Rengas jumissa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

Rengas jumissa

ViestiKirjoittaja Splite » 3.11.2009 16:57

Moi taas!

Tuossa talvirenkaita yritin irrotella, että saisin testattua yhtä asiaa, mutta takarenkaatpa ovatkin jumittuneet täysin. Olisihan se pitänyt jo kiinnittäessä tajuta, kun oli hieman tiukka, mutta ei tajunnut niin ei tajunnut.. Lisäksi ulosvedintä ei oikein voi käyttää, koska akselin päässä on jonkinlainen nuppi ja sen sisällä jotain ..

Onkos jotain toista keinoa millä saisi irti nuo jumittuneet renkaat? Autohan on Vw Passat 35i vm. -91

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 3.11.2009 17:33

Lyömällä sisäpuolelta esim. lekalla, parrulla, kumivasaralla. Pyörittelee samalla niin lähtee.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 3.11.2009 17:44

Ultimate keino on irroittaa pari pulttia ja löysätä pari pulttia, sitten vaan varovaista ajoa.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 3.11.2009 17:52

Joskus purasee todella tiukkaan. Ford Scorpiolla sai polttaa kumia ku pultit löysällä ja ei irronnu.. lopulta napa irti renkaan kanssa ja prässissä irti ni johan irtos..

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

ViestiKirjoittaja Splite » 3.11.2009 18:21

Kiitos kaikille vastanneille!

Tuota ajamista en usko että lähden kokeilemaan, kuulostaa vähän riskaapelilta.. Tänään tuota rengasta pökkisin lankulla jo, mutta täytyy vielä hieman lisää ilmeisesti.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 3.11.2009 18:26

Joo kanssa ooppelin vanteiden kanssa tapelleena voin sanoa että on piukassa. Melkeen saa ajaa kahdella löysällä pultilla eikä irto. Lekalla taas menee vanne piloille.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.11.2009 18:34

Eiku reilu metrisellä kakkosnelosella lyö ja pyörittele rengasta samalla.

yoonas
-
Viestit: 78
Liittynyt: 5.6.2009 11:09

ViestiKirjoittaja yoonas » 3.11.2009 19:07

Itellä kun jäi rengas jumiin, niin kyllä sitä sai ensin ajella (jarrutella) pultit löysällä.... vaan eipä lähtenyt... About 20kg pihalaatalla sitten hakkailin ja pöyritin irti.

Renkaita vaihtaessa voi pyyhkästä vanteen huulen ja navan reuna vesihiomapaperilla, jos ovat ruosteiset. Ite oon edellä mainitun vahingon jälkeen vielä laittanut akselirasvaa keskiön ja vanteen väliin.

Splite
-
Viestit: 249
Liittynyt: 1.9.2008 19:39

ViestiKirjoittaja Splite » 3.11.2009 22:08

Jep, tarkoitus olis itselläki ruosteita saada vähän pois ja laittaa rasvaa väliin ettei tulisi samanlaista tuskailua seuraavalla kerralla..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.11.2009 23:23

Koneteräsharja eikä mitään paperia. Ei tuollainen muuten lähde.

Sitten vaikka jotain öljyntapaista pikkusen että pitää suolaveden loitolla liitospinnasta.

Perheessä ja lähipiirissä muutama vääräuskoinen jonka vanteet ei lähde kunnolla irti ja suunnilleen joka kolmas renkaanvaihto sama homma. Jotkut merkit kun vaan ei osaa kemiaa senkään vertaa kuin minä eikä laita sitä muovirengasta, mikä tulee melki jokaisen aluvanteen mukana.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.11.2009 7:57

Muistan kerran romiksella itävaltion kilvissä olleen Audin, jonka aluvanteita himoitsin. Takavanteita ei kuitenkaan saatu irti ulkopuolelta lankunpätkällä tmv. hakkaamalla, joten auto nostettiin trukkihaarukalla ilmaan ja isolla lekalla ruvettiin sisäpuolelta paukuttamaan renkaaseen. Irtosi lopulta, mutta lujassa oli.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.11.2009 16:13

Jetassa oli vetänyt peltivanteet jumiin. Ei lähteny lekalla, lankulla, pulttien löysyttämisellä... Sit piti vaan väsätä tunkki renkaan ja rungon väliin, sit lähti.

esanssi88
-
Viestit: 404
Liittynyt: 22.4.2006 18:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja esanssi88 » 4.11.2009 21:13

Rengasliikkeesä kun olin hommissa niin väännettiin rautakangella rengasta maata vasten ja takaa puuparru väliin vanteen suojaksi ja isolla lekalla sit paukutellen. ;) Samalla kun pyörittelee kangen renkaan eri kohtiin niin kyllä se irtoaa. Oli passatissa juuriki opelin vanteet... :/ Tunkin varassa ei kannata koittaa, kun saa sitten huolella lyödä sitä rengasta.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 4.11.2009 21:55

jos lekaa käyttää niin ei piä ainaskaan vanteeseen lyyä. kumiin voi sen sijaan lyyä

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 4.11.2009 22:45

Tiukassakin oleva rengas lähtee ku kakkosnelosen pätkä rengasta vasten ja paukuttelee eri puolille rengasta vasaran kera... renkaalle ei käy kuinkaan ja aina on lähteny rengas irti.. kannattaa vähä puhistella ruosteista ja levittää pieni nokare vaseliiniä niin ei jumita enään.

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 5.11.2009 0:05

Kaverin kolmoskolvissa oli pelkääjän puoleinen takavanne pikkusen jumissa.. Vannetta hakattiin takapuolelta jos jonkin näkösillä vehkeillä mutta ei irronnut.. Siitä sitte varovaisesti kaasulla lämmittämään niin johan lähti kun kuppa töölöstä!


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 57 vierailijaa