Kylmäkäynnistysongelma, 1.9 TDI ALH, Bora -00

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Borat5
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.11.2009 19:04

Kylmäkäynnistysongelma, 1.9 TDI ALH, Bora -00

ViestiKirjoittaja Borat5 » 3.11.2009 19:16

Mikähän voisi olla, kun Bora ei meinaa kylmänä lähteä käyntiin, moottorina siis otsikonmukainen jakajapumpulla varustettu versio. Pienen sahauksen ja muutaman yrityksen jälkeen se suostuu savujen saattelemana käyntiin... ns. pytty kerrallaan. Minusta tuollainen kylmäkäynnistyvyys on enemmän vika kuin ominaisuus. Muita käynnillisiä ongelmia koneessa ei ole, tehoja tuntuu olevan nimellisen 66kW:n verran ja dieseliä menee normaalit 4.2-4.5l / 100km.

Hehkut vaihdettu pari kuukautta sitten, testattu että hehkuvirta tulee tulpille asti. Pakkaskelillä polttaa hehkunvaloa normaalia pidempään (yli 5s.), joten lämpötila-anturikin vaikuttaisi ehjältä.

Syöttöpumpun ajoitus 48, joten sekin tuntuisi olevan kohillaan. Korjatkaa jos olen väärässä. Searchilla löytyi viitteitä siitä, että ALH olisi herkkä pumpun ajoiitukselle. Kannattaako sorkkia?

Miltä kulmalta vian etsimistä kannattaisi jatkaa?

Steen-K
-
Viestit: 6
Liittynyt: 12.10.2009 22:58

ViestiKirjoittaja Steen-K » 3.11.2009 20:13

Ajoitus on aikalailla keskellä TDI-graphia, jos on 48. Optimaalinen ajoitus voisi olla, kun se olisi 60-65 välissä, eli hieman aikaisella. Jos vehkeet ja oma taito piisaa, niin voihan sitä kokeilla siirtää. En tosin tiedä, että onko ihan niin tarkka ALH moottorikaan käynnistyksessä.

Paljonko autossa on kilometrejä? Kannattaa varmasti suuttimet käydä tarkastuttamassa, voi olla paineet tippuneet. On omakohtaista kokemusta.

Borat5
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.11.2009 19:04

ViestiKirjoittaja Borat5 » 3.11.2009 20:29

Joo, TDI-Graph:ssa keskimmäisen (siniviivan) alle jää tuo arvo. Voishan sitä kokeilla säätää vähän Toivottavasti sitä pystyy säätämään vähän, ilmeisesti aika tarkkaa puuhaa.
Kilometrejä 295tkm. Meinaatko, että suuttimien säätö menee ajan kanssa vikaan vai meneekö suuttimet vaihtoon? Oireilisiko suuttimet muuten kuin kylmäkäynnistyksessä?

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 3.11.2009 22:32

Kyllä tuolla ajoituksella pitäisi lähteä kuin palmun alta...

Jos ne hehkut pari kk sitten on tarkistettu, ei se tarkoita että nyt toimii... Oireet viittaa kyllä vahvasti hehkupuolelle!

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 3.11.2009 22:53

Mulla 365th ajettu ja ajoitus 60 kieppeillä, lähtee kuin palmun alta käyntiin, mitä nyt kevyesti sinistä savuttaa pari sekunttia käynnistyksen jälkeen. Kulutus luokkaa 4.5-5.

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 4.11.2009 8:19

Hehkut. On uusittu muutaman kuukauden vanhojakin hehkuja, kun ne on jostain syystä kilahtanut...vaikka olikin boschin tuotoksia.

Steen-K
-
Viestit: 6
Liittynyt: 12.10.2009 22:58

ViestiKirjoittaja Steen-K » 4.11.2009 12:00

Kilometrejä 295tkm. Meinaatko, että suuttimien säätö menee ajan kanssa vikaan vai meneekö suuttimet vaihtoon? Oireilisiko suuttimet muuten kuin kylmäkäynnistyksessä?


Jep, suuttimet voi ajan myötä menettää jämäkkyytensä ja avautumispaineet laskea radikaalisti. Varsinkin noilla kilometreillä kävisin ehdottomasti tarkastamassa ne diesel-pajalla tms. Ei maksa ku muutaman kympin kun viet irtonaiset suuttimet testattavaksi. Itsellä oli avautumispaineet tippuneet ajan myötä 140bariin vaikka pitäis olla lähemmäs 200bar. Voi helposti ilmetä juuri tuolla "pytty kerrallaan" tyylisenä ku polttoaine ei mee oikeella hetkellä sylinteriin. (Ja lämpösenä se voi ilmetä tehottomuutena mutta ei kai paljo muuten..)

Jos ne hehkut pari kk sitten on tarkistettu, ei se tarkoita että nyt toimii... Oireet viittaa kyllä vahvasti hehkupuolelle!


Miten testasit hehkujen toimivuuden? Jos ei rele ollut välissä niin vika voi olla myös siinä. Hehkunvalo kyllä palaa normisti kojetaulussa ja hehkut toimisivat, mutta rele (202?) ei päästä virtaa läpi. Tämän kattoisin ennen suuttimien vientiä pajalle.

Borat5
-
Viestit: 19
Liittynyt: 3.11.2009 19:04

ViestiKirjoittaja Borat5 » 4.11.2009 13:43

Miten testasit hehkujen toimivuuden?

Otin hehkun johdon irti ja sieltä mittailin jännitteen hehkuvalon palaessa.

Jep, suuttimet voi ajan myötä menettää jämäkkyytensä ja avautumispaineet laskea radikaalisti.

Tässä vaiheessa itse kyllä epäilen tuota. Pitänee käyttää jossain pajalla tarkastuttamassa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 4.11.2009 14:46

Otin hehkun johdon irti ja sieltä mittailin jännitteen hehkuvalon palaessa

Tuolla valolla ei ole kamalasti tekemistä hehkutuksen kanssa.
Kannattaa nyppiä hehkuista johdot irti ja syöttää suoraan 12v akulta siihen kantaan, varsinkin jos on ohut piuha millä yhdistää niin huomaa kyllä toimiiko hehku vai ei kun ottaa kummiskin virtaa ihan kohtalaisesti....

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 4.11.2009 18:16

Kannattaa muistaa, että näissä on "pikahehkut" ja suoralla virransyötöllä voi mennä paskaks...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa