ei käynnisty piuhassa oltuaan
Valvoja: ffp jäsenet
ei käynnisty piuhassa oltuaan
Passat 1,8 RP ei käynnisty oikein millään lohkolämmittimen johdon päässä oltuaan. Joskus ei todellakaan käynnisty ja jos käynnistyy niin on saanut startata piiiitkäään. Ilmiö on uusi eli tämän alkukylmän ainoastaan. Aiemmin käynnistynyt aina vallan mainiosti, kuten nytkin ilman "johtolämmitystä" ja ajolämpimänä myös. Mitä teen, mitä tutkin, mitä vaihdan?
Jos tämmöisestä ongelmasta on ollut aiemmin keskustelua niin laittakoon joku tietsikkaviisaampi linkin...
Jos tämmöisestä ongelmasta on ollut aiemmin keskustelua niin laittakoon joku tietsikkaviisaampi linkin...
mulla on kahdessa autossa ollut letkulämmitin ja mielestäni aika turhia laitteita. Jos lämmitys on päällä alle 1,5h käynnistäminen on vaikeampaa. Esim octavia lähtee käymään heti ja käy n.500rpm muutaman sekunnin ja sammuu. sitten saakin sahata hetken että lähtee käymään uudelleen. lämpötila anturi luulee moottorin olevan lämmin vaikka todellisuudessa moottori on kylmä.
muistaakseni 200sx nissania käynnistäessä letkulämppärin jäljiltä piti kaasu olla pohjassa tai sitten pumpata. kannattaa kokeilla erilaisia kaasun kanssa kikkailuja. vaikkei luulis ruisku autossa toimivan niin olen todennut että saattaa vaikuttaa paljonkin.
muistaakseni 200sx nissania käynnistäessä letkulämppärin jäljiltä piti kaasu olla pohjassa tai sitten pumpata. kannattaa kokeilla erilaisia kaasun kanssa kikkailuja. vaikkei luulis ruisku autossa toimivan niin olen todennut että saattaa vaikuttaa paljonkin.
On vaikea kuvitella, että eberi/webasto aiheuttaisi lohkolämmittimen kaltaisen hetkellisen lämpökuorman, koska edellinen kierrättää vettä koko ajan ja jälkimmäinen ei.
Itsellä on dieselissä vieteri sangen pitkä, vaikka kone olisi lähes käyntilämmin eberin jäljiltä, minkä luulen johtuvan ilmasta polttoaineessa. Pari vuotta sitten oli sellainen probleema, että puolella tankilla sahuutti pitkään ja hetken päästä käynnistyksen jälkeen sammui kokonaan -veti polttoaineen sekaan ilmaa. Eberiasentaja kehotti vaihtamaan hikoilleet suuttimien paluuletkut, mikä auttoikin.
Itsellä on dieselissä vieteri sangen pitkä, vaikka kone olisi lähes käyntilämmin eberin jäljiltä, minkä luulen johtuvan ilmasta polttoaineessa. Pari vuotta sitten oli sellainen probleema, että puolella tankilla sahuutti pitkään ja hetken päästä käynnistyksen jälkeen sammui kokonaan -veti polttoaineen sekaan ilmaa. Eberiasentaja kehotti vaihtamaan hikoilleet suuttimien paluuletkut, mikä auttoikin.
Jos nyt jätetään tuo OT Eberi-keskustelu sikseen, niin voisi arvata että mikäli auto on ennen toiminut OK ja jos siinä on kaksi lämpöanturia vedelle (kuten Passateissa taitaa olla?), niin toinen anturi on rikki-särki.
Kun moottori *ei ole* *oikeasti* lämmin (ajosta) tai kylmä, vaan vain toisen anturin alueelta lämmitetty lohkolämppärin toimesta, saa auto väärä infoa (luultavasti ylävesiletkun) anturilta (=kumpikin anturi näyttää "lämmin" tietoa vaikka moottori on oikeasti kylmä vaikka lohkolämmitetty onkin).
Sitten kun auto on ajettu lämpimäksi, niin toimii siksi koska kumpikin anturi antaa tietoa "lämmin" (toinen oikeaa, toinen koska kertoo kokoajan olevansa lämpimän puolella).
Tämä oma arvaus...
Kun moottori *ei ole* *oikeasti* lämmin (ajosta) tai kylmä, vaan vain toisen anturin alueelta lämmitetty lohkolämppärin toimesta, saa auto väärä infoa (luultavasti ylävesiletkun) anturilta (=kumpikin anturi näyttää "lämmin" tietoa vaikka moottori on oikeasti kylmä vaikka lohkolämmitetty onkin).
Sitten kun auto on ajettu lämpimäksi, niin toimii siksi koska kumpikin anturi antaa tietoa "lämmin" (toinen oikeaa, toinen koska kertoo kokoajan olevansa lämpimän puolella).
Tämä oma arvaus...
^+1
Ainakin Jetan RP-koneessa sininen anturi (ja pistoke) ylävesiletkussa mittaa eculle moottorin lämpötilaa, sen uusiminen todennäköisesti lopettaa kuvaamasi ongelmat. Hintakaan ei päätä huimaa, muistaakseni marmorilla luokkaa 25-30e.
Se toinen lämpöanturi, mulla musta ja mustalla pistokkeella, palvelee mittariston lämpömittaria.
Kolmas anturi käskyttää kaiketi jäähdyttimen flektiä. Jokin jälkilämmön poistopuhallus?
Ainakin Jetan RP-koneessa sininen anturi (ja pistoke) ylävesiletkussa mittaa eculle moottorin lämpötilaa, sen uusiminen todennäköisesti lopettaa kuvaamasi ongelmat. Hintakaan ei päätä huimaa, muistaakseni marmorilla luokkaa 25-30e.
Se toinen lämpöanturi, mulla musta ja mustalla pistokkeella, palvelee mittariston lämpömittaria.
Kolmas anturi käskyttää kaiketi jäähdyttimen flektiä. Jokin jälkilämmön poistopuhallus?
Edelleen vaan vaiva jatkuu. Eikä se oikealla tavalla käynnisty ilman lohkolämmittämistäkään :-(
Pyörittää niin pirusti, mutta ekalla ei lähde käyntiin, vaikka jauhaisi 30 sek. Tokalla on näillä pakkasille heti hörähtänyt ja kolmannella avaimenkierrolla jäänyt käyntiin, ja se ekan startin pyörityksen kesto ei tunnu vaikuttavan noihin seuraaviin kertoihin.
Sininen anturi vaihdettu. Varmuuden vuoksi ja muuten vaan vaihdettu myös sytystulpat ja -johdot. Lämpöanturin ostin tarvikeliikkeestä ja nyt on - taas kerran - semmoinen tunne, että säästin väärässä paikassa. Tarttee varmaan mennä marmoritiskille. (Nimimerkillä: termostaateista kokemusta omaava...)
Huomenna ei ole kellontarkkaa lähtöä aamulla, joten ajattelin kokeillla käynnistyvyyttä parin tunnin piuhassa olemisen jälkeen. Aiemmin/aiempina talvina tämä rakkine on lähtenyt käyntiin oikeinkin hyvin.
Pyörittää niin pirusti, mutta ekalla ei lähde käyntiin, vaikka jauhaisi 30 sek. Tokalla on näillä pakkasille heti hörähtänyt ja kolmannella avaimenkierrolla jäänyt käyntiin, ja se ekan startin pyörityksen kesto ei tunnu vaikuttavan noihin seuraaviin kertoihin.
Sininen anturi vaihdettu. Varmuuden vuoksi ja muuten vaan vaihdettu myös sytystulpat ja -johdot. Lämpöanturin ostin tarvikeliikkeestä ja nyt on - taas kerran - semmoinen tunne, että säästin väärässä paikassa. Tarttee varmaan mennä marmoritiskille. (Nimimerkillä: termostaateista kokemusta omaava...)
Huomenna ei ole kellontarkkaa lähtöä aamulla, joten ajattelin kokeillla käynnistyvyyttä parin tunnin piuhassa olemisen jälkeen. Aiemmin/aiempina talvina tämä rakkine on lähtenyt käyntiin oikeinkin hyvin.
Motonetista ostin sytytysjohdot. Ne "VAG-lämpösuojajohdot" ja vastaavat on kyllä edellisessä vastaavassa Passatissa toimineet ihan OK.
RP-moottorisella on perheessä ajettu hyvällä menestyksellä vuodesta 1993 ja tällaista vaivaa ei ole aiemmin vielä ollut. No - kai tämäkin ongelma jossain vaiheessa selviää.
RP-moottorisella on perheessä ajettu hyvällä menestyksellä vuodesta 1993 ja tällaista vaivaa ei ole aiemmin vielä ollut. No - kai tämäkin ongelma jossain vaiheessa selviää.
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 15.1.2009 19:13
Sama ominaisuus umpikeulassa
Minun 90 umpikeula Passat tekee just samallain oltuaan "roikassa" eli startata saa monesti kaksikin kertaa ennenkuin lähtee käyntiin.Ei ole kuitenkaan haitannut menoa koskaan. Mutta luulenpa sen olevan ennemmin ominaisuus kuin mikään vika.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa