siellä haisi.
Onko tuo akun kiehuminen ja mittaristo-oireet ollenkaan toisiinsa liittyviä? Onko ECU:lla jotain tekemistä latauksen kanssa vai hoitaako laturin (Valeo) säädin kaiken? Onko ECU:n vaihto edessä ja missä hitossa se tässä autossa on?
Laturin säädin hiilineen on vaihdettu n. kuukausi sitten ja akku uusittiin samalla. En ole vielä päässyt mittaamaan latausjännitettä kun autoa ei ole saatu käyntiin, selvinnee kuitenkin tässä lähitulevaisuudessa. Aiemmin koneen kierroksia piti käynnistyksen jälkeen nostaa melko korkealle ennenkuin latauksen merkkivalo sammui mutta kun oireet alkoi, sammuu laturin merkkivalo heti kun kone käynnistyy.
Sähkövikaa, ratkaistu
Valvoja: ffp jäsenet
Sähkövikaa, ratkaistu
Viimeksi muokannut Kaitsu66, 16.12.2009 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa