T4 TDI käynnistysongelma!?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

T4 TDI käynnistysongelma!?

ViestiKirjoittaja Raid72 » 1.12.2009 7:39

T4 vm 2000, 2.5TDi AUF 75kW tähän asti pelannut 20.000tkm kuin buikki, mutta eilen töistä
lähtiessä ei meinannut käynnistyä kunnolla... kone ikäänkuin kävi jo, mutta alkoi sitten
ravistaa ja sammui, sama toistui n. viisi kertaa. Lopulta sain kaasupolkimella pidettyä
koneen käynnissä muutaman sekunnin jolloin kone jäi käyntiin. Kone vetää ja vääntää
aivan normaalisti kaikilla kierroksilla käynnistyttyään. Sama toistui tänä aamuna, mutta
lievempänä... ehkä siksi että lohkolämmitin oli käytössä... taisi lähteä käyntiin toisella tai
kolmannella. Mistähän tätä vikaa voisi alkaa selvittelemään?

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 1.12.2009 8:53

Hehkuja pimeenä on oma veikkaus.
Pölläyttääkö käynnistyksen aikana?
Kokeile hehkuttaa pari kertaa ennen kuin starttaat.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 1.12.2009 9:42

Kikun veikkaus on väärin!
Ainakin tätä palstaa ja vikakeskusteluja seuranneena TDI moottori ei tarvitse hehkuja kuin hirmupakkasissa. Nollakelissä ei mitään vaikutusta pimeillä hehkuilla.
Jotakin muuta häikkää on.
Oma ACV tehnyt saman tempun kerran, mutta ei toistunut, joten vikakaan ei selvinnyt/selvitetty.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.12.2009 11:30

falskaisko suodattimen o-rengas.. ja vetäny ilmaa naftan joukkoon

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 1.12.2009 12:28

Mulla alkoi vuosi sitten syksyllä oireileen tuollain, että käynnistysvaikeuksia ilmojen kylmettyä.
Ongelmaan ratkaisu oli kahden pimeän hehkun vaihto. Siihen perustui veikkaus käynnistysongelmiin.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 1.12.2009 12:47

Jos vika olis hehkuissa kone ravistaisi käydessään ensimmäisiä sekuntteja, mutta kun
tässä tapauksessa kone kävi tasaisesti n. 800 kierrosta minutissa sekunnin verran ja
sitten alkoi vasta ravistamaan ja sammui. Eli en usko hehku-ongelmaan, sen verran oon
dieseleillä ajellut että sen kyllä huomaa jos hehkut on pimeenä. Ja kuten tässä todettiin, +6
asteen lämpötilassa ei tämä kone paljoa hehkutuksia vaadi... Kone ei myöskään savuta
käyntiin lähtiessä.

Nuo ilmavaivatkin mietityttävät... Jos polttoainelinjassa olisi reiikä, niin eikös se polttoaine
valuisi reijästä ulos koska polttoainelinjassa on paine? Miten se ilma sinne pääsisi?

Tietysti sitten kun koneen sammuttaa ja paine häviää, on mahdollista että sinne menisi
ilmaa ja uudelleen käynnistettäessä se sitten kulkeutuisi ruiskutuspumppuun ja edelleen
moottoriin aiheuttamaan käynnistysvaikeuksia...

Mutta nafta ei haise missään... Jos tästä on kyse, niin vuotopaikan paikallistaminen
mahtaa olla todellinen haaste... Ensimmäiseksi taidan kuitenkin tarkistaa ettei suodattimessa
ole vettä ja mahdollisesti vaihtaa suodattimen.


Kiitoksia kommenteista!

Kiku
-
Viestit: 529
Liittynyt: 1.10.2003 14:20

ViestiKirjoittaja Kiku » 1.12.2009 13:21

Suodatin vaihtoon joka syksy ittellä.
Onko vaikutusta käynnistettäessä keula ylä- tai alamäkeen?
Kaverin passatissa oli käynnistysongelmia kun oli vanha suodatin, jonka vaihdon jälkeen loppui ongelmat.

Ilma menee pienemmästä reiästä kuin polttoaine. Nesteen ei tarvitse tulla ulos vaikka ilmaa menee sisään.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 1.12.2009 14:29

Täytynee se suodatin vaihtaa jokatapauksessa nyt talvea vasten...

Molemmissa päissä on niin tasanen paikka etten osaa sanoa onko merkitystä tuolla...

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 2.12.2009 7:19

Raottelin vedenpoistoventtiiliä eilen suodattimesta, mutta sieltä ei tullutkaan mitään!?
ei käynnissä, eikä kone sammuksissa, koneen käydessä se alkoi ontumaan ja ravistamaan
kun tarpeeksi auki kiersi sitä venttiiliä... Suodatin tukossa?

sa
-
Viestit: 1333
Liittynyt: 5.12.2006 12:10

ViestiKirjoittaja sa » 2.12.2009 12:44

Voi olla se vedenpoistoventtiili tukossa, pitää olla suodattimessa polttoainetta.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 2.12.2009 15:06

Ei sieltä valu mitään, ennenkuin irrotat vaikka sen muovinatsan suodattimen kannesta... saa korvausilmaa.

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 3.12.2009 7:20

Tuo tuli huomattua sekä uudesta että vanhasta suodattimesta, se koko pohjassa oleva
korkki piti irrottaa että sieltä tuli naftaa... Elilen töistä lähtiessä jäi vasta kuudennella
yrityksellä käymään! Mutta sitä suodatinta vaihtaessa löytyi vuotava polttoaineletku,
eli se läpinäkyvä letku, joka menee suodattimen ja pumpun välillä vuoti pumpun pääästä,
ei paljoa, mutta senverran että näki että se kostui... vaihdoin koko letkun ja ainakin tänä
aamuna lähti käyntiin aivan normaalisti ensimmäisellä, ja noin 0,5sek pyörityksellä. Eli
rohkenen sanoa tässä vaiheessa, että vika on korjattu.

Kiitoksia vastauksista!

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 5.12.2009 12:03

Kehtaako sanoa...
itsellä lähti käyntiin suht ok vielä noin +5C, mutta siitä alaspäin sahautti ja pitkään. -12C lähti just ja just käyntiin. Toki jos eberi päällä, niin lähti heti. Kävi kyllä heti tasaisesti, kun lähti piiiiiitkän sahauksen jälkeen käyntiin. Olin kuullut, että näissä koneissa pumpun remmin ajoitus tosi tarkka joten vein dieselkorjaamolle, koska ajattelin että ei ole hehkuista johtuva ongelma. Katoin toki että hehkun pääsulake ehjä.

Soitti korjaamolta että kaikki 5kpl, eli kaikki hehkut pimeenä....Että se siitä. Ei tarvi opastaa nyt että miksi et mitannu ite(12vuotta sähkömiehenä). Nyt räsähtää samantien käyntiin.

ja kone siis ACV 2.5TDI


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa