Passat 3B/AFN + Bosion racet. Kulutusmittarin kalibrointi?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tonnikala
-

Passat 3B/AFN + Bosion racet. Kulutusmittarin kalibrointi?

ViestiKirjoittaja tonnikala » 16.9.2009 11:28

Mulla on AFN-koneisessa passatissa Bosion racet ja vakiosofta. Muuten olen viritykseen täysin tyytyväinen, mutta kulutusmittari ei oikein pidä paikkaansa (tietenkään). Löysinkin netistä vag-comiin ohjeen tuohon mittarin säätämiseen (17-instruments -> Adaptation -> Channel 03). Huomasin arvon olevan kerroin, eli vakiona se on 100 ja Lukua kasvattamalla kulutusmittarin näyttämä kasvoi.

Ongelmana onkin, että ainakaan tuolla 311-2 versiolla ei pysty asettamaan kertoimeksi kuin arvot 85, 90, 95 ... 115. Muuta arvoa jos yrittää, niin erroria pukkaa. Eli korjaus on maksimissaan +/- 15%, kun tarve olisi saada 35-40% lisää kulutusmittarin näyttämään (=adaptation arvo 135-140). IQ-arvoa muuttamalla kulutusmittarin näyttämää tietysti saisi muutettua, mutta niin muuttuu syöttömääräkin ja sitähän ei haluta.

Kysymys onkin, että onko tuohon mitään konsteja saada kulutusmittarin näyttämä korjattua "kotikonstein", vai onko boksin uudelleenohjelmointi ainoa vaihtoehto? Haku ja vanhojen viestiketjujen läpiselaus ei auttanut - tai sitten etsin väärillä hakusanoilla.

Ajattelin, että tällä diesel-puolella olisi paremmin tietoa, kuin tuolla yleisellä puolella. Tuossa toisessa viestiketjussahan vähän sivuttiinkin tähä aihetta (http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=123614), mutta en kehdannut sitä ketjua sotkea.

tonnikala
-

ViestiKirjoittaja tonnikala » 11.11.2009 17:19

Noniin, itse itselleni vastaten.

Nyt on (muunmuassa) kulutusmittari kalibroitu kohdilleen. Hommahan vaati tosiaan boksin uudelleen ohjelmoinnin, minkä tein itse (boksin muistipiirien vaihtaminen ja niiden uudelleenohjelmointi (MSA15 ecu)).

Boksista muutin syöttöpumpun jännitekartan suuttimille sopivaksi (jänniteakseli +~35%), jolloin autosta tuli tietysti jälleen ~110hp. Tämän jälkeen lisäsin "oikeaoppisesti" syöttökarttoihin (vähintään) saman verran lisää (+35% yläpäähän). Vähän kuin megasquirttia säätelis ;)

Seuraavaksi pitäisi sovittaa isompaa turboa paikoilleen...

Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”