SDI lisätehoa?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 57
- Liittynyt: 30.7.2009 12:07
SDI lisätehoa?
Vaparilastutuksen hyödyt bensa-autoissa tiedän, mutta mites on vaparidieselin laita?
Ebaysta osuin silmään tuollainen boksi: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Power-Bo ... 3203wt_838
Luvattu tehojen nousu 67->81 heppaa ja väännössä 133->161 Nm. Onko kenellekään kokemusta?
Entäs onko tuollaisella boksilla suurta vaikutusta moottorin rasitukseen? Koneellahan on kilsoja takana jo lähes 500 tkm. ja on täysin avaamaton ja en haluaisi, että nuo sisuskalut muutaman lisähepan takia antautuisivat. Tiedän ettei kukaan täällä osaa ennustaa koneeni elinikää, mutta jos jollain kokemusta samasta koneesta lastutettuna. Tällä hetkellä kone ei vie nesteitä yhtään eikä savuta. On kai siinä varmaan jotain vikaa, kun ei kerran dieseli savuta? ;D
Niin ja en ole vaihtamassa autoa ja tai ahtamassa, eli mahdollisia helppoja heposia koitetaan hakea.
Ebaysta osuin silmään tuollainen boksi: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Power-Bo ... 3203wt_838
Luvattu tehojen nousu 67->81 heppaa ja väännössä 133->161 Nm. Onko kenellekään kokemusta?
Entäs onko tuollaisella boksilla suurta vaikutusta moottorin rasitukseen? Koneellahan on kilsoja takana jo lähes 500 tkm. ja on täysin avaamaton ja en haluaisi, että nuo sisuskalut muutaman lisähepan takia antautuisivat. Tiedän ettei kukaan täällä osaa ennustaa koneeni elinikää, mutta jos jollain kokemusta samasta koneesta lastutettuna. Tällä hetkellä kone ei vie nesteitä yhtään eikä savuta. On kai siinä varmaan jotain vikaa, kun ei kerran dieseli savuta? ;D
Niin ja en ole vaihtamassa autoa ja tai ahtamassa, eli mahdollisia helppoja heposia koitetaan hakea.
-
- -
- Viestit: 57
- Liittynyt: 30.7.2009 12:07
Käytettyjä suutinsettejä saa yleensä noin 100-150 euron hintaluokkaan, itseasiassa minultakin voisi löytyä. Suomennettuna siis TDI:n suuttimet on kyseessä, afn:ssä ovat kooltaan muistaakseni 90hv ja ns. portterin suuttimien välimaastosta. Joku voisi vahvistaa jos muistaa tuon SDI:n suutinkoon ulkoa.
-
- -
- Viestit: 57
- Liittynyt: 30.7.2009 12:07
Ok, kiitos tiedosta? Mikäs tuo IQ on? Ecu?
Ois kiva jos jollain ois tollasest tehoboksistakin tietoa, kun vahvalla eurolla tuokin jää tulleineen alle kahteen sataan euroon ja ois bolt-on sekä siirrettävissä/myytävissä tulevaisuudessa.
E: Niin ja Briteistä sais tälläsen: http://cgi.ebay.de/CHIP-TUNING-CHIP-BOX ... 518d8e4479
Ois kiva jos jollain ois tollasest tehoboksistakin tietoa, kun vahvalla eurolla tuokin jää tulleineen alle kahteen sataan euroon ja ois bolt-on sekä siirrettävissä/myytävissä tulevaisuudessa.
E: Niin ja Briteistä sais tälläsen: http://cgi.ebay.de/CHIP-TUNING-CHIP-BOX ... 518d8e4479
-
- -
- Viestit: 57
- Liittynyt: 30.7.2009 12:07
Oon kuullut samaa, mutta niin kuin ylhäällä mainitsin niin autoa en ole vaihtamassa, paitsi jos joku tuolla alle 200€ tai alle 100€(boksin hinta) välillä vaihtaa mun kanssa samanlaiseen tdi-poloon.
Itsehän en näistä mitään tiedä ja siksi täällä kyselen, mutta voiko joku sanoa mikä noissa suuttimissa on etuna tuohon boksiin minkä briteistä saa alle sataan euroon?
Itsehän en näistä mitään tiedä ja siksi täällä kyselen, mutta voiko joku sanoa mikä noissa suuttimissa on etuna tuohon boksiin minkä briteistä saa alle sataan euroon?
Yli 50 euroo jostain viriboxista on ihan liikaa. Ramikoo:lle vaihdettiin hiljattain sdi koneeseen 90hv tdi koneen suuttimet ja niillä savutti hieman liikaa vakio softalla joten IQ:ta suurentamalla tuli juuri hyvä.
No lasketaan vaikka et ostat isomat suuttimet 120eurolla ja myyt nuo nykyiset jollekin 100 eurolla niin virityksen hinta on vaan 20 euroa. Tai riippuen suutinrunkojen kilometreistä saatat päästä voitollekin.
No lasketaan vaikka et ostat isomat suuttimet 120eurolla ja myyt nuo nykyiset jollekin 100 eurolla niin virityksen hinta on vaan 20 euroa. Tai riippuen suutinrunkojen kilometreistä saatat päästä voitollekin.
Viimeksi muokannut Dubsonic, 1.1.2010 18:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 57
- Liittynyt: 30.7.2009 12:07
IQ= Injection quantity = ruiskutusmäärä. (suoraan suomennettuna)
Epäilisin että tuo boksi vastaan suuttimet on vain mielipide eroja. Kuten varmaan tiedät että rakettia tuosta ei järkevästi saa. Pientä pirteyttä tai oikeammin piristystä saa sekä suuttimilla että sillä boksilla. Se kumpaan päädyt on täysin oma valintasi. Kuten aiemmin mainitsit boksin voi myydä kun autoa vaihtaa, se onko tollaselle boksille millainen kysyntä en osaa sanoa.
Toisaalta taas kuten Dubsonic tuossa mainitsee saattaa tuo suuttimien vaihto tulla edullisemmaksi, ainakin tuolla laskukaavalla. Toki työtähän ne teettää aavistuksen tuollaista plug and pray boksia enemmän.
Epäilisin että tuo boksi vastaan suuttimet on vain mielipide eroja. Kuten varmaan tiedät että rakettia tuosta ei järkevästi saa. Pientä pirteyttä tai oikeammin piristystä saa sekä suuttimilla että sillä boksilla. Se kumpaan päädyt on täysin oma valintasi. Kuten aiemmin mainitsit boksin voi myydä kun autoa vaihtaa, se onko tollaselle boksille millainen kysyntä en osaa sanoa.
Toisaalta taas kuten Dubsonic tuossa mainitsee saattaa tuo suuttimien vaihto tulla edullisemmaksi, ainakin tuolla laskukaavalla. Toki työtähän ne teettää aavistuksen tuollaista plug and pray boksia enemmän.
IQ = Injection Quantity. Ja mitä omistajalta olen kuullut niin kyllä tuon päivityksen huomas persdynolla ja sano et varsinkin lisääntyneen väännön huomas ettei nykyään tarvii kuulemma enää vaihtaa mäkiin pienempää pykälää.
Yleinen suhtautuminen taitaa olla noita pilipaliviribokseja kohtaan vaan aika negatiivinen. Tollaseen boxiinkin saattaa tulla vikoja tai se saattaa aiheuttaa jotain ei toivottua ja huijata konetta niin, että tulee jokin epämiellyttävä ominaisuus koneeseen ja muutenkin yleinen luotettavuus varmaan ongelma. Se on yksi epävarmuustekijä lisää. Kun taas suuttimet vaihtamalla se kone on edelleen yhtä varma kuin aikaisemminkin. Ja VAG-COM:illa voi helposti säätää IQ:ta. Ite en miettis hetkeäkään laittaisinko suuttimet vai jonkun virityksen johtosarjan väliin. Ja saahan tuohon koneeseen tehtyä softaa helpommin sitten jos enemmän haluaa vielä jalostaa kun ei ole mitään viriboxeja häiritsemässä.
Mut jos tosiaan tunnet tuon boxin laittamisen vaivattomaksi ja huolettomaksi ratkaisuksi ja saat sellasen itelles tilattua alle sadalla eurolla niin sitten sun kannattaa sellanen laittaa.
Ja suuttimia kannattaa huudella ostopalstoilla täällä ja vaikka HSD:n puolella.
Yleinen suhtautuminen taitaa olla noita pilipaliviribokseja kohtaan vaan aika negatiivinen. Tollaseen boxiinkin saattaa tulla vikoja tai se saattaa aiheuttaa jotain ei toivottua ja huijata konetta niin, että tulee jokin epämiellyttävä ominaisuus koneeseen ja muutenkin yleinen luotettavuus varmaan ongelma. Se on yksi epävarmuustekijä lisää. Kun taas suuttimet vaihtamalla se kone on edelleen yhtä varma kuin aikaisemminkin. Ja VAG-COM:illa voi helposti säätää IQ:ta. Ite en miettis hetkeäkään laittaisinko suuttimet vai jonkun virityksen johtosarjan väliin. Ja saahan tuohon koneeseen tehtyä softaa helpommin sitten jos enemmän haluaa vielä jalostaa kun ei ole mitään viriboxeja häiritsemässä.
Mut jos tosiaan tunnet tuon boxin laittamisen vaivattomaksi ja huolettomaksi ratkaisuksi ja saat sellasen itelles tilattua alle sadalla eurolla niin sitten sun kannattaa sellanen laittaa.
Ja suuttimia kannattaa huudella ostopalstoilla täällä ja vaikka HSD:n puolella.
Carbonfiber kirjoitti:Vieläkin kaipaisin ihan perusteluja miksi tuo boksi on huonompi vaihtoehto kuin suuttimet.
Siksi, että boksilla huijataan ecua. Eli vääristetään sen saamaa tietoa. Kun taas suuttimet vaan mahdollistavat isomman polttoainemäärän suihkutuksen kerralla.
Ja eikös tähän superdiisseliin pysty evryn rakentamaan? Jos kerta halvalla haluat niin tee sellanen. Hinnaksi jää pari euroa ja ajaa ihan saman huijaus-asian ku nuo tuninki-boksit.
Niimpä, tuommonen boksi on 2e arvoinen.
Kyllä se on ihan faktaa eikä mielipidettä, suutinvirityksessä ruiskutusaika pysyy lyhyempänä vrt. pikkusuuttmilla boksin kanssa --> hyötysuhde on parempi. Vähemmän hukkalämpöä, enemmän tehoa, joskin voi olla suht. marginaalista tällaisessa moottorissa. Lisäksikin kun kyseessä on noinkin paljon ajetut suuttimet, kannattaisi ne jokatapauksessa muutenkin tarkistaa. Se saattaa tulla polttoainekuluissa takaisin nopeastikin.
Epäilisin että tuo boksi vastaan suuttimet on vain mielipide eroja.
Kyllä se on ihan faktaa eikä mielipidettä, suutinvirityksessä ruiskutusaika pysyy lyhyempänä vrt. pikkusuuttmilla boksin kanssa --> hyötysuhde on parempi. Vähemmän hukkalämpöä, enemmän tehoa, joskin voi olla suht. marginaalista tällaisessa moottorissa. Lisäksikin kun kyseessä on noinkin paljon ajetut suuttimet, kannattaisi ne jokatapauksessa muutenkin tarkistaa. Se saattaa tulla polttoainekuluissa takaisin nopeastikin.
-
- -
- Viestit: 57
- Liittynyt: 30.7.2009 12:07
Noniin, kiitokset faktoista! :) On siis todettava, että sama se on tilanne dieseleissä ja bensoissa. Custom lastu saattais olla hyödyllinen, mutta sen hinta taas menee turhan korkeaksi hyötyyn nähden.
Pitää ruveta noita suuttimia väijymään, kun on leiman saanut ensi vuodelle. Enpä tiedä voiko tuo polttoainetalous paljoa tuosta parantua. :D 5,2 ltr./100km. sekalaisessa ajossa ja huonon vierintävastuksen talvirenkailla puolet motaria ja puolet maantietä niin 4,6ltr./100km,
Mites, kun joku mainitsi tuosta suuttimien myynnistä. Saattaako joku oikeasti ostaa miljoonan mennyt sdi-suuttimet? :D
E: Niin ja onko netissä tai jossain kirjassa hyviä ohjeita suutinten vaihtoon? Ei ole asiasta mitään kokemusta, mutta en nyt ihan peukalo keskellä kämmentä ole syntynyt.
Pitää ruveta noita suuttimia väijymään, kun on leiman saanut ensi vuodelle. Enpä tiedä voiko tuo polttoainetalous paljoa tuosta parantua. :D 5,2 ltr./100km. sekalaisessa ajossa ja huonon vierintävastuksen talvirenkailla puolet motaria ja puolet maantietä niin 4,6ltr./100km,
Mites, kun joku mainitsi tuosta suuttimien myynnistä. Saattaako joku oikeasti ostaa miljoonan mennyt sdi-suuttimet? :D
E: Niin ja onko netissä tai jossain kirjassa hyviä ohjeita suutinten vaihtoon? Ei ole asiasta mitään kokemusta, mutta en nyt ihan peukalo keskellä kämmentä ole syntynyt.
Ittellä vaihdettiin viime kesänä 66kw tdi suuttimet. Meno muuttuu kyllä ihan havaittavasti varsinkin alavääntö paranee kovasti. Samoin veto jatkuu pidemmälle. Tosiaan ilman IQ:n pienennystä savuttaa liikaa. IQ muutettuna pikku huntu tulee kun tarjoaa nilkkaa. Jokatapauksessa kun noen määrä lisääntyy suosittelen Egr-venttiilin tulppaamista viimeistään samalla. Egr = pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili. Senkin tulppaaminen ja laippa on erilainen kuin 1,9 tdi ssä.
Polttoainetaloudessa ei ole ollut huomattavissa mitään muutosta. Tuo suuttimien vaihdos on sikäli hyvä että omassa tuolloin noin 200tkm ajetussa motissa alkoi suuttimien pinnalla olla jo jonkilaista karstakertymää, jolloin ruskutuskuvio kärsii. Kun tilalle vaihdetaan puhtaat niin ainkin omassa käyntiääni muuttui pajon tasaisemmaksi. Meidän käyttiksellä tulee noin 1000 km per viikko, joten karkeasti vaihdon jälkeen on podoteltu 25tkm ilman mitään ongelmia. Tyhjäkäynti joskus hiukan heijjaa. Jos kaipaat jotain tietoa tai jos on muuten SDI asiaa niin laita vaikka privaa. Täytyy kuitenkin todeta että tuota SDi faktaa on aika niukasti foorumilla, joten ei se tieto seilläkään ole pahasta.
Polttoainetaloudessa ei ole ollut huomattavissa mitään muutosta. Tuo suuttimien vaihdos on sikäli hyvä että omassa tuolloin noin 200tkm ajetussa motissa alkoi suuttimien pinnalla olla jo jonkilaista karstakertymää, jolloin ruskutuskuvio kärsii. Kun tilalle vaihdetaan puhtaat niin ainkin omassa käyntiääni muuttui pajon tasaisemmaksi. Meidän käyttiksellä tulee noin 1000 km per viikko, joten karkeasti vaihdon jälkeen on podoteltu 25tkm ilman mitään ongelmia. Tyhjäkäynti joskus hiukan heijjaa. Jos kaipaat jotain tietoa tai jos on muuten SDI asiaa niin laita vaikka privaa. Täytyy kuitenkin todeta että tuota SDi faktaa on aika niukasti foorumilla, joten ei se tieto seilläkään ole pahasta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa