Peltivanteen jaon muutos/levitys
Valvoja: ffp jäsenet
Peltivanteen jaon muutos/levitys
Eli "ongelma" olisi seuraavanlainen. Pitäis saada Boraan 17" pellit, mutta tuntuvat olevan aika harvinaisia.
407 Pösössä, Opel Insigniassa ja BMW E46:ssa oon tähän mennessä törmänny 17" pelteihin.
Mikäköhän noista olis et luvultaan lähimpänä 35:sta? Tarkotus olis levittää ne 8" ja 9" leveiks. Entä kannattaako jakoa muuttaa suoraan sopivaks, vai onko helpompaa vaan laittaa jaon muuttava spacer väliin?
Tietysti jos jollain on tietoa mistä vois saada 17" peltivanteita joko suoraan 5x100 tai 5x112 jaolla niin olisin erittäin kiitollinen tiedosta.
407 Pösössä, Opel Insigniassa ja BMW E46:ssa oon tähän mennessä törmänny 17" pelteihin.
Mikäköhän noista olis et luvultaan lähimpänä 35:sta? Tarkotus olis levittää ne 8" ja 9" leveiks. Entä kannattaako jakoa muuttaa suoraan sopivaks, vai onko helpompaa vaan laittaa jaon muuttava spacer väliin?
Tietysti jos jollain on tietoa mistä vois saada 17" peltivanteita joko suoraan 5x100 tai 5x112 jaolla niin olisin erittäin kiitollinen tiedosta.
En oo vielä käyny kysymässä, kun eilen illalla aloin vasta kunnolla asiaa miettimään. Pitää maanantaina käydä tampereen laakkoselta kyseleen mitä maksaa, tosin veikkaan että mansikoita, kun vikakoodien luku ja nollaus olis maksanu 60€ :D Olis pitäny kuulemma seuraavana aamuna tuoda pikahuoltoon.
No mutta maanantaina kysyyn Vianorilta ja Laakkoselta että oisko saatavilla ko. vanteita. Sillä vaan lähdin täältä kyseleen, että jos jollain olisi ollut kokemusta asiasta. Slamitillekkin sähköpostia jo laitoin asiasta.
No mutta maanantaina kysyyn Vianorilta ja Laakkoselta että oisko saatavilla ko. vanteita. Sillä vaan lähdin täältä kyseleen, että jos jollain olisi ollut kokemusta asiasta. Slamitillekkin sähköpostia jo laitoin asiasta.
Niinkin yllättävästä paikasta kuin rengasliikkeistä saa vanteita, vaikka firman nimessä ei puhuttaisikaan muuta kuin renkaista.
Ota nyt sitten vielä huomioon että jos haluttu ET on 35 ja meinaat levittää vanteita, niin eipä ole järkeä sitten ostaa ET35 vannetta. Ellet meinaa levittää kummaltakin puolelta saman verran.
Ota nyt sitten vielä huomioon että jos haluttu ET on 35 ja meinaat levittää vanteita, niin eipä ole järkeä sitten ostaa ET35 vannetta. Ellet meinaa levittää kummaltakin puolelta saman verran.
Jos ET35 7*17 vanteesta levität ulospäin että saa reunaa niin lopputulos on tämä:
8" ET22
9" ET09
9,5" ET03
Tällä helppo vertailla mitä vanteelle tapahtuu muutoksilla.
Taasen ET-lukema pysyy samana jos tuohon 7" laitat tuuman sisä- ja ulkopuolelle niin ET pysyy siis se 35.
8" ET22
9" ET09
9,5" ET03
Tällä helppo vertailla mitä vanteelle tapahtuu muutoksilla.
Taasen ET-lukema pysyy samana jos tuohon 7" laitat tuuman sisä- ja ulkopuolelle niin ET pysyy siis se 35.
Siis et:llä ei oo mitään väliä mikä se on, kunhan pysyy Boran kaarien sisällä jos edessä on 8" levee ja takana 9" tai 9,5" levee vanne. Ja levitys tehtäisiin niin, että saataisiin huulta vanteeseen.
Tarkoitus on vaan saada 8" ja 9" tai 9,5" leveet peltivanteet, joissa leveys näkyisi huulena, muulla ei merkitystä. Tajuaakohan kukaan mitään mitä tarkotan xD
Oon ihan pihalla näissä asioissa :D
Tarkoitus on vaan saada 8" ja 9" tai 9,5" leveet peltivanteet, joissa leveys näkyisi huulena, muulla ei merkitystä. Tajuaakohan kukaan mitään mitä tarkotan xD
Oon ihan pihalla näissä asioissa :D
Tajuaa.. ehkä.. oletko miettiny sitä vaihtoehtoa että käännät vaan vanteen kehän? Leveyttä ei kyllä tule siis lisää vaan kehä siirtyy ulommas.. Ainakin halvempi vaihtoehto kun vanteen levittäminen ja sekin etu että kumit on halvempia.
Ja sekin vielä että kaaria on kuitenkin helpompi levittää kun alkaa muuttamaan auton jousitusta tai muita rakenteita niin että pyörä mahtuu pyörimään, eli kannattaa se ET katsoa niin ettei ota sisäpuoleltakaan kiinni mihinkään jos levität sitä vannetta, mikä tuskin kuitenkaan tässä tapauksessa on ongelma jos haet vaan huulta.
Ja sekin vielä että kaaria on kuitenkin helpompi levittää kun alkaa muuttamaan auton jousitusta tai muita rakenteita niin että pyörä mahtuu pyörimään, eli kannattaa se ET katsoa niin ettei ota sisäpuoleltakaan kiinni mihinkään jos levität sitä vannetta, mikä tuskin kuitenkaan tässä tapauksessa on ongelma jos haet vaan huulta.
voi olla surkean näköinen jos vaan kääntää, siinä kun pitää olla venytetty kumi(=leveä vanne) jotta hienon näköinen.
Itsehän tekisin niin että hommaisin sellaiset vanteet missä niin iso ET kuin on mahdollista ilman että ottaa sisäpuolelta mihinkään kiinni ja ne sitten levittäisin niin leveäksi kuin tarvii.
Itsehän tekisin niin että hommaisin sellaiset vanteet missä niin iso ET kuin on mahdollista ilman että ottaa sisäpuolelta mihinkään kiinni ja ne sitten levittäisin niin leveäksi kuin tarvii.
Kaikista paras levityksen kohdehan on alkuperäinen peltivanne. Ainakin volkkareissa sisäreuna menee lähelle iskaritolppaa, tai lokasuojan pintaa, ja siitä kun vaan levittää ulospäin niin saa halutun ja jopa suht leveänkin vanteen tehtyä. Niinkuin Sebastian tosiaan yläpuolella jo sanoi. Tosin boraan ei taida kuin olla 16" pellit isoimmat. Mutta "pienihän" on kaunista?
Siitä voi olla montaa mieltä onko se coolia venyttää se kumi vanteelle, itse tuen tätä ratkaisua vaan sillon vanteet sattuvat olemaan niin leveät että niin leveän kumin saaminen on jo vaikeaa/kallista tai jos pyöriä ei muuten saa sopimaan autoon. Ja saahan käännetyllekkin vanteelle "stretch" lookin jos ostaa vaan riittävän ohuet kumit.. mutta se sitten on jo vielä laimeempaa kun vanteen levittäminen vaan siitä syystä että kumit ei sopisi siihen kunnolla... enkä edes tiedä onko niin kapeita kumeja edes saatavilla noin isoihin vanteisiin
-
- -
- Viestit: 4
- Liittynyt: 12.3.2010 7:43
Nykyään tähän isoonkin vanteeseen on ratkaisu,
Aihiona on käytetty Audi A5 varapyörän vannetta, lähtökohta 4x19", nykyään kokoa 13x19" "huulivanne" :D
Tämä kuvassa oleva on nyt tehty oikealla jaolla olevasta lähtökohdasta, mutta nykyään onnistuu myös jaon vaihtaminen. Joten vaikka tuota Bemun 17" vannetta voi käyttää aihiona jos on toiset vanteet joista voi vaihtaa jaon.
Lisää infoa on tuolla http://www.vannepaja.fi/
Aihiona on käytetty Audi A5 varapyörän vannetta, lähtökohta 4x19", nykyään kokoa 13x19" "huulivanne" :D
Tämä kuvassa oleva on nyt tehty oikealla jaolla olevasta lähtökohdasta, mutta nykyään onnistuu myös jaon vaihtaminen. Joten vaikka tuota Bemun 17" vannetta voi käyttää aihiona jos on toiset vanteet joista voi vaihtaa jaon.
Lisää infoa on tuolla http://www.vannepaja.fi/
Kellään nurkissa yhtä tai kahta mitään 17" peltivannetta? Pitäs tietää suht muotoja noista, että sattuuko vahingossakaan mikään olemaan symmetrinen poikkileikkaukseltaan? Tarttis askarrella moottorpyörään 6,5-7 takavanne tommosen kehästä, ja silmään istuis lähes symmetrinen, vaikka pinnalinja ei ihan keskelle kyllä tulekaan... Noita saa uutena monestakin paikasta ihan ok hintaan, mutta missään ei o kuvia tosta muodosta :(
Vähissä taitaa olla symmetriset. Mutta mahtaakohan traktoreissa/peräkärryissä olla käytössä 17tuumaisia vanteita, 16tuumasia ainakin oli ja ne vanneaihiot oli symmetrisiä. 60euron paikkeilla taisi olla 16x8 kehä kun itse yhtä projektia varten kyselin rengasliikkeestä. Materiaalin vahvuus ja sitäkautta paino tietenkin on isompi kuin henkilöauton vanteessa.
Tietty jos hankkii pari 17tuuman auton vannetta ja tekee niistä yhden symmetrisen leikkaa-liimaa menetelmällä siististi, taikka teettää. About 50euroa maksaa moinen teetettynä mielestäni.
Tietty jos hankkii pari 17tuuman auton vannetta ja tekee niistä yhden symmetrisen leikkaa-liimaa menetelmällä siististi, taikka teettää. About 50euroa maksaa moinen teetettynä mielestäni.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa