Golf 1,9 TDI AHF tyyppiviat?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

Golf 1,9 TDI AHF tyyppiviat?

ViestiKirjoittaja golpero » 20.11.2009 0:01

Pannaas nyt kysymys tänne ku ei tuolla toisaalla tule vastauksia. Elikkäs;
Kertokaas viisaammat yleisimpiä tyyppivikoja tuollaisesta Golfista. Vuosimallihan on ´99 ja kone 81kW. Tekniikka kiinnostaa lähinnä, mutta toki myös kaikki muu tieto käy myös. Jos yhtään ajallaan öljyjä sun muuta vaihdeltu niin paljonko noin suunnilleen tuollainen kone kestää kilometrejä?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 20.11.2009 20:22

Kyllä noilla päälle 400th ajaa karkeasti ilman sen kummempaa. Vedenlämpöanturi menee melkein kaikista jossain vaiheessa mut helppo ja halpa vaihtaa.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.11.2009 0:10

Onko siis ymmärrettävä asia niin, ettei kenelläkään ole mitään tietoa??

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 22.11.2009 0:47

Hahaha.

Mulla on vastaava 66kw millä on ajettu 370thkm. Kulutus sekalaista ajoa 4.7, öljyä ei mee 15tuhannen aikana yhtään ja vetää kuin uutena. Mitään ei oo uusittu, uskoisin että turbo jossain vaiheessa mutta muuta ei. Työmaalla tullut vastaan 470th ajetttuja mille ei oo mitään tehty. Joihinkin on saatettu 400 tuhanteen pumppu vaihtaa tai kansiremontti tehty, tosin ei kovin useaan.

Vieläkö tarttet muuta infoa?

Ainiin turbot kestää 200-300tuhatta.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.11.2009 2:16

Kyllä kiitos :)

Itselläni on tuo 110 heppainen, ajettu n. 410tkm enkä tiedä vetääkö niinkuin uusi, koska en ajanut vuonna ´99 tuollaista autoa. Saa toki kertoa niitä tyyppivikoja. Tuo sinun kirjoitus oli ehkä äkkiä luettuna vaan kertomus omasta autostasi. Turbot kestää mitä kestää. En ehkä ihan sitäkään kysynyt. Eli onko esim. sähkövikoja, turbovikoja, ruostuuko noi kiulut miten helposti, laatikkovikoja, alusta, nivel ym. ym. vikoja?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 22.11.2009 17:28

On kokemusta monesta monesta autosta, skodan merkkihuollossa oon töissä. Kone on siis täysin vastaava octaviassa, eikä niihin ole tehty juuri mitään vaikka paljonkin ajettuja.

Korit on sinkittyjä joten ei ruostu jollei mee sinkin läpi.
Taka akselin puslia on jonkinverran mennyt, kuin myös vakaajan kumeja, sekä raidetangonpäitä. Ei mitään valtavaa siis.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.11.2009 18:44

Ok! Kiitos vaan! Jotain tällaista tietoo vähän kaipailinkin.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 22.11.2009 19:36

Mulla on ollut nyt about pari vuotta tuollainen 98" mallinen Golf, AHF -koneella. Ajomäärä on nyt joitan 310tkm, joista olen itse ajanut n.65tkm.

Minun aikana olen vaihtanut siihen alapallonivelet, vetonivelen (ehkä -50mm madallus syönyt nivelen), dp:n haitarinosan paikkasin hitsaamalla, taakse jarrusatulan tiivisteet vaihdettu, jakopään hilut+vesipumppu + normaalit suodattimet / nesteet.

Itse moottorista on puhdistettu imusarja, samaten vnt:n säätörengas/koko turbo puhdistettu ja tukittu egr.

Omasta mielestä ainakin todella kestävä ja vähän huoltoa tarvitseva. Kulkupuoltakin löytyy ihan mukavasti.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.11.2009 20:00

Kuis ton egr:n tukkiminen? Onko hyötyä/haittaa?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 22.11.2009 20:39

Imusarja ei likaannu enään öljytöhnään, eikä ole tukossa.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.11.2009 21:28

Mut onko sen puuttumisella jotain vaikutusta esim. katsastuksessa

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 22.11.2009 21:34

Kylmillä keleillä lämpenee vähän hitaammin mutta eipä siinä muuta pitäsi olla.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.11.2009 21:53

Mikä on "vähän hitaammin"? Eikös tuossa automaatti-ilmastoinnilla olevassa puhallin käynnisty sitten vasta kun vesi on hiukka lämmennyt? Meinaan vaan, että jos näin on niin kui sen lämppärin puhaltimen kanssa käypi? Kuullostiko oudolle?? Luulen ainakin kuulleeni/lukeneeni, että lämppärin puhallin käynnistyy vasta kun veden lämpötila on ylittänyt jonkun tietyn asteluvun?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 22.11.2009 22:03

Ollaankohan tässä ihan perusasioiden äärellä? Ai että sisätilanpuhallin ei pyörisi kun moottori on kylmä?

Yhden talven ajelin laipatulla egr:llä, moottori tosiaan lämpenee hitaammin, siltikin siellä tarkeni, osittain taitaa johtua ilmastonmuutoksestakin, ei ole enää niin kylmiä talvipakkasia (-5 vs. -25)

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 22.11.2009 22:22

Siis konehan lämpenee hitaammin laippaamisen jälkeen siksi että pakokaasuja EI enään kierrätetä imupuolelle.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.11.2009 22:26

Siis näin olen asian ymmärtänyt, että climatronicissa puhaltajan moottori käynnistyy vasta kun jäähdytysnesteen lämpötila on ylittänyt jonkun tietyn lämpötilan.

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 22.11.2009 22:41

Kyllä se puhallin pyörii kylmilläki nesteillä. Ois volkkarit talvikäytössä muuten aika tuskasia kippoja..

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 22.11.2009 22:57

Voi ollakkin!?!? Tosin jos vesi on kylmää niin mitäpä sen puhaltajan auttaa pyöriä. Meinaan vaan, että tuskaisia kippoja ovat varmasti jos vesi ei lämpene. Ja jos vesi ei lämpene niin ei siihen auta vaikka kuinka se puhallin pyörisi.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 22.11.2009 23:58

mitä asiaa nimimerkki vw_golf ei nyt ymmärrä? Pyörii se kojelaudan sisällä oleva puhaltaja, jos ei ole katkaisimesta käännetty pois päältä, olkoon moottorin jäähdytysneste sitten kylmää tai lämmintä. Jäähdytysneste kiertää aina kun moottori pyörii ja joihinkin kulkineisiin on vieläpä lisätty sähköinen pumppu kaveriksi. Eihän se saakelin puhallin sitä auton sisätilaa lämmitä, vaan se moottorissa kiertävä jäähdytysneste. Puhallin siirtää ilmavirran vaikutuksella lämmityslaitteen kennolla oleilevan lämmön auton sisätiloihin.

Kuva

http://tdpweb.com/goodyear/srvc_aircon.htm

Ilmastointilaitteella varustetuissa autoissa ilmastointilaitteen kompressori ei lähde pyörimään/päälle jos ilman lämpötila on esim -5. Puhallin kuitenkin pyörii.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 23.11.2009 0:26

Ei tainnu nimim. justus ymmärtää mitä kirjoitin. Eli sinulle ilmainen uusinta: Jos jäähdytysneste on kylmää, niin vaikka lämmityslaitteenpuhallin pyörisi, niin se EI lämmitä auton sisätilaa. Nyt oli kysymyksessä se, että käynnistyykö climatronicilla varustetussa autossa lämmityslaitteenpuhallin kylmillä nesteillä.
Selvyyden vuoksi lisättäköön, että omassa autossani ainakin olen huomannut kylmällä kelillä, että puhallin käynnistyy vasta hetken ajon jälkeen. Jos auto on ollut lohkolämmittimessä tai moottori on lämmin niin puhallin käynnistyy heti starttauksen jälkeen. Perkele, että menee vaikeeksi. Täytyy soittaa varmaan merkkihuoltoon ja kysyä onko tuo normaalia

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 23.11.2009 1:38

Piti nyt kommentoida itekki vähä ko tuntuu olevan epäselvää. vw_golf varmaan tarkoitti sitä että puhallin lähtee pyörimään nopeampaa kun vesi lämpenee.
Itsellä ainakin kun automaatti on päällä niin puhallin alkaa huutamaan isommilla nopeuksilla kun vesi on lämmennyt johonkin 50 asteen päälle. Sitä ennen puhaltimen nopeus on minimissään.
Mutta tokihan tuon automaatin saa otettua pois päältä ja laitettua puhaltimen huutamaan sillä nopeudella ja sinne minne haluaa.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 23.11.2009 1:40

Juuri näin! Tätä tarkoitin. Eli siis sekö kuuluu asiaan? Ei siis vika vaan ominaisuus?

kieku3
-
Viestit: 53
Liittynyt: 29.10.2007 14:01

ViestiKirjoittaja kieku3 » 23.11.2009 1:49

Käsittääkseni on ominaisuus. Eli mun havaintojen perusteella automaatti laittaa tuleen ilmaa sen mukaan miten nopeiten saavutetaan tavoite lämpötila. Sehän ei yleensä ole kivaa jos se puskee kylmää ilmaa ensimmäiset 5 minsaa ja koppi vaan tuntuu entistäkin kylmemmältä.

Olen myös huomannut että automaatti ei ole nopein tapa lämmittää autoa, koska alkaa puhaltamaan vähän liian myöhään lämmintä. Jos itse haluan kopin nopeasti lämpimäksi niin laitan muutaman minuutin ajon jälkeen(kun alkaa tuleen lämmintä ilmaa) lämppärin puhaltaan "naamalle" ja etuikkunaan.

golpero
-
Viestit: 828
Liittynyt: 19.11.2009 0:45

ViestiKirjoittaja golpero » 23.11.2009 1:55

Okei! Kiitos tästä. Nyt voimme sitten palata siihen alkuperäiseen aiheeseen :) Elikkä niitä tyyppivikoja vai tässäkö ne sitten oli?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 23.11.2009 12:21

No hyvä että tuli selväksi ;)

Japso
-
Viestit: 15
Liittynyt: 7.4.2007 12:24

ViestiKirjoittaja Japso » 6.12.2009 1:05

350tkm mittarissa ja Octavian orkkishyrrä antautui, noista viimeiset 50tkm tosin Evrytettynä. 10tkm myöhemmin syttyi ajossa öljynpainevalo ja auto on ollut siitä lähtien telakalla inspiraatiota odottamassa. Sen hetken mitä käytin tyhjäkäynnillä, niin jakopään laidasta alhaalta kuului todella karkea ääni, ei kuitenkaan mitään kolinoita. Kaikki huollot on tehty ajallaan, öljyt vaihdetty 10-12tkm välein ja valon syttymishetkellä oli viimeisestä vaihdosta n. 8tkm. En tiedä onko tyyppivika vai mikä, mutta ei kait näitten pitäisi vielä näin "vähillä" kilsoilla porsia. Veikkauksia on ollut öljypumpun ketjusta täystuhoon, asia selvinnee lähiviikkoina.

Edit: Skeida taas ajossa puolen vuoden tauon jälkeen. Nyt AGR keulilla, porsineessa koneessa oli öljypumpun ratas hajonnut, pitää tehdä siitä varakone.
Viimeksi muokannut Japso, 14.2.2010 10:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 6.12.2009 11:57

Itsellä tuossa kopassa löyty ylläri kun otti etusisälokarit pois. Alta oli jo sinkin läpi päässyt ruoste.

Tässä pikseleitä

Siellä oli tosin hiekkaakin varmaan kilo per puoli :D Nu kannattaa tosiaan katella... Ja tuossa omassa nelikossa kaikki ne perän tukirautahässäkät oli aivan hirveessä kunnossa, ei sinkkiä...

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 6.12.2009 20:53

joo nuo sisälokasuojat pitäis oikeesti laillakieltää pohjoismaissa....
onkos noissa uudemmissa vielä ollu ongelmia nostimien kanssa? tuli vaan tässä mieleen kun itsellä halkes ilmeisesti nostin eilen kun rupes yhtäkkiä "läkättämään"


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa