Miten tuo kylmäkäynnistinvipu AAZ koneessa toimii? Kyseessä siis kaiketi tuo sinisen ympyrän oikella puolella oleva pinkillä tms. ympäröity ruuvi / sen alla oleva vipu http://www.netikka.net/vepiku/viritys/1.9tdpumppu.JPG?
Kun tyhjäkäyntiruuvista on varat loppu ja tyhjäkäynti on edelleen turhan korkea lämpimällä koneella, niin kehtaako tuosta kylmäkäynnistysvivusta mennä laskemaan sitä tyhjäkäyntiä edelleen ruuvaamalla sitä syvemmälle? Vai mitä tuo kylmäkäynnistinvipu käytännössä pumpulle tekee?
1.9td kylmäkäynnistinvivun toiminta
Valvoja: ffp jäsenet
Tais hieno säätää ennakkoa tms. Näin muistaakseni isot pojat kerto joskus :D
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=94 ... on+kulutus
Tuossakin juttua samaan mötikkään liittyen.
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=94 ... on+kulutus
Tuossakin juttua samaan mötikkään liittyen.
Omassa autossa ois nyt semmonen ongelma että kylmänä tyhjäkäynti on pienempi kun lämpimänä, eli just päinvastoin kuin pitäis olla.. mikähän vika? Oon yritelly säätää mut mikään ei onnistu. http://www.netikka.net/vepiku/viritys/1.9tdpumppu.JPG eikös tuo vipu pitäis kylmänä nojata tuohon pinkkiin ympyröityyn ruuviin? vaikuttais vähän siltä et on kiinni kokoajan tuossa sinisellä ympyröidyssä ruuvissa. kokeilin äsken kone kylmänä ollessa laittaa tuo vipu kiinni pinkkiin ruuviin kiristämällä tuo vaijeri ja kävin ajamassa et lämpes mut ei se toiminu, eli kierrokset taas nousi lämmetessä.. eli tuo mötikkä missä tuo vaijeri on niin eikös sen kylmänä kuulu vetää sitä vaijeria? En ummarra.. vastauksia kiitos :)
Olen säädellyt tuosta kylmäkäynnistinvivusta myös kaasun vastaavuutta, mutta... Kylmänä sen vaijerin pitäisi olla säädettynä siten, että se hiukan vetää sitä vipua. Kun mötikkä hetken päästä lämpenee, pitää vaijerin nipan olla hieman vapaana, jottei se turhaan keinuttele sitä vipusta ja aiheuta hytkymistä koneen ollessa lämmin.
Ensimmäset sekunnithan tuo kone on yleensä vähän jäykkä, joten on luonnollista että tyhjäkäynti on matalampi. Jonkun verranhan tuon vaijerin kanssa joutuu hakemaan, mutta yleensä se siitä asettuu. Vaijerin välyksen säätö tapahtuu joko siitä nipasta, tai vahapatruunaa siirtämällä.
Ensimmäset sekunnithan tuo kone on yleensä vähän jäykkä, joten on luonnollista että tyhjäkäynti on matalampi. Jonkun verranhan tuon vaijerin kanssa joutuu hakemaan, mutta yleensä se siitä asettuu. Vaijerin välyksen säätö tapahtuu joko siitä nipasta, tai vahapatruunaa siirtämällä.
Voisko se pieni tyhjäkäynti johtua ku kylmänä hihna vinkuu? Ja autosta löytyy ilmastointi niin sille kai on erikseen hihnapyörä.. Mites hihnan vinkumisen sais loppumaan kun on kokeiltu kiristämistä ja löysyttämistä ilman vaikutusta. crc:tä oon ruiskuttanu varmaan just siihen ilmastoinnin hihnapyörään niin on loppunu vinkuminen ja seuraavalla käynnistyksellä taas vinkuu.
Voisko se pieni tyhjäkäynti johtua ku kylmänä hihna vinkuu? Ja autosta löytyy ilmastointi niin sille kai on erikseen hihnapyörä..
Voi. Tai tyhjäkäynti ei välttämättä ole normaalia matalampi, mutta jenkamittari saattaa väittää muuta.
Vaihda hihna niin vika todennäkösesti poistuu ja uusiutuu taas vuoden tai kahden päästä ensimmäisillä kylmillä.
Kyllä se on kylmänä selvästi matalempi ja sen huomaa selvästi moottorin äänestä ja siitä kun kytkimen luona rupee rämisemään. Se mistä säädetään tyhmäkäyntiä niin miks siinä vieressä on se toinen ruuvi mistä olevinaan säädetään sitä kylmäkäyntiä jossei vipu liiku paljon yhtään? Pitää kokeilla sitä hihnan vaihtoa.
Liikkuuhan se vipu jos toinen ruuvi antaa myöden. Molemmat ruuvithan säätävät samaa vipua. Toista ruuvia kiristämällä vipu kääntyy toiseen suuntaan ja toista ruuvia kiristämällä toiseen suuntaan. Sillä edellytyksellä tietenkin että tällöin toinen ruuvi on riittävän korkealla ettei vipu kanita siihen.
Voit koittaa vivun vaikutusta käyntiin painamalla/liikuttamalla vipua auton ollessa käynnissä. Edelleen sillä oletuksella että ruuvit ovat sellaisessa asennossa että homma onnistuu. Sama hommahan siinä kylmäkäynnistyksen yhteydessä pitäisi tapahtua kunhan tämä automaattinen kylmäkäynnistin vaan toimii.
Jännä homma tuo aaz:n kulutus. Tarinoita kun on forumilta lukenut, niin toisilla menee soppaa 5l/100km ja toisilla 6.5l/100km vaikka säädöt ja virit ovat osapuilleen samat. Itse en ole koskaan saanut omaani menemään lähellekkään vitosen lukemia, vaan keskikulutus lienee 6.5l satasta kohden, vaikka on säädetty suuntaan jos toiseen. Eipä tosin ole tullut kovin säännöllisesti tuota kulutusta seurattuakaan.
Voit koittaa vivun vaikutusta käyntiin painamalla/liikuttamalla vipua auton ollessa käynnissä. Edelleen sillä oletuksella että ruuvit ovat sellaisessa asennossa että homma onnistuu. Sama hommahan siinä kylmäkäynnistyksen yhteydessä pitäisi tapahtua kunhan tämä automaattinen kylmäkäynnistin vaan toimii.
Jännä homma tuo aaz:n kulutus. Tarinoita kun on forumilta lukenut, niin toisilla menee soppaa 5l/100km ja toisilla 6.5l/100km vaikka säädöt ja virit ovat osapuilleen samat. Itse en ole koskaan saanut omaani menemään lähellekkään vitosen lukemia, vaan keskikulutus lienee 6.5l satasta kohden, vaikka on säädetty suuntaan jos toiseen. Eipä tosin ole tullut kovin säännöllisesti tuota kulutusta seurattuakaan.
Niin siis liikkuu vipu jos kädellä liikuttaa. Tarkoitin juuri sitä että eikö pitäis kylmänä toimia niin että se vipu on sitä toista ruuvia vasten niin että kierrokset ois korkeammalla. Tyhjäkäynnillä kun itse liikuttaa sitä niin kierrokset nousee. Eli sekö mötikän perhana ei sit ole toiminta kuntoinen?
Koska tämä kyseinen auto on hieman piristetty niin kuvan sinisellä ympyröity ruuvi on ihan siinä rajalla missä loppuu tyhjäkäynnin minimi raja. Eli tuo vipu on sitä sinisellä ympyröityä ruuvia vasten oli kylmä tai lämmin kone. Luulen että vipu pitäisi olla pinkillä ympyröityä ruuvia vasten ja lämmetessä liikkua siniseen?? Niin ja olen kokeillu laittaa sen vaijerin kiinnikkeen silleen että vipu on pinkillä ympyröityä ruuvia vasten, mutta lämmetessä kierrokset nousee eikä laske.. Olenkohan nyt oikeilla jäljillä? :)
Niinhän tuo toisilla kuullostaa kuluttavan enemmän ja vähemmän. Nyt en oo varma miten kuluttaa kun tuli vielä vähän säädeltyä pirteemmäks. :) Kaasuun vastaa herkästi ja kiertää nopeesti. Malttais vain ajella rauhallisesti. :)
Koska tämä kyseinen auto on hieman piristetty niin kuvan sinisellä ympyröity ruuvi on ihan siinä rajalla missä loppuu tyhjäkäynnin minimi raja. Eli tuo vipu on sitä sinisellä ympyröityä ruuvia vasten oli kylmä tai lämmin kone. Luulen että vipu pitäisi olla pinkillä ympyröityä ruuvia vasten ja lämmetessä liikkua siniseen?? Niin ja olen kokeillu laittaa sen vaijerin kiinnikkeen silleen että vipu on pinkillä ympyröityä ruuvia vasten, mutta lämmetessä kierrokset nousee eikä laske.. Olenkohan nyt oikeilla jäljillä? :)
Niinhän tuo toisilla kuullostaa kuluttavan enemmän ja vähemmän. Nyt en oo varma miten kuluttaa kun tuli vielä vähän säädeltyä pirteemmäks. :) Kaasuun vastaa herkästi ja kiertää nopeesti. Malttais vain ajella rauhallisesti. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”