Mystinen vika 1.9tdi 90hv

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

MikeR
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.12.2009 18:55

Mystinen vika 1.9tdi 90hv

ViestiKirjoittaja MikeR » 9.12.2009 19:06

Auto Golf -01 1.9tdi 90hv

Yhtenä aamuna töihin lähtiessa auto oli totaalisen laiska. Ei kulje sitten mihinkään. Kiihtyy todella lasikasti, ja yli 2000 kierroksen ei tahdo kiertää. Työmatkalla tehot palasivat hetkellisesti, mutta katosivat uudelleen käynnistyksen jälkeen. Eikä ole palautunut. Kierrokset eivät käy korkealla käynnistettäessä.

Foorumeita ja autoa on tutkittu muutama viikko ja vastausta/vikaa ei ole löytynyt. Maffin vaihdoin, eikä se auttanut mitään. Vikakoodeja ei löydy.

Ihmeellisintä tässä on, että kun maffin johdon irroittaa, autosta tulee paljon pirteämpi. Kulkee paljon paremmin kun on vikatilassa siis. VNT turbon akseli liikkuu hyvin ja alipaineletkut on vaihdettu ja tarkastettu. Ilmansuodatin uusittu ja suodatinkotelon ritilä putsattu.

Seuraavaksi pitää vaihtaa n75 venttiili, vaikka oudolta tuntuisi että siinä olisi vikaa, kun vikasietotilassa ahtaa kuitenkin. Logattu vagcomilla.

Kenelläkään muulla ollut vastaavaa?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 9.12.2009 19:52

Antaako vikakoodeja? Näyttääkö maffi arvot normaaleja?

MikeR
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.12.2009 18:55

ViestiKirjoittaja MikeR » 9.12.2009 21:30

Kuten kirjoitin ei anna vikakoodeja.

Uusi ja vanha maf näytti suunnilleen samoja lukemia. Eli ei pääse lähellekkään ecun arvoja koska turbo ei tule mukaan. Vikatilassa ahdot ja muutkin arvot hyvin pysyy ecun tavoitteissa, mutta kun Maffin piuhan laittaa kiinni ahdot nousee todelle hitaasti eikä koskaan tarpeeksi.

Eli vikatilassa (maffin piuha irti) toimii paremmin kuin maffin piuha kiinni. Aika mystistä...?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 9.12.2009 21:45

Tää nyt menee ihan mutuiluksi, mutta kokeillaan.

Ajatellaan että maffi näyttää oikein ja ilmamäärät ovat todella pienet. Syötöt rajoittuvat olemattomaksi ilmamäärän pienuuden takia ja jopa vikatilassa syötöt ovat suuremmat. Voisiko pienet maffi arvot johtua vaikka auki jumiutuneesta EGR:stä jonka takia auto hengittäisi lähinnä pakokaasuja? Kokeile irroittaa EGR:n kellolta letku tai jos ei auta niin tuki EGR:n väliputki mekaanisesta sokealla tiivisteellä.

Paljonko Maffi arvot on tyhjäkäynnillä? Toimivalla EGR:llä se pitäisi olla jotain 200 pintaan ja tukitulla EGR:llä n. 500.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 9.12.2009 22:10

Katalysaattori niin tukossa, että ilma ei vaan kulje läpi?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 10.12.2009 5:50

Tai vuoto maffin ja turbon välillä.

MikeR
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.12.2009 18:55

ViestiKirjoittaja MikeR » 10.12.2009 15:34

N75 venttiili vaihdettu turhaan. Eli ei tapahtunut mitään muutosta parempaan päin.

Maffin ja turbon väliset putket tarkistettu, ehjät ovat. Katit jos olis niin tukossa ettei hengitä yhtään, luulisi tuon laiskuuden pysyvän saman silloin vikakooditilassakin kun maffin piuha on irti.

Egr kellolta irroitin ja tulppasin letkun ja ei tapahtunut mitään muutosta perempaan silläkään. Katsoin egr venttiilin sisään ja näyttäisi tiiviisti olevan kiinni, eli ei hengitä pelkästään pakokaasuja.

Alkaa olemaan omat konstit ja ideat jo lopussa. Map-anturikaan se tuskin on, koska vagcomin mukaan tunnistaa paineita ja vikatilassa ahtaa ihan ok (siis vikaohjelman tavoitteisiin)

Uusia ideoita kenelläkään??

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 10.12.2009 19:12

pumpun/nokka-akselin ajoitus?

MikeR
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.12.2009 18:55

ViestiKirjoittaja MikeR » 10.12.2009 20:41

Eikö nuo oireet viittaisi ennemminkin sähköiseen vikaan? Siis jos maffin piuha kiinni ei kulje minnekkäänn, eikä ahda kunnolla. Ja maffin piuha irti ahtaa paremin ja kulkee paremmin. Mekaanisen vian luulisi olevan koko ajan päällä? Ja kun tuo vika alunperin ilmeni, se poistui välillä ja palasi takaisin. Tuskin noiden akseleiden ajoitukset edestakaisin pomppisi...?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 10.12.2009 21:26

Minkälaisia arvoja MAF sitten näyttää kytkettynä?

MikeR
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.12.2009 18:55

ViestiKirjoittaja MikeR » 11.12.2009 4:54

200-230 pintaan tyhjäkäynnillä uudella maffilla. Mutta kun kierroksia nostaa, niin arvo ei muuta miksikään. Kunnolla kun polkaisee paikallaan, maf arvo ensin tipahtaa ja sitten hivenen nousee. muttei lähellekkään tavoitearvoja. Taitaa olla tarvike maffi ihan susi jo uutena?

Huomenna ostamaan alkuperäinen maffi jostain.

-Kari-
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.12.2009 16:58

ViestiKirjoittaja -Kari- » 11.12.2009 11:07

Jos löytyy volttimittari niin kannattaisiko tarkastaa johdotukset ja maffin toiminta ennen uuden ostamista kun on kuitenkin samanlaisia arvoja näyttänyt jo kahdella maffilla.
Tässä lainattua tekstiä:

MAF Sensor testing using DVM (digital voltmeter)

Faulty MAF sensor symptoms
Black smoke, reduced power output, sudden loss of power

5 PIN MAF Sensor Pierburg
(4 PIN MAF Sensor doesn’t have Inlet Air Temperature sensor)

PIN 1 … inlet air temperature
PIN 2 … battery voltage +
PIN 3 … 0V negative
PIN 4 … +5V reference voltage
PIN 5 … MAF signal to ECU 1V – 4.4V

Testing
With the ignition “OFF” remove connector from MAF sensor.
Turn ignition Key On end Engine Off (KOEO)
Check voltage between pin 2 and earth it must be battery voltage
Check voltage between pin 4 and pin 3 it must be 5V
Now, with the ignition OFF reconnect MAF connector.
KOEO check voltage between pin 5 and pin 3 if the voltage is 1.0V +/- 0.02V the MAF sensor is almost always working properly.
Now blow onto MAF sensor and voltage should increase.
Start the engine (KOER) @ idle voltage should be 1.2V-1.6V
Wide-open throttle (WOT) momentarily voltage should increase 3.8V-4.4V momentarily.

MikeR
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.12.2009 18:55

ViestiKirjoittaja MikeR » 11.12.2009 11:48

Kuulostaa hyvältä neuvolta!

Jonkin verran niitä liittimiä jo tutkinkin ja ihmettelin sitä, että auton maf johdossa ei ole kuin 4 liitintä (metallista kosketuspintaa). 5 liittimen kolo oli tyhjä. Molemmissa maffeissa on kuitenkin 5 metallista liuskaa liittimessä. Oonko tuo 5 sokea liitin juuri tuo ilman lämpöanturi vai onko johtosarjasta yksi kontaktiliuska murtunut irti?

Montako kontaktia on muilla maffin liitimessä auton puoleisessa johdon päässä?

Tallille mittailemaan -->

tnpe
-
Viestit: 50
Liittynyt: 4.11.2006 11:51

ViestiKirjoittaja tnpe » 11.12.2009 11:49

Täysin mutua mutta ahtaakohan tuo edes mitään? Mekaaninen mittari kiinni ja ajoon, näkee että ahtaako. (joo en noista lokkailuista ymmärrä mitään)

Onko 90:siäkin vnt:eellä? Ite ymmärtäny että hukkaportti on 90 ja 110 heppasissa.

Eli ite veikkaisin mappia tahi sitä hukkista jos siellä semmonen on.. Ihan mutua..

MikeR
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.12.2009 18:55

ViestiKirjoittaja MikeR » 11.12.2009 12:04

No ainakin se kellon, mihin tulee letku n75 venttiililtä, tanko on 90 asteen kulmassa ahtimen runkoon, ja vastaa muutenkin ulkonäöltään vnt ohjauskelloa. Jos olisi hukkaportillinen niin tanko olisi turbon rungon suuntainen, koska avaa pakopuolelta läppää mistä pakokaasut pääsevät kiertämään ohi turbiinin.

Ahtaa ainakin vikatilassa vagcomin mukaan.

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 11.12.2009 12:26

Eli mustaa ei tule putkesta, vaikka liipaset kaasun pohjaan? Jos vika olisi pelkästään ahtimessa, niin savua kyllä tulisi... Tuo maffi on kyllä potentiaalinen kohde.
----
Pohdintaa:
Kyllä tuntuu sähkövialta... Jonkun anturin johto voisi olla poikki. Mutta kun tieto kulkee, ja arvot vaikuttavat järkeviltä, ei näin välttämättä ole.
Ecu voisi olla myös syyllinen. Eli ecu luulee kaiken olevan kunnossa, kun koodejakaan ei kerran tule... Tai jos se onkin ok, ja maffi onkin paska, mutta kyllä siitäkin pitäisi koodi tulla.
Hmmm, prkle...
Mites tuo kaasupolkimen asentoanturi? Voisiko se tehdä tällaista kiusaa? Tai pumppu? Ei vaan anna soppaa syystä tai toisesta?

-------

-Kari-
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.12.2009 16:58

ViestiKirjoittaja -Kari- » 11.12.2009 16:02

Maffissa 5 kontaktia ja johdossa 4 lähtöä, pinni 1 eli lämpötilan mittaus ei ole käytössä. Ilman lämpötila mitataan MAP:in yhteydessä olevalla anturilla, antaa vähän tarkemman kuvan moottoriin menevästä ilman lämpötilasta ahtamisen ja välijäähdytyksen jälkeen kun ilmanputsarilta tulevan ilman lämpötila.

MikeR
-
Viestit: 8
Liittynyt: 9.12.2009 18:55

ViestiKirjoittaja MikeR » 12.12.2009 20:57

Vika selvitetty!

Eli vika oli maf anturissa, niinkuin alunperin veikkasinkin. Tarvike maf oli jo valmiiksi susi, eikä toiminut, minkä vuoksi tuli kaikki mahdolliset vikakohdat käytyä läpi. Hain Motonetistä Pierburgin maf anturin, ja homma alkoi toimimaan! Eli ei kannata ostaa halpis maf anturia!!

N75 venttiilin ja Pierburg maffin vaihdon jälkeen auto toimii kuin unelma. Vetää aivan eri tavalla kuin aikaisemmin, auton omistuksen aikana! Hieman erillainen tuntuma koneessa on tuolla Pierburg maffilla, tuntui kuin tehot olisivat siirtyneet suuremmille kierroksille. ahtaakin enemmän mitä ecu vaatii.

Mutta kiitos kaikille jotka jaksoivat auttaa vian selvityksessä!!

Yhteenvetona voisi neuvoa, että jos auto tuntuu tukkoiselta, ota maf piuha irti. Jos auto tuntuu ajossa paremmalta maf piuha irroitettuna, vika on maffissa. Osta alkuperäinen maf, tai vaihda Pierburg maf anturi tilalle. Toimii.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa