Vähän vinkkejä kaivattaisiin ahto ongelmaan.
Vika:
Aikaisemmin ahdot nousi rajatta kiihdyttäessä, mutta tipahti hetken jälkeen oikealle tasolle.
Hetkeksi auttoi, kun puhalteli ahdonsäätöventtiilin alipaineletkuun (kellolle menevään)
Nyt ahtoja ei rajoita enään mikään.
Ahdot nousee VAG-COM:n mukaan 2,2bar ja ahtopianemittarikin (näyttö 1,5bar asti) menee menee pohjaan jo n.2500rpm kiihdyttäessä.
Kaikki viittaisivat siis tuon ahdonsäätöventtiilin vikaan.
Mutta kyseinen osa maksaa marmoritiskillä 159€ ,joten koitin hieman tekohengittää vanhaa ja pistin sen osiksi ja putsailin.
Putsailun jälkeen sitä testailin ja kyllä magneettiventtiili tuntuisi toimivan ihan OK.
Ahtimen "VNT-tanko" liikkuu sormin vetämällä ja tyhjäkäynnillä säätöventtiili vetää vivun sisään, miten ilmeisesti kuuluu ollakkin.
Silti vain ahdot nouseen rajatta?
Koitin myös EGR:n säätöventtiiliä, tuon tilalle ja mitään muutosta ei tapahtunut.
Lukitsin jopa tangon yläasentoon mekaanisesti, mutta silti ahdot nousee.
Eli periaatteessa tuolla siipä säätäväällä tangon asennolla ei ole mitään vaikutusta max. ahtoihin, eikö sen juuri pitäisi toimia rajoittajana?
Eli pitäisikö vaan suosiolla hakea uusi ahdonsäätöventtiili vai onko kyseessä jokin muu vika?
1.9TDi 81kw AFN ahto ongelmia/ KORJATTU
Valvoja: ffp jäsenet
1.9TDi 81kw AFN ahto ongelmia/ KORJATTU
Viimeksi muokannut Kuusi6, 1.3.2010 10:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tuo säätöventtiili (kello) toimii juuri toisinpäin. Ahto on suurimmillaan kun tanko on vedettynä kelloon päin. Jos tangon hirttää tuohon asentoon, ei säätö voikaan toimia. Jos alipaineletkun ottaa irti ja tulppaa jollakin roskien varalta, ei pitäisi juuri ahtaa.
Tuo on vähän outoa, että Vag-Com näyttää ahtoja noin paljon ja silti ei mene vikatilaan. Kaipa tuossa kuitenkin vain yksi MAP-anturi on siellä ECUn sisällä?
Eikai vain ole joku viriohjelma sisällä, josta tuo raja poistettu?
Tuo on vähän outoa, että Vag-Com näyttää ahtoja noin paljon ja silti ei mene vikatilaan. Kaipa tuossa kuitenkin vain yksi MAP-anturi on siellä ECUn sisällä?
Eikai vain ole joku viriohjelma sisällä, josta tuo raja poistettu?
Kiitos selvennyksestä!
Koitin myös siten, että tämä alipaineletku oli irtonaisena konehuoneessa ja silti ahdot nousi samalla tavalla, mutta turbon herääminen oli laiskempaa.
Ei tietääkseni ole softaa laitettu, tai ei sillä ainakaan tehoja ole tullut..
EVRY on katkaisjalla mitä tulee satunnaisesti käytettyä.
Aikaisemmin kun ahtojen rajoitus toimi jotenkin, niin ahtoja oli 1.1bar.
Pari kertaa olen saanut auton vikatilatilaan, siten että on joutunut käyttämään virrat pois että pelittää taas. Eikö tämä ole juuri oire ahtojen ylityksestä, mutta sitä en tiedä että miksi se ei sitä joka kerta lyö päälle.
Tuohon MAP-anturiin pitäisi varmaan seuraavaksi perehtyä.
Koitin myös siten, että tämä alipaineletku oli irtonaisena konehuoneessa ja silti ahdot nousi samalla tavalla, mutta turbon herääminen oli laiskempaa.
Ei tietääkseni ole softaa laitettu, tai ei sillä ainakaan tehoja ole tullut..
EVRY on katkaisjalla mitä tulee satunnaisesti käytettyä.
Aikaisemmin kun ahtojen rajoitus toimi jotenkin, niin ahtoja oli 1.1bar.
Pari kertaa olen saanut auton vikatilatilaan, siten että on joutunut käyttämään virrat pois että pelittää taas. Eikö tämä ole juuri oire ahtojen ylityksestä, mutta sitä en tiedä että miksi se ei sitä joka kerta lyö päälle.
Tuohon MAP-anturiin pitäisi varmaan seuraavaksi perehtyä.
Taitaa olla tuo MAP-anturi ahtoputkessa EGR:n magneettiventtiilin vieressä, oikella puolella kuskin paikalta katsottuna.
Autodata näyttäisi ainakin sijainnin siihen (Manifold absolute pressure (MAP) sensor) ja näin myös muistelisin sellaisen siinä olleen.
Ja EGR:n toiselta puolelta lähti ohut paineletku ECU:n suuntaan ja olin katsovinani että se menisi Eculle..
Voisiko sen letkun tukkeentuminen aiheuttaa tuota ahtojen nousua?
Ahtoputki oli meinaan aika öljyinen kun se oli irti.
Osaako joku kertoa, että miten nuo ahtopaineensäätöventtiilin alipaineletkut menee/minne kaikkialle haaroittuu?
Entinen omistaja on jotain haaroituksia tehnyt mikä on tulpattu ruuvilla.
(vahva epäilys, että ahtopainemittaria on yritetty asentaa tuohon alipaineletkuun)
Olisi hyvä tarkastaa, onko ne muuten oikein.
Autodata näyttäisi ainakin sijainnin siihen (Manifold absolute pressure (MAP) sensor) ja näin myös muistelisin sellaisen siinä olleen.
Ja EGR:n toiselta puolelta lähti ohut paineletku ECU:n suuntaan ja olin katsovinani että se menisi Eculle..
Voisiko sen letkun tukkeentuminen aiheuttaa tuota ahtojen nousua?
Ahtoputki oli meinaan aika öljyinen kun se oli irti.
Osaako joku kertoa, että miten nuo ahtopaineensäätöventtiilin alipaineletkut menee/minne kaikkialle haaroittuu?
Entinen omistaja on jotain haaroituksia tehnyt mikä on tulpattu ruuvilla.
(vahva epäilys, että ahtopainemittaria on yritetty asentaa tuohon alipaineletkuun)
Olisi hyvä tarkastaa, onko ne muuten oikein.
Kyllä itselläkin on mappi AFN:ssä ecun sisällä. Ainut anturi mikä ahtoputkessa on, on imulämpöanturi, kaksinapainen liitin. MAP-anturit sitten vissiin on ainakin kolminapasella liittimellä. Ja lämpöanturin läheisyydestä tosiaan lähtee ahtopaineletku mikä menee eculle MAP-anturiin. Letku ei ole tukossa, mikäli vag-com näyttää paineen.
Senverran muistan nuista alipaineletkuista, että yhdellä letkulla lähtee siitä tehostajalle menevästä kovasta muoviputkesta, josta sitten ennen N75:sta ja EGR:n venttiiliä haarottuu molemmille venttiileille. Olikohan että sinne alapuolelle haarottuvat, missä on kaksi nippaa. Toiseen nippaan on tosiaan alipaineen tulo, ja toisesta nipasta se lähtee esmes ahtimen alipainekellolle. Yläpäästä venttiileitä sitten taisi lähteä letkut, mitkä yhdistyvät ja menevät ilmanputsarin koteloon. Jos nämä letkut on tulpattu niin venttiilit ei toimi. Taitaa olla jonkunsortin huohotinletku. Näin ainakin Golfissa. Ja en muista todellakaan varmaksi letkujen järjestyksiä, koska itsellä ei ole mokomat ongelmanpoikaset ollu yli vuoteen autossa kiinni.
Senverran muistan nuista alipaineletkuista, että yhdellä letkulla lähtee siitä tehostajalle menevästä kovasta muoviputkesta, josta sitten ennen N75:sta ja EGR:n venttiiliä haarottuu molemmille venttiileille. Olikohan että sinne alapuolelle haarottuvat, missä on kaksi nippaa. Toiseen nippaan on tosiaan alipaineen tulo, ja toisesta nipasta se lähtee esmes ahtimen alipainekellolle. Yläpäästä venttiileitä sitten taisi lähteä letkut, mitkä yhdistyvät ja menevät ilmanputsarin koteloon. Jos nämä letkut on tulpattu niin venttiilit ei toimi. Taitaa olla jonkunsortin huohotinletku. Näin ainakin Golfissa. Ja en muista todellakaan varmaksi letkujen järjestyksiä, koska itsellä ei ole mokomat ongelmanpoikaset ollu yli vuoteen autossa kiinni.
Juuri tulin auton kimpusta.
Tosiaan juu se anturi onkin imuilman lämpöanturi.
Ja ne alipaineletkut meni näin miten Sami- jo sanoikin:
Alipainesyöttö jarrutehostajalta haaroittetuna EGR-venttiilille ja ahdosäätöventtiilille.
(pienemmät letkut niistä vierekkäisistä)
Molemmista venttiileistä letkut haaroitettuna yhdeksi mikä menee ilmanputsarille.
(Ne yksinäiset letkut)
Ja EGR-venttiililtä johto EGR:lle, sekä ahdonsäätöventtiililtä johto alipainekellolle.
(paksumpi niistä kahdesta)
Otin taas sen kellon alipaineletkun irti ja tulppasin sen.
Poljin ja ajelin jonkun aikaa, niin sen jälkeen ahdot ei noussut enään liian korkealle.
Pysyi suurin piirtein samana kuin ohjearvo VAG-COM:ssa.
Ja kytkin letkun takaisin kiinni, niin nyt se pelitti ihan OK.
Aluksi ahdot hyppää 1.2-1.5bar hetkeksi ja sitten rajoitus pelaa ja ahdot putoaa 0.9bar:n.
Eli olisikohan paskat lähtenyt liikkeelle.
Mutta tämän jälkeen vaihtelin vielä uusia letkuja ja mittasin kellolle tulevaa alipainetta.
Tyhjäkäynnillä -0.8bar ja kun kaasua polkaisi, niin -0,2bar.
Eli kai se säätöventiili jotenkin toimii.
Tarkkailin myös vivun liikettä kun kaveri polki kaasua.
Tyhjäkäynnillä vipu nousi yläasentoon ja kaasua polkiessa vipu palautui vain noin puolet liikematkasta ja ahtoja taas 1,5bar. Tosin tuo mekaaninen mittari tuntuu heittävän vähän isompia huippuarvoja kuin VAG-COM.
Tämän jälkeen ajossa taas sama homma, mikään ei rajoita ahtoja..
Sitten taas sama operaatio, eli letku tukkoon ja 5min ajoa sen jälkeen taas pelitti ja toimii vaikka sammuttaa autonkin välissä=)
Tosiaan juu se anturi onkin imuilman lämpöanturi.
Ja ne alipaineletkut meni näin miten Sami- jo sanoikin:
Alipainesyöttö jarrutehostajalta haaroittetuna EGR-venttiilille ja ahdosäätöventtiilille.
(pienemmät letkut niistä vierekkäisistä)
Molemmista venttiileistä letkut haaroitettuna yhdeksi mikä menee ilmanputsarille.
(Ne yksinäiset letkut)
Ja EGR-venttiililtä johto EGR:lle, sekä ahdonsäätöventtiililtä johto alipainekellolle.
(paksumpi niistä kahdesta)
Otin taas sen kellon alipaineletkun irti ja tulppasin sen.
Poljin ja ajelin jonkun aikaa, niin sen jälkeen ahdot ei noussut enään liian korkealle.
Pysyi suurin piirtein samana kuin ohjearvo VAG-COM:ssa.
Ja kytkin letkun takaisin kiinni, niin nyt se pelitti ihan OK.
Aluksi ahdot hyppää 1.2-1.5bar hetkeksi ja sitten rajoitus pelaa ja ahdot putoaa 0.9bar:n.
Eli olisikohan paskat lähtenyt liikkeelle.
Mutta tämän jälkeen vaihtelin vielä uusia letkuja ja mittasin kellolle tulevaa alipainetta.
Tyhjäkäynnillä -0.8bar ja kun kaasua polkaisi, niin -0,2bar.
Eli kai se säätöventiili jotenkin toimii.
Tarkkailin myös vivun liikettä kun kaveri polki kaasua.
Tyhjäkäynnillä vipu nousi yläasentoon ja kaasua polkiessa vipu palautui vain noin puolet liikematkasta ja ahtoja taas 1,5bar. Tosin tuo mekaaninen mittari tuntuu heittävän vähän isompia huippuarvoja kuin VAG-COM.
Tämän jälkeen ajossa taas sama homma, mikään ei rajoita ahtoja..
Sitten taas sama operaatio, eli letku tukkoon ja 5min ajoa sen jälkeen taas pelitti ja toimii vaikka sammuttaa autonkin välissä=)
Aamulla ahtojensäätö vielä toimi.
Joo eilen yritin laittaa VAG-COM:n raksuttamaan, mutta se ei onnistunut kun on vain demoversio ohjelmasta.
Tarvii varmaan mennä motarille ajeleen vähän karstojen irroitusta.
Ja Golf kyseli, että mitä VAG-COM näyttää pyydettyä ja todellista, niin rivakammassa kiihdytyksessä pyynti taisi olla jotain 1.9-2.1bar (0.9-1.1) paikkeilla ja todellinen hyppäsi aika nopeasti 2.7bar (1.7) paikkeille. Enempää ei viitsinyt polkea.
Ja nyt kun se toimii taas hetkellisesti, niin pitää tarkastaa tuo tangon liikkuvuus, palautuuko se aivan ala-asentoon kaaasua polkiessa.
Se kumminkin palautuu ala-asentoon kun auton sammuttaa, mutta eilen kun sitä testailin, niin se palautui vain puoleen väliin ryntäytyksessä..
Jos säätöventtiili kuitenkin valskaa läpi silloin kun se pitäisi tiputtaa alipaine kellota, niin sehän voisi aiheuttaa noita ahto-ongelmia..
Ja viikonloppuna pääsee tutkimaan velipojan autoa (sama kone), niin pitää myös siinä mitata nuo alipainesäätimen antamat arvot.
Joo eilen yritin laittaa VAG-COM:n raksuttamaan, mutta se ei onnistunut kun on vain demoversio ohjelmasta.
Tarvii varmaan mennä motarille ajeleen vähän karstojen irroitusta.
Ja Golf kyseli, että mitä VAG-COM näyttää pyydettyä ja todellista, niin rivakammassa kiihdytyksessä pyynti taisi olla jotain 1.9-2.1bar (0.9-1.1) paikkeilla ja todellinen hyppäsi aika nopeasti 2.7bar (1.7) paikkeille. Enempää ei viitsinyt polkea.
Ja nyt kun se toimii taas hetkellisesti, niin pitää tarkastaa tuo tangon liikkuvuus, palautuuko se aivan ala-asentoon kaaasua polkiessa.
Se kumminkin palautuu ala-asentoon kun auton sammuttaa, mutta eilen kun sitä testailin, niin se palautui vain puoleen väliin ryntäytyksessä..
Jos säätöventtiili kuitenkin valskaa läpi silloin kun se pitäisi tiputtaa alipaine kellota, niin sehän voisi aiheuttaa noita ahto-ongelmia..
Ja viikonloppuna pääsee tutkimaan velipojan autoa (sama kone), niin pitää myös siinä mitata nuo alipainesäätimen antamat arvot.
Ootko jo uusinut eculle menevän letkun? Itsellä aikoinaan Passatissa se letku oli ilmeisesti oli kosteutta ja paskaa täynnä, vähän vastaavanlaiset ongelmat alkoivat kun tuli kylmemmät kelit, kosteus jäätyi letkussa. Toimi hetken aikaa aina normaalisti kun autoa rassasi lämpimässä hallissa ja ajoi ulos. Mullakin ahdot nousi välillä mittarin mukaan 2,4 bariin eikä välttämättä mennyt vikatilaan. Ostin turhaan N75 venttiilin. Ongelmat loppuivat kun vaihdoin kyseisen letkun uuteen.
Kiitti vinkistä!
SItä letkua en ole uusinut, mutta suunnitelmissa oli ottaa se auki ja putsailla breakcleanerillä / vaihtaa uuteen.
Sitä öljymuhjua tuntuu olevan aika paljon ahtoputkessa ja se ECU:lle menejä putki on aika "pilli" , niin luulisi että se ei välttämättä paljon tarvi paskaa vääristääkseen arvoja.
Ja tuo kosteushomma sopisi kyllä hyvin kuvaan kelien suhteen.
Kannattaisi varmaan putsailla ahtoputken kokonaan ja siirtää huohotus "purkkiin".
Onko ketään mittaillut arvoja tuolta kelloa säätävältä alipaineletkulta?
Haulla löysin, että joku oli audissa samassa koneessa saanut arvot:
tyhjäkäynti -0,6bar
ryntäytys -0,4bar
ja itse sain arvoiksi
tyhjäkäynti -0,8bar
ryntäytys -0,2bar
SItä letkua en ole uusinut, mutta suunnitelmissa oli ottaa se auki ja putsailla breakcleanerillä / vaihtaa uuteen.
Sitä öljymuhjua tuntuu olevan aika paljon ahtoputkessa ja se ECU:lle menejä putki on aika "pilli" , niin luulisi että se ei välttämättä paljon tarvi paskaa vääristääkseen arvoja.
Ja tuo kosteushomma sopisi kyllä hyvin kuvaan kelien suhteen.
Kannattaisi varmaan putsailla ahtoputken kokonaan ja siirtää huohotus "purkkiin".
Onko ketään mittaillut arvoja tuolta kelloa säätävältä alipaineletkulta?
Haulla löysin, että joku oli audissa samassa koneessa saanut arvot:
tyhjäkäynti -0,6bar
ryntäytys -0,4bar
ja itse sain arvoiksi
tyhjäkäynti -0,8bar
ryntäytys -0,2bar
Otin vähän arvoja vag-comista.
Tässä muutaman vedon arvoja, ensin normaali kiihdytys ja perään kaasupohjassa kiihdytys.
Mitäs asiantuntijat on mieltä MAF:sta? Tuossa 2. vedossa arvot laskee kun lehmän häntä..
Veto 1:
rpm/ MAF (specified)/ MAF (actual)
1302 505 650
1470 455 700
1911 665 980
2415 755 835
2772 745 1125
3045 620 690
rpm/ pres/ Absolute pres
1344 1030 1234
1533 1142 1315
2037 1264 1621
2583 1652 1836
2919 1509 1642
3150 1356 1326
Veto2:
rpm MAF (specified) MAF (actual)
2499 850 935
3024 850 960
3549 850 905
3801 850 695
3822 850 575
3948 850 650
4095 850 610
4179 850 540
4158 850 545
4137 850 525
rpm pres Absolute pres Duty Cycle
2751 1948 1897 64,1
3297 1948 1887 64,1
3759 1927 1876 61,4
3801 1142 1305 59,8
3864 1346 1346 70,1
4011 1387 1407 69,7
4158 1336 1356 70,5
4179 1203 1244 61,8
4137 1203 1244 61,8
Kolmannessa kiihdytyksessä ahdot näytti nousevan hetkellisesti liian ylös:
(Kai nuo tarkoittaa ahdon paineita..)
rpm MAF (specified) MAF (actual)
2940 850 1230
4200 850 915
rpm pres Absolute pres Duty Cycle
2478 1876 1764 58,6
3570 1948 2550 92,4
Tässä muutaman vedon arvoja, ensin normaali kiihdytys ja perään kaasupohjassa kiihdytys.
Mitäs asiantuntijat on mieltä MAF:sta? Tuossa 2. vedossa arvot laskee kun lehmän häntä..
Veto 1:
rpm/ MAF (specified)/ MAF (actual)
1302 505 650
1470 455 700
1911 665 980
2415 755 835
2772 745 1125
3045 620 690
rpm/ pres/ Absolute pres
1344 1030 1234
1533 1142 1315
2037 1264 1621
2583 1652 1836
2919 1509 1642
3150 1356 1326
Veto2:
rpm MAF (specified) MAF (actual)
2499 850 935
3024 850 960
3549 850 905
3801 850 695
3822 850 575
3948 850 650
4095 850 610
4179 850 540
4158 850 545
4137 850 525
rpm pres Absolute pres Duty Cycle
2751 1948 1897 64,1
3297 1948 1887 64,1
3759 1927 1876 61,4
3801 1142 1305 59,8
3864 1346 1346 70,1
4011 1387 1407 69,7
4158 1336 1356 70,5
4179 1203 1244 61,8
4137 1203 1244 61,8
Kolmannessa kiihdytyksessä ahdot näytti nousevan hetkellisesti liian ylös:
(Kai nuo tarkoittaa ahdon paineita..)
rpm MAF (specified) MAF (actual)
2940 850 1230
4200 850 915
rpm pres Absolute pres Duty Cycle
2478 1876 1764 58,6
3570 1948 2550 92,4
Vika löytyi karstoittuneesta turbosta.
Säätövipu jumetti.
Vipu tuntui liikkuva ihan hyvin, kun sitä sormella koitti liikuttella turbon ollessa kiinni.
Kun turbo oli irtonaisena, niin tämän jumetuksen huomasi hyvin.
En laittanut turboa osiksi ja hoonanut sitä puhtaaksi, vaan uitin pakopuolen puhdistussprayssä ja liikkutelin säätövipua, sekä paineilmalla pistin turbon pyörimään.
Tämän jälkeen vipu liikkui "melkein puhaltamalla"..
Ja näin ahto-ongelmat poistui..
Tässä vielä keino jolla mielestäni ahto-ongelma voi rajata joko säätöventtiiliin tai turbon jumettanmiseen.
Alipainekellon alipaineletkusta haaroitus ahtomittarille, jolloin nähdään turboa säätävä alipaine.
Sekä vag-com tai toinen ahtopaine mittari jolla luetaan ahtoja.
Tyhäkäynnillä alipainetta -0,8bar ja kun nostetaan kierroksia ja ahtopaineet nousee 0,9bar:n tuntumaan,niin pitäisi alipaineen pudota -0,2bar:n ja näin ollen rajoittaa ahdot.(kellon jousi painaa säätövivun ala-asentoon)
Itsellä tubon jumettaminen ilmeni siten, että ahdot jatkoi vain nousuaan n.1,5bar:n ja alipaine putosi -0,0bar:n. (alipainekellon jousi ei jaksanut työntää säätötankoa alas vaikka ohajainyksikkö pudotti alipaineen kokonaan pois kellolta)
Eli ohjaava alipaine toimi OK, mutta ahdot nousi silti.
Säätövipu jumetti.
Vipu tuntui liikkuva ihan hyvin, kun sitä sormella koitti liikuttella turbon ollessa kiinni.
Kun turbo oli irtonaisena, niin tämän jumetuksen huomasi hyvin.
En laittanut turboa osiksi ja hoonanut sitä puhtaaksi, vaan uitin pakopuolen puhdistussprayssä ja liikkutelin säätövipua, sekä paineilmalla pistin turbon pyörimään.
Tämän jälkeen vipu liikkui "melkein puhaltamalla"..
Ja näin ahto-ongelmat poistui..
Tässä vielä keino jolla mielestäni ahto-ongelma voi rajata joko säätöventtiiliin tai turbon jumettanmiseen.
Alipainekellon alipaineletkusta haaroitus ahtomittarille, jolloin nähdään turboa säätävä alipaine.
Sekä vag-com tai toinen ahtopaine mittari jolla luetaan ahtoja.
Tyhäkäynnillä alipainetta -0,8bar ja kun nostetaan kierroksia ja ahtopaineet nousee 0,9bar:n tuntumaan,niin pitäisi alipaineen pudota -0,2bar:n ja näin ollen rajoittaa ahdot.(kellon jousi painaa säätövivun ala-asentoon)
Itsellä tubon jumettaminen ilmeni siten, että ahdot jatkoi vain nousuaan n.1,5bar:n ja alipaine putosi -0,0bar:n. (alipainekellon jousi ei jaksanut työntää säätötankoa alas vaikka ohajainyksikkö pudotti alipaineen kokonaan pois kellolta)
Eli ohjaava alipaine toimi OK, mutta ahdot nousi silti.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa