Ahtimen säätäminen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

Ahtimen säätäminen

ViestiKirjoittaja dr_ink » 11.12.2009 8:10

Nyt rupee oma järjen juoksu lyömään tyhjää.
Eli ongelmana oli aavistuksen heikko alavääntö passatissa.
Selvis sitten toisen remontin yhteydessä että joku Hans Lederhosen oli käynyt säätelemässä ahtimen säätötankoa, ja tarkemmin tarkasteltuna myös rajoitinruuvia.

Nyt kaipaillaankin apua muutamaan polttavaan kysymykseen jotta saisin tuon säädettyä oikein.

Eli,

- Mitä pitäisi vagcomin näyttää Group 011 tyhjäkäynnillä Actual Intake Pressureksi?
- Mille tasolle pitäisi ahtojen piikittää samaa grouppia loggaamalla?

Auton virkaa toimittaa vuosimallin 2005, 2.5TDI V6 BDH-moottorilla.
Autossa Turbotecin softa.

Edit.

Tässä muutama logi tuosta tämän hetkisestä toiminnasta.

Kiihdytys paikoiltaan
Ajelua pintakaasulla
Ajelua korkeilla kierroksilla
Pari kiihdystä 3. vaihteella pintakaasulta
Täyskaasu kiihdytys nelosella
Täyskaasu kiihdytys vitosella

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.12.2009 12:11

Missäs tällanen softa on laitettu kun johdinsiivet on jäänyt samalla säätämättä, kuuluu mielestäni tuohon säätötyöhön olennaisena osana. Tuohon ahtojen käyttäytymiseen vaikuttaa myös maffinkin toiminta joten aavistuksen verran vaikea noiden perusteella sanoa mitään. Onko säätötanko rajoitinruuvia vasten alipainekellon ollessa täysin kiinni?

Nyt kun tuo softa on tehty (vai onko?) tuolle kyseiselle siipien asennolle, voi säätö tuoda mukanaan toimimattomuutta, piikkailua ja liian korkeaa ahtopainetta.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 11.12.2009 12:23

Missäs tällanen softa on laitettu kun johdinsiivet on jäänyt samalla säätämättä, kuuluu mielestäni tuohon säätötyöhön olennaisena osana.

Sillä ei liene merkitystä, koska softaa ei ole tehty vartavasten ko. autoon, vaan ainoastaan laitettu valmis softa. Eli ei millään tapaa custom softa.

Tuohon ahtojen käyttäytymiseen vaikuttaa myös maffinkin toiminta joten aavistuksen verran vaikea noiden perusteella sanoa mitään.

Maffi on uusi.

Onko säätötanko rajoitinruuvia vasten alipainekellon ollessa täysin kiinni?

Kyllä.

Nyt kun tuo softa on tehty (vai onko?) tuolle kyseiselle siipien asennolle, voi säätö tuoda mukanaan toimimattomuutta, piikkailua ja liian korkeaa ahtopainetta.

Softa on ihan "sarjatuotanto" softa. Autoa ei ole ajettu penkissä.


Minun aikana tuota tankoa ja rajoitinruuvia ei ole säädetty väärin. Yritetty ainoastaan saada oikeisiin säätöihin. Nyt kaipailenkin vastauksia noihin aiemmin esittämiini kysymyksiin jotta saisin tuon säädön tehtyä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.12.2009 16:23

Säädä rajoitinruuvi niin että saat pakopaineen tyhjäkäynnille noin 0.1-0.2 bariin riippuen hieman ahtimesta ja moottorista (ei kokemusta juuri kyseisestä koneesta). Jossei pakopainemittaria ole niin sen voi sanoa olevan puuttumaton työkalu asian korjaamiseksi/säätämiseksi.

Voit koittaa kuitenkin ruuvata rajoitinruuvia _vähän_, eli vaikka ensin kierroksen sisään (kelloon päin), sama pätee tuohon kellon varren pituuteen varsinkin jos pääakselin varsi ei kohtaa rajoitintappia. Voit ottaa myös kellon varren irti vnt-pääakselista ja tunnustella perustuntuma sen säätöalueesta, varren pitäisi yleensä jäkittää pääakselia täydellä alipaineella rajoitinruuvia päin ja ilman alipainetta myöskin tätä akselia täyteen aukiasentoon ilman alipainetta. Riippuu hieman softasta myös miten se raottelee siipiä, nyt kun kyseessä on tollanen markan perussofta niin sei voi olla mitä vain.

Toki olet testannut että alipainekello ja letkut ovat myös ehjiä?

edit: jos softasta on rajoitettu alasyöttöjä väännönrajoitinkartasta niin sipien suputtaminen ei vaikuta alavääntöön.
Viimeksi muokannut p0wer, 11.12.2009 16:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 11.12.2009 16:24

Tälläiseen tilanteeseen pääsin nyt omine järkineni, pikkasen piikittää ehkä turhan korkeelle?
Välillä taas jää jälkeen pyynnistä.

Kuva

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 11.12.2009 16:31

Eipä tuo hirveesti vielä piikitä.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 13.12.2009 21:33

Mihis se sais piikittää?

diffas
-
Viestit: 878
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 13.12.2009 21:36

Kyl toi vakio ahdin melkein sen puoli baria piikittää

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 14.12.2009 15:01

Kyl toi vakio ahdin melkein sen puoli baria piikittää


Eli kun pyynti on maksimissaan tuo noin 2350mbar niin noin 2700mbar saa piikittää? Vai vieläkö enemmän?
Mitäs vagcomin pitäs tyhjäkäynnillä näyttää actual intake press? Lieneekö auto kohtaista?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa