Golf 2 korjailuja -> keskulukko ei toimi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

Golf 2 korjailuja -> keskulukko ei toimi

ViestiKirjoittaja Nebel » 24.10.2009 23:24

Noniin aloitetaas puhtaalta pöydältä.

Neliovisessa Golffissani vuodelta -89 on keskuslukko. Se ei toimi. Auton tullessa pihaan ei toiminut silloinkaan.

Mistä aloitan vian etsinnän ?

-missä on jonkunlainen keskusyksikkö
-minkä väriset johdot menee lukoille oviin
-paljon pitäis johdoissa mennä virtaa/muuta. jatkuva/ei jatkuva

Tässä tän kertainen ongelma. :)
Viimeksi muokannut Nebel, 1.12.2009 23:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.10.2009 14:49

Käy epätasaisesti, vettä kuluu ei vuotoja. Painetta tekee, kuuluu sihaus paisaria avatessa ja vesiletkut on aika kovia. Tyhjäkäynnil lentää pientä pisaraa pakoputkesta. Öljy on hyvin kirkasta, eli eipä taida olla sekaisin vedet sentään. ?
Tuleeko kuplia paisuntasäiliöön kun käyttää konetta korkki auki? Painetta sinne jonkin verran kuuluukin tulla koneen lämmetessä ja vettä tiivistyy pakoputkeen ehjälläkin koneella. Toki tiettyyn rajaan asti...

Golfissa nesteen häviämiselle todennäköisempi selitys on vuoto jossain. Esimerkiksi ylävesiletkun liitoskappale (muovia), koneen edestä kiemurteleva rautaputki, jäähdyttimen päädyt tms. Kannattaa nuo ensiksi tarkistaa.

Öljyä valuu lootan ja konee välistä. Tämän vika joku stefa `?
Vaihdelaatikon tiiviste saattaa vuotaa kytkinkoppaan, josta öljy valuu ulos. Onko vaihteisto- vai moottoriöljyä? Erottaa helposti haistamalla.

Pyöriikö kone käsin jos ottaa jakopään kopan auki ja pyörittelee? Kannattaa kurkata myös mäntien päälle, tulpat vaan irti.

Jos autoja roplaa niin kannattaa melkeinpä ostaa se korjausopas, löytyy ainakin Motonetista ja myös Hong Kongeissa on näkynyt.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 25.10.2009 16:29

Jees mä katon tota toista huomenna, en oo kokeillu sitä konet pyörittää siitä. Tosta toisesta aloitin kannen irroituksen. Viiminen niitti tosiaa kun ei edes lämmintä tullu ja meni 3 litraa vettä paisariin. Edellinen omistaja sanoi ajaneensa aina täysillä, vatun apina. Kyl se melko selvä on, sen näkee kohta kun jos saan auki.

Ajoitusmerkkejä kaipailen, kun saan ylämerkin kohdilleen jakopäässä, vaihteiston päässä ei kyllä mitään lovia näy auhtipyörällä, ikävä kyllä. kampiakselil pitäis kans olla vissiin selvä nuoli jossain ? Hihnapyöräl siis.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 27.10.2009 9:02

Noniin kannentiiviste vaihdettu, auto näyttäis toimivan ok ja käyvän tasan, toisin kuin ennen.

Nyt on sitten vuorossa virtalukko. Tässä on se ihmejuttu siinä ratin jälkeen, jonkunlainen sokka systeemi ja sen jälkee jousi mikä painaa itse lukkoa. Miten tämä nyt irroitetaan ?

Alfamerin oppaan neuvo on jotenkin ihmeellinen, eikä siinä mitenkää näytetä millä se irtoo. En viitsi hajottaa kierteitä siitä ratilta sentään.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 27.10.2009 9:31

Jos sitä holkkia tarkoitat: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=91400

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 27.10.2009 11:12

Kiitti, tuon saa sitten seuraavaksi hanskaan. Otan vielä toisesta autosta tuon, 2 kertaan siis vastaava operaatio..

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 28.10.2009 18:16

Joo ei mitää asiaa saada noilla ohjeen työkaluilla irti sokkarengast virtalukosta. Se jää sit vikalistaan. Mitään kaasua ei ole eikä saa apuun mistään.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 5.11.2009 21:24

Noniin tuli mieleen että pitääkö kansi jälkikiristää kansipahvin vaihdon jälkeen ?

Kansi asennettu oikeisiin momentteihin mutta ihan kuin vettä valuisi moottorin takaa kannentiivisteen välistä kaiketi. :/

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 6.11.2009 18:30

Valoista pieni kysymys:

Pitkät laittaessa päälle palaa vain toisen puolen valo + toisen puolen parkki. Aikaisemmin oli toisella puolella sama vika mutta se hävisi itsestään.

Eli kontakti vika jossain ? Vaiko joku volkkarin tyyppijuttu mutta mistä johtuu ?

Valo meni pois kun pyöritin yhtä umpiota pari milliä, ihmeellistä on volkkarin sähköt :S

käyttäjä
-
Viestit: 141
Liittynyt: 13.4.2008 20:07
Viesti:

ViestiKirjoittaja käyttäjä » 6.11.2009 19:12

Kannattaa laittaa ne ajovalon sähöt uudestaan releiden kautta,esim.bilhelvetistä löytyy johto/relesarja jolla saa ajovalot toimimaan paremmin ilman jännitehäviöitä.
Saattaa joutua uusimaan valokatkaisijan et toimii kunnolla.

Useesti kaikki mystiset valoviat johtuu hapettuneista/ruostuneista maadoituksista.
Omaan kakkikseen ja emännän coupe poloseen tehty noi relemuutokset ja valoteho on tehtaan papan tarkoittamalla tasolla.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 7.11.2009 14:19

Joo tämä on totta. Sain tuon toimimaan, oli johto oikosulus koko ajan. Mut tosiaa valoteho on suorastaan huono. Tosin umpiot on sisältä myös tosi paskaiset..

Töötti ei edelleenkään toimi !

Olenko ymmärtänyt oikein, töötin napilta ruskea maihin, ja siniruskea johto menee releelle ?
Töötiltä taas mustakeltainen johto sulakkeelle ja se toinen johto releelle/akulle ?

Auton ostaessa töötti toimi tasan kerran, ei enempää. Jos siihen on rele, mikä on sen paikk sulaketaulussa ? Suoraan kun edin johdon akulle, ei toiminut edelleenkään. Itse töötti toimii kun koitin sitä akkuun..

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 7.11.2009 15:49

Oletko kokeillut maadoittuuko ratti liu'un kautta vai voiko vika olla siinä?

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 7.11.2009 20:45

Ei kyllä se toimi. Sain töötin toimimaan. Oli se kaikista vittumaisin vaihtoehto eli johto sulakkeelta töötille oikosulussa jossai matkan varrella. Piti uusi johto laittaa ja nyt toimii. Mitä siitä tuliskaan jos olis helpoin mahdollinen vika...

jartsa70
-
Viestit: 108
Liittynyt: 6.6.2009 0:41

ViestiKirjoittaja jartsa70 » 7.11.2009 22:19

Noniin tuli mieleen että pitääkö kansi jälkikiristää kansipahvin vaihdon jälkeen ?

Kansi asennettu oikeisiin momentteihin mutta ihan kuin vettä valuisi moottorin takaa kannentiivisteen välistä kaiketi. :/

Ei jälkikiristetä kannentiivistettä. Itselläni sovelsin uudemman golffin kiristysneuvoa ja hyvin pitää. Putsasitko pulttien reiät kunnolla nesteistä? Varsinknin takapuolelle menee helpolla nesteitä kun kannen avaa. Pitää olla täysin tyhjät kaikesta mitä sinne on mennyt. Muuten ei kiristy pultit kunnolla vaan jää hivenen liian löysälle.

6.Lämmönsäätö nappuloden telineen valaistus, siinä mistä säädetään lämmön teho ja minne, pitäisi olla kai valo siinä paneelissa. Johto menee, mitää ei tapahdu.

Siinä telineessä on vain yksi lamppu ja pitää vaihtaa koko näyttötaulu jos on polttimo palanut.
Näin ainakin minun golffieissa

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 8.11.2009 0:36

Joo no ei tullu kai niin hyvin tyhjennettyä niit kiertei. Siks se siis oli vitullisen tiukka se taaimmainen pultti. Auttaaks siihe vetää vielä vähän lisää ?

Tosiaan niinpä niin. Kummassakin golffis se paneeli ei pala.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.11.2009 2:03

Olikohan itse Corky Bell kun varoitti jättämästä kannen kierteisiin mitään öljyjä tms. koska kiristettäessä paine saattaa halkaista lohkon siltä kohtaa.

Ja jossainhan noi pultitkin katkeaa...

ahtih
-
Viestit: 81
Liittynyt: 2.9.2006 19:06

ViestiKirjoittaja ahtih » 8.11.2009 11:28

Lämmityslaitteen panelin valo on vaidettavissa (lasikantalamppu) keskimmäisen säätimen takaa, on aika syvällä mutta ei kovin vaikea paikka.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.11.2009 13:12

Lämmityslaitteen panelin valo on vaidettavissa (lasikantalamppu) keskimmäisen säätimen takaa, on aika syvällä mutta ei kovin vaikea paikka.
Minkä ihmeen keskimmäisen säätimen? Kakkosgolfissa on 2 liukusäädintä päällekkäin.

Siellä on vasemmassa reunassa yksi lamppu, joka ei periaatteessa ole vaihdettavissa vaan koko paneeli pitäisi vaihtaa. Paneelin saa kuitenkin helposti irti kiskomalla nupit pois ja kampeamalla paneelin irti. Puhaltimen säädin irtoaa paneelista muistaakseni nostamalla. Sen jälkeen paperiveitsellä tms. varovasti irrottamaan paneelin takaosaa muista osista, on liimaamalla tai sulattamalla kiinni. Lopulta se lamppukin sieltä löytyy kun hieman askartelee.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 8.11.2009 17:20

Voi vittu tommost kierrettä sit. Ei vahingoskaa oo tullu mielee, tähä asti autoissani on ollut kierteet ns lohkon ulkopuolelle, eli mitä menee kierteesee tulee heti ulos ja jää lohkon ulkopuolelle. Tällä hetkellä ei enää vettä kulu mihinkään, eli on voitonpuolella.

Tämä taaimmainen pultti on viimeinen kiristysjärjestykses, miten hyvää teorias tekis irrottaa se kierteen putsaamiseks ? Käytännös muihin pultteihin kun ei tarvis koskea. Luonnollisesti pultti varmaa pitäis uusia. tällainen ajatus vaan :)

Joo se säädinpaneeli on yhtä puuta, eipä ole tainnut viel yhdeskää golffissani toimia. Ja on herkkää muovia, ennemmin hajoaa. Saatan pärjätä ilman sitä valoa.. Toises golffissani se paneeli on melkolailla jo valmiiks revitty siitä vois koittaa saada se valo vaihdetuks huvin vuoksi.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 1.12.2009 23:18

Upataas vähän, keskulukon korjaus tällä kertaa.

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

keskuslukosta

ViestiKirjoittaja yoonas » 2.12.2009 9:00

Keskuslukko toimii paineilmalla. Keskuslukon pumppu sijaitsee ainakin jetassa (varmaan myös golfissa) takakontissa vasemmalla, puolella takavalojen alla. Siinä on päällä solumuovinen koppa, jonka alta kompura löytyy.

Itse alkaisin kuitenkin etsimään vikaa kuskinoven sähköliitännöistä. Kuskinovessa on kytkin, joka ohjaa pumpun toimintaa. Kytkimessä on kiinni kolme piuhaa, punainen, punavalkoinen ja punakeltainen. Todennäköisesti, jokin nästä johdoista on poikki oven "saranakohdasta". (piuhat menevät ovesta koriin musta kumisuojan sisällä).

Punaista piuhaa pitkin virta tulee kytkimelle. Virta lähtee kytkimeltä pun.valk. tai pun.kelt. johtoa pitkin.

Voit tarkastaa piuhojen kunnon joko purkamalla oviverhoilun tai avaamalla sulakerasian kannen. Sulaketaulun lähistöltä löytyy liitin tästä johtonipusta. Mittaa yleismittarilla lötyykö punaisen ja pun.valk. tai pun.kelt. johdon väliltä kontakti lukon asennosta riippuen. (muistaakseni lukon ollessa kiinni kontakti on välillä pun. ja pun.kelt. ja lukon ollessa auki kontakti on pun. ja pun.valk... Tämä ei ole satavarma tieto)
Muista mitata kontakti niistä piuhoista jotka menevät oven sisään;)

Paineilma pumpulle puolestaan tulee kolme johtoa. Ruskea, (= maa) sekä pun.kelt. ja pun.valk. Mittaa tuleeko virta pumpulle asti. Virtaa tulee maajohdon ja joko pun.kelt yai pun.valk. johdon välille n.12v lukon asennosta riippuen. Jos virtaa tulee, mutta pumppu ei pörise on vika täällä.
Pumpuillakin on tapana alkaa prakaamaan kun konttiin tulee vettä ja vesi pääsee pumpun sisällä olevaan piirilevyyn.

Ja nämä neuvot pätevät siis alkuperäiseen tehtaalla asennettuun keskuslukkoon. Opit on ammennettu vm. 91 Jetasta, toimii varmastikin Golfissakin.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 2.12.2009 16:10

Kiitos hyvistä ohjeista! Noilla pääsee pitkälle ja varmasti myös toimintaan asti.

Pumppu ei ollut takalampun lähimaastossa, mutta kyllä se jostain löytyy tai sitten sitä ei ole autossa ollenkaan. Mutta näitä pääsen tutkimaan perjantaina.

Uusi mieleen tullut kysymys: Onko takamoottoripakujen dieselkoneiden lohkot samat kuin suorakoneisten, esim. golf lohko ? Takamoottorissa konehan on vinossa.

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 25.12.2009 19:47

KYSYMYS: Käykö 1.3 koneisen sisempi vetonivel 1.6 koneiseen ? Siis bensa ja golf 2. Mulla on menossa toi nivel ja olis tarjolla 1.3 vetonivel, mutta kummatkin on auton alla vielä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 26.12.2009 17:33

Itse runoilin juuri omaan Jetta-threadiini keskuslukosta jotain, jos tuosta nyt olisi apua. Siinä on vähän päällekkäistä tietoa yoonaksen postauksen kanssa mutta kertaus on opintojen äiti.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=723281#723281

Nebel
-
Viestit: 102
Liittynyt: 17.9.2009 18:59

ViestiKirjoittaja Nebel » 26.12.2009 21:24

Kiitos noista. Alan selvittelee taas jossain kohtaa asiaa paremmin. :) Vetari asia ensin pois alta..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa