AAZ Hehkuvalo alkaa vilkkumaan hehkutuksen jälkeen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

AAZ Hehkuvalo alkaa vilkkumaan hehkutuksen jälkeen

ViestiKirjoittaja xniko » 1.11.2009 17:52

Hakua käytetty mutta eipä oikein löytynyt kuin uudemmista tekniikoista vastaavaa ongelmaa..
Potilas siis -97 aaz koneinen vento. Hehkuvalo palaa normaalisti jonkun aikaa, sitten alkaa vilkkumaan ja ei ilmeisesti hehkuta ollenkaan kun nyt parin asteen pakkasella piti hetken sahata ja kaasua painella kunnes lähti mahtavan valkoisen pilven saattelemana käyntiin. Ja tuota vilkkumista siis jatkui muutaman minuutin, kunnes kone lämpeni.

Hehkurelekö tuosta nyt sitten olis menny? Missähän se mahtaa sijaita? Kiireki olis, töihin pitäis huomenna ja saahan tuon nyt käyntiin ainakin kun roikan perään laittaa, mutta olishan se kiva kotiaki päästä..

E: Tuskin tässä tapauksessa akusta kiinni kun teki tuota jo ennenkuin edes yritti eilen käyntiin. Piisas siis akussa virtaa starttailla pari minuuttia sen jälkeen.. Nyt taas pelas tänä aamuna normaalisti. Ihmetyttää vaan, että mitä se tuolla hehkuvalon vilkuttelulla yrittää kertoa, kun eihän tässä vanhassa mitään vian ilmaisutekniikkaa ole..
Viimeksi muokannut xniko, 2.11.2009 11:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Madbull
-
Viestit: 201
Liittynyt: 7.3.2008 0:42

ViestiKirjoittaja Madbull » 1.11.2009 18:30

Itsellä on pari kertaa ollut akku melko tyhjänä ja olen käynnistänyt akun viimeisillä rippeillä auton. Sen jälkeen on jäänyt itsellä tuo hehkuvalo vilkkumaan.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 4.11.2009 15:30

Ei kellään oo tähän ongelmaan mitään neuvoa antaa? Taas parina viime päivänä tehnyt tuota, että valo palaa mutta ei hehkuta ja valon vilkkuminen taas alkaa niin kauan kunnes jokin rele napsahtaa, jälkihehku varmaan? Liitoksia on tutkittu ja ei mitään heikkoa paikkaa ole silmään osunu. Ja kun välillä kuitenkin pelaa ihan normaalisti.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.11.2009 15:37

Vois olla hehkurele jos kerran ei hehkuja lyö päälle.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 4.11.2009 21:28

Tuosta releen sijainnista vielä, kun ohjekirja väittää sen olevan jarrutehostimen yläpuolella tulipellissä, mutta tyhjää täynnä. Tuossa tutkiskellessa oikein muuta löytyny ku se musta mötikkä, joka paisarin alla on ja jossa 30a sulake päällä, sekö se on?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 4.11.2009 23:28

Ei, sellainen löytyy omasta bensamallistakin, hehkureleestä lähtee johto hehkuille.
250 lukijaa tälle aiheelle, kukaan ei vissiin nokivasaravolsua omista???

audi(ni)sti
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.9.2007 19:29

ViestiKirjoittaja audi(ni)sti » 5.11.2009 10:37

Itsellä oli samoja oireita toledossa, jossa siis lähes identtinen kone. Silloin vika oli käynnistyksen estossa joka sijaitsee pa-pumpun päällä. Tuolla lisää aiheesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=96097&highlight=

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 5.11.2009 11:00

Joo itelläkin tuo käynnistyksenesto käyny mielessä, mutta kun ei edes oo toista avainta millä kokeilla.. Mutta epäilykset taas siitä poistuu, kun tuo kuitenkin pysyy käynnissä kunhan lähtee, eikä vaan hörähtele. Kaverin bensa golffi ainakin tuosta oireili niin, että lähti käyntiin mutta sammu sitte.

Sulakerasian yläpuolella kaksi mustaa relettä? Toinen no. 199, toinen 166. Varmaan jompikumpi se hehkunrele? Konehuoneen puolelta ei ainakaan mitään relettä löydy ja johdotkin hehkuilta näyttää sisäpuolelle menevän. Sillähän se selviää kun tuon releen joutaa hakea ja ettii vastaavan.

Autolla nyt ajettu reilu 510tkm, tänään aamulla -3 pakkasta ja minuutin starttailun ja kaasun pumppaamisen jälkeen käyntiin ilman lämmitystä, eikö tuo nyt aika hyvin oo esikammiodiisselille.. No, kunhan nyt tänään vielä pääsee töihin ja takas. Pakkoloma alkaa niin eipä tässä tarvi mihinkään sitten päästäkään :D

audi(ni)sti
-
Viestit: 64
Liittynyt: 18.9.2007 19:29

ViestiKirjoittaja audi(ni)sti » 5.11.2009 15:29

Kyllä varmaan on releessä ja se kannattaa vaihtaa seuraavaksi.

Äläs ny! 510tkm. ole vielä mitään. Nämä esikammiot käy vielä, kun aurinko lakkaa toimimasta!

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 12.11.2009 12:57

Nyt olis rele, mutta onkin pienempi kuin mikä siellä on ollut. Uskaltaako tuota edes koittaa tuonne? Näyttäishän se ainakin siihen menevän liittimien perusteella ja varaosanumeroki aivan sama..
E: Joo ja relekin taitaa käydä, on vissiin vaan eri valmistajan ja siksi pienempi.

http://xniko.kuvat.fi/kuvat/004.JPG

http://xniko.kuvat.fi/kuvat/005.JPG

Noni, sulakehan sieltä oli palanu. Mikään näköjään pidä paikkaansa, mitä tuossa kirjassa on ku siellä hehkusulake 50a ja tuohan oli 80a. Saas nyt nähdä pelaako, pitää odotella et kone jäähtyy, että saa sen hehkuttamaan. Palaa tietysti samantien tuo uusikin sulake.. Oikosessa tietysti jostain ja sitte menee hermot

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 12.11.2009 16:40

Kumma juttu jos sulake vaan menny koska silloin se ei lyö hehkuja päälle ollenkaan, näin ainakin -77 mersussa jossa oli peltinen sulake hapettunut poikki ja yx aamu ihmettelin että mikä hitto on, no naula väliin ja taas mentiin monta vuotta.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 12.11.2009 20:33

No sanoppa se. Tosiaankin kumma juttu, välillä pelas ja sitten taas ei. Sulake oli todellakin "palanut" eli sulanut joten saattanut jopa liekki kävästä. Tämä siis todettu vasta sen jälkeen kun ei pariin päivään suostunut ollenkaan hehkuttamaan. Saa nähdä koska koko paska palaa.. Nyt tuon releen ja sulakkeen vaihdon jälkeen 3 kertaa hehkuttanut kone kylmänä ja nätisti lähtenyt. Todennäköisestihän tuolta on kuitenkin hehku(t)? menny ja ottaa sieltä maihin. Joten ne vaihtoon kunhan saa aikaseks.. Kaikki vinkit vaihtoon tervetulleita. Ikinä oo sitäkään tullu tehtyä.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 13.11.2009 14:32

Joo hehkut vaihtoon ja tarkista liitokset, tuo relekin voi takuta.

Rivari-Ana
-
Viestit: 263
Liittynyt: 19.10.2005 17:10

ViestiKirjoittaja Rivari-Ana » 14.11.2009 14:16

itellä oli samavika keväällä ventossa. vika löytyi releboxi 191 yläpuolella olevasta isosta 80ampeerin/32v sulakkeesta. Marmorilla käynti ja hintaa osalle 1,70€

Jakke_
-
Viestit: 61
Liittynyt: 31.3.2008 0:16

ViestiKirjoittaja Jakke_ » 20.11.2009 11:46

Omassa Golfissa (aaz) samantyylinen vika, hehkuttaa normaalisti, valo sammuu, rele naksahtaa ja noin parin minuuttin ajon jälkeen alkaa hehkuvalo vilkuttamaan ja tuikuttaa vaikka maailman loppuun asti. Kerran pari teki sellaista, että ei hehkuttanut ollenkaan eikä sammunut avaimesta. Lämpösellä koneella silloin lähti käyntiin kuitenkin. Sen jälkeen pelannut ihan normaalisti, joskus joutuu 2 kertaa hehkuttamaan että lähtee.

Hehku(t) tästäkin varmaan menneet, releet ehjiä kun hehkuttaa kuitenkin?

Hyviä vinkkejä tarvitsisin kanssa hehkujen vaihtoon, aika ahtaassa paikassa tuon syöttöpumpun takana osa näytti olevan?

Hyvinhän tuo pelittää vielä jossei anna valon häiritä, mutta mietin vaan niitä mahdollisia talven pakkasaamuja..

uti
-
Viestit: 46
Liittynyt: 11.8.2007 8:34

ViestiKirjoittaja uti » 20.11.2009 12:26

Kannattaa ostaa sellainen 12 mm räikkälenkki hehkujen vaihtoon. Olikohan vielä niin, että lämpimänä mieluummin irroitella.

Jakke_
-
Viestit: 61
Liittynyt: 31.3.2008 0:16

ViestiKirjoittaja Jakke_ » 6.12.2009 13:11

Oma vekotin sanoi sopimuksen irti ensimmäisten pakkasten aikaan. Ensin käynnistyi pirunmoisella sahaamisella ja kaasun pumppaamisella, kunnes pimeni kokonaan. Noh, hehkut vaihtoon ja ajonestomötikkä pois pumpun päältä varmuuden vuoksi, johan taas pelittää.

Silti tuo hehkuvalo jaksaa toitottaa yhä, onko tässä minkäänlaista vikakoodisysteemiä, jos on, auttaako sen nollaus? Käsittääkseni tuo valo on samalla moottorin vikavalo? Jos ei muuten, täytyy repiä polttimo helvettiin ja viritellä kabiiniin hehkuledi johon ottaa virran suoraan kiskolta -tyylinen systeemi..

Oli muuten todella helppo homma hehkujen vaihto, vaikka sitä epäilinkin. uti:n vinkin perusteella 12mm räikkälenkki (nivelellä varustettu vielä kätevämpi) ja 8mm muttereihin kannattaa hommata räikkälenkki myöskin. Pumpun takana olevan hehkunkin saa vaihdettua parissa minuutissa. Yhden suuttimelle menevän putken joutu irrottamaan, jotta mahtu työskentelemään. Suosittelen operaatiota..

VergO
-
Viestit: 148
Liittynyt: 30.3.2007 11:09

ViestiKirjoittaja VergO » 6.12.2009 14:03

veikkaisin hehkuja samaa teki mullakin ja vaihdoin kaks perimmiäsitä jotka pumpun takana nyt sahata ei tarvii pitää kuitenkin lputkin vaihtaa tekee vielä pakkasella vähän sahaamista..

Bob
-
Viestit: 79
Liittynyt: 31.5.2007 12:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Bob » 6.12.2009 20:09

En tiiä auttaako mitään tieto, mutta itte saan hehkuvalon vilkkumaan ku olen liiaksi vastustanut syöttöpumppua.

Jakke_
-
Viestit: 61
Liittynyt: 31.3.2008 0:16

ViestiKirjoittaja Jakke_ » 10.12.2009 17:47

Tosiaan mulla vilkku valo sillonkin kun sinetit oli pumpussa vielä. Et tuskin siitä on kiinni ainakaa tässä tapauksessa. Joku puhui jarruvaloista? että vaikuttais tuohon. Valot kyllä pelaa kaikkiaan takana, ei siinä mitään. Kai tuon polttimon vois ottaa irtipois..

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 10.12.2009 19:21

Jarruvalot vaikuttaa hehkunvaloon tdi koneellisissa, tai näin mä ainakin ymmärsin niistä jutuista mitä sillon tuli luettua kun tuohon omaan ongelmaan ratkaisua etin. Jos sulla kanssa aaz koneella oleva, niin eihän tuollasessa mitään sellasta hienoa elektroniikkaa ole ;)

Jakke_
-
Viestit: 61
Liittynyt: 31.3.2008 0:16

ViestiKirjoittaja Jakke_ » 10.12.2009 23:14

Aa okei, siis tdi:n juttuja ne. :) Aaz voimamosahan toi on mulla juu. Saitko sitten omastas vian korjattua?

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 11.12.2009 4:40

Juu kyllä, eipä tuo oo enää vilkutellu sitä kun rele, sulake ja hehkut uusittu. Vaikee tosin arvella, että mikä tuossa oikeen oli vikana..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa