1,8T lastutus ja sen vaikutus käytännössä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jubbe
-
Viestit: 200
Liittynyt: 30.12.2006 18:35

1,8T lastutus ja sen vaikutus käytännössä

ViestiKirjoittaja Jubbe » 24.11.2009 10:34

Huomaako tuollasen 1,8T koneen lastutuksen tehonlisäyksen käytännössä? Tuleeko paljonki virkeämpi? Miten vaikuttaa esim kiihtyvyyteen 0-100 km/h, minkälaisia aikoja ootte saanu ja paljonko aika on pienempi kuin vakiona? Eniten kiinnostais 3B/3BG Passatin arvot, mutta myös muiden vastaavanlaisella koneella. Ajoin kerran kaverin 1,8T Passattia johon oli asennettu kuukautta aiemmin Karalan lastu, ja olin todella pettynyt kiihtyvyyteen vaikka tehoa olisi pitänyt olla sen ~190hp. Odotin jotain aivan muuta noilla tehoilla, kun vertaa vanhaan Celica-Supraan jossa tehoa 20hp vähemmän, tuntui Passatti aivan mopolta.
Viimeksi muokannut Jubbe, 24.11.2009 11:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 24.11.2009 11:08

Noilla kokemuksilla kannattaa varmaan vaihtaa passatti sitten tollaseen supracelicaan?
Omien kokemuksien mukaan ainakin A3/Golf IV/Octavia ympäristössä ero on huomattava. Kellon kanssa en ole ikinä asiaa tutkinut mutta kyllä sen persdynossa huomaa.

Jubbe
-
Viestit: 200
Liittynyt: 30.12.2006 18:35

ViestiKirjoittaja Jubbe » 24.11.2009 11:21

2 lapsen takia tuo c-s ei oo mikään vaihtoehto, toisin kuin Passat. Mutta jos joku vois mittailla/ jollain on mitattuna tuo kiihtyvyys 0-100, niin voisin pyytää kaveria tekemään omallaan samoin ja verrata sit aikaa.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 24.11.2009 11:37

Ei sellanen lastutettu ykskasitee mikään raketti ole, mutta varsin mukava ja ainakin ihan helvetisti paljon parempi mitä vakiona...

MTM faktoja

Jubbe
-
Viestit: 200
Liittynyt: 30.12.2006 18:35

ViestiKirjoittaja Jubbe » 24.11.2009 12:11

Aivan, MTM:n lastulla Passatti kiihtyy 0-100 melkein sekuntia nopeammin kuin vakio. Luulis sit Karalan lastulla olevan Passatin kiihtyvän suunnilleen samaan aikaan, ainakin alle 9s. Kiitos linkistä!

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 2.12.2009 10:41

En tiedä vakioarvoja mutta Harisen softalla meni IV-koppainen GTI Golf (vakiona 150hp) tällaisella 1994 mallisella mittarilla mitattuna 6,7sek 0-100 ja tällaisen pocket pc:n GPS:llä mitattuna neljä ihmistä kyydissä 238km/h.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 2.12.2009 12:04

Kun vertaa 2 eri auton kiihtyvyyttä, niiiin ei välttämättä kannata välttämättä tuijottaa niitä tehoja, nimittäin muutama 100 kiloa eroa painossakin tekee jo ihmeitä.

brainsurgery
-
Viestit: 342
Liittynyt: 13.1.2007 20:10

ViestiKirjoittaja brainsurgery » 2.12.2009 14:02

Tottakai mutta jos tietää esim tuon golffin vakiosuoritusarvot (ja vakiosuoritusarvojen toleranssit eri yksilöiden välillä) ja mittauslaitteiden toleranssit niin voi tehdä jo jotain johtopäätöksiä asiasta.

j3steri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 23.4.2008 14:40

ViestiKirjoittaja j3steri » 10.12.2009 19:34

Onhan sillä eroa kuin yöllä ja päivällä, omassa ohituskiihtyvyys 80-120 parani yli kolme sekunttia.Kiihtyvyyttä ei koskaan tullut koitettua, mutta kakkosella suti tyhjää koko kierrosalueen.Vakiona tuollainen 150 heppanen on kuin mikä tahansa 2 litrainen vapari. Eli kaasua painettaessa ei tapahdu yhtään mitään.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 10.12.2009 20:26

Noi k03-puhaltimiset 1.8Teet on niin hienovaraisia ja jouhevia kuminauhoja käytökseltäänkin, että sekin jo osaltaan lisää illuusiota siitä, ettei auto menisi mihinkään. Celica Suprassa huomaa mm. turbopotkun selvästi ja se jos jokin lisää illuusiota siitä, että auto repisi kuin reumatismi.

Kyllä se lastutus vaan noin sekunnin tiputtaa 0-100 kiihtyvyydestä pois. Ja semmoisen muutoksen huomaa jo persdynollakin selvästi.

150hp 1.8T on vakiona niin lapanen ja tuo jouheva kuminauhamainen käytös vielä lisää sitä lapasmaisuutta ajotuntumassa. Lastutettuna on ero vakioon samaa luokkaa, kuin tämän nykyisen vuodenaikamme yöllä ja päivällä. :)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 11.12.2009 9:29

Varsinkin sähkökaasullisessa versiossa ero tosiaan on tuon yön ja päivän luokkaa. Vaijerikaasullisessakin ero on paljon suurempi kuin esim useimmissa TDI koneiden lastutuksissa. Joten 1,8T ja 2,0T ovat perin otollisia alustoja lastuvireistykselle.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 11.12.2009 15:39

Ja sitten kun on se lastutus tehty niin kannattaa konttorilla kertoa suoritetusta moottorinvaihdosta :D

Meikkis01
-
Viestit: 76
Liittynyt: 20.2.2008 19:14

ViestiKirjoittaja Meikkis01 » 11.12.2009 23:56

7.7s 0-100km/h on mitattu vm.99 sähkökaasulliselle 1,8T passatille mis on pelkästään mtm perus lastu.Kuljettaja oli matti meikäläinen ja mitattu gps kännykäl mis oli race chrono ohjelma.Renkaat olivat nangang merkkiset 215/35/19.En tiedä huijaako kännykkä/ohjelma tai vaikuttaako renkaat mut jos ostaa auton arvojen perusteella ni tos on jotain ja voin sanoo et lähtee ku purkka tukasta..

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 12.12.2009 1:33

Eli hitaasti ja tuskallisesti :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa