Käsijarru jumittaa levyjarruissa
Valvoja: ffp jäsenet
Käsijarru jumittaa levyjarruissa
Surullisen kuuluisat takajarrusatulat temppuilee GT ventossa eli ne pitäis purkaa, lasikuulapuhaltaa ja laittaa rasvanipat: http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=132
Itellä ei ole hommaan mielenkiintoa kun sen verran että voin ne autosta irroittaa.
Pelkääjän puolelta ei ota käsijarru ollenkaan, vipua liikuttamalla toimii taas hetken.
Tai ostan kunnostetut jos jollakin vaihtaa?
Itellä ei ole hommaan mielenkiintoa kun sen verran että voin ne autosta irroittaa.
Pelkääjän puolelta ei ota käsijarru ollenkaan, vipua liikuttamalla toimii taas hetken.
Tai ostan kunnostetut jos jollakin vaihtaa?
Viimeksi muokannut -jarkko-, 14.11.2009 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
Onkos tuossa tämän malliset satulat? Jos on, ei nippojen asentamisesta ole apua, kun ei niissä ole mekanismia mitä voidella.
Vastaavan mallinen satula purettuna.
Vastaavan mallinen satula purettuna.
En tiedä noiden eroja mutta mun mielestä ei ole kuvan mukaiset ja näissähän jokin muuttui sitten kakkoskopan eli noi venton malliset vois olla elvytettävissä.
Jos bilteman toimii ja tuohon hintaan saa niin sieltä.
Noissa venton satuloissa takkuaa tuo käsijarruvaijerin tanko, lukkopihdit kun laittaa kiinni ja hetken herkistelee niin toimii hetken, kuskinpuoli toimii ok.
Noihin pitäis vaihtaa samalla kaikki suojakumitkin, entinen omistaja on todella tyylikkäästi maalannut kaikki punaiseksi, jopa ilmausruuvitkin.
Katsastus on edessä vasta keväällä ja GT on menossa jossakin välissä vaihtoon joten katotaan nyt.
Jos bilteman toimii ja tuohon hintaan saa niin sieltä.
Noissa venton satuloissa takkuaa tuo käsijarruvaijerin tanko, lukkopihdit kun laittaa kiinni ja hetken herkistelee niin toimii hetken, kuskinpuoli toimii ok.
Noihin pitäis vaihtaa samalla kaikki suojakumitkin, entinen omistaja on todella tyylikkäästi maalannut kaikki punaiseksi, jopa ilmausruuvitkin.
Katsastus on edessä vasta keväällä ja GT on menossa jossakin välissä vaihtoon joten katotaan nyt.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Itsellä paloi käämi tuohon vaimon mk3 GTI:n käkäriin kun joka h**vetin kerta ennen katsastusta piti alkaa korjaamaan että sai käsijarrun myös pois päältä eikä vaan pelkästään päälle.
Tuli sellainen "ei ota jos ei annakaan" -tunne ja purkasin sen verran että otin satulat käteen mutta en purkanut sen pidemmälle. 5mm poralla nipalle reikä => 6mm tapilla kierteet => Nippa paikoilleen ja rasvat sisään.
Toimii edelleen vaikka ehkä jokunen lastu saattoikin sisään mennä (ehkä ei, fifti-sixti jne)...
Meni about vajaa tunti kun teki molemmat satulat kerralla :-)
Joskus siis käämin punotus voi saada aikaan ihan toimiviakin riskinottoja.
Tuli sellainen "ei ota jos ei annakaan" -tunne ja purkasin sen verran että otin satulat käteen mutta en purkanut sen pidemmälle. 5mm poralla nipalle reikä => 6mm tapilla kierteet => Nippa paikoilleen ja rasvat sisään.
Toimii edelleen vaikka ehkä jokunen lastu saattoikin sisään mennä (ehkä ei, fifti-sixti jne)...
Meni about vajaa tunti kun teki molemmat satulat kerralla :-)
Joskus siis käämin punotus voi saada aikaan ihan toimiviakin riskinottoja.
No just nuo rasvanipat pitäis tuohonkin laittaa ja samalla jos kunnolla tekee niin lasikuulapuhaltais satulat, uudet suojakumit ainakin liukutappien rispaantuneiden tilalle, sekä uudet ilmausruuvit.
MUTTA itellä olis kyllä aikaa lomautuslapun takia ruuvata mutta ei mielenkiintoa ja hommaa hankaloittaa sekin että vanhempien luona on talli jossa olis tarvittavat työkalut mutta autoa ei saa sisälle, itellä menossa oma talliprojekti ja auton sais sisään mutta ei ole noita työkaluja.
Tuon takkuavan puolen saa toimimaan kun hetken vipua nitkuttaa, tällä hetkellä se ei ota ollenkaan.
MUTTA itellä olis kyllä aikaa lomautuslapun takia ruuvata mutta ei mielenkiintoa ja hommaa hankaloittaa sekin että vanhempien luona on talli jossa olis tarvittavat työkalut mutta autoa ei saa sisälle, itellä menossa oma talliprojekti ja auton sais sisään mutta ei ole noita työkaluja.
Tuon takkuavan puolen saa toimimaan kun hetken vipua nitkuttaa, tällä hetkellä se ei ota ollenkaan.
Ei kai siihen kovin kummoista tallia tarvi, sehän on 5minuutin homma ottaa satula irti ja viedä vaikka keittiön pöydälle. =D
E:meinasin purkamista,huollettu satula toimii kyllä ilman sitä nippaakin.
E:meinasin purkamista,huollettu satula toimii kyllä ilman sitä nippaakin.
Viimeksi muokannut Sebastian, 3.11.2009 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos jostain tosiaan saa viidelläkympillä tms järkirahalla uusia/kunnostettuja niin herää kysymys että kannattaako alkaa kuulapuhaltamaan, turaamaan ja poraamaan... Eihän siinä mitään jos ite tykkää harrastella, mut jos tuota yrittää jollakin teettää ni voi olla vaikeeta saada kustannustehokkaasti ja kätevästi.
Käsittääkseni suurin syy edellämainittuun levyjarrullisten tyyppivikaan on lähinnä ratin ja penkin välissä. Tälläkin hetkellä pihassa seisoo melko paljon maailmaa nähnyt vanha vokkelo, jossa on hemmetin hyvät ja toimivat takajarrut alkuperäsillä satuloilla/vaijereilla. Tosin niitä on uudesta asti huolella käytetty, eikä vaan jännityksellä odotettu että menisköhän nuo jumiin jos jättäis käyttämättä...
Eihän ne tietekää käyttämällä herkisty jos on huonoksi päässeet, mutta uusinnan/ehostuksen jälkeen sitten kovaa käyttöä :)
Käsittääkseni suurin syy edellämainittuun levyjarrullisten tyyppivikaan on lähinnä ratin ja penkin välissä. Tälläkin hetkellä pihassa seisoo melko paljon maailmaa nähnyt vanha vokkelo, jossa on hemmetin hyvät ja toimivat takajarrut alkuperäsillä satuloilla/vaijereilla. Tosin niitä on uudesta asti huolella käytetty, eikä vaan jännityksellä odotettu että menisköhän nuo jumiin jos jättäis käyttämättä...
Eihän ne tietekää käyttämällä herkisty jos on huonoksi päässeet, mutta uusinnan/ehostuksen jälkeen sitten kovaa käyttöä :)
Kyllä Sebastian tuohon hommaan kompurakin tarvitaan ja muutama muukin työkalu vai keittiön pöytäänkö pulttaat ruuvipenkin ja alat poraamaan nipalle reikää, joten sitä tekijää edelleen haetaan, itellä ei kiinnostusta alkaa nysväämään.
Tyyppivika tuo on, monessa audissa sama ongelma joka ilmenee iän myötä, käytetään sitä käkkäriä tai ei.
Vanhemmas satulanmallissa tuo elvytys ei auta, uudemmissa sa nipalla jatkoaikaa.
Kysyin tuossa just naapurin likalta joka ammattikoulua käy jos sitä kiinnostais homma tehdä.
Tyyppivika tuo on, monessa audissa sama ongelma joka ilmenee iän myötä, käytetään sitä käkkäriä tai ei.
Vanhemmas satulanmallissa tuo elvytys ei auta, uudemmissa sa nipalla jatkoaikaa.
Kysyin tuossa just naapurin likalta joka ammattikoulua käy jos sitä kiinnostais homma tehdä.
Perkele! Nyt on se ainut toimiva käsijarru sitten jäässä, no pitäähän nyt jotakin olla tälle viikonlopulle :)
Biltemassa näytti satulat olevan 70e/kpl, täytyy joulukuun puolella hakea kun on asiaa tampereelle päin, samalla vaihdattaa käsijarruvaijeritkin ettei seuraavaksi tarvitse niiden kanssa otella.
Biltemassa näytti satulat olevan 70e/kpl, täytyy joulukuun puolella hakea kun on asiaa tampereelle päin, samalla vaihdattaa käsijarruvaijeritkin ettei seuraavaksi tarvitse niiden kanssa otella.
No jäätymisestä nyt pääsee eroon vaihtamalla vaijerit. Satulan kanssa sillä kai harvemmin on tekemistä. Ei maksa paljoo ja vaihtoon menee puoli tuntia. Tuohon Corradoon näköjään saa vaihtaa vaijerit melkein joka talveksi uudet. Viime talvena vaihdoin uudet ja nyt jarrurempan yhteydessä oli kuulemma tullut vettä huolella kuoren sisältä.
Viimeksi muokannut Eemeli, 17.11.2009 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Sen verran tuosta nippahommasta, että jos ei hirveästi ole väliä niin voi ehkä kokeilla porata/kierteittää nippojen reiät ihan satuloiden ollessa paikoillaan. Yrittää vaan oikeasti välttää että ei sitä lastua menisi sinne sisäpuolelle ettei myöhemmin jumita sen takia... Toisaalta pitää se silti saada liikkumaan että rasva pääsee väliin, mutta sitten vaikka ihan voimalla jos ei muuten :-)
Nuo mk3 satulat tein about tuolla tyylilllä yli vuosi sitten ja toimii edelleen täydellisesti :-)
Nuo mk3 satulat tein about tuolla tyylilllä yli vuosi sitten ja toimii edelleen täydellisesti :-)
Täytyy tuossa alkuvuodesta uus talli sisäänajaa korjaamalla tuo volkkari, kuinkas muuten.
Joko haen uudet satulat Biltemasta tuossa enskuussa kun tampereelle on asiaa on tai sitten nykyiset irti ja lasikuulapuhallukseen, samalla uusitaan kaikki kumiosatkin, liukutappien kumit on riekaleina ja huonossa hapessa näyttää nuo takajarruletkutkin olevan.
Joko haen uudet satulat Biltemasta tuossa enskuussa kun tampereelle on asiaa on tai sitten nykyiset irti ja lasikuulapuhallukseen, samalla uusitaan kaikki kumiosatkin, liukutappien kumit on riekaleina ja huonossa hapessa näyttää nuo takajarruletkutkin olevan.
Käsijarrussa ei ollut tehoja oikealla puolella, ja katsastusmies kutsui uusintavisiitille.
Taakse vaihdettu nyt palat, levyt sekä Bilteman jarrusatula oikealle puolelle.
Nyt kuitenkin uuden jarrusatulan käsijarrun vipu ei palaudu omin voimin, ja jarru jää laahaamaan. Käsin avittamalla vivun saa palautettua alkuasentoon, ja palauttaessa kuuluu oikein naksahdus. Tämä tapahtuu myös silloin kun vaijeri on irti vivusta.
Mikähän on mennyt pieleen? Voisko tuo uusi jarrusatula olla rikki? Pariin kertaan oon myös ilmannut jarruja, ilman vaikutusta tuohon vivun palautumiseen.
Taakse vaihdettu nyt palat, levyt sekä Bilteman jarrusatula oikealle puolelle.
Nyt kuitenkin uuden jarrusatulan käsijarrun vipu ei palaudu omin voimin, ja jarru jää laahaamaan. Käsin avittamalla vivun saa palautettua alkuasentoon, ja palauttaessa kuuluu oikein naksahdus. Tämä tapahtuu myös silloin kun vaijeri on irti vivusta.
Mikähän on mennyt pieleen? Voisko tuo uusi jarrusatula olla rikki? Pariin kertaan oon myös ilmannut jarruja, ilman vaikutusta tuohon vivun palautumiseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa