020 laatikon automaattikiristeinen vaijeri - miten se toimii

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

020 laatikon automaattikiristeinen vaijeri - miten se toimii

ViestiKirjoittaja Zemial » 21.11.2009 22:01

Eli miten tuo 020:n automaattikiristeinen vaijeri oikeasti toimii? Tiedän että kun uuden ottaa paketista ja laittaa kiinni niin se räsähtää ja pärähtää oikeaan pituuteensa ja alkaa siitä kirimään lisää mittaa kuoreensa sitä mukaa kun kytkin kuluu. Mutta mites jos vaihtaa kytkimen, saako sen vaijerin painettua takaisin kasaan ? (kokeilin vanhalla vaijerilla ja välillä se tuntui painuvan kasaan) - onko tuossa jotain logiikkaa esim. vaijeri löysällä se menisi kasaan tai jotain?

CrazyMaik
-
Viestit: 233
Liittynyt: 25.1.2008 13:25

ViestiKirjoittaja CrazyMaik » 21.11.2009 22:09

Muistaakseni aina kun painaa kytkimen pohjaan ja päästää ylös niin sen jälkeen se venähtää täyteen mittaan kun vetää vaan.
Ja sit ku kytkintä käyttää niin säätyy sitte itsestään kohdalleen.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.11.2009 22:16

Hakua hakua.

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 21.11.2009 22:59

En tiedä onko samanlainen kuin 93 ventossa taikka polossa uudemmassa mutta siinä pitäis olla kaksi erillistä käsisäätöä jotka näkyy siinä mötikässä konehuoneessa.

Noista ainakin pystyy kytkintä säätämään melkosen paljonkin. On sitten melkosen herkkä pienillekkin siirroille ja kyse on todellakin millistä jos ei pienemmästäkin kääntämisestä.
Pitäis olla kaksi pientä vipua siinä josta voi säätää vaijerin pituutta. Nyt en muista juuri kuinka se tapahtui mutta tais olla että käsin väännettiin siitä säädinosasta jompaan kumpaan suuntaan.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 21.11.2009 23:34

No haku ei paljastanut tätä asiaa - siksipä kysyinkin, mikäli jonkun muun hakuehdot paljastavat paremmin, niin otan vinkit topiceista kiitollisena vastaan.

Tosiaan tuossa on yksi pyörivä osa, sellainen lukitusrengas joka ei mielestäni säädä mitään, ainoastaan se lukittaa tuon koko paketin kasaan, vaikka vähän matkaa molemmista päistään pääseekin pyörimään.

Sain tuon vanhan vaijerin pari kertaa kasaan kun siirsin sen haitarikumin jousen päältä pois, sitten painoin jousen kasaan käsin ja sitten vaijerin ollessa vapaana vääntelin sitä jotenkin ja sitten se rusahti kasaan takaisin tehdasasetuksiinsa - mutta en onnistunut mitenkään keksimään logiikkaa miksi tuo välillä puristuu kasaan takaisin ja normaalisti ei :).

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 22.11.2009 0:29

Poolossa tuosta mötikästä säädettiin vaijerin pituutta. Kaveri koitti joka kerta kun sitä hiukan liikautti että onko sopiva poljinasento. Vaikka liike ei todellakaan ole iso niin kyllä se siitä säätyy. Vaikea vain säätää mutta onnistuu kyllä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 22.11.2009 17:16

Kyllä haulla tästäkin juttua löytyy, jos vaijeri on automaattisäätöinen niin siinä on kuulia sisällä joista vaijerin pituus säätyy, jos takaisin pitkäksi pitää sada niin vaijeri irti laatikosta ja vaijerin päästä nykimään niin ehkä hyvällä tuurilla tulee pitkälle.
Uus vaijeri merkkiliikkeessä noin 60e, motonetissa noin 30e.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.11.2009 19:19

En tiedä onko samanlainen kuin 93 ventossa taikka polossa uudemmassa mutta siinä pitäis olla kaksi erillistä käsisäätöä jotka näkyy siinä mötikässä konehuoneessa.
Ei ole samanlainen, 020:n vaijerissa ei ole käsisäätöjä lainkaan, ainakaan noissa mitä minä olen nähnyt.

Uus vaijeri merkkiliikkeessä noin 60e, motonetissa noin 30e.
Kakkosgolfiin maksoi merkkiliikkeessä parin euron tarkkuudella saman kuin Motonetissa jokunen vuosi sitten, noin 30e.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 22.11.2009 22:49

käsisäätöinen ykkösen/kakkiksen vaijeri 7€...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 24.11.2009 9:51

On sitten semmonen keksintö joka kannattaa laittaa roskikseen. Manuaalisäätöistä vaan tilalle.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.11.2009 12:41

Miksi tarvitsee manuaalisäätöisen? Eikö 20vuoden kesto orginaalissa ole riittävä? Ei minunkaan kakkiksessa ollut itse automaattisäädössä mitään vikaa, vaijeri vain meni poikki 20vuoden kohdalla (ainakin valuleimojen mukaan oli originaali).

Tarvikevaijereilla saa heittää vesilintua. Hätätilassa jouduin ostaan Poloon tarvikekaasuvaijerin taas vähän aikaan sitten, eihän se kestänyt kuin pyhättömän viikon...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.11.2009 12:55

Eikös noissa tarvikevaijereissa ole sitä ongelmaa, että kuluu se kuori sieltä sisältä rikki melko nopsaan ja alkaa takkuilemaan se vaijeri kiinni siellä sisällä. Ainakin manuaalisäätöisiä tarvikevaijereita sai olla uusimassa jatkuvasti omaan 16V:hen. Tosin kun sitä vaijeria pyöritteli vähän eri asentoon niin pikkasen niihin sai elinaikaa lisää. On nimittäin vittumaisen jäykkä kytkin kun se vaijeri jumii siellä kuoressaan...

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 24.11.2009 14:47

Eikö 90 -luvun lopun autoissa pitäisi olla jo nestekytkin??

13 vuotta kesti venton kytkinvaijeri mikäli kytkimen lopullinen hajoaminen johtui jumiutuneesta automaattikiristeisestä kytkinvaijerista.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.11.2009 22:50

Noin 15v kesti automaattivaijeri kunnes katkesi päästään, samanlailla olisi katkennut manuaalinenkin. Automaattisäätöinen on ainakin helppo asentaa, vaijeri kiinni päistään ja menoksi, ei tarvitse ruuvailla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa