Mäntien ja kiertokankien asento moottoria kasatessa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jjkoski2
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.3.2007 9:08

Mäntien ja kiertokankien asento moottoria kasatessa

ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 3.11.2009 9:41

1,6 EG moottori on menossa kasaan ja nyt alkoi mietityttää mäntien ja kiertokankien oikea asento. Jos joku sattuu muistamaan kuuluuko männä päällä oleva nuoli osoittaa jäkopäähän vai vauhtipyörään? Itse muistelin, että kuplassa se olisi ollut vauhtipyörää, mutta männissä olevat jäljet venttiileistä kielisivät toista.

Ja toinen oli kiertokanien asento (iso silmä alas, joo-o) mutta kummalle puolelle laakerien urat tulevat?

Joku varmaan muistaa nämä ulkoakin? Kiitos jo etukäteen.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 3.11.2009 10:28

kolot imu-venttiileihin, nuoli jakopäähän.
Laakeri urat samalle puolen/vastakkain, muuten periaatteessa ei kaiketi väliä mutta etupuolen moottoria ne on ollu..

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.11.2009 15:11

Kiertokangen alapäät juuri niin päin kun ne on ollut ennen irroitusta, ja samoihin kiertokankiin. Sekoitettaessa erittäin suuri mahdollisuus täystuhoon.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 3.11.2009 16:46

Kuis männässä on venttiilinkuva?

Kun eg:ssä on palotila männässä niin ei pitäisi olla mitään venttiilin koloa? Tai ainakaan mulla ei ollu

jjkoski2
-
Viestit: 36
Liittynyt: 11.3.2007 9:08

ViestiKirjoittaja jjkoski2 » 8.11.2009 19:07

pipo_esalle: Virimoottori ja väärät männät. Palotila männässä, kyllä. Ja nimenomaan venttiilinkuvat männissä, koska olivat käyneet kiinni.

MikaJ:lle: Kiertokanget oli irroitettaessa "väärillä" laakerikansilla ja silmät mittaamalla löysin todennäköisimmät parit (n. 0,01mm heitot). Laakeriurat kyllä pistän samalle puolelle ja tämä puoli tulee todennäköisesti olemaan eri puoli kuin imu- ja pakosarja.

Ja ihan yleiskommenttina, että mosa on ilmeisesti kasattu vaan myyntiä varten tai sitten asialla ollut joku tosi tumpelo (toisaalta itelläki hukku tieto siitä, miten päin kanget oli ollut). Männät eivät olleet kiinni tässä lainkaan.

Kaikille kiitos tiedoista, männät menee vielä vaihtoon/koneistukseen kun tuppaa muuten tulemaan liikaa puristuksia.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 26.2.2010 9:26

Samaan aiheeseen liittyen, kasailen 1.9litraista RP-lohkoon pohjautuvaa konetta enkä hölmöyksissäni tajunnut purkaessa katsoa kumpaan suuntaan kankien alapäissä olleet "nännit" osoittivat.. Kuuluuko nännit osoittaa vauhtipyörään vai jakopäähän päin?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa