Käsijarru jumittaa levyjarruissa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Käsijarru jumittaa levyjarruissa

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.11.2009 17:36

Surullisen kuuluisat takajarrusatulat temppuilee GT ventossa eli ne pitäis purkaa, lasikuulapuhaltaa ja laittaa rasvanipat: http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132

Itellä ei ole hommaan mielenkiintoa kun sen verran että voin ne autosta irroittaa.
Pelkääjän puolelta ei ota käsijarru ollenkaan, vipua liikuttamalla toimii taas hetken.
Tai ostan kunnostetut jos jollakin vaihtaa?
Viimeksi muokannut -jarkko-, 14.11.2009 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Rynnäkköpäärynä
-
Viestit: 408
Liittynyt: 3.1.2004 22:24

ViestiKirjoittaja Rynnäkköpäärynä » 1.11.2009 19:56

Tarvikeliikkeestä uudet satulat jotain 180e kpl miinus pantti onko liikaa??

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 1.11.2009 20:47

On -93 vanhaan linttaan. Kaippa näitä joku kunnostaa iltapuhteina?

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.11.2009 21:27

Onkos tuossa tämän malliset satulat? Jos on, ei nippojen asentamisesta ole apua, kun ei niissä ole mekanismia mitä voidella.
Vastaavan mallinen satula purettuna.

JiiBee
-
Viestit: 56
Liittynyt: 5.12.2004 18:38

ViestiKirjoittaja JiiBee » 1.11.2009 21:27

vm-96 golfissa ollut 2 vuotta bilteman takasatulat ja vieläkin toimii ,oli jopa 50 euroa kappale.
En sitten tiedä onko samat satulat vm-93

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.11.2009 10:33

En tiedä noiden eroja mutta mun mielestä ei ole kuvan mukaiset ja näissähän jokin muuttui sitten kakkoskopan eli noi venton malliset vois olla elvytettävissä.
Jos bilteman toimii ja tuohon hintaan saa niin sieltä.

Noissa venton satuloissa takkuaa tuo käsijarruvaijerin tanko, lukkopihdit kun laittaa kiinni ja hetken herkistelee niin toimii hetken, kuskinpuoli toimii ok.
Noihin pitäis vaihtaa samalla kaikki suojakumitkin, entinen omistaja on todella tyylikkäästi maalannut kaikki punaiseksi, jopa ilmausruuvitkin.

Katsastus on edessä vasta keväällä ja GT on menossa jossakin välissä vaihtoon joten katotaan nyt.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 2.11.2009 12:29

Oletko käyttänyt käsijarrua säännöllisesti (aina kun auto on sammuksissa parkissa)?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.11.2009 19:56

Kyllä mutta tämä on levyjarrullisten tyyppivika.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 2.11.2009 20:34

Joo mutta kun ne huoltaa ja myös käyttää sitä käsijarrua niin pysyy kunnossa.

Itse ostin 2002 uudel satulat ja ilman huoltoja soivat varmaan vieläkin. Ainakin kesäkuussa vielä toimivat moitteetta.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 2.11.2009 23:53

No GT on meillä vasta pari vuotta ollut ja vanhojen katsastuslappujen mukaan edellinenkin omistaja on niiden kanssa otellut.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 3.11.2009 10:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 3.11.2009 0:44

Itsellä paloi käämi tuohon vaimon mk3 GTI:n käkäriin kun joka h**vetin kerta ennen katsastusta piti alkaa korjaamaan että sai käsijarrun myös pois päältä eikä vaan pelkästään päälle.
Tuli sellainen "ei ota jos ei annakaan" -tunne ja purkasin sen verran että otin satulat käteen mutta en purkanut sen pidemmälle. 5mm poralla nipalle reikä => 6mm tapilla kierteet => Nippa paikoilleen ja rasvat sisään.
Toimii edelleen vaikka ehkä jokunen lastu saattoikin sisään mennä (ehkä ei, fifti-sixti jne)...
Meni about vajaa tunti kun teki molemmat satulat kerralla :-)
Joskus siis käämin punotus voi saada aikaan ihan toimiviakin riskinottoja.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.11.2009 10:12

No just nuo rasvanipat pitäis tuohonkin laittaa ja samalla jos kunnolla tekee niin lasikuulapuhaltais satulat, uudet suojakumit ainakin liukutappien rispaantuneiden tilalle, sekä uudet ilmausruuvit.
MUTTA itellä olis kyllä aikaa lomautuslapun takia ruuvata mutta ei mielenkiintoa ja hommaa hankaloittaa sekin että vanhempien luona on talli jossa olis tarvittavat työkalut mutta autoa ei saa sisälle, itellä menossa oma talliprojekti ja auton sais sisään mutta ei ole noita työkaluja.

Tuon takkuavan puolen saa toimimaan kun hetken vipua nitkuttaa, tällä hetkellä se ei ota ollenkaan.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.11.2009 10:28

Ei kai siihen kovin kummoista tallia tarvi, sehän on 5minuutin homma ottaa satula irti ja viedä vaikka keittiön pöydälle. =D

E:meinasin purkamista,huollettu satula toimii kyllä ilman sitä nippaakin.
Viimeksi muokannut Sebastian, 3.11.2009 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 3.11.2009 11:13

Jos jostain tosiaan saa viidelläkympillä tms järkirahalla uusia/kunnostettuja niin herää kysymys että kannattaako alkaa kuulapuhaltamaan, turaamaan ja poraamaan... Eihän siinä mitään jos ite tykkää harrastella, mut jos tuota yrittää jollakin teettää ni voi olla vaikeeta saada kustannustehokkaasti ja kätevästi.
Käsittääkseni suurin syy edellämainittuun levyjarrullisten tyyppivikaan on lähinnä ratin ja penkin välissä. Tälläkin hetkellä pihassa seisoo melko paljon maailmaa nähnyt vanha vokkelo, jossa on hemmetin hyvät ja toimivat takajarrut alkuperäsillä satuloilla/vaijereilla. Tosin niitä on uudesta asti huolella käytetty, eikä vaan jännityksellä odotettu että menisköhän nuo jumiin jos jättäis käyttämättä...
Eihän ne tietekää käyttämällä herkisty jos on huonoksi päässeet, mutta uusinnan/ehostuksen jälkeen sitten kovaa käyttöä :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 3.11.2009 17:33

Kyllä Sebastian tuohon hommaan kompurakin tarvitaan ja muutama muukin työkalu vai keittiön pöytäänkö pulttaat ruuvipenkin ja alat poraamaan nipalle reikää, joten sitä tekijää edelleen haetaan, itellä ei kiinnostusta alkaa nysväämään.

Tyyppivika tuo on, monessa audissa sama ongelma joka ilmenee iän myötä, käytetään sitä käkkäriä tai ei.
Vanhemmas satulanmallissa tuo elvytys ei auta, uudemmissa sa nipalla jatkoaikaa.
Kysyin tuossa just naapurin likalta joka ammattikoulua käy jos sitä kiinnostais homma tehdä.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 3.11.2009 19:12

Lainataanpa vähän. Millasia ulosvetäjiä olette rakentaneet sille tapille? On toisessa satulassa niin pirun piukassa. Sain jo vähä heilumaan mutta siihen jäikin.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.11.2009 18:00

Perkele! Nyt on se ainut toimiva käsijarru sitten jäässä, no pitäähän nyt jotakin olla tälle viikonlopulle :)

Biltemassa näytti satulat olevan 70e/kpl, täytyy joulukuun puolella hakea kun on asiaa tampereelle päin, samalla vaihdattaa käsijarruvaijeritkin ettei seuraavaksi tarvitse niiden kanssa otella.

Enriquez
-
Viestit: 114
Liittynyt: 26.6.2009 10:08

ViestiKirjoittaja Enriquez » 17.11.2009 10:57

Itsellä jäätyi myös käsijarru... Lopputulos oli se että käsijarru ei ota enään kiinni ja käsijarru laahaa koko ajan.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 17.11.2009 11:07

No jäätymisestä nyt pääsee eroon vaihtamalla vaijerit. Satulan kanssa sillä kai harvemmin on tekemistä. Ei maksa paljoo ja vaihtoon menee puoli tuntia. Tuohon Corradoon näköjään saa vaihtaa vaijerit melkein joka talveksi uudet. Viime talvena vaihdoin uudet ja nyt jarrurempan yhteydessä oli kuulemma tullut vettä huolella kuoren sisältä.
Viimeksi muokannut Eemeli, 17.11.2009 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2009 16:39

Mullakin meni tarvikevaijerit vaihtoon vajaan kahden vuodenjälkeen kun päästi vettä kuoren alle. Olis taas suosiolla pitäny heti laittaa alkuperäiset.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 17.11.2009 18:21

-77 mersuun aikoinaan vaihdettiin tarvikevaijerit ja toimi ainakin sen 10 vuotta mitä se mulla ehti olemaan.

Jaa tätäkään topiccia ei sitten poistettu.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 17.11.2009 18:36

Mitähän muuten ne marmorin vaijerit mahtaa kustantaa? Motonetistä tais maksaa jotain 20€ luokka.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.11.2009 20:53

Silloin tarvikaosia kattellessa muistelin että hinta olis ollu jotain 64 € kipale. Tuntu vähän kalliilta ja sorruin halpiksiin.

Sitten toista kertaa vaihdettaessa muistelen että olis hinta pudonnu johonkin 40 € paikkeille?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 19.11.2009 1:11

Sen verran tuosta nippahommasta, että jos ei hirveästi ole väliä niin voi ehkä kokeilla porata/kierteittää nippojen reiät ihan satuloiden ollessa paikoillaan. Yrittää vaan oikeasti välttää että ei sitä lastua menisi sinne sisäpuolelle ettei myöhemmin jumita sen takia... Toisaalta pitää se silti saada liikkumaan että rasva pääsee väliin, mutta sitten vaikka ihan voimalla jos ei muuten :-)
Nuo mk3 satulat tein about tuolla tyylilllä yli vuosi sitten ja toimii edelleen täydellisesti :-)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.11.2009 12:15

Täytyy tuossa alkuvuodesta uus talli sisäänajaa korjaamalla tuo volkkari, kuinkas muuten.
Joko haen uudet satulat Biltemasta tuossa enskuussa kun tampereelle on asiaa on tai sitten nykyiset irti ja lasikuulapuhallukseen, samalla uusitaan kaikki kumiosatkin, liukutappien kumit on riekaleina ja huonossa hapessa näyttää nuo takajarruletkutkin olevan.

miqsa
-
Viestit: 5
Liittynyt: 19.11.2009 16:26

ViestiKirjoittaja miqsa » 19.11.2009 16:38

Käsijarrussa ei ollut tehoja oikealla puolella, ja katsastusmies kutsui uusintavisiitille.
Taakse vaihdettu nyt palat, levyt sekä Bilteman jarrusatula oikealle puolelle.

Nyt kuitenkin uuden jarrusatulan käsijarrun vipu ei palaudu omin voimin, ja jarru jää laahaamaan. Käsin avittamalla vivun saa palautettua alkuasentoon, ja palauttaessa kuuluu oikein naksahdus. Tämä tapahtuu myös silloin kun vaijeri on irti vivusta.

Mikähän on mennyt pieleen? Voisko tuo uusi jarrusatula olla rikki? Pariin kertaan oon myös ilmannut jarruja, ilman vaikutusta tuohon vivun palautumiseen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa