Peltivanteen jaon muutos/levitys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

Peltivanteen jaon muutos/levitys

ViestiKirjoittaja MBT » 28.11.2009 10:10

Eli "ongelma" olisi seuraavanlainen. Pitäis saada Boraan 17" pellit, mutta tuntuvat olevan aika harvinaisia.

407 Pösössä, Opel Insigniassa ja BMW E46:ssa oon tähän mennessä törmänny 17" pelteihin.

Mikäköhän noista olis et luvultaan lähimpänä 35:sta? Tarkotus olis levittää ne 8" ja 9" leveiks. Entä kannattaako jakoa muuttaa suoraan sopivaks, vai onko helpompaa vaan laittaa jaon muuttava spacer väliin?

Tietysti jos jollain on tietoa mistä vois saada 17" peltivanteita joko suoraan 5x100 tai 5x112 jaolla niin olisin erittäin kiitollinen tiedosta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 28.11.2009 16:00

No ootko marmorilta kysyny paljonko tommonen rimssi maksaa? Jos ei valtavia niin en kyllä alkais mitään speisereitä hommaa, tuleehan sitä hintaa jo niillekin tai muille toimenpiteille.

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 28.11.2009 16:26

En oo vielä käyny kysymässä, kun eilen illalla aloin vasta kunnolla asiaa miettimään. Pitää maanantaina käydä tampereen laakkoselta kyseleen mitä maksaa, tosin veikkaan että mansikoita, kun vikakoodien luku ja nollaus olis maksanu 60€ :D Olis pitäny kuulemma seuraavana aamuna tuoda pikahuoltoon.

No mutta maanantaina kysyyn Vianorilta ja Laakkoselta että oisko saatavilla ko. vanteita. Sillä vaan lähdin täältä kyseleen, että jos jollain olisi ollut kokemusta asiasta. Slamitillekkin sähköpostia jo laitoin asiasta.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.11.2009 19:06

Niinkin yllättävästä paikasta kuin rengasliikkeistä saa vanteita, vaikka firman nimessä ei puhuttaisikaan muuta kuin renkaista.

Ota nyt sitten vielä huomioon että jos haluttu ET on 35 ja meinaat levittää vanteita, niin eipä ole järkeä sitten ostaa ET35 vannetta. Ellet meinaa levittää kummaltakin puolelta saman verran.

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 29.11.2009 15:31

^ Tuossa taas huomataan kuinka tietämätön asioista olen :D

Eli jos eteen meinaan laittaa 8" ja taakse 9" tai 9,5" asti levitetyt peltivanteet, pitäis et lukujen olla mitä? Että saisi huultakin jo aikaseksi.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.11.2009 18:09

Jos ET35 7*17 vanteesta levität ulospäin että saa reunaa niin lopputulos on tämä:

8" ET22
9" ET09
9,5" ET03

Tällä helppo vertailla mitä vanteelle tapahtuu muutoksilla.

Taasen ET-lukema pysyy samana jos tuohon 7" laitat tuuman sisä- ja ulkopuolelle niin ET pysyy siis se 35.

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 29.11.2009 19:00

Siis et:llä ei oo mitään väliä mikä se on, kunhan pysyy Boran kaarien sisällä jos edessä on 8" levee ja takana 9" tai 9,5" levee vanne. Ja levitys tehtäisiin niin, että saataisiin huulta vanteeseen.

Tarkoitus on vaan saada 8" ja 9" tai 9,5" leveet peltivanteet, joissa leveys näkyisi huulena, muulla ei merkitystä. Tajuaakohan kukaan mitään mitä tarkotan xD

Oon ihan pihalla näissä asioissa :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.11.2009 19:16

Ota mitta käteen ja mene mittaile autoa, sillähän se selviää.

Helpoin kun olisi se vanne alla ja mittaa vanteen ja kaaren välin paljonko sitä pystyy levittää.

Hannes89
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 8.12.2009 13:44

ViestiKirjoittaja Hannes89 » 8.12.2009 14:02

Tajuaa.. ehkä.. oletko miettiny sitä vaihtoehtoa että käännät vaan vanteen kehän? Leveyttä ei kyllä tule siis lisää vaan kehä siirtyy ulommas.. Ainakin halvempi vaihtoehto kun vanteen levittäminen ja sekin etu että kumit on halvempia.

Ja sekin vielä että kaaria on kuitenkin helpompi levittää kun alkaa muuttamaan auton jousitusta tai muita rakenteita niin että pyörä mahtuu pyörimään, eli kannattaa se ET katsoa niin ettei ota sisäpuoleltakaan kiinni mihinkään jos levität sitä vannetta, mikä tuskin kuitenkaan tässä tapauksessa on ongelma jos haet vaan huulta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.12.2009 15:08

voi olla surkean näköinen jos vaan kääntää, siinä kun pitää olla venytetty kumi(=leveä vanne) jotta hienon näköinen.

Itsehän tekisin niin että hommaisin sellaiset vanteet missä niin iso ET kuin on mahdollista ilman että ottaa sisäpuolelta mihinkään kiinni ja ne sitten levittäisin niin leveäksi kuin tarvii.

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 8.12.2009 15:29

Joo no ainaki toistaseks on toi idea jäässä kun ei Laakkosen sällit löytäny 17" peltejä 5x100 jaolla. 3,5x18" kyl oli :D

E46 bemussa on 17" pellit, se vois olla yks vaihtoehto lähtee tekeen tai sit Opel Insignia. Mutta toistaseks homma jäässä.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 8.12.2009 15:50

Ittellä ollu kanssa visioissa 17" pellit Boraan. Penarilta tosiaan saa 7" ja 3,5" leveinä, ET taisi tuolla 7" olla 47. Muistaakseni kapein spacer mitä tuolle jaon muutokselle saa, on 20 mm, jolloin ET:ksi jää 27, ja siinä vaiheessa alkaa olla jo aika hiljaista vanteen levityksen kanssa.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 8.12.2009 15:58

T5:ssa on myös 17" peltejä isolla ET:llä.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 8.12.2009 16:37

T5:ssa on myös 17" peltejä isolla ET:llä.


Kappas, ja meikäläisen tapauksessa jakokin natsaa. Kiitoksia Teemulle vinkistä.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 8.12.2009 17:05

Kaikista paras levityksen kohdehan on alkuperäinen peltivanne. Ainakin volkkareissa sisäreuna menee lähelle iskaritolppaa, tai lokasuojan pintaa, ja siitä kun vaan levittää ulospäin niin saa halutun ja jopa suht leveänkin vanteen tehtyä. Niinkuin Sebastian tosiaan yläpuolella jo sanoi. Tosin boraan ei taida kuin olla 16" pellit isoimmat. Mutta "pienihän" on kaunista?

Hannes89
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 8.12.2009 13:44

ViestiKirjoittaja Hannes89 » 8.12.2009 17:34

Siitä voi olla montaa mieltä onko se coolia venyttää se kumi vanteelle, itse tuen tätä ratkaisua vaan sillon vanteet sattuvat olemaan niin leveät että niin leveän kumin saaminen on jo vaikeaa/kallista tai jos pyöriä ei muuten saa sopimaan autoon. Ja saahan käännetyllekkin vanteelle "stretch" lookin jos ostaa vaan riittävän ohuet kumit.. mutta se sitten on jo vielä laimeempaa kun vanteen levittäminen vaan siitä syystä että kumit ei sopisi siihen kunnolla... enkä edes tiedä onko niin kapeita kumeja edes saatavilla noin isoihin vanteisiin

Rannis
-
Viestit: 357
Liittynyt: 8.5.2007 21:09

ViestiKirjoittaja Rannis » 8.12.2009 17:40

185/35/17 löytyy ainaskin

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 8.12.2009 20:23

16" on liian pieni Boran alle. 17" tai 18" se pitää olla.

snowman
-
Viestit: 257
Liittynyt: 25.7.2003 15:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowman » 8.12.2009 20:45

Nuo T5 pellit on sit aika jämyt! vanne tais painaa 14,4kg kipale.
Itsellä oli kesällä tuommoset T4 portterissa. Ihan kohtuu hintaan löytyi marmoritiskiltä ;)

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 9.12.2009 11:51

Itse yös miettinyt, että varmasti tuossa koossa alkaa jo painoa olemaan. Loppukesästä kanssa peltivannejuttuja kun selvittelin, niin foortin exploreriin löytyy kanssa 17" ja 18" vanteita. Jako niissä tosin 5x114,3 ja ET vissiinkin jotain 40 luokkaa.

The_Henkka
-
Viestit: 4
Liittynyt: 12.3.2010 7:43

ViestiKirjoittaja The_Henkka » 12.3.2010 7:54

Nykyään tähän isoonkin vanteeseen on ratkaisu,

Kuva

Aihiona on käytetty Audi A5 varapyörän vannetta, lähtökohta 4x19", nykyään kokoa 13x19" "huulivanne" :D

Tämä kuvassa oleva on nyt tehty oikealla jaolla olevasta lähtökohdasta, mutta nykyään onnistuu myös jaon vaihtaminen. Joten vaikka tuota Bemun 17" vannetta voi käyttää aihiona jos on toiset vanteet joista voi vaihtaa jaon.

Lisää infoa on tuolla http://www.vannepaja.fi/

nukkis
-
Viestit: 134
Liittynyt: 21.8.2009 14:39

ViestiKirjoittaja nukkis » 12.3.2010 8:04

Komia vanne!!! Mul ja :D

The_Henkka
-
Viestit: 4
Liittynyt: 12.3.2010 7:43

ViestiKirjoittaja The_Henkka » 12.3.2010 8:26

Tämä ei tosin "mahdu" Boran alle... :D

Kuva

nukkis
-
Viestit: 134
Liittynyt: 21.8.2009 14:39

ViestiKirjoittaja nukkis » 12.3.2010 8:32

Eikä varmaan ventoonkaa mut tohon kesäautoon vois mennä jokku 16-17 levitetyt mukavasti.nyt takana pyörii 255 ja tilaa on vielä paljon.Pitää miettiä ja ottaa yhteyttä:)

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 20.6.2010 8:39

Kellään nurkissa yhtä tai kahta mitään 17" peltivannetta? Pitäs tietää suht muotoja noista, että sattuuko vahingossakaan mikään olemaan symmetrinen poikkileikkaukseltaan? Tarttis askarrella moottorpyörään 6,5-7 takavanne tommosen kehästä, ja silmään istuis lähes symmetrinen, vaikka pinnalinja ei ihan keskelle kyllä tulekaan... Noita saa uutena monestakin paikasta ihan ok hintaan, mutta missään ei o kuvia tosta muodosta :(

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.6.2010 18:05

Vähissä taitaa olla symmetriset. Mutta mahtaakohan traktoreissa/peräkärryissä olla käytössä 17tuumaisia vanteita, 16tuumasia ainakin oli ja ne vanneaihiot oli symmetrisiä. 60euron paikkeilla taisi olla 16x8 kehä kun itse yhtä projektia varten kyselin rengasliikkeestä. Materiaalin vahvuus ja sitäkautta paino tietenkin on isompi kuin henkilöauton vanteessa.

Tietty jos hankkii pari 17tuuman auton vannetta ja tekee niistä yhden symmetrisen leikkaa-liimaa menetelmällä siististi, taikka teettää. About 50euroa maksaa moinen teetettynä mielestäni.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 20.6.2010 19:37

tuo on vaihtoehtona ollu juu, et sorvaan kahdesta. Nyt o kädessä jo 17x4 audin varapyörän vanne, mutta jos ees leveämpää löytyis niin helpottais...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 23 vierailijaa