Jarrusatulaan männät tee se itse

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

Jarrusatulaan männät tee se itse

ViestiKirjoittaja pasattdi » 30.11.2009 20:22

Tuli sorvattua uudet männät haponkestävästä ja painoo tuli yli 100g alkuperäisiin nähden lisää, onkohan mitään vaikutusta? Kellään tietoa/kokemusta? Ois hyvä tietää ennenkun laittaa jarrut kasaan...Vai pitääkö suoraa mennä takas sorvi ääreen keventämään?
Ja kumpi parempi materiaali, rst vai hst?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 30.11.2009 21:50

Tuskinpa tuolla painolla silleen väliä on, jollei ala hifistelemään "jousittamattoman painon vaikutus jne"...
Kyllä RST varmaan menee miljoona kertaa paremmin kuin ruostuva teräs, toki HST on vielä kivempi, jos epäilee että teiden suolaus vaikuttaa korostavasti happamuuteen jne.
Kiinni vaan, niin pääsee testaamaan ;-)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 1.12.2009 0:35

Ainoo mikä mulle tulee mieleen ois rosterin lämpölaajenemiseen liittyvä ongelma. Kun jarrut kuumenee tarpeeksi, niin se mäntä jumittaa sinne satulan sisään.

suorja
-
Viestit: 83
Liittynyt: 23.11.2004 15:24

ViestiKirjoittaja suorja » 1.12.2009 9:47

Ja yksi tekijä lisää, elikkä sähkökemiallinen pari. Ruostumaton ja musta rauta vierekkäin + suolavesi syöpi tuon mustan raudan tehokkaasti pois. Eli pitää olla hyvin suojattu/rasvattu ettei mene sylinteriosa pilalle. Kosteuttahan tuonne menee jos alkuperäinenkin ruostunut rikki...

Ruostumattomuudesta vielä sen verran että rst teräksiä hyvin montaa laatua, ja niillä eri kestävyyksiä. Olen nähnyt jopa haponkestävän (AISI316) ruostuvan kun tulee sopivat olosuhteet. En tiedä maantiesuolasta mitä se tarkkaan on, mutta ruostumattomatkin syöpyvät kun suolojen kloridit saostuvat voimakkaasti.

No tämä meni sinne hifistelyn puolelle, mutta tuo ruostumattoman ja mustan sähkökemiallinen pari kannattaa ottaa vakavasti.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 1.12.2009 13:47

Ja muutenkin vaihtosatuloita saa ~mäntien hinnalla, joten yleensä ei kannata itte riskeerata tuota satularemonttia, vaan ostaa se takuulla oleva tiskiltä ja ruuvata vain kii.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 1.12.2009 15:55

melko kallis mäntä jos 250,- tarttis omastakin maksaa :)

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 1.12.2009 16:08

melko kallis mäntä jos 250,- tarttis omastakin maksaa :)


No vois sanoa että 66kw AHU:ssa ja 132kw V6 TDI 4motionissa käyttökustannukset on suhteessa koko auton hintaan :D

Esim Koivusella AHU:n etusatula on satasen pintaan ja takasatula sen parisataa. Onhan noilla hintaa...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 1.12.2009 16:50

suorja kirjoitti:En tiedä maantiesuolasta mitä se tarkkaan on


Jonkinlaisen mututiedon mukaan olisi CaCl:ää eli kalsuimkloridia yleensä tuo.

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

mäntä

ViestiKirjoittaja pasattdi » 1.12.2009 17:03

Motonetis näytti olevan 69.90e 66kw vaihtosatula. Mäntää ei taida saada kuin marmorilta? Mutta Hst männät nyt paikoillaan, huomenna vielä uus jarruletku paikalleen ja eikun testaamaan :D

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 2.12.2009 1:04

Jonkinlaisen mututiedon mukaan olisi CaCl:ää eli kalsuimkloridia yleensä tuo.


Kalsiumkloridiapa hyvinkin, mutta CaCl2 *pilknus*

Toisaalta muiden lähteiden perusteella se olisi ihan tavanomaista natriumkloridia... eli no, suolaa :D

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 2.12.2009 1:40

Eipä muuten käyny mielessä tuo sähkökemiallinen pari :-D
Tosiaan, eli se "epäjalompi" alkaa sitten kyllä hapettua, eli ruostua.
Ei muuta ku alkuperäiset putsattuna kiinni ja rasvanipat satulohin. Toki niistä nipoista kannattaa sitä rasvaa sinne laittaa ;-)
Tuo lämpölaajeneminenkin on vähän "sellainen" asia; Toki ruostumaton laajenee paljon enemmän kuin "musta", mutta pitäis tietää edes suunnilleen satuloiden valun pitoisuudet ja toleranssit sorvatuille männille.
Ei ehkä ihan helppo juttu...

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

hst

ViestiKirjoittaja pasattdi » 2.12.2009 16:22

Äsken tuli koeajettua ja jarruteltua ihan reippaasti.. ja hst männät siis paikallaan, ei mitään ongelmaa! Toimii aivan normaalisti. Ja ovat tismalleen samankokoiset kuin alkuperäiset. 53.90mm. Tiedä sitten miltä ne 10v päästä näyttää..

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.12.2009 19:13

Nii koeajossa, eli talon ympäri? Kokeileppa samaa esim radalla tai kovemman ajon jälkeen, kun ne jarrut rupee oikeesti lämpenemään :)

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

joo

ViestiKirjoittaja pasattdi » 2.12.2009 19:40

nooh, vähä pidempi reissu kuitenki...250km normi ajelua...No ei tuo mikään kilpa-auto olekkaan, tavan käyttöauto. Kilpa-auto kyllä löytyy erikseen.
Viimeksi muokannut pasattdi, 2.12.2009 20:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 2.12.2009 20:04

hittoko on nyt turvallinen olo kun tietää et tommosia on tieliikenteessä.
Olisit nyt edes vähän kokeillut ennen asennusta kunnon lämmöllä miten käyttäytyy.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 2.12.2009 20:09

vaseliinia en laittelis jarruihin, se kun turvottaa kumia, jarrukumeille on ihan omat mömmönsä...

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 2.12.2009 20:19

Jaahas, pelottaa jos autossa on hst jarrumännät? Sais "sisään"ajettua nuo uudet levyt ja palat ni sitten vedän liinat kiinni 200km/h vauhdista hyvillä mielin ja kirjotan että kaikki ok :D

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 2.12.2009 20:44

Ei se yks nopee jarrutus merkkaa mitään, eikä se jos vedetään absittomalla autolla liinat kiinni :P ihan vaan btw.

pasattdi
-
Viestit: 163
Liittynyt: 26.2.2009 13:56

ViestiKirjoittaja pasattdi » 2.12.2009 20:51

Eli normaali liikenteessä lähes mahdotonta saada jarruja niin kuumaksi(puna hehkuun) että mäntä laajenis ja jumis sisään...Eli huolettomia kilometrejä...Jarrua vastenkaan ei voi vedättää kun katkasee syötön.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa