Kaasuläpän asentotunnistin? APUVA!!!

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Reckless Dude#1
-
Viestit: 23
Liittynyt: 11.10.2005 19:38

Kaasuläpän asentotunnistin? APUVA!!!

ViestiKirjoittaja Reckless Dude#1 » 17.11.2009 15:51

Auto on VW Bora V5-99. Tyhjäkäynti alkoi vaeltamaan, ja vikakoodin lukulaite ilmoitti kaasulän tunnistimen, joku lambda koodi ja alhainen jännite. No akun tiesin olevan huono joten ostin uuden. Muut ongelmat ratkesivat mutta kaasuläppä herjaa vieläkin. Kuulin että alhainen jännite sekoittaa sähkölaitteita, eli läppä tunnistin pitäisi (sopeuttaa), eli jos on tuuria, niin tunnistin on ehjä.
Voiko tollaista sopeuttamista tehdä mitenkään kotikonstein?

Kokemuksia/kommentteja kiitos!!!
Viimeksi muokannut Reckless Dude#1, 3.2.2010 18:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

Jos muistan oikein....

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 18.11.2009 11:23

Ottaa akunkengän irti joksikin toviksi...Tuo kait "helpoin" tapa adaptoida kaasuläpän asento..

Toki auto käsittääkseni nollaa yhtä jos toistakin tuolla tempulla vikamuistista lähtien (siis jos ei ole jokin pysyvä vika) Ja ajo saattaa olla olla tuon tempun jälkeen hieman vikuroivaa tms.. ennen kun auto jälleen oppii tarvitsemansa tiedot....

Jos tuota ei "uskalla" tehdä niin sitten se kyllä käy myös vac comilla
Tai sitten osaavassa sähköhuollossa..

Toimenpide ei i laitteilla tehtynä vie aikaa kun ehkä minuutin..:)

Mutta laakkonen helposti velottaa tuostakin hommasta muutaman kymmenen euroa.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 18.11.2009 11:54

http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/throttlebody.html

Siellä on ohje miten tehdä vag-comilla se sopeutus.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 18.11.2009 13:02

Sepä ei tuo mekaaninen vaijerilla varustettu kaasuläppä välttämättä sopeudu tuolla akkuhommalla, vaan sekoaa entistä enemmän.

Ja kyllä kokemusta on.

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

Nii-i

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 18.11.2009 19:48

Omassa kulkineessa on sellainen sähkö/vaijjerivetoinen kaasuläppäyksikkö enkä ole huomannut eroa sille onko kaasuläppä sopeutettu vac-comilla vai ihan akunkengän irroittamalla.

Pait siis sen että kun virrat ottaa pois kokonaan niin menee hetki kun auto oppii taasen tavoille.

Mutta kyllä suosittelen sen tehtäväksi vac-comilla tms laitteella jos epäilee sähkön katkaisua.

Ja kun en tiedä miten tuos borassa mahtaa asia olla toteutettu siis onko täysin mekaaninen kaasuläppäyksikkö vai tälläinen manuaali/sähkövetoinen malli.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 18.11.2009 20:22

Itellä kaasuläpän putsauksen jälkeen jäi ilmeisesti asentotunnistin jumittamaan, kävi koko ajan tyhjäkäyntiä ~1500rpm, muuten kulki normaalisti. Lueskelin netistä kaiken maailman poppakonstit alkaen auton kääntämisestä katolleen ja oikean takarenkaan samanaikaisesta irrottamisesta kun konepelti on auki ja virrat päällä mutta ei koske kaasupolkimeen tai yritä lukea samanaikaisesti manuaalia kun on auton takana operaation aikana... Ross-Techin sopeutusohjeilla meni vastaava vaijerikaasullinen Passat V5 kuntoon. Eli hommaa jostain se vag-com.

Reckless Dude#1
-
Viestit: 23
Liittynyt: 11.10.2005 19:38

ViestiKirjoittaja Reckless Dude#1 » 19.11.2009 18:06

Kuinka hankala se vag-com on käyttää? Saksasta niitä sais 20-30€, eli eivät ainakaan kallita ole.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 20.11.2009 19:38

Jos nyt perustiedot tietotekniikasta löytyy, lontoota osaa lukea ja soveltaa www.ross-tech.com-sivuilta löytyvää teoriatietoa käytäntöön niin pitäisi onnistua. Varmaan tolla 20-30€ hinnalla tarkoitat pelkkää kaapelia, tarviit myös Vag-com tai VCDS-ohjelman (alkaen versiosta 8, jos autossa can-väylä niin tämä on paras valinta).

Reckless Dude#1
-
Viestit: 23
Liittynyt: 11.10.2005 19:38

ViestiKirjoittaja Reckless Dude#1 » 29.11.2009 22:02

Google kääntäjällä käännetty, mutta vähän edes sinnepäin.

Ominaisuudet Ominaisuudet: VAG-KKL 409 USB-Tool
VAG 409 USB Dual K yhteyksien Ross-Tech VAG-COM versio 409,1
USB-portti ei ole tarpeen olla vanha RS232 Kom-porttia kannettavaan tietokoneeseen.
Tämä on KKL versio, joka on hyvä, että uudet autot (2002 ja myöhemmin)

Eritelmissä
>> Yhteys tietokoneeseen USB -
>> 2 K-Line & L-Line (KKL Interface)
>> Yhteensopiva K / L ja K single-line-tilassa
>> On 2 K-Line, se voi myös viestiä laitteet 2. K-Line on aivan uusia autoja, kuten viimeisimmät Audi-mallien
>> Virtansa auton akusta yli OBD2 liitin
>> Mukava kaapelin pituus 2,00 metriä

Huom:
* Terminal K = linja-viestintä
* Terminal L = syttymisen heräämässä auton tietokonejärjestelmä (ECU: Engine Control Unit)
* 3 eri protokollien kanssa samaa OBD2 liitin incl. ISO / KWP, VPW, PMV
* ISO9141 protokolla tukee myös

VW VAG Diagnostiikka 409,1 kanssa RS232-sarjaporttia


Tarkoitettu kaikille VW Audi Seat Skoda ja Ford Galaxy, VW Teknologia

Täyden tukensa seuraavat pöytäkirjat:
KWP 2000 KWP 1281 ja ISO 9141-2 kaksi K-johdot
näin uudempi uudempia malleja (ei CAN-väylä)
voidaan lukea.
Mukaisia VAG-Com 409,1 (kuten testeri VAG 1551/1552)

- 16 pin vianmääritysliittimeen integroidulla
- Hardware (interface) Digital SMD IC: n, ei ole halpaa Transformers
- Valmistaja SMD (ei huolto vaaditaan)
- Oikosulkusuojaus
- Valvonta-LED


Tarvitset CAN BUS Diagnostiikka?

Jotta VAG autoja viimeisimmän sukupolven
mm. Touran, Golf V, Passat?




Tossa on mukana levy ja kaapeli, olisko toi lähelläkään toimivaa pakettia?

Reckless Dude#1
-
Viestit: 23
Liittynyt: 11.10.2005 19:38

ViestiKirjoittaja Reckless Dude#1 » 3.2.2010 18:34

Yhdellä tutulla pajalla kävin "sopeutuksessa", mutta meni vaan huonompaan suuntaan, Kun pitää vapaalla kierroksia tasakaasulla niin kierrokset seilaa ylös/alas, eli ajossakin nykii aika ikävästi.

Epäilen etteivät pajalla tehneet hommaa oikein?

Olisiko kellään sitä vag-comia tässä vantaalla (tikkurilan) suunnalla?
Voisin pari-kolme kymppiä heittää, jos joku pätevä tulisi tilanteen korjaamaan:-)

Mika 040-5468440.

KIITOS!!!

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 23.2.2010 22:38

Itellä alko -98 golf v5 oireilemaan. Kun vaihtaa vaihdetta niin kun kierrosten laskiessa laittaa lisää kaasua, niin kone booaa (huono ilmaisu. saa siis ilmeisesti liikaa ilmaa) eikä vedä kunnolla. Hetken se siinä miettii ja lähtee sitten taas nostamaan kierroksia. Mietin voiko tämä vika johtua tuosta kaasuläpän väärästä asennosta, koska autossa kiinni huono akku, niin voinut ilmeisesti mennä se asento vääräksi?
Tähän vielä jatkan, onko normaalia, että kaasuläppä kuumenee ja "hohkaa" lämpö reilusti enemmän ajon jälkeen, verrattuna moottoriin muuten?

Jos osais joku neuvoa?

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

Kaasuläppäkotelon lämpiäminen

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 26.2.2010 13:04

Johtuu siitä että on vesikiertoinen...
Oletko kokeillut ottaa maffin johtoo irti ja ajella "varaohjelmalla" että onko eroo nykimisaessä jne..?

Tuli mieleen että Maffi saattaapi olla sökö...

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 27.2.2010 22:05

En älyä mikä oli rikki, mutta vika hävisi nyt itsestään ajellessa. Vikakoodia antoi kaasuläpästä kylläkin, mutta nyt ne kooditkin on hävinnyt. Henkimaailman asioita, taikka sitten karstaa läpässä.

Helge57
-
Viestit: 44
Liittynyt: 23.7.2003 13:44

ViestiKirjoittaja Helge57 » 21.3.2010 14:44

Tulipa tuossa yritettyä "opettaa" kaasuläppää puhdistuksen jälkeen, Ross-techin linkki auki ja homma käyntiin, meni hienosti siihen saakka kunnes piti painaa [Switch to basic settings] ilmoittaa samantien erroria, joten hommaa ei saatu valmiiksi.

Olisiko jollain antaa vinkiä missä saattaisi olla vika?

Olihan tuolla tosiaan aiemminkin kysytty samaa asiaa, mutta vastausta ei nähdäkseni ollut tullut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 15 vierailijaa