Hyvät foorumilaiset. Ongelma on seuraavaa. Auto on vm.84 golf gti ja kasi venttiilinen kone kyseessä. Huomasin jokin aikaa sitten, että polttoaine letkut suuttimilta olivat erittäin ruostuneet ja osasta halki. Näin ollen polttoainetta riitti niin imusarjan päälle kuin myös käyttöön. Kone kuitenkin kävi mallikkaasti eikä tyhjäkäynnissä tai vedossa tuntunut mitään vikaa. Jatkuva bensan haju kävi kuitenkin rautaisille hermoilleni sietämättömäksi ja päätin uusia letkut.
Koin helpoimmaksi tavaksi hankkia uudet letkut, teettää uudet paikallisella hydrauliikkatarvikeliikkeellä. Letkut onnistuivat hyvin ja onnistuin kalastelemaan uudet o-renkaat suuttimen tiivistykseksi. Näin ollen osat olivat viimein valmiit ja asensin ne paikalleen. Mitä tapahtui.. Pitkän starttauksen jälkeen auto käynnistyi ja jäi tyhjäkäynnille. Tosin tyhjäkäynti vaelti pirusti. Viimein painoin kaasua ja auto sammui. Useiden käynnistys kokeilujen jälkeen sain auton käyntiin kaasulla härnäämällä. Nyt autossa ei ole järkevää tyhjäkäyntiä, kierroksilla "käy kolmella", eikä ajamisesta voi puhuakkaan...
Mikä neuvoksi? Onko teillä samankaltaisia kokemuksia, ammattimiehen neuvoja tai mitä vain kaikki tieto kelpaa.. K-jetronic sinällään ei ole minulle tuttu.. kai joskus ammattikoulussa 10 vuotta sitten taidettiin läpikäydä.. oppikirjasta.
Ja vielä tiedot noista uusituista letkuista. Letkut noin 100mm pidemmät kuin alkuperäiset ja sisä halk. 6mm. banjon reikä n.1 mm ja suuttimen liittimen reikä n. 2mm.
Mielestäni ei ole merkitystä mitkä ovat letkujen mitat kyllä ne painetta sisällään siirtää..
ja täytyy myöntää ihan kaikkia viestiä en käynyt läpi ja samankaltaista ongelmaa huomannut. Voitte kuittailla jos vastaavaa ongelmaa löytyy jossain viestissä.
K-jet polttoaineletkujen vaihto ja siitä se alkoi..
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Olen siinä käsityksessä että noita suuttimien letkuja ei voi korvata ihan millä tahansa bensaletkulla, eli etsit jostain käytetyt alkuperäiset ja homman pitäisi toimia.
Itse aikoinaan korvasin myös 1.8 8V JH-koneen k-jetin yhden suutin letkun teetetyllä letkulla ja oireet oli miltei samanlaiset kone yski ja kävi kolmella ja kaikkea siltä väliltä, välillä tuntui jopa että olisi toiminut. Kaverini joka on Saabin ruiskujen kanssa leikkinyt sanoi saman tien että ei toimi tavallinen bensaletku suuttimien letkuissa.
Itse aikoinaan korvasin myös 1.8 8V JH-koneen k-jetin yhden suutin letkun teetetyllä letkulla ja oireet oli miltei samanlaiset kone yski ja kävi kolmella ja kaikkea siltä väliltä, välillä tuntui jopa että olisi toiminut. Kaverini joka on Saabin ruiskujen kanssa leikkinyt sanoi saman tien että ei toimi tavallinen bensaletku suuttimien letkuissa.
Letkun pitää olla semmosta mikä ei ns. jousta paineen alla, koska tämä vaikuttaa suuttimen aukeamiseen, koska sen neulaventtiili aukeaa bensan paineesta. PTFE- eli teflon letku toimii, en sit tiedä miten noi mustat nailoniletkut toimii, kaipa nekin saattais. Onko sulla ihan normi bensaletkut nyt siellä vai?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
hyvät foorumilaiset. Ongelma on tavallaan ratkennut. Sain viimein uudet suuttimet ja laitoin uudet teetetyt letkut paikolleen. Kun tuota aikaa oli tuli huomattua että entinen omistaja oli laittanut virranjakajan kannen väkisin 180 astetta väärin eli se ohjuriura oli päinvastaisella puolella.. Mitään järkevää syytä en keksinyt miksi oli näin tehnyt? Kone siis lähti käymään mutta erittäin epätasaisesti. Syytin luonnollisesti väärää ennakon säätöä koska juuri olin virranjakajan kannen oikeinpäin laittanut. Ennakko kohdilleen, mutta ei apua. Edelleen huono tyhjäkäynti ja kierroksilla pelasi kohtuullisesti.
Viimeisenä vaihtoehtona laitoin vanhat suuttimenputket kiinni ja niinhän kone pärähti iloisesti käyntiin kunhan olin ilmat sahannu polttoainejärjestelmästä pihalle.
Eli olitte oikeassa letkujen suhteen ne ei saa joustaa paineenalaisena, koska näin ollen aiheuttavat "pumppausta". Nyt onkin työn alla hankkia uudet joko alkuperäisetletkut tai teetetyt joustamattomasta putkimateriaalista. Paikallinen tarvikeliike tarjoaa teflonletkua josta saisi teetettyä sopivat letkut, mutta hinta on aika suolainen. Yhden letkun hinnaksi tulisi noin 60€..
Olisiko mahdollista, että jollain olisi ylimääräisiä letkuja myynnissä. Etenkin 1 ja 2 pytyn suuttimen letkut olisi hyvä vaihtaa mahdollisimman pian.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Kiitos avuista.
Viimeisenä vaihtoehtona laitoin vanhat suuttimenputket kiinni ja niinhän kone pärähti iloisesti käyntiin kunhan olin ilmat sahannu polttoainejärjestelmästä pihalle.
Eli olitte oikeassa letkujen suhteen ne ei saa joustaa paineenalaisena, koska näin ollen aiheuttavat "pumppausta". Nyt onkin työn alla hankkia uudet joko alkuperäisetletkut tai teetetyt joustamattomasta putkimateriaalista. Paikallinen tarvikeliike tarjoaa teflonletkua josta saisi teetettyä sopivat letkut, mutta hinta on aika suolainen. Yhden letkun hinnaksi tulisi noin 60€..
Olisiko mahdollista, että jollain olisi ylimääräisiä letkuja myynnissä. Etenkin 1 ja 2 pytyn suuttimen letkut olisi hyvä vaihtaa mahdollisimman pian.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä. Kiitos avuista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa